Nieuwbouwwoning: ventilatieroosters, tocht en geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 19:04
Hallo,

Wij wonen sinds een half jaar met plezier in onze nieuwe nieuwbouw woning.

Echter zit ik met een aantal vragen en wie weet kunnen jullie mij helpen met de oplossing.

Al onze ruimtes woonkamer, slaapkamers keuken etc zijn voorzien van roosters in de kozijnen.

Verschillende problemen doen zich voor.

1. In de woonkamer hebben we bij elkaar 5 roosters in rondom de woonkamer. Dit zorgt voor wel wat tocht maar niet storend.

Wel heb ik het gevoel dat onze verwarming niet in staat is om het constant warm te houden. Deze staat altijd op 21 graden en dit kakt vaak in snachts of overnacht. Zou dit kunnen komen door al die roosters

2. Op de slaapkamers zelfde probleem dicht of open het toch altijd. Dat is niet het ergste qua geluid lijkt het of je buiten staat. En onze oudste kind vind het verschrikkelijk

De fluitende wind pratende mensen eigenlijk alles. Wat is hier een goede oplossing voor?

Ik zat te denken wat als ik de roosters eruit wil hebben . Is dit schadelijk voor mijn kind?

3. Als ik voor kies om roosters te verwijderen ben ik dan alleen nieuw glas nodig of ook een kozijn.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning met roosters in het raam. In de winter gaan er een hoop dicht om warmteverlies tegen te gaan.

Qua CO2 maakt het weinig uit heb ik gemeten. (woonkamer)

Als je een slaapkamer dicht hebt, zonder roosters en zonder afzuiging. Loopt het CO2 wel snel op tijdens de nacht, dus dat is niet echt bevorderlijk voor je kinderen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 28-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 19:04
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:11:
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning met roosters in het raam. In de winter gaan er een hoop dicht om warmteverlies tegen te gaan.
Ze zitten bij ons eigenlijk meestal dicht maar tochten blijft het gigantisch doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Roosters horen niet te fluiten. Misschien heb je minderwaardig materiaal. Als je foto's maakt van de roosters krijg je misschien nauwkeuriger advies over de kwaliteit van wat je nu hebt.

Roosters zitten er niet zomaar. Die hebben nut, dus verwijderen is geen optie zonder een alternatief.

Tocht kan ook ontstaan langs vensters. Dat is het punt waar de muren en isolatie worden doorsneden. Als het goed is gebeurd is het dichtgetapet zodat het winddicht is. Maar te vaak is dat niet het geval. Ook een schuin dak kan slecht geisoleerd zijn.

Met een warmtebeeldcamera kan zichtbaar worden gemaakt welke zwakke plekken er zijn.

Bij nieuwbouw altijd een warmteterugwinsysteem laten installeren, dat is veel beter beheersbaar. De isolatie kun je het beste luchtdicht laten maken, niet alleen om tocht te voorkomen, maar om warmteverlies te minimaliseren.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 28-11-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Is het toevallig een ventilatie systeem E wat er geïnstalleerd is?
Als het goed is zijn dan de roosters ook vraaggestuurd, kan zijn dat de instellingen fout staan en die daardoor altijd volop bezig is met lucht aanzuigen.

Qua geluidsoverlast is weinig over te zeggen ligt eraan welke roosters je hebt.
Sommige hebben geluidsdemping erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
als je de roosters weg wilt dan is dat normaal gesproken alleen nieuw glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
Roosters zijn bedoeld voor de ventilatie. Die hoor je niet dicht te zetten.

Succes met het verkopen van je woning als je de roosters weghaalt. En met de afvoer van lucht via je MV unit, want die moet ergens vandaan komen.

De enige oplossing m.i. is suskasten plaatsen. Er zijn speciale kasten bedoeld om geluid te weren bij de ventilatieroosters.

Maar laat dit een waarschuwing voor iedereen zijn. Om die reden zou ik ook niet kiezen voor een nieuwbouwwoning met ventilatieroosters ( dat ze die nog bouwen ) maar met een WTW unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 15:05
Wij hebben in de roosters afzuigkapfilter gedaan. Het kost vrijwel niks en heeft veel handige eigenschappen die je wilt.

O.a. deze is daar goed voor te gebruiken (moet je wel zelf op maat knippen). https://www.hornbach.nl/p...14x47-cm-2-stuks/6823789/

-Houd vuil buiten, wel even alles met een stofzuiger en doek schoonmaken voordat je ze plaatst.
-Houd meer warmte binnen.
-Dempt het geluid.

Die ventilatieroosters werken over het algemeen prima maar wij hebben naast ons huis een heel groot weiland waardoor er vaak harde wind op ons huis staat. Dan voel je het inderdaad heel erg tochten.

Overigens moesten wij die afzuigkapfilter plaatsen van het bedrijf die de raamdecoratie heeft geplaatst, anders zou hij het niet plaatsen omdat er zoveel vuil door die roosters komt.

@Draakje5 WTW plaatsen ze bijna nergens meer. Mensen vergeten de filters te wisselen en de buizen te reinigen waardoor je een heel slecht binnenklimaat krijgt. Ook is een WTW plaatsen kostbaarder dan ventilatieroosters.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 28-11-2023 20:49 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Wtw is niet echt top nee.
Gewoon dagelijks nTuurlijk ventileren (raampje op kier) is veel beter. Wtw is slecht sysyteem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
@DutchKel @Dwaalboy

Een goed aangelegde WTW is een perfect werkend systeem. Altijd schone frisse lucht.
Dat mensen de filters niet vervangen ligt aan die mensen, niet aan het systeem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 15:05
No Hands schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:14:
@DutchKel @Dwaalboy

Een goed aangelegde WTW is een perfect werkend systeem. Altijd schone frisse lucht.
Dat mensen de filters niet vervangen ligt aan die mensen, niet aan het systeem.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het aan het systeem ligt.

Maar je moet wel de filters optijd schoonmaken en vervangen. Ook dien je de kanalen regelmatig schoon te maken. Ik heb in een appartement gewoond waar ik regelmatig de filters schoonmaakte en deed wassen. Maar de kanalen zelf liet ik voor wat het is. Daar kwam ik pas achter vlak voordat ik daar weg ging hoeveel troep dat daarin zit. Ik heb ze niet schoongemaakt toen, dat was aan de volgende bewoners.

Bij een MV heb je alleen afzuiging dus de kanalen hoef je daar minder schoon te maken. Het wordt immers niet in je huis geblazen. Maar je moet de roosters ook regelmatig schoonmaken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Theo

moederbord

@Extrix De roosters gewoon dichtzetten, of verwijderen, is heel erg niet aan te raden. Je hebt continu verse lucht in huis nodig. Om het in cijfers uit te drukken, elk ruimte waarin een persoon verblijft daar heb je zo'n 30 kuub per uur per persoon nodig aan verse lucht. Dus de slaapkamer van je kind daar moet, wanneer deze in de slaapkamer is (ook als het slaapt) , elk uur zo'n 30 kuub lucht IN en UIT kunnen. Je ventilatiebox zuigt de lucht uit het hele huis. Maar omdat je huis niet vavuüm trekt wordt er via die roosters dus ook lucht naar binnen gezogen omdat je ventilatiebox je huis op een onderdruk zet.
Hetzelfde geldt ook voor jouw/jullie slaapkamer. Een kamer waar twee personen slapen die heeft per uur 60 kuub aan luchtverversing nodig (ofwel, 1.000 liter per minuut) DAt moet via de roosters naar binnen gaan.
In een huiskamer hetzelfde. Met drie personen zal de huiskamer dus 90 kuub per uur nodig hebben.

Dat zorgt er dus l voor dat je ventilatiebox 180 kuub per uur nominaal moet afzuigen. Dus wanneer er drie personen in huis zijn dan heb je dit debiet gewoon nodig.

Het gevolg van een slechte ventilatie is een te hoge CO2 in huis en te veel veel vocht in huis. De gevolgen van een te hoge CO2 zijn vermoeidheid, verminderde concentratie, duf en sufheid. Slapen in een hoge CO2 lost dat niet op.
Het gevolg van te veel vocht in huis is schimmelvorming wat niet gezond is.

Ooit een kantoor/vergaderruimte ingelopen waar vlak daarvoor veel mensen hebben gezeten, en waar zo'n lekker muffe lucht hangt waar je gelijk suf van wordt? Of in zo'n ruimte gezeten voor een uur waar je de lucht gewoon muf wordt en je moeite hebt om fit en wakker te blijven, maar zodra je de ruimte uit bent je binnen twee minuten weer fris en fit bent? Dát is CO2 opbouw en het gevolg van slechte/geen ventilatie..

Ventilatie is iets dat in een huis gewoon keihard noodzakelijk is. Het negeren ervan 'omdat het stroom verbruikt' of 'omdat het hinder geeft' zijn geen goede argumenten omdat binnenklimaat gewoon erg belangrijk is.

Ik kan je aanraden om eens te gaan zoeken naar termen als CO2 in huis, eventueel met 'PPM'(parts per milion' als zoekterm. Dan kun je vrij makkelijk vinden wat elke adviseur, onderzoeker en organisatie hierover adviseert.
Ventilatie verwijderen, knijpen, of uitzetten is heel erg niet aan te raden.
DutchKel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:52:
[...]

Mij hoor je ook niet zeggen dat het aan het systeem ligt.

Maar je moet wel de filters optijd schoonmaken en vervangen. Ook dien je de kanalen regelmatig schoon te maken. Ik heb in een appartement gewoond waar ik regelmatig de filters schoonmaakte en deed wassen. Maar de kanalen zelf liet ik voor wat het is. Daar kwam ik pas achter vlak voordat ik daar weg ging hoeveel troep dat daarin zit. Ik heb ze niet schoongemaakt toen, dat was aan de volgende bewoners.

Bij een MV heb je alleen afzuiging dus de kanalen hoef je daar minder schoon te maken. Het wordt immers niet in je huis geblazen. Maar je moet de roosters ook regelmatig schoonmaken.
Wanneer je goede filters gebruikt met een WTW systeem dan hoef je misschien maar eens in de tien jaar je aanvoerbuizen schoon te maken. Immers gaat de buitenlucht eerst door een goed filter heen waarna het schoon door de rest van je buizen gaat.

Elke vorm van ventilatie heeft onderhoud nodig. Heb je een afzuigbox hangen dan moet je regelmatig de roosters schoonmaken. Met een WTW moet je regelmatig de filters vervangen. En met een 'natuurlijke ventilatie' (lees: tocht) dan heeft je woning gewoon groot onderhoud nodig :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Lawaai in huis, tocht, koude bij de raamroosters; dat zijn de 'voordelen' van type C ventilatie.
TypeD geeft zoveel meer comfort, geen lawaai, geen koudeval aan de ramen, centraal gefilterd (ipv ongefilterde raamroosters), geen tocht.
En als je de kosten van de raamroosters meerekent, scheelt het nauwelijks in prijs.

Eigenlijk een schande dat typeC nog in nieuwbouwwoningen wordt gebruikt; je zou dit eigenlijk niet mogen aanvaarden als koper...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Dwaalboy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:38:
Wtw is niet echt top nee.
Gewoon dagelijks nTuurlijk ventileren (raampje op kier) is veel beter. Wtw is slecht sysyteem.
WTW slecht 8)7

Het is zo'n beetje het beste wat je kan doen qua ventilatie.
Je kan het uitbreiden met enthalpiewisselaar waardoor het comfort nog hoger is.

Daarnaast bespaart het enorm veel gas/stroom om te verwarmen.
Ikzelf ben ruim 200 kuub minder gas gaan verbruiken sinds mijn mechanische ventilatie vervangen is door een WTW.

Filters moet je inderdaad bijhouden/vervangen, ik heb er gewoon een agenda item voor gemaakt in mijn telefoon.

Roosters boven ramen vind ik maar armoedig.
Koude tocht, en herrie binnen.

Heb je HR++ of +++ glas, en dan plaats je er een gigantisch isolatielek boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als er roosters in je huis zitten zijn ze natuurlijk noodzakelijk om voldoende frisse lucht naar binnen te krijgen. Het is alleen weer niet nodig om 's nachts alle roosters in de woonkamer open te laten als iedereen boven op bed licht, zeker niet als het ook nog flink waait buiten. Hierin is gezond verstand gebruiken vaak al voldoende. Bij veel tocht en wind zet je de roosters wat dichter, als het windstil buiten is en je zit met het gezin beneden moeten alle roosters wel open.

Mocht je toch meer inzicht willen hebben zou ik een CO2 meter kopen, dan kan je wat gerichter meten of er voldoende geventileerd kan worden en wat meer inzicht krijgen hoe de roosters open moeten staan.

In een volledig dichte slaapkamer slapen is trouwens erg ongezond, voor zowel jezelf als het huis. Als er geen rooster in het raam zit, moet het raam zelf op een kier staan. Dan liever een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 13:21
Onze woning is in 2021 gebouwd en hebben ook veel ventilatieroosters en mechanische ventilatie. De roosters staan bij ons eigenlijk altijd open. In de roosters zit een terugslagklep die tocht tegengaat bij veel wind. De klachten die jij omschijft ervaren wij niet en lijken mij ook niet normaal. Ook de kou zou niet mogen in een moderne goed geisoleerde woning.
Heb je de aannemer al gevraagd om het te komen onderzoeken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

FRANQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:36:
[...]

WTW slecht 8)7

Het is zo'n beetje het beste wat je kan doen qua ventilatie.
Je kan het uitbreiden met enthalpiewisselaar waardoor het comfort nog hoger is.

Daarnaast bespaart het enorm veel gas/stroom om te verwarmen.
Ikzelf ben ruim 200 kuub minder gas gaan verbruiken sinds mijn mechanische ventilatie vervangen is door een WTW.

Filters moet je inderdaad bijhouden/vervangen, ik heb er gewoon een agenda item voor gemaakt in mijn telefoon.

Roosters boven ramen vind ik maar armoedig.
Koude tocht, en herrie binnen.

Heb je HR++ of +++ glas, en dan plaats je er een gigantisch isolatielek boven.
toon volledige bericht
Vergeet ook niet het comfort dat een WTW kan geven met goede filters. Stel je eens voor; voorverwarmde schone en gefilterde lucht in huis. Geen pollen, geen hooikoortsklachten, geen fijnstof én geen vliegen en muggen meer in huis! En geen koudeval langs het raam..

Ik deel je mening dat ik niet snap waarom mensen vrijwillig open gaten in hun goed geïsoleerde woning willen anno 2023....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 13:55

AMDFreak

Intel is zo..

Omdat het achteraf heel lastig is om een WTW systeem in te bouwen in een woning.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06 13:48
En een slecht geïnstalleerd wtw systeem net zo veel herrie kan produceren als ventilatie C. De herrie van C is tenminste nog natuurlijke geluiden van buiten ipv van gefluit van die in laadpunten. Ja dat is allemaal op te lossen en als het goed is geïnstalleerd zitten er heel veel voordelen aan. Maarja tegenwoordig wordt er amper wat knap geïnstalleerd, zeker een projectbouw is alles snel snel snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
AMDFreak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:15:
Omdat het achteraf heel lastig is om een WTW systeem in te bouwen in een woning.
Exact waarom niemand het zou mogen aanvaarden in een nieuwbouwwoning.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

icecreamfarmer

en het is

Aurum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:23:
En een slecht geïnstalleerd wtw systeem net zo veel herrie kan produceren als ventilatie C. De herrie van C is tenminste nog natuurlijke geluiden van buiten ipv van gefluit van die in laadpunten. Ja dat is allemaal op te lossen en als het goed is geïnstalleerd zitten er heel veel voordelen aan. Maarja tegenwoordig wordt er amper wat knap geïnstalleerd, zeker een projectbouw is alles snel snel snel.
Blijven klagen totdat het wel zo is. Overigens verbaas ik mij ook over het gebrek aan dimensionering van de kanalen. Het most amper meer maar geeft een hoop minder gedoe.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1