Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Hi, ik heb een vraag over het gebruik van calamiteitenverlof. Ik heb lange tijd 4 dagen per week gewerkt, en gaf dan altijd aan de planning door wanneer ik een ziekenhuisafspraak had staan (1 à 2 keer per jaar op controle) zodat ze mijn vrije dag op die dag konden plannen.

Op dit moment werk ik echter 5 dagen per week, en ontkwam ik er niet aan om onder werktijd naar mijn controle te gaan. Dus netjes uitgeklokt. Maar omdat ik mensen ken die onder werktijd zelfs naar de tandarts mogen van hun werkgever besloot ik toch even na te vragen hoe dat zat met ziekenhuisafspraken.

Mijn teamleider had iets gevonden over calamiteitenverlof, maar dacht dat het niet van toepassing leek omdat het om geplande zorg gaat. Toen ik aangaf dat er stond vermeld dat het alleen een doktersafspraak hoeft te betreffen die niet buiten werktijd om gepland kon worden ging hij het navragen.

Conclusie: nee, alleen calamiteiten vallen onder dit verlof.

En dat lijkt me sterk. Op de website van de overheid en diverse vakbonden wordt alleen gezegd dat de doktersafspraak niet buiten werktijden om te plannen is. En dat was zo. Ik bedoel, wat zou een medische calamiteit dan moeten zijn? Een hartaanval op de werkvloer? Dan ben je wel langer weg dan een paar uurtjes, en dat is lekker vantevoren aanvragen. 🙃

Ik heb verder een hele fijne werkgever, dus voor ik moeilijk ga lopen doen zou ik graag hier wat input krijgen: heb ik gelijk dat mijn situatie gewoon onder wettelijk vastgelegd calamiteitenverlof valt? Of is een geplande ziekenhuisafspraak per definitie geen "calamiteit"? Andere zaken die ik als verdediging van mijn punt (als ik gelijk heb) aan kan dragen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...alamiteitenverlof-opnemen

ik weet zelf niet beter, heb altijd gewoon verlof uren opgenomen indien nodig.

wel een keer calamiteitenverlof genoten, maar dat was toen mijn partner zich met veel enthousiasme op een geparkeerde auto had geworpen toen ze tijdens het fietsen even niet uitkeek (alles was oké met die arme auto) partner lag iets minder goed in het ziekenhuis

na dit hele verhaal de link even doorgelezen
Wanneer calamiteitenverlof of kort verzuimverlof
In de volgende gevallen heeft u recht op calamiteiten- of kort verzuimverlof:

als u door een situatie van overmacht meteen vrij moet nemen;
als u een wettelijke of door de overheid gedwongen regel alleen kan uitvoeren als u vrij neemt;
als u door bijzondere persoonlijke situaties vrij moet nemen.
Voorbeelden van situaties waarin u recht heeft op verlof:

u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt. Het familielid is een bloedverwant van u, uw echtgenoot of uw geregistreerd partner in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn;
u kunt alleen onder werktijd stemmen;
u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
en de dokter staat er wel bij mits niet inplanbaar naast werktijd...

[ Voor 52% gewijzigd door jack zomer op 28-11-2023 19:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een gepland bezoek is niet direct een calamiteit, dat is inderdaad zoiets als een gebroken been of een hartaanval van jezelf of iemand voor wie je zorgt, of een gesprongen waterleiding, brand, etc.
Zou even de CAO erop naslaan of je een apart potje hebt voor medische dingen die niet buiten werktijd kunnen. Vaak staat er wel iets over in.

[ Voor 6% gewijzigd door Frieda op 28-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij ons hebben ze hier de term 'Kort Verzuim' voor.

"Dit verlof is bedoeld om kortdurend verlof op te nemen om naar de dokter of tandarts te gaan, of bij leuke of minder leuke gebeurtenissen in de familie (bijv. huwelijk, ziekenhuisopname), wachtdag bij ziekte, stemplicht etc."

Calamiteiten verlof is echt alleen bij calamiteiten zoals iedereen ze kan opnoemen (brand, waterleiding, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
Frieda schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:07:
Een gepland bezoek is niet direct een calamiteit, dat is inderdaad zoiets als een gebroken been of een hartaanval van jezelf of iemand voor wie je zorgt, of een gesprongen waterleiding, brand, etc.
Zou even de CAO erop naslaan of je een apart potje hebt voor medische dingen die niet buiten werktijd kunnen. Vaak staat er wel iets over in.
Als dit het antwoord is, prima, ik heb genoeg overuren om zonder problemen te gaan. Maar ik vind het zo bizar dat er nergens vermeld staat dat het echt een calamiteit moet betreffen? De hierboven genoemde website van de overheid had ik ook gevonden, en daar staat ook niets over een medisch noodgeval. Sterker nog, daar trekken ze het gelijk met kort verzuim en benoemen ze alleen dat het echt niet buiten werktijd kon. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:18
Is vaak in de cao geregeld, kort verzuim zoals gemeld. Kan wel zijn dat daar beperkingen en voorwaarden aan zitten bv x uur per jaar en of op de randen van de werkdag.

Indien er niets geregeld is in je cao is tijd voor tijd wellicht iets waarmee je niet direct verlof uren hoeft op te maken? Paar keer wat eerder beginnen of wat later stoppen is voor beide partijen misschien prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Feralz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:18:
[...]

Als dit het antwoord is, prima, ik heb genoeg overuren om zonder problemen te gaan. Maar ik vind het zo bizar dat er nergens vermeld staat dat het echt een calamiteit moet betreffen? De hierboven genoemde website van de overheid had ik ook gevonden, en daar staat ook niets over een medisch noodgeval. Sterker nog, daar trekken ze het gelijk met kort verzuim en benoemen ze alleen dat het echt niet buiten werktijd kon. :|
Ik snap hem nu even niet. Je schrijft in je TS dat het ging om een afspraak waarbij je niet aan ontkwam dat het onder werktijd gebeurde. Dus dan valt het gewoon eronder en hoef je geen vrij te nemen.

Edit: voor duidelijkheid, calamiteitenverlof == kort verzuimverlof. Ja hele andere naam, zelfde dingetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 28-11-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:23:
[...]

Ik snap hem nu even niet. Je schrijft in je TS dat het ging om een afspraak waarbij je niet aan ontkwam dat het onder werktijd gebeurde. Dus dan valt het gewoon eronder en hoef je geen vrij te nemen.

Edit: voor duidelijkheid, calamiteitenverlof == kort verzuimverlof. Ja hele andere naam, zelfde dingetje.
Ik lees dat het mogelijk zo kan zijn maar mogelijk ook niet.
Verlof en doktersbezoek
Er geldt geen onvoorwaardelijk recht op doktersbezoek. Meestal is de afspraak dat werknemers zo veel mogelijk in hun vrije tijd naar de dokter of tandarts gaan. Als doktersbezoek buiten werktijd niet mogelijk is, kunt u recht hebben op kort verzuimverlof.
https://www.rijksoverheid...op%20kort%20verzuimverlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Calamiteiten verlof is ook nog gewoon van je eigen verlof saldo he... het is niet dat de werkgever dan deze uren moet betalen ineens. Het houdt alleen in dat je per direct vaak niet beschikbaar bent.

Verlof op kosten werkgever zijn er maar een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
joca schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:21:
Is vaak in de cao geregeld, kort verzuim zoals gemeld. Kan wel zijn dat daar beperkingen en voorwaarden aan zitten bv x uur per jaar en of op de randen van de werkdag.

Indien er niets geregeld is in je cao is tijd voor tijd wellicht iets waarmee je niet direct verlof uren hoeft op te maken? Paar keer wat eerder beginnen of wat later stoppen is voor beide partijen misschien prima oplossing.
Staat niets in onze CAO. Enige wat we hadden gevonden was het stukje over calamiteitenverlof, wat vrijwel identiek was aan de tekst van de overheid.

Ik gebruik inderdaad geen verlofuren op dit moment maar mijn opgespaarde overuren. :) En als dat gewoon is hoe het hoort heb ik daar geen problemen mee. Maar ik wil wel weten dat het inderdaad klopt zoals het mij door the powers that be is uitgelegd, en aan de reacties hier te zien bestaat daar in ieder geval gerede twijfel over.

[ Voor 4% gewijzigd door Feralz op 28-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
[...]

Dat is ook waarom ik in de war ben door de uitleg van hogerop. Want het moest inderdaad onder werktijd. :) Ik heb er verder geen vakantieuren voor gebruikt, wel opgespaarde tijd voor tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:34:
Calamiteiten verlof is ook nog gewoon van je eigen verlof saldo he... het is niet dat de werkgever dan deze uren moet betalen ineens. Het houdt alleen in dat je per direct vaak niet beschikbaar bent.

https://www.fnv.nl/werk-i...m-of-calamiteitenverlof#/
Bij calamiteitenverlof krijg je gewoon doorbetaald en hoef je geen vakantiedagen in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:34:

Dat klopt niet per definitie. In onze CAO worden uit m'n hoofd 3 dagen calamiteitenverlof door de werkgever betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Niet van je wettelijke vakantiedagen wel van de boven wettelijke.

https://www.cnv.nl/themas...die%20voor%20jou%20gelden.

Daarnaast zal een werkgever het bij overlijden partner echt niet moeilijk doen maar voor een paar weg gewaaide dakpannen of lekkende waterleiding heb ik nog nooit meegemaakt dat je verlof van de werkgever kreeg. Draai de hoofdkraan maar dicht en kom naar het werk is ook een oplossing zeggen ze dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[...]

Dit klopt ook niet per definitie. Bij ons zijn dit 2 verschillende dingen.
Calamiteitenverlof wordt betaald.
Kort verzuimverlof is onbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:11
Feralz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:18:
[...]

Zit hem gewoon in de naam? Snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word.

Geplande dokters afspraak is écht geen calamiteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Aschtra op 28-11-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:10

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Calamiteitenverlof is het zeker niet.
Wij hebben hier doktersuren voor. Ga je over het max heen kost het je vakantiedagen.

Staat normaal in je cao/secundaire arbeidsvoorwaarden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:47:
[...]

Dit klopt ook niet per definitie. Bij ons zijn dit 2 verschillende dingen.
Calamiteitenverlof wordt betaald.
Kort verzuimverlof is onbetaald.
Eens in mijn CAO gekeken. Calamiteitenverlof wordt niet betaald. Afspraken bij dokter, fysio, etc die niet in eigen tijd kunnen worden wel doorbetaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 16:44

FreakNL

Well do ya punk?

Cheesy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:16:
Bij ons hebben ze hier de term 'Kort Verzuim' voor.

"Dit verlof is bedoeld om kortdurend verlof op te nemen om naar de dokter of tandarts te gaan, of bij leuke of minder leuke gebeurtenissen in de familie (bijv. huwelijk, ziekenhuisopname), wachtdag bij ziekte, stemplicht etc."

Calamiteiten verlof is echt alleen bij calamiteiten zoals iedereen ze kan opnoemen (brand, waterleiding, etc).
Dat dus. Calamiteiten verlof is echt iets heel anders dan gepland doktersbezoek of tandarts. Dat gezegd hebbende: no way dat ik daar uren voor opneem. Ik neem überhaupt nooit vakantie-uren op behalve als ik echt een volledige dag (of dagen) vrij heb. Dus een aannemer over de vloer, kapper, tandarts, oudergesprek, dokter, auto naar de garage, you name it. Dat gaat gewoon overdag zonder dat me dat verlof kost. Zoals het de baas niks kost als ik in het weekend een telefoontje aanneem of in de avond ff een collega uit een andere tijdzone help.

Ik heb wel zo’n werkgever gehad, die wilde bij wijze van spreken toiletbezoek nog als verlof laten schrijven. Rest van de cultuur was navenant. Ik was daar snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 16:44

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:45:
Niet van je wettelijke vakantiedagen wel van de boven wettelijke.

https://www.cnv.nl/themas...die%20voor%20jou%20gelden.

Daarnaast zal een werkgever het bij overlijden partner echt niet moeilijk doen maar voor een paar weg gewaaide dakpannen of lekkende waterleiding heb ik nog nooit meegemaakt dat je verlof van de werkgever kreeg. Draai de hoofdkraan maar dicht en kom naar het werk is ook een oplossing zeggen ze dan
Bij mij dus wel. Flexibiliteit werkt twee kanten op. Mijn werk vangt zich ook niet in 9 tot 5, ik kan prima in de avond dingen doen, dat werkt net zo goed als tussen 9 en 5. Ik vind het volledig onzinnig om de urenadministratie te belasten met kort (of andersoortig) verzuim en de daarbij behorende administratie terwijl ik ook gewoon mijn normale uren kan schrijven met uiteraard bijbehorende resultaatverplichting.

Als ze het anders willen zoeken ze maar een ander.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 28-11-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-06 21:09
Pragmatisch vanuit de andere kant meedenkend in deze. Moeten de controles fysiek zijn? Onderga je tijdens de controle daadwerkelijk iets in het ziekenhuis wat fysieke aanwezigheid noodzakelijk maakt? Zelf bied ik patiënten om deze reden altijd telefonische controles aan. Het is veel praktischer te combineren met het dagelijks leven voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:43
Als het geplande zorg is, is het toch inherent geen calamiteit (en dus geen calamiteitenverlof)?

De voorbeeldsituatie ("u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd") van https://www.rijksoverheid...alamiteitenverlof-opnemen geldt toch alleen als er overmacht in het spel is? Dit is gepland. Hier kan je verlof voor aanvragen. De meeste huisartsen en tandartsen houden er kantoortijden op na. Dan kun je (als je zelf ook kantoortijden werkt) per definitie alleen onder werktijd.

[ Voor 69% gewijzigd door wheel op 29-11-2023 13:48 ]

Pagina: 1