Bank gekocht, schade bij levering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:02

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53
Je zou ook kunnen bespreken dat ze het op een goed moment de bank komen ophalen, zodat je met de kerst nog lekker kan zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik zie een leenbank als een stukje service waar je geen rechten aan kunt ontlenen.

De verkoper mag de bank herstellen en jij moet de verkoper daarvoor de gelegenheid geven. Mag natuurlijk wel op een moment dat je uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Dank voor jullie antwoorden. Wellicht is dit ook goed om even een ander geluid te horen. Om ons heen zegt iedereeen dat het belachelijk is om op de grond te zitten in de tussentijd etc. Maar wellicht is het inderdaad niet meer dan normaal dat het even niet anders kan.

Anders dan maar in de vakantie inplannen als we wat dagen weg van huis zijn begin januari. Al zullen ze dan wel dicht zijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:46
Oekol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:20:
Dank voor jullie antwoorden. Wellicht is dit ook goed om even een ander geluid te horen. Om ons heen zegt iedereeen dat het belachelijk is om op de grond te zitten in de tussentijd etc. Maar wellicht is het inderdaad niet meer dan normaal dat het even niet anders kan.

Anders dan maar in de vakantie inplannen als we wat dagen weg van huis zijn begin januari. Al zullen ze dan wel dicht zijn.
Dan ga je op je eetkamer stoelen zitten?
Of je haalt een bank voor 5 tientjes op marktplaats?
Of je haalt wat klapstoelen bij de ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
President schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:23:
[...]

Dan ga je op je eetkamer stoelen zitten?
Of je haalt een bank voor 5 tientjes op marktplaats?
Of je haalt wat klapstoelen bij de ikea?
Bijvoorbeeld inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
Of back to basic, lekker op de grond zitten met een paar dekens :P. Maar een leenbank is geen plicht en kan je niet eisen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Sethro schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:59:
ik zie een leenbank als een stukje service waar je geen rechten aan kunt ontlenen.

De verkoper mag de bank herstellen en jij moet de verkoper daarvoor de gelegenheid geven. Mag natuurlijk wel op een moment dat je uitkomt.
De verkoper dient de bank te herstellen *ZONDER OVERLAST VOOR DE KOPER*

Ik vindt een leenbank wel het minste wat de verkoper moet doen. De koper een paar weken zonder bank laten zitten voldoet, wat mij betreft, niet aan "zonder overlast".

Persoonlijk zou deze discussie heel snel uitmonden in ontbinden voor mij. Dit is niet hoe het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
Croga schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:27:
[...]

Ik vindt een leenbank wel het minste wat de verkoper moet doen. De koper een paar weken zonder bank laten zitten voldoet, wat mij betreft, niet aan "zonder overlast".

Persoonlijk zou deze discussie heel snel uitmonden in ontbinden voor mij. Dit is niet hoe het werk.
Tja, voor verkoop had je ook geen leenbank, tijdens het wachten op de levering ook niet en nu helaas ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wacht even, herstellen is wanneer er garantie geclaimd wordt, hier wordt een defect product geleverd (meerdere mankementen), hier is ophalen en een goede bank leveren (volgens mij) meer op zijn plaats. Deze bank had nooit zo geleverd moeten worden, helemaal omdat de leverancier voor levering het eerste defect al gevonden had. Op dat moment had men de gehele bank betert moeten inspecteren (en tot de conclusie komen deze niet te leveren).
Khayma schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:28:
[...]
Tja, voor verkoop had je ook geen leenbank, tijdens het wachten op de levering ook niet en nu helaas ook niet.
Hoezo, was er voor de koop geen bank? Heeft deze bank niet een voorgaande bank vervangen?
[...]

Dit is bij een garantie claim een wettelijke verplichting voor de leverancier.

Echter gaat het hier niet om een garantie claim, de leverancier heeft hier nog niet het product geleverd wat in de koopovereenkomst is overeengekomen en is in gebreke.

[ Voor 49% gewijzigd door _Dune_ op 28-11-2023 17:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Khayma schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:28:
[...]

Die vlieger gaat niet op. Wij hadden de bank tot de laatste dag en voor een prikkie verkocht. Kwestie van plannen en genoegen nemen met minder voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
[...]

Heb ik over na gedacht. Maar dan heb je jezelf er alleen maar mee. Want een gemiddelde bank doet 12 weken of meer aan levertijd. Of ga ik dan 3 maanden ondergedoken zitten voor mails en contact vanuit hun haha? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar SF.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012

Ja zonder al te veel overlast. 1 a 2 weken zonder bank is voor de meeste mensen niet te doen. Ik vond het al verschrikkelijk dat ik een avond op een eettafel moest zitten toen we van bank wisselde... En een leenbank kan de overlast tot een minimum beperken. Dus in dat opzicht dat je er wel rechten aan ontlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
_Dune_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:32:
Wacht even, herstellen is wanneer er garantie geclaimd wordt, hier wordt een defect product geleverd (meerdere mankementen), hier is ophalen en een goede bank leveren (volgens mij) meer op zijn plaats. Deze bank had nooit zo geleverd moeten worden, helemaal omdat de leverancier voor levering het eerste defect al gevonden had. Op dat moment had men de gehele bank betert moeten inspecteren (en tot de conclusie komen deze niet te leveren).

[...]

Hoezo, was er voor de koop geen bank? Heeft deze bank niet een voorgaande bank vervangen?

[...]

Dit is bij een garantie claim een wettelijke verplichting voor de leverancier.

Echter gaat het hier niet om een garantie claim, de leverancier heeft hier nog niet het product geleverd wat in de koopovereenkomst is overeengekomen en is in gebreke.
En dat moet hij doen zonder al teveel overlast....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:57

Artikel 7:21 lid 3 bepaald echter wel dat dit binnen een redelijke termijn moet, en zonder ernstige overlast voor de koper.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2023-07-01

Een week of mogelijk zelfs 2 zonder bank zitten kan mogelijk wel als ernstige overlast gezien worden. Terwijl de verkoper dat makkelijk kan wegnemen door een leenbank te leveren. Ik vraag me dus af of dat wel als een stukje service gezien moet worden, of iets waar de verkoper eigenlijk voor moet zorgen om te voldoen aan de wet. De verkoper kan bijvoorbeeld mogelijk ook reparatie op locatie uitvoeren als dit hier mogelijk is als alternatief zodat TS niet zonder bank komt te zitten.

Komt nog bij dat de verkoper hier al voor levering weet dat het product non-conform is, en dus ook vooraf al wist dat er 'werk aan zat te komen', en dus ook direct heeft kunnen beginnen met plannen om dit voor de koper met zo min mogelijk overlast te doen. Dit lijkt de verkoper echter nagelaten te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:37
[...]

Correctie.. zonder *ernstige* overlast. Overlast moet men tot een bepaald niveau dulden. Wat dat is kan de rechtbank je vertellen.

Een ander voorbeeld.. zit je zonder computer die je voor werken vanaf thuis gebruikt, en je daardoor kosten moet maken om naar kantoor te gaan of een leen-pc te verkrijgen, zou je misschien kans maken om ernstige overlast aan te tonen en de schade terug te claimen bij garantie afhandeling.

Heb je een plafondlamp waar meerdere lampen in hangen en 1 lampje is kapot en wordt opnieuw bezorgd.., dan moet je dat denk ik dulden.

Verder sluit ik mij wel aan bij _DUNE_, als het toch teruggenomen wordt - en ze wisten het van te voren - dan mocht het dus zo niet eens geleverd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door grasmanek94 op 29-11-2023 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

Ik zou me trouwens kapotergeren aan de hoogteverschillen in het stiksel en piping :X

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 10:47 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
Ik zou me trouwens kapotergeren aan de hoogteverschillen in het stiksel en piping :X
Je bedoelt dit gedeelte?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Btk22jl.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

yep

edit:
piping zit normaliter op de 'rand' van een deel, niet 3-4 cm eronder.
Het zit er nu zo strak overheen, dan je een duidelijke afronding krijgt ipv een 90 graden hoek.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

loki504 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:48:
[...]

Ja zonder al te veel overlast. 1 a 2 weken zonder bank is voor de meeste mensen niet te doen. Ik vond het al verschrikkelijk dat ik een avond op een eettafel moest zitten toen we van bank wisselde... En een leenbank kan de overlast tot een minimum beperken. Dus in dat opzicht dat je er wel rechten aan ontlenen.
Was misschien handiger geweest om een eetkamerstoel te pakken in plaats van de tafel om op te zitten ;)

"Niet te doen" is zwaar overdreven. Het is ff vervelend, maar TS heeft zelf de vorige bank verkocht voordat de nieuwe bank goed bevonden was. Denk niet dat de woonwinkel tig "leenbanken" heeft staan (lijkt me ook geen lekker idee, een leenbank die al bij tig anderen heeft gestaan).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:45
Dit gaat nooit meer goed komen, zijn teveel gebreken aan het bankstel. Been there done that.

Koop ontbinden op grond van non-conformiteit, de ophaalmoment een paar weken uitstellen en deze week elders kijken of er een bank op voorraad is die jullie mooi/ fijn vinden.

Mocht er niks op voorraad zijn dat naar wens is zit er niks anders op dan meerdere weken gebruik te maken van bijv. tuinstoelen of een tweedehands bankstel op de kop tikken om de periode te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Freshouttheoven schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:07:
Dit gaat nooit meer goed komen, zijn teveel gebreken aan het bankstel. Been there done that.

Koop ontbinden op grond van non-conformiteit, de ophaalmoment een paar weken uitstellen en deze week elders kijken of er een bank op voorraad is die jullie mooi/ fijn vinden.

Mocht er niks op voorraad zijn dat naar wens is zit er niks anders op dan meerdere weken gebruik te maken van bijv. tuinstoelen of een tweedehands bankstel op de kop tikken om de periode te overbruggen.
ben ik het wel soort van mee eens ja.
De boel moet sowieso op 2 delen opnieuw overtrokken worden, de vulling klopt niet, de poten kloppen niet. Een nieuwe bouwen kost minder werk voor de fabriek.
Het is gewoon in elkaar geflanst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Jeroenneman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:02:
[...]

Was misschien handiger geweest om een eetkamerstoel te pakken in plaats van de tafel om op te zitten ;)

"Niet te doen" is zwaar overdreven. Het is ff vervelend, maar TS heeft zelf de vorige bank verkocht voordat de nieuwe bank goed bevonden was. Denk niet dat de woonwinkel tig "leenbanken" heeft staan (lijkt me ook geen lekker idee, een leenbank die al bij tig anderen heeft gestaan).
die vind ik altijd zo mooi... dus jij gaat nooit bij iemand anders op een bank ziten terwijl daar mogelijk tig andere mensen ook op hebben gezeten? of gaat nooit zitten op een stoel in een restaurant maar meer mensen op hebben gezeten? :F en je hoeft ook geen tig leen banken te hebben je kan ook een nieuwe bestellen(hij was al defect bij aflevering) en na x weken de bank vervangen... of je huurt een bank voor ze? genoeg mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:47
loki504 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:19:
[...]

die vind ik altijd zo mooi... dus jij gaat nooit bij iemand anders op een bank ziten terwijl daar mogelijk tig andere mensen ook op hebben gezeten? of gaat nooit zitten op een stoel in een restaurant maar meer mensen op hebben gezeten? :F en je hoeft ook geen tig leen banken te hebben je kan ook een nieuwe bestellen(hij was al defect bij aflevering) en na x weken de bank vervangen... of je huurt een bank voor ze? genoeg mogelijkheden.
Ligt er een beetje aan wat je krijgt natuurlijk, een doorsnee gezin zal een bank 'normaal' gebruiken, maar er zijn ook genoeg mensen die ontzettend smerig leven (en dat zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt), daar waar ik ook liever niet op een bank zou gaan zitten als ik daar zou komen. Maar goed, in dit geval heb je gewoon het eea te accepteren en als hij niet zo schoon is zit zou ik er een kleed over leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Bartske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:26:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je krijgt natuurlijk, een doorsnee gezin zal een bank 'normaal' gebruiken, maar er zijn ook genoeg mensen die ontzettend smerig leven (en dat zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt), daar waar ik ook liever niet op een bank zou gaan zitten als ik daar zou komen. Maar goed, in dit geval heb je gewoon het eea te accepteren en als hij niet zo schoon is zit zou ik er een kleed over leggen.
maar hebben die mensen 2500 euro over voor een bank? tuurlijk zullen er hoop jysk/ikea klanten zijn die smerig leven. en als hij echt zo smering is heeft hij zich niet aan overkomst gehouden en mag hij de reinegings kosten betalen. tuurlijk allemaal niet ideaal voor de verkoper maar dit is ook niet ideaal voor de koper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:47
loki504 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:37:
[...]

maar hebben die mensen 2500 euro over voor een bank? tuurlijk zullen er hoop jysk/ikea klanten zijn die smerig leven. en als hij echt zo smering is heeft hij zich niet aan overkomst gehouden en mag hij de reinegings kosten betalen. tuurlijk allemaal niet ideaal voor de verkoper maar dit is ook niet ideaal voor de koper.
Dan wordt het een beetje hypothetisch nu, maar je hebt ook (rijke) mensen die niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen voor whatever reason, ziekte, dementie, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

AINAL maar als er zoveel issues met die bank zijn, ze zo moeilijk doen, dan idd gewoon keihard koop ontbinden.
Ben zelf geen voorstander van 'nou, bij deze ben je een klant kwijt' midden in de winkel te roepen, maar als je naar eigen zeggen echt zoveel spul daar haalt, zou ik een brief mail opstellen:

we zijn al sinds x klant, we hebben daar de volgende producten gekocht
- opsomming

omdat we altijd correct en naar volle tevredenheid zijn geholpen door Henkie Verkoper zijn we deze keer ook direct naar jullie gestapt.
Helaas willen jullie niet meewerken aan een fatsoenlijke oplossing, voor ons er dan nog maar 1 mogeilijkheid: wij ontbinden de verkoop.
insert jurdische onderbouwing.

U kunt de bank vanaf datum x ophalen (geen gelul meer met rekening houden met hun planning, laat ze nu maar naar jouw planning werken), waarna wij elders voor een bank en huisraad kunnen kijken.

Houdoe en bedankt,
Oekol Zitplek

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Bartske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:40:
[...]

Dan wordt het een beetje hypothetisch nu, maar je hebt ook (rijke) mensen die niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen voor whatever reason, ziekte, dementie, etc.
het was al hypothetisch met leenbanken die te smerig zouden zijn :) . maar tot nu toe heeft de koper zich aan de overeenkomst gehouden en laat de verkoper het afweten terwijl hij al wist dat het niet goed was en ze zouden een nieuw deel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94

Let wel op.. waardevermindering vanaf het moment van koop ontbinden tot het ophalen is voor de kosten van de koper. Dat mag wet-technisch gezien gewoon in rekening worden gebracht.
Dus gaat TS er per ongeluk te hard op zitten, en breekt een poot af, mag de TS dat volledig zelf betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door grasmanek94 op 29-11-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
grasmanek94 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:49:
[...]

Let wel op.. waardevermindering vanaf het moment van koop ontbinden tot het ophalen is voor de kosten van de koper. Dat mag wet-technisch gezien gewoon in rekening worden gebracht.
Dus gaat TS er per ongeluk te hard op zitten, en breekt een poot af, mag de TS dat volledig zelf betalen.
dan mag de winkel dat bewijzen... en dat gaat extreem lastig worden voor de winkel die al een kapotte bank levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het is er nu een paar weken te laat voor, maar ik had meteen beroep gedaan op de WKOA en deze rommel teruggestuurd. Dit is gewoon aan alle kanten lage kwaliteit en moet je niet willen voor zo'n bedrag.

Maar aangezien het nu te laat is; non-conformiteit is wat hier belangrijk is. Dat betekent dat je niet direct het recht hebt op een nieuwe of om de koop ongedaan te maken, maar wel het recht op een oplossing. Voor dit bedrag zou ik toch ook even met je rechtsbijstandverzekering gaan bellen als je die hebt, al is het maar om advies te vragen en een stok achter de deur te hebben in het geval dat de verkoper moeilijk blijft doen.

In ieder geval alle communicatie schriftelijk doen, aangeven dat je graag binnen een redelijke termijn (bijv. 4 weken) een oplossing hebt. Ik zou nog niet zo ver gaan om het helemaal over te dragen aan de rbv of een ingebrekestelling sturen, maar dat is wel de volgende stap als ze blijven tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

loki504 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:52:
[...]

dan mag de winkel dat bewijzen... en dat gaat extreem lastig worden voor de winkel die al een kapotte bank levert.
TS heeft foto's gemaakt en verstuurd van de huidige staat, dus dat bewijzen zal niet zo lastig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Oon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
[...]

TS heeft foto's gemaakt en verstuurd van de huidige staat, dus dat bewijzen zal niet zo lastig zijn :)
Ze moeten niet bewijzen dat er later een defect bij is gekomen. Maar dat het komt door verkeerd gebruikt. En dat kan je niet met een foto bewijzen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freshouttheoven
grasmanek94 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:49:
[...]

Onzin.

Product voldoet al vanaf het begin niet aan de overeenkomst en is dus non-conform.

Op grond van artikel 7:10 lid 3 BW is de koper geen gebruiksvergoeding verschuldigd en blijft risico bij verkoper.

Koop kun je ontbinden op grond van artikel 7:22 lid 1 BW, je hebt recht op het volledige aankoopbedrag.

Lijkt me verstandig om in het vervolg niet te reageren op zaken waar je onvoldoende kennis van hebt. Je helpt niemand door onjuiste informatie, op een stellige manier, te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Freshouttheoven schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:00:
[...]

Onzin.
(...)
Lijkt me verstandig om in het vervolg niet te reageren op zaken waar je onvoldoende kennis van hebt. Je helpt niemand door onjuiste informatie, op een stellige manier, te delen.
Als koper moet je gewoon als goede huisvader het product in bewaring nemen en in de geleverde staat terug geven. Ik betwijfel het dat de rechter er mee in zal gaan als de koper schade veroorzaakt dat de verkoper daar geen schadevergoeding voor mag eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
grasmanek94 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:04:
[...]

Als koper moet je gewoon als goede huisvader het product in bewaring nemen en in de geleverde staat terug geven. Ik betwijfel het dat de rechter er mee in zal gaan als de koper schade veroorzaakt dat de verkoper daar geen schadevergoeding voor mag eisen.
Natuurlijk dien je er op een normale manier mee om te gaan, wanneer je jouw kinderen als de nieuwe Picasso hun gang laat gaan op het bankstel is het logisch dat er waardevermindering in rekening gebracht wordt.

Echter snijdt jouw voorbeeld geen hout c.q. raakt kant nog wal.

Van een bankstel mag je verwachten dat deze op een dusdanige manier gebouwd/ ontworpen is dat wanneer je er te hard op gaat zitten dit niet mag lijden tot het afbreken van een poot. Wanneer dit wel gebeurt kun je weer beroepen op non-conformiteit.

Uiteraard zijn excessen uitgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:57
Oon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:54:
Het is er nu een paar weken te laat voor, maar ik had meteen beroep gedaan op de WKOA en deze rommel teruggestuurd. Dit is gewoon aan alle kanten lage kwaliteit en moet je niet willen voor zo'n bedrag.
Ik heb niet het idee dat WKOA hier überhaupt een optie is. Ik krijg uit de OP nu niet echt het idee dat de bank 'op afstand' gekocht, tenzij ik ergens overheen lees. Ik krijg eerder het idee dat het bij een woonwinkel gekocht is, aangezien dat benoemd wordt en TS aangeeft een fijne relatie te hebben met de verkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 29-11-2023 12:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:25

Zeror

Ik Henk 'm!

Als ik zo eens lees, klinkt het heel erg als een winkel die er makkelijk vanaf wil komen en er geen moeite mee heeft om jou met de gebakken peren te laten zitten. Van zo'n winkel moet je eigenlijk zo snel mogelijk vanaf.

De kwaliteit is om te huilen. Voor 2500 euro mag je gewoon goed in orde bank en bijhorende service verwachten en niet dit gepruts. Ik zou, zoals meer mensen hier al aangeven, de bank laten ophalen en koop ontbinden. En dan bij een andere zaak een andere mooie bank uitzoeken. En ja, dit is even vervelend, maar uiteindelijk zul je hier beter gevoel aan overhouden dan het gejojo van nu.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Het klopt niet dat de winkel het recht heeft om de bank te mogen repareren. De koper mag in principe zelf kiezen tussen herstel of vervanging, tenzij de gekozen remedie onmogelijk is of de kosten daarvan onevenredig zijn in vergelijking met de andere remedie. Daarbij weegt ook mee hoeveel overlast de alternatieve remedie veroorzaakt en hoe ernstig het gebrek is.

De vraag is dus hoeveel reparatie van de bank zou kosten en of dat onevenredig is vergeleken bij vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1232
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-04 20:42
terugsturen, geld terugvragen. Dan voor een paar 10tjes (of gratis soms zelfs) een bank van marktplaats plukken en ergens anders een nieuwe bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Oekol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:47:
Members only:
Hoe is dit aanbod gedaan, en waarom wil de winkel niet meer meewerken aan omwisselen? Zie ook de reactie van Tom-Z.

Bij non-conformiteit kun je niet direct ontbinden. Waarom kan dat hier volgens jou wel?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
fopjurist schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:46:
[...]

Hoe is dit aanbod gedaan, en waarom wil de winkel niet meer meewerken aan omwisselen? Zie ook de reactie van Tom-Z.

[...]

Bij non-conformiteit kun je niet direct ontbinden. Waarom kan dat hier volgens jou wel?
In beginsel dien je de winkel inderdaad altijd eerst de gelegenheid te bieden om de zaak weer conform te maken, dit hoef ik je niet uit te leggen gelet op jouw expertise, echter kun je in deze case de koopovereenkomst ontbinden.

- ''We kregen twee opties, of laten omwisselen voor een nieuw deel of een klein bedrag terug.''

- ''Toch is hun reactie keer op keer dat ze geen leenbank kunnen voorzien.''

Beide opties zijn niet reëel, bij eerste optie heb je ook nog de kans dat er een tint- of kleurverschil ontstaat. Daarnaast schiet de verkoper te kort en voldoet niet aan artikel 7:21 lid 3 BW.

Ook zijn er meerdere andere gebreken geconstateerd na levering.

Het herstelproces -voor zover dit mogelijk is- zal minimaal 6 weken gaan duren, en wellicht in de praktijk nog en stuk langer gelet op het tekort aan personeel. Als de verkoper überhaupt de middelen heeft om de zaak volledig lokaal te herstellen, vaak is dit niet het geval.

Een grote meerderheid van meubels komt uit Azië, waarbij de wachttijden/ levertijden momenteel relatief lang zijn.

Deels offtopic; Er zit een flinke winstmarge op meubels, dit soort bankstellen worden ingekocht voor rond de 30% van de verkoopprijs. Gelet op alle mankementen dient de verkoper een royale compensatie te bieden (vaak gaat men niet verder dan een korting van 10%) wanneer koper hiervoor openstaat, ik zou er niet aan beginnen aangezien het een slecht en veel te overpriced product is.

Herstel gaat nooit meer goed komen binnen een redelijke termijn en Oekol gaat een lange tijd aan het lijntje gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Freshouttheoven schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:17:
[...]

In beginsel dien je de winkel inderdaad altijd eerst de gelegenheid te bieden om de zaak weer conform te maken, dit hoef ik je niet uit te leggen gelet op jouw expertise, echter kun je in deze case de koopovereenkomst ontbinden.
Juist daarom was ik benieuwd welke uitzondering je in gedachten had.
- ''We kregen twee opties, of laten omwisselen voor een nieuw deel of een klein bedrag terug.''

- ''Toch is hun reactie keer op keer dat ze geen leenbank kunnen voorzien.''

Beide opties zijn niet reëel, bij eerste optie heb je ook nog de kans dat er een tint- of kleurverschil ontstaat. Daarnaast schiet de verkoper te kort en voldoet niet aan artikel 7:21 lid 3 BW.
Kans op een kleurverschil is niet voldoende om vervanging te weigeren.
Ook zijn er meerdere andere gebreken geconstateerd na levering.
De verkoper moet de kans krijgen om deze gebreken te herstellen.
Het herstelproces -voor zover dit mogelijk is- zal minimaal 6 weken gaan duren, en wellicht in de praktijk nog en stuk langer gelet op het tekort aan personeel.
Zolang TS ondertussen over een bank kan beschikken, zie ik geen probleem in een levertijd van 6 weken. Ik ben daarom benieuwd waarom de winkel nu toch geen nieuwe bank wil leveren.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Laatst online: 18-04 08:34
Ik snap niet hoe we van een gunfactor + kennelijke onderlinge verstandhouding om dit opgelost te krijgen, anderhalve maand aan het lijntje gehouden worden zonder uitzicht op een duurzame oplossing.

Het omruilen van die bank, met of zonder leenbank, was in de week na levering een gedegen oplossing. Niet na 6 weken elke dag herinnerd te moeten worden hoe een uitgave van 2500€ bij die fijne betrouwbare winkel niet lekker zit, zichtbare schade heeft, en niet opgelost wordt.

Ik vind dat TS echt wel eens met zijn vuist op tafel mag slaan daar zo.
[...]

Thank god, ik was al aan het scrollen waar ik de cue gemist had; the f happened met die toezegging!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
[...]

We hadden voor levering afgesproken dat het deel omgewisseld zou worden later. Toen er een tweede beschadigd was kon dat niet meer vanwege kleurverschil (blijkbaar is 1 deel met kleurverschil wel oké :+).
FlowSnake schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:52:
Ik snap niet hoe we van een gunfactor + kennelijke onderlinge verstandhouding om dit opgelost te krijgen, anderhalve maand aan het lijntje gehouden worden zonder uitzicht op een duurzame oplossing.

Het omruilen van die bank, met of zonder leenbank, was in de week na levering een gedegen oplossing. Niet na 6 weken elke dag herinnerd te moeten worden hoe een uitgave van 2500€ bij die fijne betrouwbare winkel niet lekker zit, zichtbare schade heeft, en niet opgelost wordt.

Ik vind dat TS echt wel eens met zijn vuist op tafel mag slaan daar zo.

[...]

Thank god, ik was al aan het scrollen waar ik de cue gemist had; the f happened met die toezegging!?
Probleem is dat de winkel waar we gekocht hebben de bank inkoopt bij de leverancier. Deze zit in Barneveld en daar hebben we ook meerdere keren rondgelopen en geneusd ook voor andere dingen. De verkoper hebben we helemaal niks meer mee te maken tenzij we heen rijden naar de woonwinkel en hij er toevallig is. De klachtafhandeling is nu met de klantenservice, geen idee waar dat zit maar niet ter plekke in de winkel. De klantenservice vraagt telkens na bij de leverancier en die zegt gewoon de bank te willen hebben om 1 en ander te herstellen. An sich vinden we het een hele fijne bank maar niet perfect op het moment.

Kreeg vandaag weer onderstaande terug wat in lijn is wat iemand anders hier zei. Denk dat we dat wel gaan doen (beetje in onze vakantie plannen) en dan ook alle punten benoemen die we verbeterd willen zien. Ook die stiksels bijv..
Mocht het dan nog steeds niet goed zijn alsof afzien van de koop denk ik dan maar of zoiets.
Bedankt voor uw reactie.

Wij hebben hierover intern contact gehad maar helaas hebben wij geen leenbank voor u.

Wij kunnen eventueel ook de retourafspraak inplannen in Januari, dan kunt u in ieder geval gebruik maken van de bank tijdens de feestdagen.

Wij horen graag wat u hierin wenst.
Mail er voor was de strekking:
Zodra de elementen bij ons retour zijn gaan deze naar het atelier van onze leverancier, zij gaan de bank daar beoordelen en herstellen. Het herstel zal naar verwachting 1 a 2 weken nemen.

Zodra de elementen weer bij ons retour zijn ontvangt u een mail waarin u de bezorgafspraak kunt inplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oekol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:07:
[...]

We hadden voor levering afgesproken dat het deel omgewisseld zou worden later. Toen er een tweede beschadigd was kon dat niet meer vanwege kleurverschil (blijkbaar is 1 deel met kleurverschil wel oké :+).

[...]

Probleem is dat de winkel waar we gekocht hebben de bank inkoopt bij de leverancier. Deze zit in Barneveld en daar hebben we ook meerdere keren rondgelopen en geneusd ook voor andere dingen. De verkoper hebben we helemaal niks meer mee te maken tenzij we heen rijden naar de woonwinkel en hij er toevallig is. De klachtafhandeling is nu met de klantenservice, geen idee waar dat zit maar niet ter plekke in de winkel. De klantenservice vraagt telkens na bij de leverancier en die zegt gewoon de bank te willen hebben om 1 en ander te herstellen. An sich vinden we het een hele fijne bank maar niet perfect op het moment.

Kreeg vandaag weer onderstaande terug wat in lijn is wat iemand anders hier zei. Denk dat we dat wel gaan doen (beetje in onze vakantie plannen) en dan ook alle punten benoemen die we verbeterd willen zien. Ook die stiksels bijv..
Mocht het dan nog steeds niet goed zijn alsof afzien van de koop denk ik dan maar of zoiets.

[...]

Mail er voor was de strekking:

[...]
Tenzij ik je verkeerd begrijp, en leverancier en winkel min of meer hetzelfde zijn:
Jij hebt een geschil met de winkel, niet met de leverancier.
Wat de leverancier allemaal wel en niet kan of wil is NIET jouw probleem. Jij hebt gekocht/onderhaald bij de winkel, die moeten het oplossen. Ongeacht wat de leverancier ervan vind.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Koffie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:38:
[...]

Tenzij ik je verkeerd begrijp, en leverancier en winkel min of meer hetzelfde zijn:
Jij hebt een geschil met de winkel, niet met de leverancier.
Wat de leverancier allemaal wel en niet kan of wil is NIET jouw probleem. Jij hebt gekocht/onderhaald bij de winkel, die moeten het oplossen. Ongeacht wat de leverancier ervan vind.
Denk dat je het dan verkeerd begrijpt. De winkel is iemand anders dan de leverancier en de winkel communiceert met de leverancier in Barneveld. Wij hebben met de winkel te maken. Dus inderdaad wat de leverancier vind boeit niet zoveel. De winkel moet 't oplossen met ons.

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
Oekol schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:42:
[...]

Denk dat je het dan verkeerd begrijpt. De winkel is iemand anders dan de leverancier en de winkel communiceert met de leverancier in Barneveld. Wij hebben met de winkel te maken. Dus inderdaad wat de leverancier vind boeit niet zoveel. De winkel moet 't oplossen met ons.
Je hebt geen andere optie dan ophaalmoment in te plannen en de winkel de kans te geven deze te repareren of vervangen binnen redelijke termijn.
Pagina: 1