Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:49
Wij hebben al 16 zonnepanelen, liggen op het zuidwesten.

Maar willen meer met elektra doen en minder met gas en komen op dit moment al 600 kwh per jaar ongeveer te kort.
En willen dus besparen met zonnepanelen.
De 16 zonnepanelen zitten al redelijk dicht bij het piekvermogen van bestaande solaredge omvormer aan.

Dus nu kwam een zonnepanelen leveracier met volgende idee.
Om Hoymiles aan te legen met micro omvormers en omdat het om het bijplaatsen van zonnepanelen gaat willen we ongeveer tussen de 4-8 zonnepanelen bij plaatsen.
2 minder of 2 meer scheelt om en nabij 900 euro.
Dus 3100 voor 4 en 4900 voor 8.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
6 Trina Solar Full Black VERTEX S TSM-420 DE09R.05 | 144C | 9BB | 30 mm |
MC4 EVO2
1 Hoymiles HMS-1000-2T Micro Omvormer 1000 Watt
1 Hoymiles HMS-2000-4T Micro Omvormer 2000 Watt
1 ClickfitEvo montagesysteem
2 Betteri BC05 AC trunk connector kabel 2mtr voor Hoymiles HMS micro
omvormers
1 Hoymiles DTU Lite-S monitoring dongel
1 Montagewerkzaamheden
1 Aardlekautomaat b16 300mA 3P+N
Totale kosten: +-4000 euro

Nu hebben we bovenstaande offerte ontvangen, en zijn nu een beetje benieuwd of dit een goed idee is of dat we het met ons bestaande zonnepanelen moeten houden.

Ik had verwacht dat het iets goedkoper zal zijn om 6 panelen te plaatsen.
Maar weet niet of dat realistisch dus is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 07:16
Waar komen de panelen op te liggen ? Ik heb een Hoymiles setje op mijn schuurtje zelf gelegd. Als je niet vies bent van een klusje en een plat dak hebt, het overwegen waard.

Wellicht elektricien laten komen voor een eigen groep.

Check Solar Bouwmarkt voor prijzen van de componenten.

[ Voor 11% gewijzigd door knights16 op 28-11-2023 16:38 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
Ze komen op een schuindak 2 hoog. Ik laat het graag door monteurs doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind het belachelijk duur. Materiaalkosten (verkoopprijs) zijn max 1500 euro schat ik zo snel in.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 28-11-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Hoe steil zijn de daken? Wat zijn de oriëntaties? Hoeveel vermogen zijn de huidige panelen? Hoeveel is de huidige omvormer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
Ronald schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:54:
Hoe steil zijn de daken? Wat zijn de oriëntaties? Hoeveel vermogen zijn de huidige panelen? Hoeveel is de huidige omvormer?
Hoe steil de daken zijn durf ik niet te zeggen ze lopen vanaf de eerste verdieping tot en met tweede verdieping schuinaf. Redelijk normaal

De zonnepanelen die al liggen zitten redelijk tegen het piekvermogen van 5,12kWp van de solaredge omvormer.
Op zonnige april dagen piekt de levering naar 4.9.

De zonnepanelen die liggen liggen op het zuid westen. De eventuele nieuwe zonnepanelen zouden op het noord oosten liggen.

Maar dat zijn echt korte pieken.

Ik heb niet alle gegevens van de bestaande zonnenpanelen omdat die er al lagen toen we hier kwamen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Joostje123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:57:
[...]

Hoe steil de daken zijn durf ik niet te zeggen ze lopen vanaf de eerste verdieping tot en met tweede verdieping schuinaf. Redelijk normaal

De zonnepanelen die al liggen zitten redelijk tegen het piekvermogen van 5,12kWp van de solaredge omvormer.
Op zonnige april dagen piekt de levering naar 4.9.

De zonnepanelen die liggen liggen op het zuid westen. De eventuele nieuwe zonnepanelen zouden op het noord oosten liggen.

Maar dat zijn echt korte pieken.

Ik heb niet alle gegevens van de bestaande zonnenpanelen omdat die er al lagen toen we hier kwamen wonen.
3DBAG is je vriend :-)

Als je beetje mazzel hebt dan staan de typen paneel correct in het monitoring portal. Als je voldoende rechten hebt… anders sowieso reden om de originele installateur te vragen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
Ronald schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:02:
[...]

3DBAG is je vriend :-)

Als je beetje mazzel hebt dan staan de typen paneel correct in het monitoring portal. Als je voldoende rechten hebt… anders sowieso reden om de originele installateur te vragen.
Hellingshoek is 38 graden via 3dbag

GCL GCL-P6/72 320
Hier zijn er 16 van

Omvormer:
SolarEdge | SE5K-RW0TEBEN4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
Joostje123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:09:
[...]

Hellingshoek is 38 graden via 3dbag

GCL GCL-P6/72 320
Hier zijn er 16 van

Omvormer:
SolarEdge | SE5K-RW0TEBEN4
oke hier mijn oost-west met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben een groot verschil in het halen van hun top.
6430Wp op een 4000W omvormer is 0 problemen hier.
(7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer))

oke ik heb af en toe aftopping maar dat is meestal maar 15min per dag en maar 10 dagen in het voorjaar.
dus ook jij kunt gewoon 6 tot 8x430Wp op west er bijhangen, of tot de grens die je omvormer/gebruikte optimizer kan. ;)

geen idee hoe het precies is met je optimizers, maar een grove 24 panelen op die omvormer is vaak geen probleem (er zijn wat dingen onbekend bij mij over je installatie. dus geen precies antwoord, maar dat is ook aan de installateur, uiteindelijk.).
gewoon doorzoeken naar een installateur die daar wel wat panelen bij wil hangen, voor een schappelijke prijs. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 29-11-2023 20:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
Ja volgens mij zitten ze nu allemaal op 1 string en betekent wel dat je er minimaal 8 moet bij plaatsen.

Maar de huidige installateur vond het zonde van het geld. (omdat we rond de 1000kwh) stroom nu op jaarbasis te kort komen.

En daarom ook advies om niet bij te plaatsen maar zijn grootste belemmeringen vond hij de aftopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Deel van rapport uit SolarEdge Designer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re1M73rYgUQHsPN6C7jvh_CSiVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BoyL4ZqeOQcIEi9jL1BTGDze.png?f=fotoalbum_large

Het probleem is NIET aftoppen. Met 12x420W er bij is dat slechts 0,55%. Serieus acceptabel bij uitbreiding.
Hierover heeft installateur jou echt niet eerlijk geinformeerd.

Het probleem is dat SolarEdge 3-fase relatief kleine paneel aantallen per richting niet gaaf vind (Uitleg in detail: startpost solaredge topic)

Er zijn 12 panelen nodig voor ik geen problemen die ik niet acceptabel vind in de simulatie krijg. Dat is mogelijk meer dan je wil... Maar met ultralage paneelprijzen komt het wellicht voldoende dicht in de buurt bij de 6x op Hoymiles.

• Joostje123
Dan heb ik nog wat vragen, kan/mag een andere installateur panelen aansluiten op bestaande installatie.

De huidige installateur zei dat 8 minimale was op 1 string en dat de huidige optimizers prijs nog erg duur waren van solaredge. En daarom dus voornamelijk vooral richting hoymiles stuurde.
Hij vond 8 nieuwe panelen ook wel veel, voor het stroomverbruik wat we nog te kort kwamen.

Dus jij zegt als we 8 panelen erbij plaatsen, het goedkoper zal moeten zijn dan deze 6 van hoymiles en dat aftopping zowat geen issue is.

Ik was ook juist met het idee, bijplaatsen en huidige zonnepanelen prijzen dat moet niet al te duur zijn op bestaande systeem maar hij wou er niet in mee gaan vanwege het piek vermogen van 5 kWp

• migjes
Joostje123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:48:
Dan heb ik nog wat vragen, kan/mag een andere installateur panelen aansluiten op bestaande installatie.
techniesch gezien geen probleem.
(praktijk: smoesjes leugens onwil etc etc... van alles komt voorbij om het niet te doen.
maar jij bent eigenaar en hebt alles te zeggen over jouw spullen.)
De huidige installateur zei dat 8 minimale was op 1 string en dat de huidige optimizers prijs nog erg duur waren van solaredge. En daarom dus voornamelijk vooral richting hoymiles stuurde.
Hij vond 8 nieuwe panelen ook wel veel, voor het stroomverbruik wat we nog te kort kwamen.
als @Ronald 12 zegt dan is het voor mij 12 minimaal.
(dit verschilt met 1fase of 3fase, en gebruikte optimizer. ik heb niks berekend.)
Dus jij zegt als we 8 panelen erbij plaatsen, het goedkoper zal moeten zijn dan deze 6 van hoymiles en dat aftopping zowat geen issue is.
bij plaatsen is eigenlijk in 99,9% van de gevallen goedkoper.
Ik was ook juist met het idee, bijplaatsen en huidige zonnepanelen prijzen dat moet niet al te duur zijn op bestaande systeem maar hij wou er niet in mee gaan vanwege het piek vermogen van 5 kWp
lol piek van 5kW, ja het zal wel, dan kan hij geen extra omvormer verkopen, dus minder winst maken, dus is het voor hem niet kosten effectief.
klant is dom, dus die verkoop ik meer. ;)

(als er gezegd word 12, is dat 12 van de solaredge dan is er best wel marge naar b.v. 10, en soms kan dan 8 ook wel, maar veel factoren, die ik niet weet dan ik je niet blij of ongelukkig wil maken, begrijp alleen dat er soms meer mogenlijk is als je denkt.
ook een over productie, dit is niet erg, levert alleen minder op maar is nog genoeg voor de lol.
denk niet te beperkt, maar denk open met mogelijkheden dan kom je het beste uit.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Joostje123
Aaah check ik las die van Ronald juist als max 12. Maar verkeerd gelezen.

Ja en 12 panelen is wel heel erg overkil, dan gaan we als ik Ronald zijn plaatje zie naar 2x wat we nu opleveren. En dan gaan we dus tegen de 3000kwh op jaarbasis terugleveren.

En we zitten dan wel redelijk laag op het dak, met nog 12 panelen aan die kant, (zitten 4 dakramen en een luchtpijp aan die kant).

Ik denk dat wij dan nog een beetje moeten wachten tot we ook daadwerkelijk elektrisch gaan rijden en laden.
Voor nu voelt het als to much eerlijk gezegd!

Maar heel erg bedankt voor de feedback! En dan wachten we nog 3 jaar tot de volgende leaseauto!

• migjes
Joostje123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:26:
Aaah check ik las die van Ronald juist als max 12. Maar verkeerd gelezen.

Ja en 12 panelen is wel heel erg overkil, dan gaan we als ik Ronald zijn plaatje zie naar 2x wat we nu opleveren. En dan gaan we dus tegen de 3000kwh op jaarbasis terugleveren.

En we zitten dan wel redelijk laag op het dak, met nog 12 panelen aan die kant, (zitten 4 dakramen en een luchtpijp aan die kant).

Ik denk dat wij dan nog een beetje moeten wachten tot we ook daadwerkelijk elektrisch gaan rijden en laden.
Voor nu voelt het als to much eerlijk gezegd!

Maar heel erg bedankt voor de feedback! En dan wachten we nog 3 jaar tot de volgende leaseauto!
overkill, wel nee.
salderen is tot de max die je gebruikt, maar na salderen kun je verkopen.

ja verkopen levert minder op als salderen.
maar je koopt nu panelen voor minder als 100€ (een grove 50€ optimizer er bij in jouw geval + 20€ aan klemmen.)
en dan hebben de panelen ook nog 400++Wp, dus leveren flink op.
met dit alles is verkopen nog niet eens zo gek.

(zelf leggers hier zijn hier al lang achter, het is dat laten installeren altijd extra kost wat het soms wel en soms niet interessant maakt om te verkopen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:28
Dak vol doe je niet voor opbrengst in de zomer want dan kan je makkelijk met een kwart van je panelen af. Dak vol doe je voor opbrengst van oktober tot maart als je dik meer verbruikt dan het oplevert. Hoe minder dure stroom je hoeft in te kopen in die periode, hoe beter. En niet elk jaar is hetzelfde. Wat ik vorig jaar vanaf oktober met 16 panelen opwekte red ik dit jaar niet eens met 20, zulk slecht weer is het.

• Ronald
Joostje123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:48:

Die installateur roept dingen die heel bijzonder zijn…

Op SE5K is de minimum string lengte 16 met de gangbare, of 14 met 80V optimizers.
Strings mogen over meerdere dakvlakken, maar voor goede werking heb je voldoende aantallen per oriëntatie nodig.
Volgens mijn simulatie is dat in jouw situatie minimaal 12 met gangbare optimizers.
De 2 versies mogen niet samen in string.

Teveel zonnepanelen bestaat post salderen niet.
Samen met accu is het hier meer hier langer je zonder net import gaat draaien.

Het is uiteindelijk aan jou om de keuze te maken, maar doe dat met de juiste afwegingen.
Blijf vragen stellen. De enige domme vraag is de vraag niet gesteld waarop verkeerde beslissing volgt.

Pagina: 1