Hulp bij smarthome

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tent2019
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09 15:12
Mijn vraag
ivm een nieuw huis zou ik graag willen weten en/of geadviseerd worden over het volgende.

Elke stroompunt dient voorzien te worden van een stroommeter om bij te kunnen houden hoe veel energie het verbruikt.
Nu zijn er talloze stekkers die je in het stopcontact kan doen maar het gaat er mij eigenlijk om dat het in de muur weg gewerkt zit. Het mag van mij part ook 1 groot centraal punt zijn waar alle stroompunten samen komen en dat ik die per stroompunt kan meten/uitlezen.

Dan zit er nog 1 hele grote maar aan...... elk stroom kabel moet voorzien worden van een kill switch die ik middels WiFi, fysieke knop makkelijk kan besturen. (aan/uit)

Dit is nodig omdat ik op dit moment in een soort gevecht zit met de aannemer ivm infrarood warmte paneel.
Dat ding gaat aan zonder dat ik dat wil. In de thermostaat staat geen programma ingesteld hij staat op handmatig maar toch om 02:00 s nachts begint hij warm te worden. Zelfs als ik de thermostaat los maak van het stroom gaat het infrarood paneel als nog aan.

Ik ben een noob in bovenstaande, ik heb zelf wel al diverse smarthome apparatuur zoals lampen, google thermostaten (vloerverming), airco en dat werkt eigenlijk prima maar in een nieuw huis wil ik het in 1 keer goed doen.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Al gekeken naar Shelly's? Ik ben zelf shelly modules aan het plaatsen in de inbouwdozen. Deze modules kan je via wifi aansturen en het verbruik aflezen. Kijk bijvoorbeeld naar de Shelly plus 1PM.

Je kan van alle WCD's 1 draad trekken naar de meterkast en daar alle intelligentie plaatsen zodat je het centraal kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tent2019 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:25:

Elke stroompunt dient voorzien te worden van een stroommeter om bij te kunnen houden hoe veel energie het verbruikt.
Nu zijn er talloze stekkers die je in het stopcontact kan doen maar het gaat er mij eigenlijk om dat het in de muur weg gewerkt zit.
https://www.shelly.com/en...rview/shelly-plus-pm-mini

Wel lastig om weg te werken achter een wandcontactdoos. Daar heb je vaak nauwelijks ruimte.
Het mag van mij part ook 1 groot centraal punt zijn waar alle stroompunten samen komen en dat ik die per stroompunt kan meten/uitlezen.
https://www.shelly.com/en...t-overview/shelly-pro-1pm
Dan zit er nog 1 hele grote maar aan...... elk stroom kabel moet voorzien worden van een kill switch die ik middels WiFi, fysieke knop makkelijk kan besturen. (aan/uit)
https://www.shelly.com/en...overview/shelly-plus-1-pm

Snap alleen niet waarom elk wcd geschakeld moet worden als 1 infraroodpaneel gek doet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:07
Ik zou eens kijken naar de walli reeks, die heb ik hier ook.

waarom nog een extra kill switch? via wifi? en dan ook nog een killswitch als je wifi faalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar even voor mijn beeldvorming, het is dus voor een woning die nog gebouwd moet worden en je hebt al slechte ervaring met de panelen?

Hoe heb je nu ervaring opgedaan dan?
Waarom ze dan als nog plaatsen?
Waarom wil je dan elk stroompunt meten/schakelen en niet alleen die voor de IR?
Welke zijn het, want los paneel en losse thermostaat klinkt niet zo standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tent2019
Gizz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:39:
[...]

https://www.shelly.com/en...rview/shelly-plus-pm-mini

Wel lastig om weg te werken achter een wandcontactdoos. Daar heb je vaak nauwelijks ruimte.

[...]

https://www.shelly.com/en...t-overview/shelly-pro-1pm

[...]

https://www.shelly.com/en...overview/shelly-plus-1-pm

Snap alleen niet waarom elk wcd geschakeld moet worden als 1 infraroodpaneel gek doet.
Omdat het nu 1 infrarood paneel is maar straks is het een 2e een 3e etc etc.
bedankt voor je shelly linkjes ik ga er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tent2019
Septillion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:21:
Maar even voor mijn beeldvorming, het is dus voor een woning die nog gebouwd moet worden en je hebt al slechte ervaring met de panelen?

Hoe heb je nu ervaring opgedaan dan?
Waarom ze dan als nog plaatsen?
Waarom wil je dan elk stroompunt meten/schakelen en niet alleen die voor de IR?
Welke zijn het, want los paneel en losse thermostaat klinkt niet zo standaard?
Het gaat om een 2e huis.
In mijn huidige huis heb ik veel ellende met smart home producten.
Dus die ervaring heb ik nu.

1 paneel (merk x) is niet hetzelfde als paneel 2 van merk y.
Het meten is echt om te weten :-) ... met andere worden ik wil zien welk apparaat energie vreet terwijl ik niet thuis ben of het apparaat daadwerkelijk zelf heb aangezet.
De huidige apparaten zijn divers (google protect,videodeurbel,thermostaten,heatlinks/LSC sensoren,lampen/Magnum)
Hoe het infrarood paneel heet weet ik op dit moment niet ben niet thuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Als je elk stopcontact gaat voorzien van een Shelly, denk dan ook een het sluipverbruik van deze devices. Alle devices hebben een vorm van (draadloze) connectiviteit en zijn dus aan het "slapen". Stel dat je een stopcontact of 50 - 100 gaat voorzien van deze dingen:

- Je moet stevig(e) access points hebben voor zoveel clients, ook al is het qua data nihil
- Zal continu toch 25w-100w verbruiken. Zeker apparaten met verbruiksmeting gebruiken zelf ook weer wat stroom.

Als je alles nog aan moet leggen, zou ik zeker kijken naar een bedrade (KNX) oplossing of een centrale rail waar je alle stopcontacten op schakelt. Deze laatste optie zorgt voor heel veel extra koper.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tent2019
storeman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:41:
Als je elk stopcontact gaat voorzien van een Shelly, denk dan ook een het sluipverbruik van deze devices. Alle devices hebben een vorm van (draadloze) connectiviteit en zijn dus aan het "slapen". Stel dat je een stopcontact of 50 - 100 gaat voorzien van deze dingen:

- Je moet stevig(e) access points hebben voor zoveel clients, ook al is het qua data nihil
- Zal continu toch 25w-100w verbruiken. Zeker apparaten met verbruiksmeting gebruiken zelf ook weer wat stroom.

Als je alles nog aan moet leggen, zou ik zeker kijken naar een bedrade (KNX) oplossing of een centrale rail waar je alle stopcontacten op schakelt. Deze laatste optie zorgt voor heel veel extra koper.
Dat sluipverbruik vind ik niet heel erg maar een infrarood paneel wat zonder mijn weten staat te stampen vind ik wel erg.

dat KNX daar heb ik wel oor/oog naar!
ik ga daar eens naar kijken thanks!!
Pagina: 1