Voordeur advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Na 2 weken vakantie kwam ik het volgende tegen, wat lijkt op schimmel uit de voordeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xj2uY_keaXl_EHxrW7IyD6uNvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaR37bHvgHaZMjotsAa5Ntcm.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit op een paar plekken (alles aan de binnenkant), al is dit verreweg de grootste plek en lijkt dus op schimmel wat vanuit het hout naar binnen is getrokken.

Eerder heb ik al eens een klein plekje weggehaald, maar hier schrok ik wel van.

Nu wist ik dat de voordeur te lang niet bijgehouden was qua kit- en schilderwerk, ook al is hij samen met de woning uit 2010, afgelopen zomer is het wel aangepakt maar alsnog zagen we af en toe wat water naar binnen sijpelen via naden/kieren. Nu zitten we aan groot water met de wind volop de voordeur dus echt worst-case en altijd als het regent of waait is dat qua richting in 90% van de gevallen op deze voordeur. Krijgt dus alles te verduren.

Hoe dan ook, mijn eerste reactie is dat de voordeur niet meer te redden valt omdat hij volgens mij van binnenuit nu kapot aan het gaan is. Hij is niet krom of wat dan ook, maar ik twijfel nu wel wat de beste actie is, ook omdat ons huis hoogstwaarschijnlijk binnen enkele maanden in de verkoop gaat.
1. Nieuwe houten voordeur in bestaand kozijn. Huis is uit 2010, dus kozijn is gewoon goed en daar ook niks te zien qua slechte plekken. Excl. montage zit dit ook al snel op € 1500-2000.
2. Kunststof voordeur met kozijn laten plaatsen. Offerte voor een Hörmann incl. montage/plaatsing, demontage oude deur en kozijn en afvoer ligt al snel rond de € 4000-5000.

Het spreekt voor zich dat met het oog op verkoop van het huis we voor optie 1 willen gaan. Maar de hamvragen:
- Klopt het dat de deur niet meer te redden is?
- Zijn er goede betrouwbare (landelijke of omgeving Amsterdam/Flevoland) leveranciers die een alles-in-1-service bieden? Ik kwam al een paar tegen die wel monteren maar niet afgelakt leveren en met wachttijden voor schilders wil ik daar niet aan beginnen.
- Zijn er nog nadelen om puur voor een houten voordeur te kiezen?
- Tips m.b.t. waar te kopen met het oog op levertijd zijn ook welkom, we willen best concessies doen op model/merk als dat betekent dat we over zeg 4-6 weken ipv 4-6 maanden een nieuwe deur hebben.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Waarom is die deur niet meer te redden.

Behandel de deur en kozijn een aantal keer met hg anti schimmel.

Werk daarna eventuele kapotte kit, hout en en verf bij met vulmiddel, verf en kit.

Edit: de foto is wat ernstiger maar het lijkt alsof je het paneel zou kunnen vervangen tenzij de rest ook krokant is.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2023 16:36 ]

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:30
Ik denk dat de deur aardig van binnen al "opgegeten" is. Btw je krijgt bij de verkoop van je huis ook een vragenlijst he over je woning..dus of er lekkages zijn geweest (en waar) en of ze verholpen zijn. En of er andere gebreken zijn geconstateerd.

Een half verrotte voordeur..btw slechte kwaliteit als het uit 2010 en in 2022 ook al aan is gepakt.

Ik zou geen gezeik met een eventuele verkoop willen en de boel gewoon vervangen voor kwaliteit. Dat betaald zich gewoon terug met deze huizenprijzen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zolang de verf er nog op zit valt er niet zoveel te zeggen of deze deur verloren is of niet.
Over het algemeen kan rot hout (waar de schimmel in groeit) prima uitgestukt worden.
En wanneer je niet overal met een priem onder lichte druk makkelijk in het hout kunt steken dan is die deur nog wel te redden. Maar nu, met alleen deze foto, is dat niet te zeggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je het en der al met een schroevendraaier geprikt? Ik denk dat hij kuisverrot is als de schimmel zelfs naar binnen komt.
Als de deur in weer en wind staat en pas na 12 jaar een keer een verfbeurt krijgt, dan loop je dat risico, vanuit de bouw worden ze vaak maar schraal opgezet qua verf is mijn ervaring.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal! Om even wat kleine onduidelijkheden uit de weg te werken of vragen te beantwoorden:

@_ferry_ De deur is wel geverfd geweest, maar wij wonen er ook pas 3,5 jaar. De vorige bewoners hebben het huis laten bouwen en volgens de vragenlijst is in 2019 alles buiten geverfd, maar ik heb inderdaad het idee dat dat niet goed genoeg is gebeurd. Vorig jaar heb ik zelf nog alles geverfd, maar toen kreeg ik ook al het idee dat het echt niet in 2019 was gebeurd of door een beunhaas.

@Rukapul Thanks voor de tip, ik ga daar sowieso mee beginnen, want een nieuwe deur is er ook niet 123, maar daar ga ik wel naar kijken.

Met priem/schroevendraaier ga ik nog even proberen, moet ik dan juist op de vlakke delen dat proberen of juist de kieren waar de schimmel uit komt?

Laatste punt: ik denk dus ook dat deur aardig verrot is en er gewoon teveel vocht in is gekomen met de tijd. Maar... buiten zit er dus niks qua schimmel en alleen op deze plekken. De deur heeft 4 rechthoekige vlakken als sierpanelen en alleen daar komt het bij 2 van de 4 (de onderste 2) op sommige plekken eruit, waarvan deze het ergste is. De andere heeft 2 kleine plekjes, totaal nog niet een kwart van wat je op de foto ziet. Daarentegen, ik vertrouw het niet meer.

Kortom: advies over een nieuwe deur blijft nog altijd welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-11-2023 20:13 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een nieuwe deur: neem niet de exemplaren van €700. Ik dacht daarmee een aardige deur te hebben gekocht. Boy, was I wrong! Mijn broertje (timmerman) heeft een kozijn om de deur gemaakt en een bevriende schilder van hem heeft de deur in de verf gezet. Dat heeft nog aardig wat werk gekost om de deur te plamuren en strak te krijgen. Kortom: een Cando deur van €700 is niet het beste wat je kunt krijgen.

Je noemt een bedrag van €1500-€2000 voor deur exclusief plaatsing. Trek dat er alsjeblieft voor uit. Het loont écht.

• Yaksa
  • Nu online
Dus de topic titel moet veranderd worden in : "Ik wil een nieuwe voordeur aanschaffen, advies gevraagd".
Omdat je denkt dat de hele deur niet meer te redden is.
Ondanks dat een aantal mensen hier aangeven dat de deur te repareren is, of dat je in ieder geval een poging kunt doen tot herstel. Mocht de deur te herstellen zijn, dan heb je een aardig bedrag bespaard.
Maar volgens mij heb jij de keuze al gemaakt, er moet en zal een nieuwe deur inkomen.

[ Voor 62% gewijzigd door Yaksa op 28-11-2023 20:22 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MooDyBLueS
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:18:
Een nieuwe deur: neem niet de exemplaren van €700. Ik dacht daarmee een aardige deur te hebben gekocht. Boy, was I wrong! Mijn broertje (timmerman) heeft een kozijn om de deur gemaakt en een bevriende schilder van hem heeft de deur in de verf gezet. Dat heeft nog aardig wat werk gekost om de deur te plamuren en strak te krijgen. Kortom: een Cando deur van €700 is niet het beste wat je kunt krijgen.

Je noemt een bedrag van €1500-€2000 voor deur exclusief plaatsing. Trek dat er alsjeblieft voor uit. Het loont écht.
Dat is goed om te weten, thanks! Daarom had ik ook al in mijn hoofd om sowieso op zoek te gaan naar een partij die niet alleen de deur levert, maar hem ook monteert, zorgt dat hij goed hangt en past en sluit, helemaal geverfd is, etc.

Zijn er dan nog bepaalde merken om juist wel of niet (zoals Cando dus niet) te nemen? Behalve Hörmann als kunststof deurmerk heb ik nog weinig voorbij zien komen wat mij iets zegt namelijk

• MooDyBLueS
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:18:
Dus de topic titel moet veranderd worden in : "Ik wil een nieuwe voordeur aanschaffen, advies gevraagd".
Omdat je denkt dat de hele deur niet meer te redden is.
Ondanks dat een aantal mensen hier aangeven dat de deur te repareren is, of dat je in ieder geval een poging kunt doen tot herstel. Mocht de deur te herstellen zijn, dan heb je een aardig bedrag bespaard.
Maar volgens mij heb jij de keuze al gemaakt, er moet en zal een nieuwe deur inkomen.
Nou nou, dat mag wel een tikkeltje relaxter volgende keer. Ik weet het toch ook niet? Vandaar mijn vragen om advies. Je leest toch ook dat ik wel ga proberen eea te 'repareren'? Maar als je écht zo pietluttig wilt zijn, dan had je ook moeten lezen en meenemen in je antwoord dat ik al aan had gegeven dat schilders enorme wachttijden nu hebben. Dus ook voor reparaties zit ik naar het voorjaar te kijken is mij door minstens 3 verteld, iets waar ik niet op kan wachten als je begrijpt dat wij ons huis ook willen verkopen. Het is dus meer dat ik gewoon een geen-gezeur-meer oplossing wil, niet dat ik niet geloof dat er niks meer aan te redden is.

Het is uiteindelijk allemaal een afweging van belangen, tijd en kosten. Maar ja, jij trekt al je conclusies voordat je een wedervraag stelt of even goed alles leest wat ik heb geschreven, tja dan weet ik het ook niet meer. Laten we het vooral aangenaam houden. Als je me niet meer van advies wilt voorzien, ook prima, maar bovenstaande reactie kan ik niet zoveel mee dus houd ik het hierbij op jouw reactie.

• Yaksa
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:31:
[...]Het is dus meer dat ik gewoon een geen-gezeur-meer oplossing wil, niet dat ik niet geloof dat er niks meer aan te redden is.
Je zegt zelf dat "je gelooft dat de deur aardig verrot is".
Zonder te checken of dat ook echt zo is.
Dan krijg je advies hoe dat te checken en vervolgens gaat het verder over de kosten van een nieuwe deur en waar die te krijgen is.
Zet de verfbrander op die deur, schraap met een goede, scherpe verfkrabber de verf er (deels) af bij de slechte stukken, prik in het hout om te bekijken in hoeverre die echt verrot is; dit zijn allemaal zaken die je zelf al kunt doen voordat er een vakman bij komt om, als dat mogelijk is, de deur te herstellen. Scheelt de vakman dan ook weer wat werk.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:58:
[...]

Je zegt zelf dat "je gelooft dat de deur aardig verrot is".
Zonder te checken of dat ook echt zo is.
Dan krijg je advies hoe dat te checken en vervolgens gaat het verder over de kosten van een nieuwe deur en waar die te krijgen is.
Je leest maar de helft. Ik stel toch letterlijk de wedervraag hoe ik dat dan het beste kan checken? En ja, daarnaast vraag ik ook alvast over een nieuwe deur, is toch niet gek om voorlopig op 2 paarden te wedden? Ik wil gewoon tijdwinst boeken waar mogelijk. Je vat het allemaal een beetje te zwart/wit op naar mijn mening.
Zet de verfbrander op die deur, schraap met een goede, scherpe verfkrabber de verf er (deels) af bij de slechte stukken, prik in het hout om te bekijken in hoeverre die echt verrot is; dit zijn allemaal zaken die je zelf al kunt doen voordat er een vakman bij komt om, als dat mogelijk is, de deur te herstellen. Scheelt de vakman dan ook weer wat werk.
Wederom lees je maar de helft, want ik heb (inmiddels meerdere malen) aangegeven dat alle vakmannen waar ik mee geschakeld heb aangeven pakweg tot het voorjaar vol te zitten. Daar kan ik niet mee wachten, dat speelt dus ook mee en juist daarom kijk ik ook naar beide opties omdat ik zelf gewoon niet handig ben. En ja, verfkrabben en prikken gaat me natuurlijk wel lukken, maar wat heb ik daaraan als ik toch geen vakman langs kan laten komen? Er woont er letterlijk eentje bij mij om de hoek, maar die zegt ook: ik kan mei wat voor je inplannen, kom ik tegen die tijd wel even langs om te kijken. En dat lijkt hier in de regio allemaal het geval te zijn. Het is dus echt niet onwelwillend vanuit mijn kant of dat ik jouw en andermans advies in de wind sla, maar ik weet dus dat puur met een vakman het in onze tijdslijn niet gaat passen, dus dan zitten er inderdaad 2 dingen op:
1. een simpele oplossing die ik zelf zou kunnen uitvoeren met tips van hier
2. een nieuwe deur
Vandaar dus op beide paarden wedden. Het draait allemaal om context, want als jij voor mij een vakman weet te regelen die binnen een maand op mijn stoep kan staan, dan teken ik daarvoor hoor. En alle tips en adviezen zijn zeer welkom en gewaardeerd, laat ik dat vooropstellen, maar nogmaals: de tijdslijn zorgt voor druk vanuit onze kant.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:39
Simpele optie is de deur cosmetisch aan te pakken.
Bij verkoop aangeven dat de deur mogelijk rot is, vervanging kost ~1500 euro of kunststof ~4500 euro.
Dan houden mensen daar rekening mee, en is het geen verborgen gebrek.

Dan is dat gewoon afgedekt bij verkoop, en kan een nieuwe eigenaar er een deur in zetten naar eigen smaak, en wat past bij zijn/haar onderhoud wensen.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 29-11-2023 11:47 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:09
Met ^, ik zou nooit een nieuwe deur plaatsen in een huis wat verkocht zal worden. Als je een kunststof deur plaatst, willen de kopers liever de charme een houten deur. En plaats je een houten, dan hadden de kopers liever een kunststof gehad met minder onderhoud.

Zet de vraagprijs 2000€ hoger, en geef het netjes mee dat de deur aan onderhoud of vervanging toe is; en wees genereus en geef 2000€ korting daarvoor (waardoor je weer op zelfde verkoopprijs uitkomt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@FRANQ en @naftebakje : goed punt allebei! Ik ga dit met mijn vrouw bespreken, wellicht kan ik met de anti-schimmel de ergste cosmetische plekken terugdringen. Je schraapt het er met wat plastics zo vanaf, maar om te voorkomen dat het er zomaar weer opzit natuurlijk.

En dan inderdaad aangeven bij verkoop in de vragenlijst en gewoon de makelaar aangeven om er open over te zijn. Ik zou het bij aankoop ook niet het ergste vinden en zeker niet het huis voor laten lopen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:39
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:42:
@FRANQ en @naftebakje : goed punt allebei! Ik ga dit met mijn vrouw bespreken, wellicht kan ik met de anti-schimmel de ergste cosmetische plekken terugdringen. Je schraapt het er met wat plastics zo vanaf, maar om te voorkomen dat het er zomaar weer opzit natuurlijk.

En dan inderdaad aangeven bij verkoop in de vragenlijst en gewoon de makelaar aangeven om er open over te zijn. Ik zou het bij aankoop ook niet het ergste vinden en zeker niet het huis voor laten lopen.
Mogelijk goed kitten in de hoeken en dan een likje verf erover.
Inderdaad gewoon transparant over zijn.

Ik zou het als koper ook positief opvatten dat een verkoper open is over een bekend gebrek.
Niet dat je er zelf naar moet gaan zoeken. Of er pas na de koop achter komt.

Als je de deur nu vervangt is de kans alsnog aanwezig dat hij na verkoop opnieuw vervangen zal worden.
Dat zou zonde zijn.

Denk ook niet dat je het terug gaat zien in de verkoopprijs.
Dat is het "kleingeld" waar mensen zich mee willen onderscheiden van een ander bod.
505.050 bieden in plaats van 500.000 bijvoorbeeld.

Wij hadden destijds in plaats van 220.000 (wat een prijzen toen :D ) 222.222 geboden :)

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 29-11-2023 13:49 ]

Pagina: 1