Opdekdeur met rolslot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suus2022
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-07-2024
hallo,
ik heb een vraagje.
Mijn timmerman heeft een nieuwe deur ingehangen en nu tocht het best veel en sluit niet aan.
de schilder was net ook hier om het kozijn te schilderen en hij zei ook dat het niet goed was afgesteld.
nu zijn wij geen timmermannen, maar kan je iets aan het kozijn rondom frezen zodat de opdekdeur helemaal erin valt?
Nu heb ik de situatie dat mijn slotplaatje iets uitsteekt (timmerman heeft dat zo gedaan zodat rolslot erin kan vallen zeg maar)
en dat mijn deur tocht en ook nog open gaat als mijn achterdeur open gaat.
zie hieronder situatie...
Alvast bedankt,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_96TDQsDrWhIcA2_Z21m9zdrM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBJF8Gx5BqsUi2cqQNkoIe6O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwDfWjCrYcTtEqW_1gMjah-TEXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NthjkyGFHo9zX3OMuACV73pJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu_sjEwK_bOxPW22p0QhOWUHZRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNjJKKDBB2d3pn1wNLrgITMv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSizwXp9CAv5bA9rT5SKXzSiARU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZYLyGh154ye6NfRCwsPupNc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT2cxOuxTS1xqS8hw0FfNUkeKXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx3F2L6auV20ZEGbbun4phYx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Suus2022 op 28-11-2023 14:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:33
Waar sluit de deur niet goed aan?

De schilder kan best eens gelijk hebben dat het niet goed is afgesteld, er zit best veel verschil tussen hoever beide paumelles in de deur zijn gedraaid. Wellicht dat er met het juist afstellen van de paumelles al een hoop winst te behalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Lekker ook hoe die paumelles al scheef hangen. Waarom is dat niet recht opgeleverd al dan niet met nieuwe paumelles?

Tocht bij een deur los je vaak op door een strip in de sponning (voorkomt ook klapperen) en een borstel aan de onderzijde.

Het slot kun je beter laten passen door het slot iets naar buiten te halen (lijkt al gelijk te lopen) of de paumelles in de deur iets naar buiten (maar die lijken al iets uitgedraaid). Het slot zelf is een laatste mogelijkheid als er niet voor een kruk etc geboord is.

Om te testen zou ik de slotplaat iets opdikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suus2022
Rondom.. heb je een kiertje, ik heb het even geprobeerd op foto te krijgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWTI2LIg7PMYWPnKf5BUS2v4jow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bFdXynRpMYIySjhKO4qXlHe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suus2022
de timmerman zegt u dat hij het kozijn niet kan uitfrezen. het kozijn is 25 mm en de deur 27 mm.
dus rondom deur 2 mm vrij.
achterin wel helemaal dicht zegt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suus2022
Rukapul schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:41:
Lekker ook hoe die paumelles al scheef hangen. Waarom is dat niet recht opgeleverd al dan niet met nieuwe paumelles?

Tocht bij een deur los je vaak op door een strip in de sponning (voorkomt ook klapperen) en een borstel aan de onderzijde.

Het slot kun je beter laten passen door het slot iets naar buiten te halen (lijkt al gelijk te lopen) of de paumelles in de deur iets naar buiten (maar die lijken al iets uitgedraaid). Het slot zelf is een laatste mogelijkheid als er niet voor een kruk etc geboord is.

Om te testen zou ik de slotplaat iets opdikken.
Wat bedoel je met het slot opdikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Suus2022 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:49:
de timmerman zegt u dat hij het kozijn niet kan uitfrezen. het kozijn is 25 mm en de deur 27 mm.
dus rondom deur 2 mm vrij.
achterin wel helemaal dicht zegt hij.
Verkeerd ingemeten? Verkeerde deur?

Als hij "achterin" (dus tegen/in het kozijn denk ik dan) wel dicht is, waar tocht het dan langs?

Je zou een tochtstrip rondom in het kozijn kunnen plaatsen denk ik, dus op het vlak waar de deur tegenaan "valt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suus2022
Beekforel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:58:
[...]

Verkeerd ingemeten? Verkeerde deur?

Als hij "achterin" (dus tegen/in het kozijn denk ik dan) wel dicht is, waar tocht het dan langs?

Je zou een tochtstrip rondom in het kozijn kunnen plaatsen denk ik, dus op het vlak waar de deur tegenaan "valt".
deur past, het is een staallook deur. achterin bedoelt hij niet aan kant slot zegt hij. maar ik voel wel speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In je paumelle zit als het goed is een inbus oid waarmee je de deur dichter naar het kozijn kunt draaien. Zo niet heb je de verkerde paumelles zitten (die lijken al wat ouder te zijn gezien de lak er op).

Overigens heb je in principe in / op het kozijn standaard ook wat dempertjes (rubber dopjes) zitten om te zorgen dat de duur niet klappert ed. Strak aansluiten zal ie nooit helemaal doen, beetje speling heb je altijd. Maar die dempertjes zorgen er voro dat je iig geen speling op de deur zelf hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Suus2022 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:51:
[...]

Wat bedoel je met het slot opdikken?
slotplaat -> plak met wat ducttape even een sateprikker op de slotplaat zodat het rolslot een extra drempel over moet

Voor de onderzijde van de deur pak je een tochtborstel.

Voor de rest van de deur kun je evt op zoek naar een dun kozijnrubber voor in de sponning. Heb ze los voor opdekdeuren niet specifiek gezien, maar mijn nieuwe kozijn werd er mee geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25
Ik zou het kozijn 8mm uitfrezen. (2mm speling die je hebt plus 6mm voor een tochtstrip)
Eventueel een valdorpel infrezen.
Rolslot vervangen voor een normaal loopslot, want het is bijna altijd ellende met zo'n rolslot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
mekonghigh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
Rolslot vervangen voor een normaal loopslot, want het is bijna altijd ellende met zo'n rolslot.
In het begin loopt het te soepel en later beuk je bijna de paumelles mee het kozijn uit :+ Het nodigt ook lomp gebruik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suus2022
Rukapul schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:43:
[...]

In het begin loopt het te soepel en later beuk je bijna de paumelles mee het kozijn uit :+ Het nodigt ook lomp gebruik uit.
Gelukkig heb ik pubers he..
mijn timmerman zegt al dat hij niet gaat frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25
Rukapul schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:43:
[...]

Dit. En dan ook nog eens dat dit een staal-look opdekdeur betreft (1 grote glasplaat met een smal lijstje eromheen).
Suus2022 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:45:
[...]

mijn timmerman zegt al dat hij niet gaat frezen.
Omdat? geen zin, geen tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
Op zoek naar een (timmer)man die wel doet wat je wilt, en het ook kan.
Pagina: 1