Zoeken eerste huis in Nederland - hoe is Zoetermeer om te wo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-09 15:02
Na lang in het buitenland ben ik weer terug in Nederland en zoek ik een koophuis. Ik huur nu (voor de hoofdprijs) in Utrecht. Ik werk in Utrecht (Science park) en mijn partner tegenover Den Haag Centraal Station.

Op de kaart kijken vroeg ik me af of Zoetermeer een beetje leuk wonen is? Ik hoef zelf minder vaak naar kantoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 15:41
rexmedorum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:09:
Na lang in het buitenland ben ik weer terug in Nederland en zoek ik een koophuis. Ik huur nu (voor de hoofdprijs) in Utrecht. Ik werk in Utrecht (Science park) en mijn partner tegenover Den Haag Centraal Station.

Op de kaart kijken vroeg ik me af of Zoetermeer een beetje leuk wonen is? Ik hoef zelf minder vaak naar kantoor.
Waar ben je naar op zoek qua woning (m2, appartement of eengezinswoning, tuin etc.)? Voor welk budget? Wat voor wijk wil je in wonen? Wat is belangrijk qua voorzieningen (horeca, sport, OV, cultuur, supermarkten, scholen etc.). Misschien kunnen mensen je vraag dan beter beantwoorden.

Zelf woon ik in een gemeente niet ver ervan af, dus kan je niet direct vertellen hoe het wonen is, maar ik vind het er niet uit zien als ik in Zoetermeer moet zijn. Vervallen woningen en flatgebouwen en weinig groen in de gemeente. Het viel mij ook op dat sommige nieuwbouwwijken ook midden in wijken worden geplaatst met er omheen aardig wat vervallen woningen. Zoetermeer kent ook een aantal 'probleemwijken' met overlast.

Als je in die omgeving wilt wonen is Pijnacker, Berkel en Rodenrijs een beter idee naar mijn mening. Wat verder richting Rotterdam heb je dan Schiebroek of Hillegersberg. Maar dat hangt natuurlijk van je wensen, eisen en budget af.

Je kan natuurlijk ook een dag uittrekken om naar de stad zelf te gaan. Geeft je direct een indruk van de sfeer in een stad.

[ Voor 16% gewijzigd door Panini op 28-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Modbreak:@rexmedorum Welkom terug in NL, maar het is wel een beetje de bedoeling dat je concretere vragen stelt. Dit is zo generiek en algemeen dat niemand er wat aan heeft. We weten bv. niet wat je zelf al wel/niet gevonden hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Panini schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:28:
[...]

Waar ben je naar op zoek qua woning (m2, appartement of eengezinswoning, tuin etc.)? Voor welk budget? Wat voor wijk wil je in wonen? Wat is belangrijk qua voorzieningen (horeca, sport, OV, cultuur, supermarkten, scholen etc.). Misschien kunnen mensen je vraag dan beter beantwoorden.

Zelf woon ik in een gemeente niet ver ervan af, dus kan je niet direct vertellen hoe het wonen is, maar ik vind het er niet uit zien als ik in Zoetermeer moet zijn. Vervallen woningen en flatgebouwen en weinig groen in de gemeente. Het viel mij ook op dat sommige nieuwbouwwijken ook midden in wijken worden geplaatst met er omheen aardig wat vervallen woningen. Zoetermeer kent ook een aantal 'probleemwijken' met overlast.

Als je in die omgeving wilt wonen is Pijnacker, Berkel en Rodenrijs een beter idee naar mijn mening. Wat verder richting Rotterdam heb je dan Schiebroek of Hillegersberg. Maar dat hangt natuurlijk van je wensen, eisen en budget af.

Je kan natuurlijk ook een dag uittrekken om naar de stad zelf te gaan. Geeft je direct een indruk van de sfeer in een stad.
We gaan sowieso eens kijken. Wat we willen in volgorde:
- Den haag Centraal makkelijk bereikbaar met OV, Utrecht Science park redelijk te doen liefst ov eventueel auto
- Liefst wel wat groen in de buurt
- Ca 100m^2 en 3 slaapkamers (meer mag)
- Liefst huis met een tuintje
- Budget maximum 7 ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 20:25
@rexmedorum

Wij hebben 8jr in Z'meer gewoond (2008 - 2016) en nu alweer bijna 8jr in W'veen. In de wijk Oosterheem altijd wel met plezier gewoond, Seghwaert/Noordhove gehuurd gezeten maar dat waren toch mindere wijken.

Ook in Oosterheem is het goed opletten wat goede straten zijn.Vanwege de kids zijn we naar een kleinere plaats gegaan met meer groen.

Voor dat budget moet je in ieder geval makkelijk iets kunnen vinden in deze omgeving :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Ik zal je nog even een tip geven: kijk ook naar Gouda als je graag in een aardig grote stad wilt wonen (met goede sfeer en aardig wat voorzieningen). Superverbinding naar Den Haag, Utrecht (en Rotterdam) . En je woont er voor minder dan in een buitenwijk van een van deze steden terwijl je bijna net zo snel in het centrum van de stad bent vanuit Gouda.

Misschien dat Zoetermeer nog goedkoper is per m2.

Je mag inderdaad nog wel wat concreter aangeven wat je belangrijk vind.

[ Voor 8% gewijzigd door inquestos op 28-11-2023 15:50 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:05
De wijk en de straat zoals @Road-runner83 zegt maakt wel echt een verschil in Zoetermeer. Ik heb daar prima gewoond, maar om mij heen zaten allemaal koopwoningen. Een kilometer verderop waren echt veel problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoetermeer is voor Den Haag wat Almere is voor Amsterdam. Veel overloop vanuit de stad, kindvriendelijke wijken, maar ook, omdat er vrij weinig te doen is voor jongeren, veel baldadigheid en kleine criminaliteit. Het Zoetermeerse stadshart heeft nul uitstraling maar je kunt er op zich goed en gevarieerd winkelen. Het oude centrum is gezelliger, maar klein. Het OV moet je goed uitzoeken, ik weet niet of er inmiddels een rechtstreekse trein van Utrecht naar Zoetermeer gaat of dat je nog steeds eerst naar Den Haag moet en dan "terug" naar Zoetermeer. En in Zoetermeer vind je ook het allerlelijkste gebouw van heel Nederland: dat van de AIVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:57
Zoetermeer zou niet direct in mij opkomen om aan te bevelen aan mensen die weer in Nederland komen wonen. Ik denk dat het wennen leuker is en sneller gaat als je kiest voor een stad met studenten en/of expats. Dus Utrecht, Delft, Den Haag, Leiden en eventueel Gouda. De laatste is leuk, maar dan ben je wel allebei onderweg. Die steden zijn uiteraard wel een stuk duurder, maar ook weer niet onbetaalbaar zolang je niet per se hartje stad wilt wonen.
En al eerder genoemd: ga een dagje op pad en kijk welke steden je qua centrum, voorzieningen en huizenbouw aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het hangt m.i. volledig van je levensstijl af. Zoek je in de weekenden nog vertier in de Horeca (uitgaan) dan is Den Haag (mits op zand), Voorburg of Delft leuk, heb je daar geen behoefte meer aan en zoek je een praktische gezinswoning dan kun je kijken in Ypenburg, Zoetermeer of Pijnacker (RandstadRail).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Bedankt allen voor de input. Wij hebben geen kinderen en dat zal er ook niet meer van komen. Wat we vooral belangrijk vinden:
- goede verbindingen
- wat groen in de buurt om te kunnen wandelen
- liesft vooral geen ovrlast/criminaliteit natuurlijk (kan natuurlijk altijd en overal maar toch)

Wat betreft uitgaan doen we dat minder. Als er wat reastuarantjes zijn is het leuk, maar zo niet ook niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Tip: Zoek op funda een paar mooie woningen in Zoetermeer waarvan je zelf denkt: Daar wil ik of zie ik mij wonen. Dan een keer op een vrije dag langs de woningen. Gewoon om een gevoel bij de buurt te krijgen waar de woningen staan. Soms heb je het gevoel "Hier wil ik niet dood gevonden worden" of "Dit ziet er erg leuk uit". Je kan ook heel stom vanuit die buurt met het OV naar Den Haag reizen als proef. Het centrum opzoeken met OV. Gewoon om te testen dan weet je hoe lang je erover doet. Dan ervaar je het.

Het is een paar dagen "investeren" in waar je wil gaan wonen. Gewoon er naar toe rijden en dan lekker rondrijden. Een wandeling door de buurt, winkelcentrum e.d. Wat zie je zo? Wat valt op? Waar wordt je gelukkig van? Waar niet van? Dan weet je al heel snel: ja / nee / misschien. Dan heb je meer beeld en gevoel bij een stad. Dat gaat je veel meer helpen dan meningen van anderen lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 29-11-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 15:41
rexmedorum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:29:
[...]

We gaan sowieso eens kijken. Wat we willen in volgorde:
- Den haag Centraal makkelijk bereikbaar met OV, Utrecht Science park redelijk te doen liefst ov eventueel auto
- Liefst wel wat groen in de buurt
- Ca 100m^2 en 3 slaapkamers (meer mag)
- Liefst huis met een tuintje
- Budget maximum 7 ton
Voor dat budget zou ik lekker in de gemeentes kijken die er omheen liggen. Pijnacker en Berkel en Rodenrijs hebben relatief veel nieuwbouw wat aan jouw eisen kan voldoen + een metro verbinding die direct naar Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal gaat. De reis zelf duurt dan zo een 20-30 minuten met de metro naar Den Haag. Mijn vriendin doet dit zelf ook elke dag en is erg blij met die makkelijke verbinding. Veel groen ook in de omgeving en makkelijk richting Delft of Rotterdam te fietsen in de zomer. Erg fijne wijken met veel jonge gezinnen

Woon zelf in Berkel en Rodenrijs en er zijn alle voorzieningen die je nodig hebt en vaak was ik binnen 1 tot 1:15 uur met de auto op Utrecht Science Park (vroeger ook gewerkt).

Als je toch Zoetermeer een keer een dag gaat bezoeken kan ik je ook aanraden om de gemeentes die ik in een eerder post aan gaf te bezoeken. Je kan dit makkelijk aanrijden of met OV doen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 29-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zou eens naar Leidschenveen, Ypenburg en Nootdorp kunnen kijken. Aardig wat groen op korte loop- en fietsafstand. Goede OV-verbinding naar Den Haag en Utrecht (zeker vanuit Leidschenveen en Nootdorp). Zowel via de randstadrail als via NS station Ypenburg waar je de trein naar Den Haag CS kan pakken en ook de sprinter naar Utrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:05
RonnieKo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:42:
Tip: Zoek op funda een paar mooie woningen in Zoetermeer waarvan je zelf denkt: Daar wil ik of zie ik mij wonen.
Dit inderdaad.

En er niet één keer langs gaan. Maar zeker twee keer. Op een dagen dat het droog en liefst een beetje zonnig is. Niet omdat het voor jullie dan prettiger is, maar omdat je met goed weer een beter beeld krijgt hoe de straat, buurt en wijk 'leeft'.

Als je er heen gaat, trek er dan veel tijd voor uit. Eén keer op een doordeweekse middag na schooltijd. En één keer overdag in het weekend. Bij slecht weer zitten alle straatschoffies en hang-ouderen binnen. Dus dan ervaar je niet hoe de wijk leeft wanneer het prettiger weer is.
Rij er niet even langs, maar ga echt door de hele wijk wandelen. Steegjes door, pleintjes langs, hapje eten bij de snackbar van Het dichtstbijzijnde winkelcentrum etc. Voel de wijk.

Want mooie en fijne huizen staan overal. En minder fijne huizen kun je meestal wel tot een fijn huis verbouwen. Maar de straat / buurt /wijk is zoals is ie is.

En doe ook hetzelfde voor de andere genoemde plaatsen. Want de keuze voor Zoetermeer lijkt nog niet heel erg onderbouwd buiten "de verbinding met zowel Den Haag als Utrecht is voor ons oké".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:27
Gezien de wens voor groen en de bereikbaarheid van Den Haag Centraal zou ik Nootdorp gaan wonen (in de buurt van de Randstadrail). Zoetermeer zou ik niet snel overwegen.
Nootdorp heeft vrij nieuwe huizen, goede verbindingen via de Randstadrail en station Ypenburg. Het heeft een winkelcentrum met alle reguliere winkels die je nodig hebt, een oud centrum met een paar restaurantjes en Delftse Hout ligt om de hoek.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-09 11:26
[quote]rexmedorum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:29:
[...]

edit.

[ Voor 84% gewijzigd door SmashCruiser op 08-12-2023 11:41 ]

Pagina: 1