Stank uit spouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachdus
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-01-2024
Hallo Tweakers,

Ik bewoon sinds ruim 3 jaar een huis uit 1911. Ik heb er heel veel aan opgeknapt, en het is nog niet helemaal klaar.

Ik loop tegen het volgende aan:
Vanuit de spouw van de muur die op het noorden staat, komt een geur die nog het meest lijkt op kattenpis. Niet lekker dus, en ik heb het ook niet eerder ergens in een huis geroken.

Oorspronkelijk was er geen spouw, maar uitsluitend een steens muur. Later is er van binnenuit een voorzetwand geplaatst.

De muur is van buiten naar binnen als volgt opgebouwd:
1. Steens muur van kalkzandsteen, recent opnieuw gevoegd met kalkmortel, dus geen scheuren (meer).
2. Spouw
3. Dampremmende folie
4. Steenwol isolatie
5. Gipsplaat 12,5 mm dik. op SLS balken (hout).

Als ik in de spouw kijk, zie ik zo gauw geen schimmel, maar ik kan niet overal goed kijken.
De spouw lijkt in verbinding te staan met de kruipruimte, want er komt een hoop tocht uit.

Mijn vrouw suggereert dat de geur zou kunnen komen van de Japanse duizendknoop die buiten tegen die muur stond (die krijg je schijnbaar nooit helemaal weg), maar ik vraag me af hoe die lucht dan in de spouw komt...

Wie heeft er een suggestie?

Groeten, Bachdus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Muizen- of rattenpis?

Steenwol met muizenzeik stinkt enorm. Kwam het laatst tegen bij het verleggen van wat dakpannen :r idem achter knieschot :r

Kijk met een endoscoopcamera eens in de spouw of je sporen ziet.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:43

OmeJoyo

This is me

Schimmel(s) kunnen ook een zure kattenpis-achtige geur hebben dus ik zou ook zeker daar naar kijken. Als er eerder vochtproblemen zijn geweest zou dat natuurlijk zomaar nog een tijdje kunnen stinken,

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
Als die opbouwvolgorde klopt, dan zit je dampremmende folie zowiezo aan de verkeerde kant.
Die hoort aan de binnenzijde (warme zijde) van de isolatie te zitten. Niet aan de buitenzijde.
Doordat die aan de verkeerde zijde zit kun je juist last krijgen van schimmels en vochtproblemen..

Overigens is een kalkzandsteen buitengevel vrij opmerkelijk.. dat wordt normaal gesproken niet geschikt geacht voor buitengevel metselwerk...

[ Voor 13% gewijzigd door BrainCrash op 28-11-2023 13:58 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Japanse duizendknoop stinkt niet, sterker nog, die ruikt best lekker en is zelfs eetbaar..
Dus daar zou ik het niet zoeken.
Eerder in muizen of ratten die in de spouw leven en bij jou het urinoir hebben ingericht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:24
BrainCrash schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:57:
Als die opbouwvolgorde klopt, dan zit je dampremmende folie zowiezo aan de verkeerde kant.
Die hoort aan de binnenzijde (warme zijde) van de isolatie te zitten. Niet aan de buitenzijde.
Doordat die aan de verkeerde zijde zit kun je juist last krijgen van schimmels en vochtproblemen..

Overigens is een kalkzandsteen buitengevel vrij opmerkelijk.. dat wordt normaal gesproken niet geschikt geacht voor buitengevel metselwerk...
Dit. Toen ik de voorzetwanden in mijn berging weg sloopte vond ik hele stukken zwart glaswol. Men was de dampdichte folie aan de binnenkant vergeten, wel dampopen folie op de achterkant van het regelwerk geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De lucht kan overal van zijn en dus zeker ook van ongedierte. Zorg dat er nergens gaten groter dan 8mmx8mm zijn.
Als de spouw in verbinding staat met de kruipruimte dan zijn nog veel meer luchtjes mogelijk van een iets lekkende riolering, grondwater of een zwam die onder je vloer groeit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hoe zit de verbinding met de kruipruimte in elkaar? In de oude situatie was de buitenmuur ook gelijk de binnenmuur neem ik aan? Toen stond de kruipruimte toch niet in verbinding met de leefruimte?

En de folies lijken inderdaad verkeerd te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachdus
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-01-2024
frennek schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:44:
Hoe zit de verbinding met de kruipruimte in elkaar? In de oude situatie was de buitenmuur ook gelijk de binnenmuur neem ik aan? Toen stond de kruipruimte toch niet in verbinding met de leefruimte?

En de folies lijken inderdaad verkeerd te zitten.
Ik zou het niet weten. Ik woon hier pas 3,5 jaar en de voorzetwand is geplaatst ruim voor ik hier kwam wonen. De geur heb ik pas opgemerkt nadat er in de muur een raam gemaakt is, Ik zou dat raam aan de binnenzijde zelf aftimmeren, maar dat is lang vooruitgeschoven. Afgelopen week heb ik de aftimmering alsnog gerealiseerd en nu is de geur in de kamer niet meer te ruiken. In de ruimte erboven is de geur nog aanwezig achter de knieschotten; waar nog kieren aanwezig zijn bij de aansluiting met de wand.

Wat die folie betreft: de isolatiewol is niet vochtig of zwart. Dat was wel anders bij een andere wand in het huis! Daar was de folie aan de binnenzijde aangebracht en daar was de isolatiewol helemaal zwart!
Ik snap die theorie dat de folie aan de 'warme kant' aangebracht moet worden sowieso niet. De isolatiewol wordt dan immers hartstikke vochtig en dan verliest het zijn isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bachdus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:00:
[...]

Ik zou het niet weten. Ik woon hier pas 3,5 jaar en de voorzetwand is geplaatst ruim voor ik hier kwam wonen. De geur heb ik pas opgemerkt nadat er in de muur een raam gemaakt is, Ik zou dat raam aan de binnenzijde zelf aftimmeren, maar dat is lang vooruitgeschoven. Afgelopen week heb ik de aftimmering alsnog gerealiseerd en nu is de geur in de kamer niet meer te ruiken. In de ruimte erboven is de geur nog aanwezig achter de knieschotten; waar nog kieren aanwezig zijn bij de aansluiting met de wand.

Wat die folie betreft: de isolatiewol is niet vochtig of zwart. Dat was wel anders bij een andere wand in het huis! Daar was de folie aan de binnenzijde aangebracht en daar was de isolatiewol helemaal zwart!
Ik snap die theorie dat de folie aan de 'warme kant' aangebracht moet worden sowieso niet. De isolatiewol wordt dan immers hartstikke vochtig en dan verliest het zijn isolatiewaarde.
Je hebt in die situatie last van vocht van binnen en van vocht van buiten. namelijk woonvocht van binnen en doorslaand vocht van buiten. je gebruikt daarom dorogaans 2 folies 1 dampdicht aan de binnenkant (kan ook de alu folie zijn waar steenwolrollen mee worden geleverd) en 1 in de spouw die damp open genoeg is om intrekkend vocht van buiten zo veel mogelijk tegen te houden en doortrekkend vocht van binnen naar buiten door dampspannings verschil mogelijk te houden.
is je spouw geventileerd?
ik gok op muizennest, dat meurd echt niet normaal.
Pagina: 1