Vraag
Alle reacties
Financial lease is toch exact hetzelfde als een krediet afsluiten op een auto.. Kun je echt beter privé doen als je verder zakelijk niks in je bedrijf gaat doen.
Edit: welk bedrijf biedt Financial lease aan zonder rente dan? Ik zie in de markt nu 4-10% gevraagd worden..
[ Voor 17% gewijzigd door prein2 op 28-11-2023 12:15 ]
Dat lijkt me niet het geval als je het met privegeld betaald hebt. De belastingdienst zal het dan verder een zorg wezen.prein2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:14:
en moet dikke bijtelling betalen.
[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 28-11-2023 12:22 ]
prein2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:14:
Wat wil je hier nu mee bereiken? Je hebt geen inkomsten in je bedrijf en moet dikke bijtelling betalen.
Financial lease is toch exact hetzelfde als een krediet afsluiten op een auto.. Kun je echt beter privé doen als je verder zakelijk niks in je bedrijf gaat doen.
Edit: welk bedrijf biedt Financial lease aan zonder rente dan? Ik zie in de markt nu 4-10% gevraagd worden..
[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2023 13:53 ]
eric.1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:22:
Is niet het hele punt dat de rente dan aftrekbaar is? Zonder inkomen / omzet gaat deze vlieger natuurlijk niet op.
[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2023 13:53 ]
Je wilt geen rente betalen maar een "vaste onkostenvergoeding"?Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:35:
[...]
ik wil een halal lease, dus geen rente, maar een hoger bedrag betalen. Er zijn enkele bedrijven die dit aanbieden en bijvoorbeeld in de UK is dit al genormaliseerd.
Het gaat gewoon om een auto van onder de 20k en ik moet persé ingeschreven zijn in de kvk hiervoor. Particulier kon niet helaas.
(De leasemaatschappij moet ook ergens de boterham van kunnen betalen)
Wel apart dat dit alleen zakelijk zou kunnen...
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
https://www.kvk.nl/downlo...ichting_tcm109-365602.pdf
https://www.kvk.nl/downlo...0202009_tcm109-492987.pdf
vereniging hoeft geen onderneming te zijn (producten/diensten leveren)
Nadeel is wel een hoop potentiele spam.
[ Voor 35% gewijzigd door DVX73 op 28-11-2023 12:53 ]
Van de website: Let op, het betreft dus geen financial lease.
De reden van TS' wensen was toch juist om binnen de halal hokjes te komen? Dat doet dit. Ik zou het niet gelijk afserveren, misschien klopte het uitgangspunt wel gewoon niet.dehardstyler schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:56:
[...]
In de TS wordt specifiek om het aankopen van een auto gevraagd:Yucon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:58:
[...]
De reden TS' wensen was toch juist om binnen de halal hokjes te komen? Dat doet dit. Ik zou het niet gelijk afserveren, misschien klopte het uitgangspunt wel gewoon niet.
maar ik wil het via een financial lease doen.
In principe vraag ik of ik een auto renteloos in termijnen kan betalen a la Klarna:)
Laat ze het lekker anders omschrijven op de factuur, klaar.
Sssst niet verklappen.Secsytime schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:01:
Een hoger bedrag betalen ipv rentekosten, komt toch gewoon op hetzelfde neer?
Dat is inderdaad wat Halal lease dus ook is.Laat ze het lekker anders omschrijven op de factuur, klaar.
Yucon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:18:
Dit is zinloos, je kunt ervan uitgaan dat je afgewezen wordt als je geen omzetcijfers kunt tonen. Je kunt met een vers kvk nr nog letterlijk geen telefoonabbo afsluiten.
dehardstyler schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:56:
[...]
[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2023 13:53 ]
Waarom dus niet gewoon halal-leasen? Omdat je daar de auto niet in eigendom krijgt?
Maar kan je uitleggen wat het verschil is tussen financial lease en private lease wat het haram maakt?
zodra je een auto op je bedrijfsbalans zet, wat met een financial lease zo is, stelt je bedrijf de auto ter beschikking aan je privé. Hoe het bedrijf aan het geld komt om die auto te financieren is daarbij irrelevant.Yucon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:19:
[...]
Dat lijkt me niet het geval als je het met privegeld betaald hebt. De belastingdienst zal het dan verder een zorg wezen.
dus je moet bijtelling betalen.
En dat maakt het ook zo'n dom plan. geld waarover je al belasting hebt betaald ga je dan in je bedrijf stoppen (met een lening van bedrijf aan privé), om vervolgens een auto + leasebetalingen te kunnen betalen en bijtelling af tikken. Een auto van de zaak is enkel gunstig als je die ergens als kosten kunt aftrekken van de winst.....
Coach4All schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:42:
[...]
Je wilt geen rente betalen maar een "vaste onkostenvergoeding"?
(De leasemaatschappij moet ook ergens de boterham van kunnen betalen)
Wel apart dat dit alleen zakelijk zou kunnen...
Ik zie het gewoon als rentekosten, maar ieder zijn eigen.Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:10:
[...]
Precies, komt op hetzelfde neer, maar het staat dan wel vast in het contract. Halal is gewoon dus het bedrag hoger maken ipv een rentepercentage rekenen.
Zie het als administratiekosten of zo.
Barrycade schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:09:
Nee want je bedrijf kan je gewoon failliet laten verklaren.
Waarom dus niet gewoon halal-leasen? Omdat je daar de auto niet in eigendom krijgt?
Maar kan je uitleggen wat het verschil is tussen financial lease en private lease wat het haram maakt?
[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2023 13:54 ]
Gevalletje potato-potato. Ik vind het zo doorzichtig, dat het eigenlijk bijna een schoffering is van mensen die halal/haram willen leven.dehardstyler schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:05:
[...]
Sssst niet verklappen.
[...]
Dat is inderdaad wat Halal lease dus ook is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Naar zo'n zelfde constructie wordt al eerder verwezen naar een andere aanbieder en ze bieden beide prive als zakelijk aan. En links of rechtsom je wil dus wel een lening maar op de factuur mag geen rente staan.Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:14:
[...]
Dan zou er dus een soort speciaal contract geregeld moeten worden, waarbij ik prive ook aansprakelijk ben bijvoorbeeld
Dat klopt, private lease is alsof ik een auto huur. Dat wil ik dus niet.
Hier een site die dit bijvoorbeeld aanbiedt.
https://www.pg-finance.nl/auto-lease-zonder-rente/
Dus waarom denk je met een financieel lease nog meer halal te zijn? Volgens mij staan die auto's ook gewoon op naam van het leasebedrijf?
Je hebt “operational” en “financial” lease waarbij het grote verschil zit in de eigenaarschap.Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:14:
[...]
Dan zou er dus een soort speciaal contract geregeld moeten worden, waarbij ik prive ook aansprakelijk ben bijvoorbeeld
Dat klopt, private lease is alsof ik een auto huur. Dat wil ik dus niet.
Hier een site die dit bijvoorbeeld aanbiedt.
https://www.pg-finance.nl/auto-lease-zonder-rente/
Halal zal het nooit zijn. Rente is een vergoeding voor het lenen van geld, ook al noem je het “administratiekosten” het is en blijft een vergoeding voor lenen van geld dat je niet hebt.
Schoffering is het niet, bij die uitleg van justlease zitten er 2 wijze mannen het recht te breien op basis van de regels.Joris748 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:15:
[...]
Gevalletje potato-potato. Ik vind het zo doorzichtig, dat het eigenlijk bijna een schoffering is van mensen die halal/haram willen leven.
Maar het gaat hier om geloof, dus logica is niet altijd van toepassing.
prein2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:10:
[...]
zodra je een auto op je bedrijfsbalans zet, wat met een financial lease zo is, stelt je bedrijf de auto ter beschikking aan je privé. Hoe het bedrijf aan het geld komt om die auto te financieren is daarbij irrelevant.
dus je moet bijtelling betalen.
En dat maakt het ook zo'n dom plan. geld waarover je al belasting hebt betaald ga je dan in je bedrijf stoppen (met een lening van bedrijf aan privé), om vervolgens een auto + leasebetalingen te kunnen betalen en bijtelling af tikken. Een auto van de zaak is enkel gunstig als je die ergens als kosten kunt aftrekken van de winst.....
Joris748 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:15:
[...]
Gevalletje potato-potato. Ik vind het zo doorzichtig, dat het eigenlijk bijna een schoffering is van mensen die halal/haram willen leven.
Ach, in de katholieke kerk zijn we ook niet heilig. Werden ook allerlei geitenpaadjes bedacht om onder je zonden uit te komenBarrycade schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:20:
[...]
Schoffering is het niet, bij die uitleg van justlease zitten er 2 wijze mannen het recht te breien op basis van de regels.
Maar het gaat hier om geloof, dus logica is niet altijd van toepassing.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
yes. ook bijtelling.Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:21:
[...]
Ik zou hier dus ook bijtelling voor moeten betalen? Ook met een financial lease dus?
[...]
De beste optie om zonder rente een auto te kopen is om vooraf te sparen in privé en dan de auto kopen. Dat is ook de achterliggende gedachte achter de geloofsovertuiging trouwens.
Secsytime schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:19:
[...]
Je hebt “operational” en “financial” lease waarbij het grote verschil zit in de eigenaarschap.
Halal zal het nooit zijn. Rente is een vergoeding voor het lenen van geld, ook al noem je het “administratiekosten” het is en blijft een vergoeding voor lenen van geld dat je niet hebt.
Barrycade schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:18:
[...]
Naar zo'n zelfde constructie wordt al eerder verwezen naar een andere aanbieder en ze bieden beide prive als zakelijk aan. En links of rechtsom je wil dus wel een lening maar op de factuur mag geen rente staan.
Dus waarom denk je met een financieel lease nog meer halal te zijn? Volgens mij staan die auto's ook gewoon op naam van het leasebedrijf?
Precies dit.prein2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:25:
[...]
yes. ook bijtelling.
De beste optie om zonder rente een auto te kopen is om vooraf te sparen in privé en dan de auto kopen. Dat is ook de achterliggende gedachte achter de geloofsovertuiging trouwens.
Secsytime schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:23:
In Turkije wordt ook gewoon rente betaald hoor, is maar net hoe streng je het geloof neemt.
[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2023 13:54 ]
Het is geen handel, het is een vergoeding voor het gebruiken van geld dat je niet hebt.Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:26:
[...]
Het idee van een Halal-lease/hypotheek, is dat je het product gewoon duurder maakt en zo in termijnen afbetaald. Dus geen rentepercentage of bedragen die zomaar veranderen. Alles staat dan gewoon vast in het contract en is in principe gewoon toegestane handel.
Ik weet dat het een beetje apart klinkt en op hetzelfde uitkomt, maar in principe is het gewoon handel op een wat andere manier.
[...]
Ik wil juist een auto halen bij een ander bedrijf, maar een financiële bijdrage aanvragen wat halal in het contract geregeld wordt. Dan betaal ik in principe mijn auto af aan degene die mij financiert.
prein2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:25:
[...]
yes. ook bijtelling.
Hier ben ik het mee eens, lenen is een grote zonde en zou inderdaad een stuk minder moeten.Techkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:28:
[...]
Turkije is ook geen islamitisch land, maar seculier. Rente innen of betalen is een grote zonde, dus ja.
Ik heb logica toegepast bij mijnheer pastoor tijdens de lessen voorafgaand aan het vormsel (gooide inteelt in de discussie over de ark van NoachJoris748 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:25:
[...]
Ach, in de katholieke kerk zijn we ook niet heilig. Werden ook allerlei geitenpaadjes bedacht om onder je zonden uit te komenAls meneer pastoor het maar goed vond
Maar heb in mijn werk te maken met Kosher en Halal voorwaarden (voedsel productie) dus krijg ook mee van die kant ook.
En veel lijkt op de nieuwe soorten geloof zoals vegan
Aantal zaken zijn niet echt rationeel, maar prima als je iets wil, maar dan moet je er voor betalen.
Maar vind het wel interessant, dus vandaar mijn vraag aan TS waarin de lease vorm dan verschilt als het puur om het vermijden van de term rente gaat.
Volgens mij is het al eerder aangekaart maar rente betalen = een vergoeding betalen voor geleend geld. Welke vorm lease je ook kiest komt dit in terug omdat er geld verdiend moet worden. Enige optie voor jou is sparen en dan pas uitgeven. SuccesTechkeizer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:28:
[...]
Turkije is ook geen islamitisch land, maar seculier. Rente innen of betalen is een grote zonde, dus ja.
Lenen en rente betalen zijn twee verschillende zaken. Lenen, of uitlenen is niet haram, rente betalen wel. Het is juist de bedoeling dat je met geld, geen nieuw geld kunt verkrijgen zonder daar iets tegenover te stellen.Secsytime schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:30:
[...]
Hier ben ik het mee eens, lenen is een grote zonde en zou inderdaad een stuk minder moeten.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Niemand dwingt je die auto op een of andere afbetaling te kopen, dus ik zie de schoffering niet helemaal. Je hebt altijd de optie om de auto in 1x af te tikken als het zo nodig halal moet, of een tweedehands of minder luxe auto als het nu niet lukt (of je gaat sparen). Anders zijn het gewoon simpele feiten dat er geld voor geleend moet worden, geld wat over tijd minder waard wordt dus (want inflatie) waar een vergoeding tegenover moet staan (anders zal niemand het aan je lenen). Dat heet gewoon rente en als je denkt dat je je god kan misleiden door dat administratiekosten te noemen mag je dat zelf weten natuurlijk. Maar door gewoon iemand geld te geven en het zonder rente terug te laten betalen doe je in principe een schenking en ga je er zelf op achteruit dus. Instanties die dit op enige schaal doen zullen binnen de kortste keren failliet zijn, dus je kan proberen dit heel nobel aan te bieden aan mensen die halal willen leven, maar dan wil ik ook wel zo'n halal lening en met mij vast ook iedereen die momenteel alle EV-subsidiepotten leeg aan het trekken zijn bijvoorbeeld.Joris748 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:15:
[...]
Dat is niet zo, er is een acceptabele vorm van financiering voor streng-religieuze moslims, Murabaha.Jeffrey schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:34:
[...]
Volgens mij is het al eerder aangekaart maar rente betalen = een vergoeding betalen voor geleend geld. Welke vorm lease je ook kiest komt dit in terug omdat er geld verdiend moet worden. Enige optie voor jou is sparen en dan pas uitgeven. Succes
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Dit topic is gesloten.