Isolaren van garage met vellingblokken

Pagina: 1
Acties:

• stansfield2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-06 09:55
Voor het van binnenuit isoleren van mijn garage heb ik het idee om vellingblokken te gebruiken als voorzetwand. Makkelijk te lijmen en je kan er dingen aan ophangen. Vooral dat laatste is erg belangrijk aangezien aan die muur mijn fietsenrek en verschillende fietsen hangen.

Maar kan je dan gewoon een ruimte over houden tussen de enkelsteense muur en de muur(voorzetwand) van vellingblokken en daar islolatiemateriaal tussen doen zonder allerlei folie enz?

Zoals hieronder in 1 gedaan wordt. Alleen zijn dit wel vrij dure dingen. Dan is het volgens mij een stuk goedkoper om dit allemaal los te kopen.
https://betoncellen.nl/isolatieblok-170mm/

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-12 16:21
stansfield2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:12:
Voor het van binnenuit isoleren van mijn garage heb ik het idee om vellingblokken te gebruiken als voorzetwand. Makkelijk te lijmen en je kan er dingen aan ophangen. Vooral dat laatste is erg belangrijk aangezien aan die muur mijn fietsenrek en verschillende fietsen hangen.
Cellenbeton en verschillende fietsen er aan hangen? Liever niet.
Maar kan je dan gewoon een ruimte over houden tussen de enkelsteense muur en de muur(voorzetwand) van vellingblokken en daar islolatiemateriaal tussen doen zonder allerlei folie enz?
Je maakt dan gewoon een traditionele spouw, dus waarom niet?
Overigens, een "enkelsteens" muur bestaat niet, het is halfsteens of steens.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:33
Analamoebe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:40:
[...]

Cellenbeton en verschillende fietsen er aan hangen? Liever niet.

[...]

Je maakt dan gewoon een traditionele spouw, dus waarom niet?
Overigens, een "enkelsteens" muur bestaat niet, het is halfsteens of steens.
Velling blokken is kalkzandsteen en dat is sterk genoeg

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• stansfield2
Ja hebt vellingblokken van kalkzandsteen en van cellenbeton. Ik las al dat ik van kalkzandsteen moet hebben om veel aan te hangen.

Maar de vraag is dus of ik dan vrij simpel een voorzetwant van vellingblokken van kalkzandsteen kan plaatsen. Dan tussen de buitenmuur van de garage en de muur van vellingblokken isolatiemateriaal en klaar is kees. Of moet ik dan ook met allerlei dampfolie enz aan de slag?

• Analamoebe
Makrolon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:05:
[...]

Velling blokken is kalkzandsteen en dat is sterk genoeg
Klopt, maar ik dacht dat het om een soort vellingblokken van cellenbeton ging, gezien de link van TS.
Kalkzandsteen is uiteraard sterk genoeg. ;)
stansfield2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:12:

Maar de vraag is dus of ik dan vrij simpel een voorzetwant van vellingblokken van kalkzandsteen kan plaatsen. Dan tussen de buitenmuur van de garage en de muur van vellingblokken isolatiemateriaal en klaar is kees. Of moet ik dan ook met allerlei dampfolie enz aan de slag?
Zoals ik al zei maak je dus gewoon een traditionele spouw, waarom zouden daar nog folies in moeten?
Maar hoe ga je dit praktisch gezien voor elkaar toveren? Hoe krijg je de isolatie in de spouw als je eerst een binnenspouwblad optrekt?

• stansfield2
Analamoebe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:26:
[...]

Klopt, maar ik dacht dat het om een soort vellingblokken van cellenbeton ging, gezien de link van TS.
Kalkzandsteen is uiteraard sterk genoeg. ;)

[...]

Zoals ik al zei maak je dus gewoon een traditionele spouw, waarom zouden daar nog folies in moeten?
Maar hoe ga je dit praktisch gezien voor elkaar toveren? Hoe krijg je de isolatie in de spouw als je eerst een binnenspouwblad optrekt?
Dat had ik weer een beetje geconstateerd uit deze tekst op die site.

Ook zorgen deze materialen voor een goede vochthuishouding en een ademend binnenklimaat doordat cellenbeton en steenwol damp-open / damp diffusie open zijn. Deze goede eigenschappen zorgen voor een constant binnenklimaat wat comfortabel en energiebesparend is.

Kun je dat niet redelijk tegelijk ombouwen? Deel muur dan de isolatie er tussen tot middelhoogte bijvoorbeeld en weer verder bouwen en dan weer isolatie. Op het einde dan een groot stuk isolatie en de muur dichtmaken.

Of zijn er makkelijkere manier om mijn garagemuur te isoleren waarbij er nog wel veel aan kan blijven hangen en ik de muur niet meer hoef af te werken. Vellingblokken vind ik prima voor mijn garage qua afwerking.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoe zit het met de vloer en het dak als je aan isoleren denkt?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• stansfield2
Oogje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:54:
Hoe zit het met de vloer en het dak als je aan isoleren denkt?
Dak zou ik daarna ook van binnenuit willen isoleren met een raamwerk en dan isolatie er tussen.
Vloer is nog een lastigere want dat is nu gewoon een standaard garagevloer (cement dekvloer?). Zonder kruipruimte. Dus dat is wat lastiger. En de garagedeur is ook niet echt goed geïsoleerd. Maar wil dan gewoon een begin maken met muur en dak. En van daaruit verder kijken hoe erg het nodig is. De garage zit aan ons huis vast en daardoor komt er wel wat kou de deur naar de keuken door. Maar het hoeft ook weer geen volledig geïsoleerde kamer te worden waar ik heel lang verblijf.

• Analamoebe
stansfield2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:52:
[...]

Ook zorgen deze materialen voor een goede vochthuishouding en een ademend binnenklimaat doordat cellenbeton en steenwol damp-open / damp diffusie open zijn. Deze goede eigenschappen zorgen voor een constant binnenklimaat wat comfortabel en energiebesparend is.
Nu haal je cellenbeton en kalkzandsteen weer door elkaar. Jij "moet" kalkzandsteen hebben, terwijl je over de eigenschappen van cellenbeton praat.
Kun je dat niet redelijk tegelijk ombouwen? Deel muur dan de isolatie er tussen tot middelhoogte bijvoorbeeld en weer verder bouwen en dan weer isolatie. Op het einde dan een groot stuk isolatie en de muur dichtmaken.
Probeer het eens, het is alleen de omgekeerde manier van bouwen.
(dit gaat je niet lukken, je kunt de isolatie niet fixeren tegen je binnenspouwblad, krijgt de naden niet goed dicht, etc.
Of zijn er makkelijkere manier om mijn garagemuur te isoleren waarbij er nog wel veel aan kan blijven hangen en ik de muur niet meer hoef af te werken. Vellingblokken vind ik prima voor mijn garage qua afwerking.
nee, ik zou het niet weten.
Pagina: 1