Groepenkast naast meter toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik ben mijn huis uit 1980 aan het verbouwen en heb een veel ruimere groepenkast nodig. Ik heb op dit moment een dubbele groepenkast direct boven de meter, zie foto.
Ik wil nog een kast onder de linker groepenkast zetten en dan er dan links naast nog 1 boven elkaar (zelfde hoogte). Dit betekent dat de groepenkast naast de meter komt te hangen. Is dit toegestaan (in een bestaande situatie van een huis uit 1980)?

Vast bedankt,
Bas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE7o0zl6jsEGXGoXf4oBMY5xMrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Er8CpJLm9lzsSYsOR5334WNW.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via basdegier op 03-12-2023 19:43)

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:23
basdegier schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:51:
[...]

Wat je beschrijft is idd wat ik wil (los daarvan ook domotica en andere zaken dus signaalkabels, relais, speakers, utp, etc.). Als meerdere groepen in en uit niet mag, dan mag mijn plan idd niet. Dat zou enorm vervelend zijn. Waarom mag je in je meterkast wel doen en op een andere locatie niet?
In je groepenkast komt één groep binnen en meerdere uit. Bovendien heeft je groepenkast (als het goed is) een hoofdschakelaar.
Mag het ook niet ales voor iedere ingaande groep een hoofdschakelaar gemaakt wordt? Heb je iets meer info over waar ik meer over deze regel kan lezen?
Nee dat mag ook niet. Om dezelfde reden dat je niet twee groepen door één leiding of lasdoos mag hebben. Die moeten namelijk gescheiden blijven van elkaar. Als je de details wil weten moet je dat opzoeken in de NEN 1010, uit mijn hoofd ergens rond hoofdstuk 520.
Enige uitzondering is volgens mij als je met die hoofdschakelaar alle groepen in één keer kunt afschakelen, dus niet een schakelaar per groep.
Een oplossing zou zijn dat ik bijvoorbeeld 3x20 of 3x16 maar de onderverdeler breng en daar de 16a groepen maak en vervolgens verdeel. Desnoods doe ik dat 2x en maak ik 2 losse onderverdeelkasten naast elkaar Mag dat wel?

Bedankt voor de adviezen!!
Ja dat mag wel, mits die onderverdeler een hoofdschakelaar heeft ;) Zorg er dan wel voor dat die 3x20A in één kabel of leiding naar de onderverdeler loopt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:42
Volgens mij is het zo dat zolang je hoofdschakelaar blijft zitten waar deze nu zit het voor de netbeheerder een worst zal zijn wat er nog meer zit.
Als je het gewoon netjes uitbreid en ook rekening houd met ader dikte en maximale stroom dan zie ik zelf geen problemen.
Als zou je 20cm of 20 meter verder op gaan zitten als onderverdeler. Beide mag, ware het niet dat je per ruimte waar een kast zit deze in 1 handeling spanningsloos moet kunnen maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Bedankt. Ik twijfel, omdat onderstaande richtlijn hier wat anders over lijkt te zeggen, maar ik vraag me af of dit ook voor bestaande meterkasten geldt (meterkast is niet nieuw, groepenkast wordt alleen vernieuwd):

https://www.mijnaansluiti...in%20laagbouwwoningen.pdf

T.a.v. je opmerking over onderverdelers: ik wil ook 2 onderverdelers maken: 1 beneden en 1 op zolder. Mijn bedoeling is om hier met name domotica te installeren en zaken als audio, verlichting, UTP, signaalkamels en schakeldraden voor screens e.d. te installeren. Hier zullen ook een aantal groepen worden verdeeld naar wandcontactdozen, maar de afzekering wil ik volledig in mijn hoofdmeterkast houden. Er zullen dus een paar groepen heen gaan, en deze wil ik met rijgklemmen verdelen naar verschillende stopcontacten. Het is niet mijn bedoeling hier een hoofdschakelaar te maken, dat is bijna niet te doen. In feite is het t.a.v. het 230V gedeelte niet veel meer dan wat je ook in een paar lasdozen zou kunnen doen.
Is het noodzakelijk hier een hoofdschakelaar voor te maken? Ik hoop het niet, want dat gaat niet als ik hier een stuk of 5 groepen heen trek die ik onderverdeel. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Is er iemand die me hiermee verder zou willen en kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Een onderverdeler is in feite een groepenkast (dus met automaten en aardlekbeveiliging) op een andere locatie. Uit je verhaal begrijp ik dat dat niet is wat je wilt, maar dat je een soort industrieel-achtige kast wil maken waarin groepen met rijgklemmen worden gesplitst?
Als je meerdere groepen in dezelfde kast laat uitkomen mag dat niet, elke groep moet dan een eigen kastje krijgen en dan kan je inderdaad beter met lasdozen aan de gang.

Ter verduidelijking, een onderverdeler is 'één groep in, meer groepen uit' en volgens mij wil jij 'meer groepen in, meer groepen uit'. Bij de eerste heb je een hoofdschakelaar nodig, de tweede mag niet.

[ Voor 19% gewijzigd door jordje op 01-12-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:26
@basdegier
In Nederland blijft bijv. de NEN1010 een richtlijn en het is niet wettelijk verplicht om je als consument deze te volgen. Vaak wordt het door een projectontwikkelaar, een branchevereniging of vergunningverlener geëist dat het hieraan moet voldoen.
Dus plat gezegd, na de meter mag jij alles doen wat jij wil. De vraag is vooral of dat verstandig is, je wil namelijk wel dat het veilig is.
Kortom, volg je gezonde boeren verstand, pak richtlijnen erbij en probeer het netjes en veilig te maken.
Blijf je twijfelen, maak dan een mooie tekening/schema waar wij op kunnen schieten. Deze kan je ook aan een elektricien voorleggen voor advies (zal je wel iets kosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:45
Wat ik nog weet van norm meterkasten is de ruimte ernaast gereserveerd voor telecom en cai en glasvezel.
De lijn loopt boven de meter horizontaal of de hele breedte
Mijn gevoel zegt dus nee.
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 01-12-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:48
Dapdodo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:10:
Wat ik nog weet van norm meterkasten is de ruimte ernaast gereserveerd voor telecom en cai en glasvezel.
De lijn loopt boven de meter horizontaal of de hele breedte
Mijn gevoel zegt dus nee.
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast
Vreemd, Enexis heeft zelfs bij vervanging van de oude meter op mijn verzoek de meter een paar centimeter opgeschoven zodat ik er direct langs een groepenkast bij kon zetten. Anders kwam ik net een paar centimeter te kort, nu heb ik twee groepenkasten erboven en een ernaast. Ik heb precies wat @basdegier wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06
Ingelogd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:47:
[...]

Vreemd, Enexis heeft zelfs bij vervanging van de oude meter op mijn verzoek de meter een paar centimeter opgeschoven zodat ik er direct langs een groepenkast bij kon zetten. Anders kwam ik net een paar centimeter te kort, nu heb ik twee groepenkasten erboven en een ernaast. Ik heb precies wat @basdegier wil.
Vanuit het bouwbesluit mag tegenwoordig best veel qua meterkast, en het is ook geen norm maar een richtlijn.
Gewoon kijken wat de lokale netbeheerder specifiek eist.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
jordje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:09:
Een onderverdeler is in feite een groepenkast (dus met automaten en aardlekbeveiliging) op een andere locatie. Uit je verhaal begrijp ik dat dat niet is wat je wilt, maar dat je een soort industrieel-achtige kast wil maken waarin groepen met rijgklemmen worden gesplitst?
Als je meerdere groepen in dezelfde kast laat uitkomen mag dat niet, elke groep moet dan een eigen kastje krijgen en dan kan je inderdaad beter met lasdozen aan de gang.

Ter verduidelijking, een onderverdeler is 'één groep in, meer groepen uit' en volgens mij wil jij 'meer groepen in, meer groepen uit'. Bij de eerste heb je een hoofdschakelaar nodig, de tweede mag niet.
Wat je beschrijft is idd wat ik wil (los daarvan ook domotica en andere zaken dus signaalkabels, relais, speakers, utp, etc.). Als meerdere groepen in en uit niet mag, dan mag mijn plan idd niet. Dat zou enorm vervelend zijn. Waarom mag je in je meterkast wel doen en op een andere locatie niet? Mag het ook niet ales voor iedere ingaande groep een hoofdschakelaar gemaakt wordt? Heb je iets meer info over waar ik meer over deze regel kan lezen?

Een oplossing zou zijn dat ik bijvoorbeeld 3x20 of 3x16 maar de onderverdeler breng en daar de 16a groepen maak en vervolgens verdeel. Desnoods doe ik dat 2x en maak ik 2 losse onderverdeelkasten naast elkaar Mag dat wel?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jordje
basdegier schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:51:
[...]

Wat je beschrijft is idd wat ik wil (los daarvan ook domotica en andere zaken dus signaalkabels, relais, speakers, utp, etc.). Als meerdere groepen in en uit niet mag, dan mag mijn plan idd niet. Dat zou enorm vervelend zijn. Waarom mag je in je meterkast wel doen en op een andere locatie niet?
In je groepenkast komt één groep binnen en meerdere uit. Bovendien heeft je groepenkast (als het goed is) een hoofdschakelaar.
Mag het ook niet ales voor iedere ingaande groep een hoofdschakelaar gemaakt wordt? Heb je iets meer info over waar ik meer over deze regel kan lezen?
Nee dat mag ook niet. Om dezelfde reden dat je niet twee groepen door één leiding of lasdoos mag hebben. Die moeten namelijk gescheiden blijven van elkaar. Als je de details wil weten moet je dat opzoeken in de NEN 1010, uit mijn hoofd ergens rond hoofdstuk 520.
Enige uitzondering is volgens mij als je met die hoofdschakelaar alle groepen in één keer kunt afschakelen, dus niet een schakelaar per groep.

Ja dat mag wel, mits die onderverdeler een hoofdschakelaar heeft ;) Zorg er dan wel voor dat die 3x20A in één kabel of leiding naar de onderverdeler loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
jordje schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:43:
[...]

[...]

[...]

Top, helder verhaal en nu je uitlegt eigenlijk logisch. Idd vergelijkbaar met meerdere groepen in een lasdoos of leiding.
Ik ga 1x of 2x 3 fasen naar de 2e kast trekken. Ik neem aan dat 2 volledig gescheiden onderverdeel groepenkasten in 1 ruimte geen probleem is, ieder met een hoofdschakelaar?

Mag ik wel 24V dc, gevoed vanuit een groep in verdeler 1 naar verdeler 2 trekken en daar splitsen? Ik heb nogal wat domotica (Loxone) en door ruimtegebrek wil ik op verschillende plaatsen (in verdeelkasten) din 24v Loxone modules en verdelingen maken. Mag dit?
Dus: kast 1 met groep A waarop 24v voeding Loxone en modules. Kast 2 met groep B en ingaande en uitgaande 24V vanaf kast 1.

Vaat bedankt voor de super goede tips!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:45
Heel voorzichtig zou ik zeggen, meerdere groepen mag wel, maar dan met de term vreemde spanningen aanwezig. Overigens zou ik de manier zoals je als laatste noemt oplossen. Is veel duidelijker voor iedereen.
Want ook de industrie moet aan NEN1010 of gelijkwaardig voldoen.
Daar zouden anders geen 230V stuurstroom circuit meer mogen zijn......
24V is "veilige spanning" (voor mens) dat kan volgens mij overal heen door alle kasten. Zelfs meerdere 24V voedingen in 1 kabel. Dat is met 230V expliciet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Bedankt voor de extra hulp over onderverdelers, mooie bijvangst op een gestelde vraag over wat anders, waar ik veel aan heb!

T.a.v. het plaatsen van groepenkasten naast de meter van de beheerder. Iemand hier nog ervaring mee? Formeel mogen er ook geen kabels lopen in het vak van de nutsvoorzieningen. Voor mij zou het wel handig zijn een paar leidingen via de onderkant van de extra groepenkasten te leggen gezien ze de kruipruimte in gaan. Officieel moet die via de zijkant van de meterkast begrijp ik. Loopt zoiets echt zo'n vaart?

@Ingelogd en @Dapdodo hebben ieder een tegengestelde ervaring, het is me nog niet duidelijk of ik een probleem heb als ik het toch vol bouw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:39
Of het wel of niet mag weet ik niet.
Ik heb ook een kast naast de meter geplaatst waar kabels onderin ingevoerd worden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1