Uitbreidbare speakerset kleine woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53
Ik zoek een?

Ik zoek voor mijn homecinema/hifi setup in een bescheiden woonkamer een set mooie speakers. Ik heb een set Bose Acoustimass 5 Series iii in gebruik van 20+ jaar oud die ik graag wil vervangen.

Wat is je budget?

< 1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Ik wil hem voornamelijk gebruiken om (in deze volgorde van importantie):
  • muziek te luisteren (spotify via versterker, of vanuit LP speler)
  • films te kijken
  • sport te kijken
  • tv te kijken
Ik wil ze graag aansluiten op mijn Denon X2800H receiver.

Wat heb je zelf al gevonden?

Aangezien het gaat om een woonkamer van bescheiden formaat in een tussenwoning heb ik geen staande pilaren met veel vermogen nodig, en vermoedelijk ook geen subwoofer(?)

Ik kwam zelf uit bij de Bowers & Wilkins 606 S3, welke nu voor 650 euro als set te krijgen zijn. Intentie zou zijn deze te gebruiken als 'front'-speakers, en eventueel op later moment uit te breiden naar surround set door meer speakers bij te kopen.

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik ben geen kenner op dit gebied, en heb me dan ook bijna volledig gebaseerd op de reviews van WhatHifi, waarvan ik de objectiviteit niet kan beoordelen.

https://www.whathifi.com/...-surround-speaker-package

Ik zoek een second opinion en eventuele alternatieven, en ben benieuwd of mijn aanname geen subwoofer nodig te hebben klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door nowherebound123 op 28-11-2023 11:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
Ik zou vooral gaan luisteren naar speakers in diverse winkels.
Geluid van speakers is best persoonlijk.

Over je B&W en wel of geen subwoofer.
Je B&W zijn boekenplank speakers.
Dat betekent doorgaans een minder goede bas weergave,
Vaak worden dit type speakers are surround speakers gebruikt, niet als fronts.
Beter zou zijn te kijken naar vloerstaanders, die dit wel hebben.

Bij goede vloerstaanders, heb je in principe geen aparte subwoofer nodig, omdat deze vaak al krachtig genoeg zijn in het laag.
Wil je verder met je B&W boekenplank speakers, dan denk ik dat je subwoofer bijna een verplichting wordt om voldoende laag te krijgen in je geluid.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De B&W staan bekend om schel te klinken, dat moet je mooi vinden zoals @GarBaGe zegt. Luisteren is dus altijd het devies.

Vloerstaande speakers zou ik in een kleine ruimte niet zo snel doen, je loopt dan het risico dat je oncontroleerbare lage tonen hebt die de ruimte overspoelen. Bovendien ken ik geen vloerstaande speaker die tot 20Hz gaat (voor LFE effecten in films), dus je hebt toch een subwoofer nodig, ook met vloerstaande speakers. Dus in een kleine ruimte zou mijn voorkeur hebben om boekenplankspeakers te combineren met een subwoofer, de subwoofer kan je 1) op een andere gunstigere plek zetten dan de speakers en 2) los van de speakers inregelen, zodat je het risico op oncontroleerbare lage tonen kan verminderen.

Je moet nadenken over hoe je de speakers wilt opstellen. Dicht bij de muur=basreflex aan de voorkant. Hoe groter de ruimte hoe groter de woofer diameter. Dus misschien kan je nog wat meer vertellen over de ruimte?

Kijk ook naar Focal, Q Acoustics, Monitor Audio en Elac.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Zelf heb ik Elac boekenplank speakers.
Alleen staan ze op stands, want die krengen moet je ergens neerzetten.

Maar ga luisteren.
Dali heeft ook fijne speakers.

Boekenplank versus staanders, is altijd een discussie. Lang heb ik vloerstaanders gehad, maar nu naar boekenplank (maar heb ook een subwoofer, zowel voor mijn stereo als voor HT met LFE ).

Boekenplank
+
Makkelijker plaatsen
Goedkoper

-
Minder weergave in laag

Vloerstaanders
+
Betere laag weergave

-
Groter
Visueel moeilijker te plaatsen
Akoestisch lastiger te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzz80
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-09 17:41
Hier zelfde situatie: rijtjeshuis, muziek hoeft niet te knallen, het staat nooit hard hier. Ik heb een Denon AVR-X2100W en daar een paar maanden geleden twee B&W 606 v2's bij gekocht (ter vervanging van oude, gescheurde Infinity speakers). Klinkt heerlijk. Juist de combinatie Denon en B&W klinkt uitstekend, midden en hoog ronduit mooi en helder, en heel mooi stereobeeld.
Let op de plaatsing, het liefst 50 cm vanaf je muren om resonanties in het laag te vermijden. Mocht dat niet lukken zijn er andere opties mogelijk (instelling versterker, of de meegeleverde foampluggen zijn erg handig als je ze bijv. in een kast zet: het vermijdt de resonantie maar het laag blijft hoorbaar).
Mocht je techno-feesten geven is het een ander verhaal, maar voor klassiek/jazz en de betere bands is dit zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53
Dank voor de inhoudelijke reacties en aanbevelingen! Ik zal zeker eens langs de winkel gaan om te luisteren.
GarBaGe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:54:

Je B&W zijn boekenplank speakers.
Dat betekent doorgaans een minder goede bas weergave,
Vaak worden dit type speakers are surround speakers gebruikt, niet als fronts.
Wil de speakers die ik nu aanschaf, of het nu de b&w's zijn of niet, ook echt 'op de groei kopen'. Voor nu 2.1 (of 2.0) maar wel met de intentie ze uiteindelijk uit te breiden naar 5.1, wanneer ik mijzelf weer een nieuwe investering toesta. Wil tegen die tijd niet het spul dat ik nu aanschaf weer moeten verkopen.
Ramon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:39:
Je moet nadenken over hoe je de speakers wilt opstellen. Dicht bij de muur=basreflex aan de voorkant. Hoe groter de ruimte hoe groter de woofer diameter. Dus misschien kan je nog wat meer vertellen over de ruimte?

Kijk ook naar Focal, Q Acoustics, Monitor Audio en Elac.
Hieronder plattegrondje van mijn woonkamer, heb met de rode rechthoek proberen aan te geven waar mijn 'tv-meubel' ongeveer staat, en de blauwe rondes waar ik de speakers hoop neer te gaan zetten. Liefst op het meubel, zodat ik niet nog staanders nodig heb. Ze staan dan vermoed ik maar een cm of 30 van de muur, is dat af te raden? Ook maak ik me wat zorgen om plaatsing van linker speaker, zo dicht bij een muur.

Zal ook de andere merken die je noemt eens bekijken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PHrBZc8RqfZtEokI4nv9VGYtXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XaKqfPZW6sFdudDNFfKtn1dI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@nowherebound123
Ben zelf erg fan van de Wharfedale EVO serie. Goed betaalbaar en je kan vanaf de 4.1 tot de 4.4 versie gaan:
https://www.smitsarnhem.n...sprekers?manufacturer=270

Heb zelf de 4.4 zuilen en de center, erg goed geluid.

ps; bedenk trouwens dat je woonkamer ook veel invloed heeft op het geluid. Als je akoestiek slecht is, zal alles sub-optimaal klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:39:
Vloerstaande speakers zou ik in een kleine ruimte niet zo snel doen, je loopt dan het risico dat je oncontroleerbare lage tonen hebt die de ruimte overspoelen. Bovendien ken ik geen vloerstaande speaker die tot 20Hz gaat (voor LFE effecten in films), dus je hebt toch een subwoofer nodig, ook met vloerstaande speakers.
https://remo.nl/luidsprek...onitor-80-bouwpakket.html ze claimen vanaf 20 Hz met een 25 cm woofer die maat zit ook in veel Subwoofers :) Zelf heb ik versie 6.0 uit 1999.

Voor de boekenplank luidsprekers bij de PC heb ik wel een 10" subwoofer maar die staat lang niet altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bouwfraude schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:40:
[...]

https://remo.nl/luidsprek...onitor-80-bouwpakket.html ze claimen vanaf 20 Hz met een 25 cm woofer die maat zit ook in veel Subwoofers :) Zelf heb ik versie 6.0 uit 1999.

Voor de boekenplank luidsprekers bij de PC heb ik wel een 10" subwoofer maar die staat lang niet altijd aan.
Uitzondering die de regel bevestigt 😅

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1