Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJB
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-11-2023
Filmbestand met menu maken zonder beeld kwaliteitsverlies
...
Pinnacle Studio 26 _ Nero
...

combinatie van bovenstaande

Beste Tweakers,

Ik wil na jaren gestopt te zijn de videobewerking met Pinnacle Studio weer een beetje oppakken.
Ik gebruik het programma eigenlijk alleen voor een jaarverslag wat inhoud dat ik alle foto's en filmpjes van het hele jaar achter elkaar plak en daar een (DVD) VIDEO_TS of mp.4 bestand van maak.
Normaliter gebruik ik de VIDEO_TS bestanden dan weer in Nero om daar een DVD met menu te maken.

Hierbij gaat wel heel veel kwaliteit verloren. Bijvoorbeeld een bestand Zomervakantie gaat van 7,7 Gb (mp.4) naar 3 Gb (VIDEO_TS). Op zich zonde.

Nero heeft blijkbaar de laatste jaren ook geen nieuwe DVD menu's ontwikkelt dus ik neem aan dat deze manier van werken niet zo interessant meer is.

Wie kan mij vertellen hoe ik nou een DVD c.q. filmbestand met menu en hoofdstukken kan maken zonder daarbij zoveel beeldkwaliteit op in te leveren? Wat zijn de manieren tegenwoordig?

BVD.

Mvgr,

Antonie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
DVD, of beter gezegd MPEG2 (dat is de codec die DVD gebruikt) komt uit de jaren 90.
Toen nog bedoeld voor normale televisie (SD) met resolutie van 480p.

Daarna ging de wereld verder.... 720... 1080... 4K
Dat kan DVD allemaal niet, dus ik snap wel dat je flinke verliezen ziet.

Wil je kwaliteit behouden, dan moet je eigenlijk H.264 of H.265 gebruiken.
Maar ja, dan heb je geen mogelijkheden voor menu's en hoofdstukken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJB
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-11-2023
Beste GarBaGe,

Dank voor je reactie.

Er is dus blijkbaar nog niks verandert/vernieuwd.

Wel raar dat er in deze tijd van grote beeldformaten en grote opslagcapaciteit niemand er op in is gesprongen om een mp4 menu maker te ontwikkelen en dan ieder jaar (tegen betaling) ten minste 1 nieuw menu te ontwikkelen/toe te voegen
Het zou mij persoonlijk wel een paar euro waard zijn.

Nogmaals bedankt.

Prettige dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Er zijn zeker alternatieven. Bluray en 4k bluray zijn de opvolger van DVD. Daar kun je ook menu's voor maken.

Je moet dan wel rekening ermee houden dat deze schijfjes alleen in een bluray of ultra hd bluray speler afgespeeld kunnen worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• JanChr55
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Is PowerPoint misschien een alternatief? Je kunt vanuit een startpagina naar pagina's 'springen' waar de verschillende video's staan, afspelen en weer terug naar de startpagina. Het resultaat kun je als PPT bestand opsturen. Dat PPT bestand kun dacht ik ook zonder Power Point afspelen, middels een viewer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@AJB Met de tijd meegaan, iPhone om foto's en videos mee te nemen en als je dan ook nog een AppleTV koopt i.c.m. iCloud dan staan al je Foto's er al gelijk op en kan je ze lekker op de TV vanaf de bank bekijken of laten zien aan familie/vrienden. Niks handmatig overzetten en ook zaken als jaarverslagen worden automatisch gegenereerd en nog veel meer.

Uiteraard kan je ook nog gewoon zelf albums maken en zaken delen met andere mensen buitenshuis.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 30-11-2023 14:34 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
Hoeveel kwaliteitsverlies is acceptabel? ProRes444 4K60fps is 12GB per minuut, zonder compressie kan het oplopen tot 2GB per seconde.
Pagina: 1