Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-08 18:08
Beste forumleden,

Mijn vraag is als volgt: ik heb in mijn appartement 4 radiatoren die bediend worden met radiatorknoppen. Er is geen sprake van een centrale thermostaat en ik krijg mijn warm water via stadsverwarming. 2 van de 4 radiatoren werken redelijk goed, maar 2 van de radiatoren worden nauwelijks warm. Er lijkt bijna geen warm water door deze radiatoren te lopen. Ik vroeg mij af wat ik kan doen om dit zelf op te lossen?

Wat ik al geprobeerd heb:
1. Ontluchten door verwarming uit te zetten en ontluchtingskraantje open te draaien. Er kwam direct water uit en geen lucht, dit heb ik een aantal seconden laten doorlopen.

2. De radiator knop verwijderen en het onderliggende pinnetje controleren. Dit lijkt ook niet het probleem te zijn omdat het pinnetje gewoon naar binnen en naar buiten beweegt.

In de eerste reactie zal ik proberen enkele foto's van 1 van de radiatoren op te nemen.

Alvast veel dank voor het meedenken.

Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Werken ze wel als de wel werkende radiatoren dicht gezet zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Hi Ronald,

Nee. De werkende radiatoren lijken geen invloed te hebben op de niet-werkende radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7mQVcrU8aLmndAVzrXgKgNyoX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf8mBxocarJ4z8rAcjS3dQ5i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4blYRS9nCPY15jmGPNtkmpIZEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JosDEMarjcsGa6Yo2wgG1QFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVpGAuStwHXL-5XzOUYRX-u4oKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YyHHTvrg0PCVVZUwAg436hf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:22

Freakie1NL

Grote Baas

Ben je nieuw in het appartement? Weet je dus of het überhaupt ooit goed heeft gewerkt of niet?

Kijk even of de aansluiting wel goed is gedaan, laatste foto zie je de cv leiding lopen vanuit de vloer. Die zitten op een 2 pijps onderblok. Deze kent een stroomrichting, te zien aan de pijltjes. Rechts is bij jou inkomend, links uitgaand. Check even of dit qua temperatuur klopt met de leiding en hoe dit bij de wel werkende radiatoren is aangesloten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:38
En controleer of iemand dat onderblok niet heeft dichtgezet. Je kan dat dopje erafschroeven en daarachter zit een plastic piston waarmee je de flow rate in kan stellen. Daar zijn schema's van te vinden online als je het merk kan lezen (hier CVS 2000 maar dit lijkt een andere). Wat je dan kan doen is met een inbus die piston helemaal naar binnen draaien en tellen hoeveel slagen dat is en dan kijken of dit wel een zinnige setting was. Als test zou je hem dan weer die aantal slagen naar buiten kunnen draaien + een paar testslagen meer om te kijken of je uberhaupt flow krijgt.

Let wel op: dit is als het goed is bij de bouw goed ingeregeld. Ga dus echt slagen tellen! Als iemand hier al met z'n vingers is aangekomen kan er natuurlijk niets meer van kloppen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

yay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Dank Freakie1NL,

Ik ben inderdaad relatief nieuw in het appartement en weet dus niet of het ooit goed gewerkt heeft.

Ik zie nu de pijltjes op het splitsingsblok. Ik voel bij de niet-werkende radiator (foto's) geen verschil tussen de buizen kwam warmte, dus ik vind het moeilijk te zeggen of dit goed is aangesloten, of verkeerd om.

Bij een wél werkende radiator wordt inderdaad de aanvoerbuis warm bij de kant waar het pijltje omhoog staat.

Is er een andere manier hoe ik kan controleren of dit juist is aangesloten?

Edit: het lijkt nu na 10 minuten dat de buis bij pijltje omhoog iets warmer aan het worden is, maar zeer minimaal. Ik vermoed dus dat er zeer beperkt water de radiator in komt hier..

[ Voor 14% gewijzigd door 97flip op 28-11-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Beste Korvaag,

Aan de linkerkant zit achter een dopje inderdaad het volgende (niet van plastic, maar metaal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nn0JTHXWjlW2bdFjk_wt0siwuMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jMNTJSrbma4kYx2GbexyXOr.jpg?f=fotoalbum_large

Met een kleine platte schroevendraaier kan ik dit draaien, maar zeer minimaal (minder dan 1 kwart).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De thermostaat knop staat in de foto wel op vorstberscherming. Dan verwacht je ook dat hij dicht blijft. Maar zonder knop er op zou het open moeten staan.

Van dit bij huur onder verantwoording van de verhuurder?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Beste yay,

Dat heb ik reeds geprobeerd en lijkt niet het probleem.

Beste Ronald,
Inderdaad excuus op de foto staat de radiator uiteraard dicht. Als ik hem open zet staat hij op 5 en wordt hij zeer minimaal warm.

Gaat om een koophuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08 13:21

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gaat niet op.

Het ventiel aan de onderkant is inbus (als het goed is) en moet je open kunnen draaien.
Pak eens een waterpomptang en beweeg het stangetje van de thermostaatkraan (als de knop er dus af is) heen en weer.

[ Voor 79% gewijzigd door Hann1BaL op 28-11-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Ah ik ben ondertussen met inbussleutel aan de slag gegaan (excuus voor eerder niet volledig lezen).

Het ventiel leek helemaal open of dicht te zitten (kon maar 1 kant op gedraaid worden). Ik draai hem nu denk ik open en wacht af of dit effect heeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:37:
Beste yay,

Dat heb ik reeds geprobeerd en lijkt niet het probleem.

Gaat om een koophuis
Je moet de pin met tegenstand in kunnen drukken, en moet ook zo ' terugveren'. niet met hamer op tikken, maar met sterschroevendraaier indrukken, evt. beetje WD40 gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Hann1bal en anderen,

Het stangetje beweegt gewoon in en uit wanneer ik er op duw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuwK7iB_nq4tXH4HB0dXHuIfeVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbT60H1b1a9trgqB3ZtZiulN.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt dus niet direct het probleem te zijn..

[ Voor 6% gewijzigd door 97flip op 28-11-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Veel dank voor alle snelle reacties en hulp.

Heb dus nu het ventiel onderaan half open gezet, maar dit lijkt ook geen effect te hebben.

Iemand nog een ander idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:19
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:41:
Ah ik ben ondertussen met inbussleutel aan de slag gegaan (excuus voor eerder niet volledig lezen).

Het ventiel leek helemaal open of dicht te zitten (kon maar 1 kant op gedraaid worden). Ik draai hem nu denk ik open en wacht af of dit effect heeft!
Voetventiel is tegen de klok in open en met de klok mee dicht.
Uiteindelijk kun je hiermee de doorstroom van de radiator inregelen.

Check ook nog even de meterkast/ruimte waar de stadsverwarming binnen komt, wellicht zit er een apart circuit voor die radiators wat (te) dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
In dat geval stond het voetventiel helemaal open, en heb ik hem nu meer dichtgedraaid. Dat klinkt niet als de oplossing haha.

In de meterkast staat alles volledig open. Ook werken 2 van mijn radiatoren wel naar behoren, dus dit lijkt ook niet direct de oorzaak te zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:38
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:35:
Beste Korvaag,

Aan de linkerkant zit achter een dopje inderdaad het volgende (niet van plastic, maar metaal):

[Afbeelding]

Met een kleine platte schroevendraaier kan ik dit draaien, maar zeer minimaal (minder dan 1 kwart).
Ah okee dan is het inderdaad een andere dan de CVS 2000. Principe blijft hetzelfde. Je kan hiermee de flow rate instellen en als je dat schroefje minimaal kan draaien vermoed ik dat ie gewoon te ver dicht staat, maar zoals gezegd: zoek documentatie om te zien hoe ie ongeveer moet staan (of probeer dat ding gewoon 5 slagen verder open te draaien en kijk wat er gebeurt). Again: altijd tellen en bijhouden om terug te kunnen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 97flip
Beste Korvaag,

Ik had initieel dit verkeerd begrepen. Later heb ik met inbussleutel inderdaad wel kunnen draaien. Het lijkt erop dat het ventiel helemaal open stond. Heb deze enkele slagen dicht gedraaid, en daarna nog meer dicht. Dit lijkt echter niet het probleem op te lossen.

Er komt echt nauwelijks warm water in de buizen of de radiator terecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:19
Wat als je de werkende radiatoren eens helemaal dicht draait.

Eventueel (ook) op het voetventiel, dan is er zeker geen stroming meer.
(Wel even de slagen tellen zodat je het weer hetzelfde terug kunt zetten)

Misschien is er zo weinig weerstand dat ie alleen daar door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Beste Dieks,

De andere radiatoren staan bij het testen van de niet-werkende radiator continu uit. De radiatoren lijken niet direct invloed op elkaar te hebben. Ik ben voor nu huiverig met het voetventiel van werkende radiator dichtdraaien, omdat deze nu gewoon wel werkt. Het lijkt er wel op dat er GEEN water door de werkende radiator stroomt wanneer deze uit staat, dus verwacht dat dit geen invloed heeft op niet-werkende radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Voor de 4 radiatoren, heb je daarvoor 4 afgaande en inkomende leidingen in je meterkast waar de verdeler van de stadsverwarming zit?

Bij stadsverwarming kom je toch regelmatig een ring circuit tegen, maar juist dan zou je verwachten dat radiator 1 invloed heeft op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6f0RA3xgaUflb7SDEm3ONr_7Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvoUEn27fDm2yrCDUN9Leos6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCFa2xhPmPVjHuRqUtAAMaCC3SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnyVQyHKXBua8JIWb1HfzeGp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Heb je verder nog een verdeler zitten, want de R zal voor retour en de A voor aanvoer staan.

Maar als je verder nergens een verdeler hebt dan heb je een ring circuit. En dan is mijn vermoeden dat de 2 goed werkende radiatoren aan het begin staan en de 2 slecht werkende aan het einde. Klopt dit als je zelf een beetje inschat hoe hij zal lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Nee ik verwacht volgorde het als volgt:

Slaapkamer 1 (dichtstbijzijnde bij meterkast): wel werkend
Slaapkamer 2: nauwelijks werkend
Woonkamer - radiator 1 (van voorgaande foto's): nauwelijks werkend
Woonkamer - radiator 2: wel werkend

Zou kunnen dat radiator 1 en 2 in woonkamer omgedraaid zijn qua volgorde vanaf de meterkast.
De wel werkende radiatoren staan in ieder geval fysiek het verste uit elkaar.

Verder heeft radiator 2 in woonkamer niet het systeem dat water aan zelfde kant van radiator binnenkomt als wegstroomt (zoals het splitblokje op eerdere foto's). Bij deze radiator komt water links binnen en stroomt het rechts weer weg.

[ Voor 6% gewijzigd door 97flip op 28-11-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dit lijkt op een ring systeem wat niet goed is aangesloten.

Zou toch even een expert laten langskomen.

Heeft de verkoper in zijn documenten aangegeven dat radiatoren niet goed warm worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:02
Holy shit. Doe dit alsjeblieft nooit met een hamer 8)7. Als dit namelijk verkeerd gaat in een appartement met blokverwarming heb je de poppen aan het dansen. Daarnaast is dit echt enorm lomp. En het advies 'doe dit recht' is natuurlijk een recipe for disaster.

Dit gaat mis omdat er wat sediment aan de binnenkant van het pinnetje (ventiel) gaat zitten waardoor er geen water doorheen kan. Een eerste stap zou zijn om de kraan gewoon een aantal uur open te laten staan. Of over een aantal uur een aantal keer open en dicht te draaien. In sommige gevallen werkt de kraan dan vanzelf weer. Daarna kun je er op gaan tikken. Ik zou dit altijd adviseren om rustig met een schoenzool te doen. Dat is een veel zachter materiaal, maar toch hard genoeg om het de kraan weer werkend te krijgen.

Een permanentere oplossing is om de kraan eens per week / maand helemaal open te draaien en daarna weer helemaal dicht te draaien. Dan kan er geen rotzooi opbouwen in de thermostaatkraan.

Even voor TS. Als je een koopwoning hebt zou ik dit navragen bij de vorige bewoners. Dit soort dingen moeten gewoon werken. Bij huur de verhuurder aanspreken dat twee radiatoren het niet of nauwelijks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:59

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij zit hier een Comap Sar tweepijpsonderblok, maar heb je wel een éénpijpssysteem. Gezien de "1". Op éénpijps staat "0.5". Heb je foto's van de andere onderblokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Dank allen,

Het nadeel hierbij is dat de woning reeds 1.5 jaar geleden gekoch ist. Omdat er vorig jaar geen noodzaak was tot gebruik van deze radiatoren komen wij er nu pas achter dat deze niet goed werken.

Er is toen ter tijd nooit melding gemaakt hierover door verkoper. Ben benieuwd of we hier 1.5 jaar later nog wat mee kunnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 97flip
Dank aardedraadje,

De andere blokken hebben ook een 1 en zien er hetzelfde uit. Zie nergens 0.5 staan op de splitblokjes.

Ik zie wel 1/2 (ofwel 0.5) staan op de buis die de uiteindelijke radiator in gaat (na de themostaatknop)

Foto niet werkende radiator met 1 op blokje en 1/2 buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVWZjFYs6c5DLjlLZRVrahJso7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMPdywwrc1aHbI1IOfd0fZd4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door 97flip op 28-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Foto's andere blokjes:

Werkende radiator slaapkamer 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WFTisp50VZ3oKzI5T6r5WTNyfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vsNCMN0Kvizpc0fxTtVj8VR.jpg?f=fotoalbum_large

1 op blokje en 1/2 op buis naar boven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:56

ericplan

5180 Wp PV

Freakie1NL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:48:
Heb je verder nog een verdeler zitten, want de R zal voor retour en de A voor aanvoer staan.

Maar als je verder nergens een verdeler hebt dan heb je een ring circuit. En dan is mijn vermoeden dat de 2 goed werkende radiatoren aan het begin staan en de 2 slecht werkende aan het einde. Klopt dit als je zelf een beetje inschat hoe hij zal lopen?
Ik vermoed toch ergens een verdeler. Uit de stadsverwarmingsunit komt koperen leiding, de radiatoren zijn met kunststof aangesloten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kan zijn dat de kraan deels dicht zit. Dit is een Comap kraan met voorinstelling, er is een tool waarmee je de kraan kunt afstellen op een bepaalde flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 97flip
Hi Ericplan,

N.a.v. jouw goede comment ben ik nog even verder gaan denken en heb ik denk ik inderdaad de verdeler gevonden. Excuus aan alle deelnemers op dit forum voor mijn onwetendheid.

Wat zal de volgende stap zijn met deze verdeler? Er lijkt ook een ontluchtingspunt op te zetten, deze als ik ook een opendraaien.

[edit: bij ontluchten komt er direct water uit, geen lucht]

Foto volgt:

[ Voor 8% gewijzigd door 97flip op 28-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 97flip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIKu3gLMrXWc8uljkZy1larNc4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLP8zLWTTY8JSBEGuO9qMxhX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Kijkt dit helpt. Hier heb je meer kans dat hier iets te herleiden valt wat het probleem is.

Zet even alles goed open en aan, lekker warm stoken. Dan voelen per buis wat er gebeurt. Je zal niet de eerste zijn waar een retourleiding verkeerd is aangesloten.

Overigens wel gek, je hebt 6 meerlagenbuizen. Zou dus 6 radiatoren of nog iets van vloerverwarming verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 12:36
Freakie1NL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:14:
Kijkt dit helpt. Hier heb je meer kans dat hier iets te herleiden valt wat het probleem is.

Zet even alles goed open en aan, lekker warm stoken. Dan voelen per buis wat er gebeurt. Je zal niet de eerste zijn waar een retourleiding verkeerd is aangesloten.

Overigens wel gek, je hebt 6 meerlagenbuizen. Zou dus 6 radiatoren of nog iets van vloerverwarming verwachten.
Ik hoop voor hem eigenlijk geen vloerverwarming want radiatoren zijn hoge temperatuur en voor je voeten niet fijn als dat zo warm wordt ;)
Maar inderdaad er moeten meer radiatoren zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Beste Freakie1NL en anderen,

Ik ben blij dat we ergens komen met z'n alle, nogmaals dank voor jullie hulp en expertise!

Ik heb inderdaad ook vloerverwarming in mijn badkamer die nooit gebruikt wordt (vandaar eerder vergeten te vermelden). Ik zet nu alles aan (incl. vloerverwarming) en zal over een kwartier terugkomen met de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:
Het nadeel hierbij is dat de woning reeds 1.5 jaar geleden gekoch ist. Omdat er vorig jaar geen noodzaak was tot gebruik van deze radiatoren komen wij er nu pas achter dat deze niet goed werken.
Dat is onhandig. Maar nee heb je, ja kun je krijgen. Je kunt het allicht nog navragen bij de oude eigenaren. Je hoeft ze ook niet direct aansprakelijk te stellen of zo hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Resultaat met alle radiatoren en vloerverwarming volledig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3fXYaVwnPhy4JYH7u3-nt2PMwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVakDjUZTvXnMqzhpfWc0i31.jpg?f=fotoalbum_large

1. Niet warm
2-5. Wel warm
6. Niet warm
7. Niet aangesloten

Van 1-6 zijn wel de moeren die de buizen lijken aan te sluiten aan het bovenliggende metalen blok wel heet. Blok zelf ook gloeiend heet.

Herhaling kamers en verwarming:
Slaapkamer 1: goed warm
Slaapkamer 2: beperkt warmte, werkt niet zo goed als Slaapkamer 1 (aanvoerbuis kan ik makkelijk vasthouden bijv)
Woonkamer 1: idem, zeer beperkt warmte, aanvoerbuis makkelijk vast te houden
Woonkamer 2: goed warm zoals Slaapkamer 1
Badkamer vloerverwarming: tegelvloer warmt rustig aan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

7 is niet aangesloten, geef je aan. Maar het lijkt alsof de retour wel is aangesloten?
Als 1 en 6 niet warm zijn dan zou ik het probleem in het blok zoeken.

Minder verstand van verdeelblokken, maar kan je deze niet ergens afknijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Nee, zowel 7 rood als blauw zijn niet aangesloten (gezichtsbedrog, loopt achter verdeelblok weg / niet aangesloten). In totaal zijn er dus 6 setjes rood/blauw aangesloten.

1 en 6 rood + blauw zijn inderdaad beide niet warm..
Wat bedoel je precies met afknijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gelukkig, een verdeler en dus wel correct toegepaste tweepijpsonderblokken. Ik zat in die richting te denken doordat hier eerder een topic was waar de onderblokken het probleem waren :)

Volgens mij is je thermostaatkraan inregelbaar. Kans dat de aanvoer geknepen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Aardedraadje,

Gelukkig!

Ik weet niet precies wat je bedoeld met de thermostaatkraan en het afknijpen.
Ik zie rechtsboven op de foto een zwarte draaiknop, doelen we daar op?
Of doel je op de afzonderlijke rode buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:31:
Aardedraadje,

Gelukkig!

Dat rechtsboven op de verdeler lijkt een vuldop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
Ter compleetheid. Bovenaanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTlOqQuYVxPsYNwtfM2_JFKnZOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbE7aPzvWfMxUx3pI2feYM9b.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het nog nuttig zijn om hier water bij te vullen?

Ik weet niet wat de bovenste knop doet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat is de temperatuur van de blauwe slangen? Dat de rode warm zijn als een radiator openstaat geloof ik wel. Als de blauwe koud of lauw blijft is er geen flow, wat voor oorzaak dat ook mag hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:44:
Ter compleetheid. Bovenaanzicht:

[Afbeelding]

Kan het nog nuttig zijn om hier water bij te vullen?

Ik weet niet wat de bovenste knop doet..
Die sluit de vulkraan, openen zonder slang is waterballet

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
De ene blauwe slang is warmer dan de andere. Ze zijn altijd stuk kouder dan de rode (wat me de bedoeling lijkt). Ik vermoed inderdaad dat er bij de niet-werkende radiatoren beperkte 'flow' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:31:
Aardedraadje,

Gelukkig!

De thermostaatkraan op de radiatoren zelf. Dit zijn oudere Comap VarioSar voor zover ik kan vinden. Die zijn inregelbaar. Volgens mij door aan weerszijden van het binnenwerk twee penntjes te steken, kun je het binnenwerk verder open zetten.

Maar ik kan hier geen handleiding meer voor vinden.

Ik doel dus op deze foto:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

yay

Wat let je om eventueel toch het comap binnenwerk te vervangen? Kost je €12 en kun je dat uitsluiten. Het pinnetje kan wel gangbaar zijn maar dat hoeft volgens mij niet te betekenen dat openen / sluiten werkt: eea kan binnenin ook vastzitten / afgebroken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:45:
De ene blauwe slang is warmer dan de andere. Ze zijn altijd stuk kouder dan de rode (wat me de bedoeling lijkt). Ik vermoed inderdaad dat er bij de niet-werkende radiatoren beperkte 'flow' is.
Voor zover ik weet hoort de retour (na een tijdje) nagenoeg dezelfde temperatuur te hebben als de aanvoer. Anders heb je geen goede flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97flip
@yay -
Vervangen van comap binnenwerk is prima iets wat ik zou willen doen. Is dit makkelijk zelf te doen? Moet hiervoor de watertoevoer eerst afgesloten worden?

@alex -
Kan me inderdaad voorstellen dat de flow niet optimaal is bij alle radiatoren. Wat zou hiervoor een oorzaak/oplossing kunnen zijn, buiten de eerder besproken zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:51:
@yay -
Vervangen van comap binnenwerk is prima iets wat ik zou willen doen. Is dit makkelijk zelf te doen? Moet hiervoor de watertoevoer eerst afgesloten worden?

@alex -
Kan me inderdaad voorstellen dat de flow niet optimaal is bij alle radiatoren. Wat zou hiervoor een oorzaak/oplossing kunnen zijn, buiten de eerder besproken zaken?
Onderblok dichtdraaien. Water aflaten via dat ventiel onder aan de andere kant van de radiator en dan zou je ongestraft het binnenwerk van de kraan eruit moeten kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:51:
@yay -

@alex -
Staat de aanvoer op de afgifte-unit wel helemaal open? Er zijn twee kranen op de gelaste stalen leidingen. De achterste heeft geen greep, waardoor ik niet kan zien of die helemaal open is. Theoretisch kunnen die geribbelde stalen leidingen niet knikken, maar kan geen kwaad dat te controleren (onder de zwarte isolatie)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 97flip
Hi Eric,

Ik neem aan dat je refereert naar de foto van de meterkast. Heb de rode greep verplaatst naar achterste leiding en deze lijkt ook helemaal open te staan. Leiding lijkt ook niet te knikken onder het zwarte isolatie materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 12:36
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:42:
Resultaat met alle radiatoren en vloerverwarming volledig aan.

[Afbeelding]

1. Niet warm
2-5. Wel warm
6. Niet warm
7. Niet aangesloten

Van 1-6 zijn wel de moeren die de buizen lijken aan te sluiten aan het bovenliggende metalen blok wel heet. Blok zelf ook gloeiend heet.

Herhaling kamers en verwarming:
Slaapkamer 1: goed warm
Slaapkamer 2: beperkt warmte, werkt niet zo goed als Slaapkamer 1 (aanvoerbuis kan ik makkelijk vasthouden bijv)
Woonkamer 1: idem, zeer beperkt warmte, aanvoerbuis makkelijk vast te houden
Woonkamer 2: goed warm zoals Slaapkamer 1
Badkamer vloerverwarming: tegelvloer warmt rustig aan op.
Als je alle radiatoren die nu wel warm worden zoveel mogelijk dicht zet, merk je dan dat bij de verdeler de retour slangen van minder goed werkende ruimtes warmer worden? (uiteraard wel bij 1 en 7 deze maximaal open zetten)
Het lijkt er voor mij een beetje op dat er nu de weg van minste weerstand wordt gevolgd en dus specifieke groepen meer open staan (lees lagere weerstand) dan de andere.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 16:32
97flip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:34:
Hi Eric,

Ik neem aan dat je refereert naar de foto van de meterkast. Heb de rode greep verplaatst naar achterste leiding en deze lijkt ook helemaal open te staan. Leiding lijkt ook niet te knikken onder het zwarte isolatie materiaal.
(dit zal het hem wel niet zijn, maar is zo simpel en makkelijk dat je het gewoon eerst even moet doen. ;) )

maak de verdeelder eens schoon, met wat warm water en eventueel een schuursponsje en gezien hoe hij er uit ziet een plamuur mes. lol.
(een beetje voorzichtig zijn met de plastic onderdelen en plamuurmes. sommige onderdelen kunnen kapot gaan als je echt te gek bezig gaat, maar ik ga uit van je gezonde verstand dat je dit wel snapt.)

dan vind je waarschijnlijk onder het vuil een grijs of misschien wit plastic onderdeel op de onderste balk van de verdeler. (ziet hem moeilijk onder het vuil maar hij is er wel denk ik)
dat is waarschijnlijk een ontluchting punt, probeer daar eens te ontluchten.

(als er in de verdeler een lucht bel vast zit, dan werkt die niet goed meer en verdeelt die niet goed meer.
ik geef je maar 10% kans dat het probleem hier zit, maar als het hier zit dan is het mazzel als het is opgelost.)

verder laat ik je aan de rest over, hebt al veel goede antwoorden gekregen.
succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 17:36
ontluchten via de onderste onluchter voor de onderste verdeelbalk/bovenste verdeelbalk vul en aftap kraan gebruiken kan je ook mee ontluchten. en als het echt niks meer is vervagen voor nettere variant.
tweede optie vuil in slangen/vuil in de kraan van de radiator. hem eraf halen als je ermee bekent bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 97flip
yay schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:54:
Wat let je om eventueel toch het comap binnenwerk te vervangen? Kost je €12 en kun je dat uitsluiten. Het pinnetje kan wel gangbaar zijn maar dat hoeft volgens mij niet te betekenen dat openen / sluiten werkt: eea kan binnenin ook vastzitten / afgebroken zijn.
Binnenwerken vervangen en dit was uiteindelijk de oplossing. Veel dank allen!
Pagina: 1