SolarEdge import verschilt van verbruik energieleverancier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heel in 't kort: mijn nieuwe SolarEdge-installatie rapporteert consequent fors lagere importwaardes dan mijn energieleverancier (Tibber) aan verbruik opgeeft. Gemiddeld zo'n 30% lager.

De data vergelijk ik uur op uur tussen de SolarEdge monitoringportal, en de "Mijn kosten en verbruik" pagina van Tibber. In de apps van beide partijen zie ik dezelfde verschillen.

Het vreemde is: de vermogensmetingen kloppen wel. Als ik de mySolarEdge-app en Tibber-app naast elkaar open en het realtime verbruik bekijk, geven ze nagenoeg hetzelfde huidige vermogen op. Mijn boerenverstand denkt dan, als dat klopt, kun je dus ook kWh correct berekenen. Blijkbaar niet.

Ik heb al een case bij SolarEdge lopen, maar dat wil allemaal niet heel erg vlotten. Ik ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die vergelijkbare ervaringen hebben, ofwel een mogelijke oorzaak weten. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:02

Snow_King

Konijn is stoer!

Je omvormer geeft toch enkel aan wat je PV opwekt? De meter van de netbeheerder geeft aan wat je terug levert aan het net.

Als je tussen de omvormer en de meter de energie eerst zelf consumeert, dan is het niet raar dat daar een afwijking tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Onderdeel van de installatie is een import/export-meter, die meet hoeveel energie je van het net haalt of terug levert. Mijn verwachting is dat de importwaarde gelijk is aan het door de energieleverancier gerapporteerde verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Victor Kan je de geschetste situatie in de meterkast etc. misschien in de vorm van een plaatje (schematekening?) duidelijker maken?
Waar zit de extra? import/exportmeter (merk/type)?
Waarom gebruik je niet de P1-poort van de smartmeter (registratie van levering en teruglevering (netinjectie)?)

Normaal ziet de standaard berekening als volgt uit:
Opwek (solaredge) = netinjectie + eigen verbruik zonnestroom
of netinjectie (smartmeter) = opwek (solaredge) - eigen verbruik (in huis achter de meter)
Het eigen verbruik wordt dus berekent!

30% is een normaal percentage eigen verbruik
Jouw verwachting berust dus op een misconceptie.

[ Voor 42% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2023 11:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Tuurlijk, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLtxEi-g4sG_wcmvf4SD6yn7LiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EHZ3X7tFA2OB33SyFeMEC87l.png?f=fotoalbum_large

Dit plaatje bevat even alleen dat wat raakvlak heeft met de metingen, en de PV-installatie.

Context
De oranje delen hebben betrekking op Tibber, mijn energieleverancier. Zij hebben een kastje – de Tibber Pulse – dat via de P1-poort je slimme meter uitleest zodat je in hun app realtime je verbruik kunt zien. Daarnaast krijgen ze natuurlijk de cijfers van de netbeheerder door.

De blauwe delen zijn van SolarEdge. Ik heb een thuisaccu met backup-schakelaar, die bij stroomuitval ons loskoppelt van het net. Deze backup-schakelaar bevat een import/export-meter, die je verbruik meet. Deze informatie communiceert 'ie naar de omvormer, om zo bijvoorbeeld het ontladen van de accu af te stemmen op je verbruik. De omvormer geeft deze informatie ook weer door naar het SolarEdge Monitoring platform, waar je o.a. inzicht heb in je verbruik (en tal van andere informatie).

Kom ik dus weer terug bij mijn oorspronkelijke punt: ik verwacht dat de inline meter in de backup-interface hetzelfde verbruik rapporteert als mijn slimme meter. Buiten de hoofdschakelaar zit er namelijk fysiek niets tussen die twee meetpunten.

• Victor
  • Niet online
*Kleine schop*

Iemand met kennis van SolarEdge installaties die toevallig inzicht heeft?

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 17:40

ThsAdrns

Be the change!

Is de afwijking altijd aanwezig en altijd even groot?

Mijn P1-meter is meestal behoorlijk goed vergelijkbaar met mijn externe meter op de aansluiting (meetspoelen van de Zappi). De opwek die mijn SolarEdge SE9K via de app rapporteert, wil nog wel eens gaten vertonen. Kan dat je probleem verklaren?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:58
Als het consequent 30% lager is, waarom dan de omvormer niet een keertje uitzetten en zorgen dat je gedurende 1 uur een verbruik van bijvoorbeeld constant 2 of 3kW hebt, dan kun je zien wie er teveel of te weinig registreert. (als je verbruikssterkte af kunt lezen bij beiden kun je het zelfs waarschijnlijk gelijk zien.)
Pagina: 1