UTP tester flikkert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-08 08:47
Dag allen,

Ik heb al een heel aantal topics doorzocht en ook via Google kan ik niet echt tot een antwoord komen.

Een tijd geleden heb ik de wandcontactdozen aangesloten, gaat om cat5e icm Niko utp wanddoos.
Sommige kabels doen het prima, andere niet.

Daarom een tester gekocht en deze geeft bij elk cijfer een lichtje, alleen niet in volgorde.
Dus ooit gaat hij van 2 naar 4 naar 6, en dan van 3 naar 5 naar 6. Valt geen lijn op te trekken.

Heb beide volgens de B methode aangesloten.

Iemand een idee wat dit betekent?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat aan minimaal 1 kant van de kabel de aders niet op de juiste volgorde zitten.

Dat het soms wel werkt, kan zijn omdat de apparatuur bijvoorbeeld op 100Mbit draait en dus maar 4 van de 8 aders gebruikt (of naar die snelheid terugvalt wanneer het op 1Gbit niet lukt). Of als er überhaupt maar 4 aders in de kabel zitten, maar dat zou je wel weten als dat het geval was :).

[ Voor 64% gewijzigd door spone op 28-11-2023 08:36 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Post eens wat foto's van de beide kanten.

En welke tester is het?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Crowns heb je de kleurvolgorde zoals via B aangehouden? Of heb je de volgorde aangehouden die de WCD's voorschrijven? Elke WCD's heeft andere interne verbindingen, waardoor de B volgorde overeen moet komen met wat de WCD's aangeeft.

De juiste kleurvolgorde staat op de zijkant aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_JBUtpwa5_upfwbNw597egfABs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mLJ49J6XWsIBHJ7KFHXPlErM.png?f=user_large

Ik zou dus zeggen, controlleer dat even en mocht dat niet werken. WIl je dan eens foto's plaatsen van je aansluitingen?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 28-11-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
Allen, bedankt alvast voor de reacties.

Ik heb de B kant gevolgd op de niko connector. En dus ook voor de utp, die heb ik volgens het internet gevolgd.

De tester is de volgende; https://www.allekabels.be...1-vQBfEAQYASABEgJOsPD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H5QpCPiJJ2HEnmBBEvdcRgHMiA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AwdBUpS3MWmmHcPrdAiiSfPO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:55
Crowns schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:26:
Daarom een tester gekocht en deze geeft bij elk cijfer een lichtje, alleen niet in volgorde.
Dus ooit gaat hij van 2 naar 4 naar 6, en dan van 3 naar 5 naar 6. Valt geen lijn op te trekken.

Heb beide volgens de B methode aangesloten.
Dan is het toch aan één of twee zijdes van de kabel niet helemaal goed gegaan met de volgorde. Advies is om het even opnieuw te doen. Zitten aan twee zijden een Keystone? Als deze bij de tester netjes op volgorde loopt dan is het meestal goed qua volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Crowns schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:53:
Allen, bedankt alvast voor de reacties.

Ik heb de B kant gevolgd op de niko connector. En dus ook voor de utp, die heb ik volgens het internet gevolgd.

De tester is de volgende; https://www.allekabels.be...1-vQBfEAQYASABEgJOsPD_BwE

[Afbeelding]
Op je foto is niet te zien of het goed zit of niet. Staat waarschijnlijk op de zijkant van de connector.

Tester al eens op een kant en klare kabel gezet?

[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 28-11-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
Aan de ene kant is het een keystone (de muur), de andere kant is een RJ45 connector.

Heb de tester al een keer getest met een standaardkabel, die werkt. Dus daar zit het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:55
Crowns schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
Aan de ene kant is het een keystone (de muur), de andere kant is een RJ45 connector.
Zou de andere kant ook een keystone maken. Eventueel met een opzetdoos op de muur plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:49
Is die foto hoe de aders nu nog zitten? Ze lijken me namelijk niet diep genoeg te zitten (en dus slecht contact te maken), en die extra lengte zou er ook af moeten (als de uiteindes van 2 aders contact maken kan dat natuurlijk ook rare effecten op de tester geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
de eindjes zijn er af geknipt inderaad, kan wel eens nakijken of ze weldegelijk diep genoeg zitten.
Maar in principe duw je ze samen, dus vermoedelijk zit daar niet het probleem.

Ga ze langs beide kanten maar eens los maken en opnieuw monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
Crowns schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:58:
de eindjes zijn er af geknipt inderaad, kan wel eens nakijken of ze weldegelijk diep genoeg zitten.
Maar in principe duw je ze samen, dus vermoedelijk zit daar niet het probleem.

Ga ze langs beide kanten maar eens los maken en opnieuw monteren.
Als alle lampjes wel aangaan in je tester, maken alle aders contact.
Dan zitten ze zeer waarschijnlijk ook diep genoeg.
Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan van deze "druk contacten", omdat ik dan zelf niet kan verifieren of ze inderdaad goed contact maken tijdens installatie.
Mijn voorkeur gaat uit naar de LSA-tool / punch tool, waarmee het (in mijn ogen) heel duidelijk is wanneer een ader goed contact maakt of niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Lampjes in verschillende volgorde is echt gewoon verkeerd aangesloten.
Iets anders kan het niet zijn.

PS.
Je moet ook wat zorgvuldiger met de twist omgaan, de aderparen moeten zo dicht mogelijk op de contacten getwist blijven.
Heeft hier niets mee te maken maar wel over de kwaliteit van de verbinding als je hem eenmaal gaat gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
gewoon verkeerd aangesloten, zie ook de test. De kleuren zitten ook nooit zo gebroederlijk naast elkaar. De groene en blauwe paren worden gekruist en dat is precies wat je test aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

emielbf schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:54:
De kleuren zitten ook nooit zo gebroederlijk naast elkaar.
In een RJ45 connector niet, maar in een keystone of inbouwdoos kan dat zeker wel.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben(V) schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:57:
Lampjes in verschillende volgorde is echt gewoon verkeerd aangesloten.
Iets anders kan het niet zijn.

PS.
Je moet ook wat zorgvuldiger met de twist omgaan, de aderparen moeten zo dicht mogelijk op de contacten getwist blijven.
Heeft hier niets mee te maken maar wel over de kwaliteit van de verbinding als je hem eenmaal gaat gebruiken.
Volgens mij zie je hier de draadjes *na* de keystone. Lijken me niet goed aangedrukt te zitten, en inderdaad echt ff kort maken. Zeker voor gebruik, dit zijn storings-antennes.

Buiten dat, probeer de twist zo lang mogelijk in die kabel te houden, scheelt heel veel storingen en gek*t.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• emielbf
maar als ze geen goed contact maken, dan zie je dat toch op de tester?! de tester laat alle 8 lampjes zien, alleen in verkeerde volgorde.
en ik zie inderdaad dat ze in de keystone zelf wel netjes naast elkaar liggen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb alle 8 op de tester weleens gezien in de juiste volgorde, toch was contact niet echt lekker, gezien ik niet verder dan 100mbps kwam. Die simpele testers hebben hun beperkingen. Maar goed in dit geval moet TS iig eerst zorgen dat ze in de juiste volgorde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
emielbf schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:54:
gewoon verkeerd aangesloten, zie ook de test. De kleuren zitten ook nooit zo gebroederlijk naast elkaar. De groene en blauwe paren worden gekruist en dat is precies wat je test aangeeft
Wat wil je daar mee zeggen, gebroederlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
is niet van toepassing, normaal (2e zin) kruisen de kleuren elkaar en liggen ze dus niet 'gebroedelijk' naast elkaar, qua kleur. Maar speelt niet, de kleuren zitten op de juiste klemmen van die ene kant, dus moet je het zoeken in de anderee kant of misschien zit er wel een grote beschadiging ergens in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Crowns schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:57:
[...]

Wat wil je daar mee zeggen, gebroederlijk?
Dat de kleuren bijelkaar zitten. Die opmerking kun je negeren. Bij RJ45 stekker is dat inderdaad niet. Bij een Keystone is dat wel.

Waar we geen foto van hebben is je RJ45 kant. Heb je die zo gemaakt (zoals je ziet zit het niet gebroederlijk bijelkaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQHOKLZnSYBjvk5U0pxT9EBVqUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F7KcDJgJno9n30yPiXalSTkN.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door RobbyTown op 02-12-2023 08:43 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Pagina: 1