Aankoop advies auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 07:20
Ola,

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op een nieuwe gezinsauto, max budget ~35k, bouwjaar vanaf 2019/max 100k op de teller.
Nu rij ik een peugeot 308 diesel en deze is langzaam aan het einde van zijn latijn aan het komen.
Ik verwacht straks ongeveer 25.000 km per jaar te gaan rijden.

Er is wel een wens om straks te gaan kamperen (met 2 kinderen erbij) dus een bagageruimte van 450+ liter mininaal.

Als ik nu kijk dan zou je in theorie voor ~20/25k een peugeot 508 kunnen aanschaffen, of bijvoorbeeld voor ~20k een ford focus wagen.
Echter zijn dit niet de meeste zuinige autos en lopen de kosten per maand aan benzine wel op.

Je hebt de "saaie" optie, een toyota corolla hybride, ~ 25k zuinig en ruim.
Andere opties zijn de plug in hybrides van o.a. peugeot/citroen, hierbij heb je de voordelen van het kunnen rijden op elektriciteit, maar geen idee of die betrouwbaar zijn.
Daarnaaast tikken deze ook de ~30k aan.

De stap daarboven is een elektrische auto, waarvan eigenlijk alleen een tesla model 3/renault megane aan de eisen voldoet qua range/kofferbak, deze gaan echter wel echt ruim op of over de 35k.

Kortom 3 verschillende soorten auto's, op 3 verschillende prijspunten met elk zijn voor en nadelen.

Iemand misschien nog tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
Als het puur om de bagageruimte gaat

Citroën Grand C4 SpaceTourer

Peugeot 3008

en een budget alternatief Dacia Logan MCV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tesla Model Y (42 nieuw inc subsidie)

Model S / 3

Veel ruimte en betrouwbaar:

Lexus RX/NX hybr.

Honda HRV hybr.

Toyota Rav 4

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hansvanochten schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:20:
Vergis je niet hoe lekker deze auto rijdt met de 2.0l hybride aandrijflijn en sportstoelen. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@hansvanochten

Tucson? is dat wat voor je?

https://www.autotrader.nl...efrom=25000&priceto=30000

ik heb het filter even gezet op die bouwjaar >2019, max100K en €30.000. Speel zelf even met het filter of je een geschikte wagen vind.

broertje rijd zo'n hybride ding in de lease, fantastische wagen _/-\o_

[ Voor 57% gewijzigd door Fraggert op 28-11-2023 10:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan
  • Laatst online: 09:19
Voor dat geld kan je wel een mooie Volvo V60 mild of plugin hybride kopen denk ik. Zelfs wel een Volvo Selekt met extra garantie erbij. Ruim en erg comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanochten
De Tucson op het lijstje gezet, ook eens naar de Volvo kijken.

De rav4 is te onzuinig, de Lexus vallen buiten budget.
De Honda vindt ik persoonlijk niet zo mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kamperen met 4 mensen (2 volwassenen en 2 kinderen), met tent (aangezien je het niet hebt over een trekhaak) ga je zonder aanhanger niet redden. Ook niet met 1000 liter bagageruimte.

Oftewel: kijk naar een trekhaak en huur een bagagewagentje voor de vakantie. Afgelopen zomer 2 weken een aanhangertje voor € 125.

[ Voor 27% gewijzigd door Icephase op 28-11-2023 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:37:
Kamperen met 4 mensen (2 volwassenen en 2 kinderen), met tent (aangezien je het niet hebt over een trekhaak) ga je zonder aanhanger niet redden. Ook niet met 1000 liter bagageruimte.

Oftewel: kijk naar een trekhaak en huur een bagagewagentje voor de vakantie. Afgelopen zomer 2 weken een aanhangertje voor € 125.
Dan zijn wij het levende bewijs dat het wel lukt. ;) Overigens wel met dakkoffer, maar ook met enorme familietent. Trekhaak is overigens geen slechte tip, maar staar je niet blind. Tussen de 500 en 1000 euro laat je een trekhaak plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 28-11-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Cheesy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:39:
[...]

Dan zijn wij het levende bewijs dat het wel lukt. Overigens wel met dakkoffer, maar ook met enorme familietent.
Met alle benodigheden? Stoelen, tafel, 4 slaapzakken, 4 luchtbedden, hoofdkussens, handdoeken, gereedschap, keuken (+ spullen), tentkleden, eventueel bijzettentjes, luifel, lampjes, 4 weekendtassen/koffers met kleding, boodschappen, koelkast, speelgoed, extra schoenen, badmintonspullen, etc etc etc? De tent zelf is vaak niet het probleem, een grotere tent betekent niet per se een groter pakket.

Vind ik knap, ik red het niet. Ja, misschien met dakkoffer maar dan wordt het erg selectief zijn en flink proppen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:41
Skoda Superb? Daar kun je bijna in kamperen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_Chris_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:50:
Skoda Superb? Daar kun je bijna in kamperen......
Ik tipte de Tucson daarstraks maar schaam me dat ik als Fabia-rijder niet ook op de Superb kwam :X

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:44
Qua ruimte en vakantie, is een espace niet een idee? Moet je alleen wel wat schuiven met je bouwjaar.
De nieuwe modellen hebben niet zo veel ruimte als de gen3 en 4.

Zelf met 4 kids en 2 honden in de espace wezen kamperen meermaals zonder issue of ruimtegebrek.
Qua zuinig rijden, niet heel erg op benzine, maar genoeg op gas te vinden waardoor het qua kosten zeker uitkomt.

Ik rij zelf 20k per jaar tegen 1/10 op gas a 0,70ct de liter. Wegenbelasting 120,- per maand.
run kosten per jaar (ex verzekering en onderhoud) ~2800 a 3000,-

Overigens is de gen5 al wel te vinden vanaf een 22k

[ Voor 4% gewijzigd door Desmoos op 28-11-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 19:14

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

VW Passat GTE valt binnen je eisen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 21:45
Gezien je toekomstige kosten ook in je berekening mee wil nemen: Lexus biedt 10 jaar garantie (tot 200.000 km). Dat geldt natuurlijk niet voor slijtageonderdelen (banden, remmen, ruitenwissers, ...), maar als de motor eruit klapt krijg je gratis een nieuwe. Er zijn wel een paar uitzonderingen die minder duidelijk zijn, zoals het entertainment systeem. Ik weet niet exact wat de regels zijn, maar toen ik bij de Lexus garage was vertelden ze dat die niet onder de 10 jaar garantieregeling viel. Daarnaast rijden ze echt heel fijn. Proefritje waard, wat mij betreft.

Je kunt je natuurlijk afvragen hoe vaak een auto tegenwoordig nog motorisch/technisch stuk gaat in de eerste 10 jaar of 200.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:42:
[...]

Met alle benodigheden? Stoelen, tafel, 4 slaapzakken, 4 luchtbedden, hoofdkussens, handdoeken, gereedschap, keuken (+ spullen), tentkleden, eventueel bijzettentjes, luifel, lampjes, 4 weekendtassen/koffers met kleding, boodschappen, koelkast, speelgoed, extra schoenen, badmintonspullen, etc etc etc? De tent zelf is vaak niet het probleem, een grotere tent betekent niet per se een groter pakket.

Vind ik knap, ik red het niet. Ja, misschien met dakkoffer maar dan wordt het erg selectief zijn en flink proppen.
Ik wil niet teveel offtopic gaan, maar de helft heb je niet eens nodig ;)
Mocht het voor TS interessant zijn, we hebben een 2-serie Gran Tourer. Niet zo groot als bijvoorbeeld een Espace, maar het rijdt wel heerlijk.

Ik snap op zich wel je dilemma, een ID4 ofzo zou ideaal zijn maar dat zit behoorlijk boven budget.
Een V60 of Passat GTE vind ik mooie opties. Alhoewel ik me afvraag of een V60 binnen budget is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:41
Cheesy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:11:
[...]

Ik snap op zich wel je dilemma, een ID4 ofzo zou ideaal zijn maar dat zit behoorlijk boven budget.
Een V60 of Passat GTE vind ik mooie opties. Alhoewel ik me afvraag of een V60 binnen budget is.
Maar zo groot is een V60 toch niet qua binnenruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
_Chris_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:24:
[...]

Maar zo groot is een V60 toch niet qua binnenruimte?
TS vraagt enkel 450+ liter bagageruimte. De V60 heeft 519 liter.

Hier staan toch wel wat mooie bakjes tussen O+
https://www.gaspedaal.nl/...5000&kmax=100000&srt=df-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 11:24
Met 25000 km per jaar kan een diesel toch niet uit dacht ik?

Wil je ook graag een ruime auto rijden? Anders kan je ook nog huren voor de vakantie, vrij makkelijk uit te rekenen of dat gaat.

Voor plugin hybrides is het wel handig om te kijken hoeveel van die 25000km je elektrisch zou kunnen rijden, bijvoorbeeld woon-werk. Want dan wordt dat pas gunstig, want je zit wel met extra gewicht en 2 systemen die kapot kunnen.

Qua budget zit je best dicht bij een nieuwe Model 3 44K-3K subsidie. Qua liters ruimte genoeg, wel beperkte ingang door de sedan-kofferbak. Misschien een overweging vanwege lagere brandstofkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20

Yucon

*broem*

Krijg je die kampeerspullen dan in 450 liter? Naar mijn idee is dat nog steeds krap want dat spul neemt gewoon echt serieus veel ruimte in. Misschien is het beter om je daar niet al te blind op te staren en een dakkoffer erop te knopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Yucon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:52:
Krijg je die kampeerspullen dan in 450 liter? Naar mijn idee is dat nog steeds krap want dat spul neemt gewoon echt serieus veel ruimte in. Misschien is het beter om je daar niet al te blind op te staren en een dakkoffer erop te knopen.
Denk dat daar echt geen pijl op te trekken valt.

De één wil met het hele gezin en koelkasten/speelgoed/tafels kamperen, de ander propt een tent en een tas met kleren in een Aygo en rijdt naar Zweden.

Alles kan, en uiteindelijk ga je gewoon meer zooi meenemen met een grotere auto.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

hilgo

Clear your mind of can't.

Out of the box: Dacia Jogger, nieuw vanaf €22,700 en heeft standaard LPG. Is er ook als mild hybrid.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Mazda 6 Sportbreak :).

[ Voor 31% gewijzigd door M14 op 28-11-2023 13:52 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toyota Prius Wagon? Is ruimer dan Corolla, vrij zuinig en zeer comfortabel achterin volgens mijn kroost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:06
Mazda CX-5 of CX-30? Betrouwbaar Japans, geen turbo gezeik, veel ruimte en in staat om een fatsoenlijke aanhanger te trekken als het nodig is (uit het hoofd: CX-30 1300KG, CX-5 2000KG).

Daarmee ook ruim binnen budget te blijven. Voor zo'n 30k kan je een CX-5 luxe editie kopen met automaat van rond 2019 met <50k op de teller.

Nadeel is dat zeker de CX-5 groot is en niet heel zuinig, maar dat is bij grotere auto's sowieso natuurlijk wel een nadeel.

Andere optie, Citroën C5 Aircross?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
VW Touran, lekker veel ruimte, kun je wel mee kamperen als dat een belangrijke overweging is. Zuinig? Plugin hybrides nog niet genoemd: Ford Kuga, Lynk&Co 01, Kia xceed, golf station, kia niro.

Zou zelf met kampeer eisen denk ik als eerste naar een vw touran gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 20:00
Ik kijk al een tijdje in ongeveer hetzelfde segment...

Tesla model 3, Toyota Corolla Touring Sports 2.0, Ford Focus Wagon staan bij mij het hoogst op het lijstje.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0
De Corolla heeft altijd een automaat en als je dat eenmaal gewend bent, zeker in de file bijv., is dat gewoon echt heel fijn rijden. Nadeel bij de corolla is dat je bij de 2019 modellen geen Android Auto of Apple Carplay hebt. Volgens mij is dit pas vanaf 2020 of '21 geintroduceerd bij de corolla en dat is best laat als je de concurrentie bekijkt. Ook wordt als nadeel van de Corolla het motorgeluid genoemd. Maar daarvoor zou ik zeggen: ga proefrijden en ervaren. Mijn vader reed een Prius en nu een Auris en het motorgeluid is wel typisch 'Toyota Hybride' maar vind ik persoonlijk niet storend.

Ten slotte: ik raad de 2.0 aan omdat ik die persoonlijk mooier vind. Maar de 1.8 versie is goedkoper en nagenoeg zelfde auto.

Ford Focus Wagon
De Ford Focus vind ik mooier en heeft betere rijeigenschappen dan de Corolla.
Daar staat tegenover dat het niet altijd een automaat is en adaptive cruise control ook niet standaard is. Dat hoeft geen probleem te zijn maar het zijn wel systemen die het autorijden makkelijker maken en ik voor dat budget zeker zou willen.

Binnen je budget valt ook nog de Ford Mondeo Wagon. Daar weet ik alleen niets vanaf.

Tesla Model 3
Dan de Tesla Model 3. Staat bij mij eigenlijk het hoogst op de wensenlijst maar is lastig te vinden als je een wat nieuwer model zoekt. En dan bedoel ik voornamelijk een betaalbaar model met bouwjaar jonger dan 2021... Vanaf dat jaar weet je zeker dat er bijv. een warmtepomp in de auto zit en zijn er ook een aantal andere probleempjes van de eerdere modellen opgelost.

Alleen als je er al een vindt, moet je er vaak nog zo'n 35.000 voor betalen en dat is veel geld als je bedenkt dat je voor 41.000 (na sepp-subsidie aftrek) een nieuwe Model 3 Highland koopt (RWD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:52:
Los van de discussie wat wel of niet past (wij gaan met het gezin in een Octavia hatchback op kamperen, zonder dakkoffer en dan is de auto zo ingepakt dat er niets voor de ramen zit) vind ik dit wel een goed argument. De ruimte in onze auto hebben we alleen nodig om naar de camping toe te rijden en weer terug, de overige 320 dagen in het jaar is de auto simpelweg te groot en te zwaar en zou een kleinere hatchback ook prima voldoen (denk aan polo/corsa hatchback). Een 'pittige' kleine hatchback met dakkoffer voor op vakantie zou voor ons voordeliger zijn qua maandlasten en verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
Op dit moment ben ik me aan het orienteren op een nieuwe gezinsauto, max budget ~35k, bouwjaar vanaf 2019/max 100k op de teller.

Kortom 3 verschillende soorten auto's, op 3 verschillende prijspunten met elk zijn voor en nadelen.

Iemand misschien nog tip?
Budget niet vaststellen op basis van aanschaf maar op basis van TCO. Aanschafprijs zijn geen kosten, dat is puur een cashflow overweging.

Maak de som dus op basis van (verwachte) afschrijving, brandstof/energie, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en rentederving/risico.

Met dit kilometrage is de component brandstof zomaar 2x zo hoog dan die van afschrijving. Een auto die 10% zuiniger is maar 20% duurder in aanschaf kan dus zomaar een prima idee zijn. Afhankelijk van omstandigheden kan een duurdere auto met een stukje financiering zelfs een valide keuze zijn qua kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 28-11-2023 15:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:37
Barista schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:10:
Ik kijk al een tijdje in ongeveer hetzelfde segment...

Tesla model 3, Toyota Corolla Touring Sports 2.0, Ford Focus Wagon staan bij mij het hoogst op het lijstje.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0
De Corolla heeft altijd een automaat en als je dat eenmaal gewend bent, zeker in de file bijv., is dat gewoon echt heel fijn rijden. Nadeel bij de corolla is dat je bij de 2019 modellen geen Android Auto of Apple Carplay hebt. Volgens mij is dit pas vanaf 2020 of '21 geintroduceerd bij de corolla en dat is best laat als je de concurrentie bekijkt. Ook wordt als nadeel van de Corolla het motorgeluid genoemd. Maar daarvoor zou ik zeggen: ga proefrijden en ervaren. Mijn vader reed een Prius en nu een Auris en het motorgeluid is wel typisch 'Toyota Hybride' maar vind ik persoonlijk niet storend.

Ten slotte: ik raad de 2.0 aan omdat ik die persoonlijk mooier vind. Maar de 1.8 versie is goedkoper en nagenoeg zelfde auto.
Apple CarPlay / Android auto is bij de Corolla vanaf 2019 achteraf toe te voegen middels een software update.

Motorgeluid kan een ding zijn ja, maar is vooral ook wennen. Als de auto steady op 1 snelheid rijdt is ie fluisterstil. En al helemaal als ie op dat moment EV rijdt :P
De 2.0 is daarbij nog stiller dan de 1.8, maar het verbruik ligt wel iets hoger (al is 1 op 19 gemiddeld bij de mijne nog steeds netjes denk ik). Qua rijden doen beide motoren het prima, maar merk je wel dat de 2.0 net wat meer “over” heeft. Altijd lekker bij inhaalacties of invoegen op de snelweg.

Qua ruimte wel een klein verschil; de 1.8 heeft 600liter bagageruimte tov de 580 van de 2.0. Dit komt omdat bij laatstgenoemde de 12V accu in de kofferbak geplaatst is.

Uiterlijk zou er geen verschil moeten zijn, behalve dan dat de 2.0 over het algemeen iets rijker is uitgerust. Ik denk dat je met het budget van de TS misschien wel ergens een Premium op de kop kan tikken en dan zit alles erop en eraan (18” / schuif-/kanteldak / lederen bekleding / stoelverwarming voor en achter / HUD / etc). Dan heb je best een knappe, zuinige, ruime en betrouwbare auto die ook nog wat mag trekken (750kg).

[ Voor 6% gewijzigd door Denman op 28-11-2023 15:12 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
De mazda's en volvos ook bekeken en die zijn toch te onzuinig.
Blijft toch de corolla/tucson over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47
Wat is saai? De Corolla Touring Sports is ruim, zuinig, biedt 10 jaar garantie en de restwaarde is heel goed (zelfs met hoge kilometerstanden). Het is niet de meest dynamische auto (al is het ook zeker geen boot!) maar 'het ultieme stuurgevoel' heb je nergens als eis staan. Slimmer of zuiniger dan een Corolla wordt het eigenlijk niet. Een beetje kleur en toffe wielen helpen ook al wat: https://occasions.toyota.nl/auto/403627691
Andere opties zijn de plug in hybrides van o.a. peugeot/citroen, hierbij heb je de voordelen van het kunnen rijden op elektriciteit, maar geen idee of die betrouwbaar zijn.
Daarnaaast tikken deze ook de ~30k aan.
Rij je veel korte (<50km) ritten? Plug-in hybrides zijn ideaal als je veel (korte) ritten maakt (die binnen de actieradius van de accu vallen) en als je thuis (goedkoop) kunt laden. Bij de meeste PHEVs is het zo dat op langere ritten het elektrische gedeelte vooral onnodige ballast is en heb je juist een hoger verbruik dan de vergelijkbare benzine uitvoering.
De stap daarboven is een elektrische auto, waarvan eigenlijk alleen een tesla model 3/renault megane aan de eisen voldoet qua range/kofferbak, deze gaan echter wel echt ruim op of over de 35k.
Als thuis kunt laden is een EV echt top (goedkoop rijden en behoorlijk ruim). Maar wel als een vrij recent exemplaar binnen je budget past. Vanaf 2020 zijn ze de Model 3's een stuk beter. Het prijsverschil met een nieuwe is vrij beperkt dus je zou ook kunnen overwegen om door te sparen en een gloednieuwe te kopen?
hansvanochten schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:

De rav4 is te onzuinig,
De Rav4 (vanaf 2019) (https://www.vaartland.nl/...brid-dynamic-aut/j-657-kt) is even zuinig als de Tuscon. Maar bedenk dat een SUV in principe sowieso minder zuinig (en zwaarder en duurder) is dan een stationwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 10:22
Als zuinigheid zo'n grote factor is wil ik de Kuga (PHEV) nog een keer noemen.

Zelfs zonder te laden rijdt die makkelijk 1 op 18, en als je wel laadt kan dit nog veel beter natuurlijk.

Verder eens met punt het over TCO. Afschrijving is belangrijker dan aanschafprijs en naast verbruik zijn ook (verwachte) restwaarde/onderhoud/wegenbelasting belangrijke factoren om mee te nemen natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door ejdvandenberg op 29-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanochten
Rondje langs de velden gemaakt, tuscon vond ik niet zo mooi van binnen.
Blijft nu de Corolla over.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:46
Ik heb zelf een C4 Picasso/Spacetourer gereden, die valt prima binnen je budget en ruimte-eisen. De Grand Spacetourer heb je niet nodig, want de extra ruimte wordt in beslag genomen door de tweede zitrij en de gewone Spacetourer is groot genoeg. En je bent ook nog eens voor ca. 25k klaar. Is prettige reisauto, de hoge zit moet verder uiteraard je ding zijn.

Voor alle benzine en zeker dieselauto's geldt: over 5 jaar is er een veel ruimer aanbod aan elektrische voertuigen, dus de restwaarde zal laag zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn: wanneer je van plan bent de auto wat langer te rijden wordt het absolute verschil in restwaarde klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ejdvandenberg schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:22:
Als zuinigheid zo'n grote factor is wil ik de Kuga (PHEV) nog een keer noemen.

Zelfs zonder te laden rijdt die makkelijk 1 op 18, en als je wel laadt kan dit nog veel beter natuurlijk.

Verder eens met punt het over TCO. Afschrijving is belangrijker dan aanschafprijs en naast verbruik zijn ook (verwachte) restwaarde/onderhoud/wegenbelasting belangrijke factoren om mee te nemen natuurlijk.
Mooie auto die Kuga inderdaad! Het gaat inderdaad om het totaalplaatje aan kosten, niet alleen aanschaf.

Maar ik betwijfel of het verstandig is om daarom nu vooral op verbruik te focussen. Het verschil tussen verbruik 1:15 en 1:20 bij 25k kilometers is nog geen 850 euro per jaar. Daar zou ik geen modellen voor laten schieten als ze voor de rest wel fijn zijn. Een auto is voor veel mensen ook een stukje emotie natuurlijk, ik weet niet hoe dit bij TS ligt? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 30-11-2023 11:05 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
hansvanochten schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:29:
Corolla kun je je volgens mij sowieso geen buil aan vallen. Mocht je afknappen op het motorgeluid zou je alsnog naar een rav4 kunnen kijken. Die heeft een 2,5 liter en die kun je -denk ik- meer op koppel/ laag in de toeren rijden, waardoor het typische cvt geluid mij een stuk minder in de weg zat dan met een 1.8 corolla. (Gebaseerd op een proefrit met een 2019 model rav4.)

Maargoed, die is wel minder zuinig idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:50
Ford Mondeo Wagon Hybrid valt ook binnen je budget. Genoeg ruimte voor een tentvakantie en zeker i.c.m. een trekhaak.

[ Voor 39% gewijzigd door aapjuh99 op 30-11-2023 11:13 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En de Prius Wagon dan?

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:40
.

[ Voor 159% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
Nog eens rondgekeken naar de hybrides, maar de phev zijn eigenlijk ook een beetje een wassen neus?

Een PSA hybride kan ongeveer 30 km rijden op een batterij van 12 kwh.
Met een tarief van 32 cent per kWh is dat ongeveer 4 euro aan oplaadkosten met wat laadverliezen erbij.

Voor datzelfde geld rij koop ik nu meer dan 2 liter benzine of diesel en rij je ongeveer hetzelfde of zelfs verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 11:44
En een Kia eNiro, "slechts" 451L, maar er kan ook 100kg op het dak voor die ene keer per jaar.

Of als het iets meer mag kosten (30-35k) een nieuwere Skoda Enyaq of VW ID4.

[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 11-12-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanochten
Voor de Niro heb ik ook gekeken, helaas is de actieradius op de snelweg veels te weinig.
265 km op een volle accu, https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh.
In de praktijk rij je ongeveer 80-90% van de accu leeg per keer en dan staat je dus elke 1 uur en 45 minuten daarna 45 minuten te wachten om op te laden.
En dan moet je het geluk hebben dat je meteen aan de beurt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:23
hansvanochten schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:25:
Nog eens rondgekeken naar de hybrides, maar de phev zijn eigenlijk ook een beetje een wassen neus?

Met een tarief van 32 cent per kWh is dat ongeveer 4 euro aan oplaadkosten met wat laadverliezen erbij
.

Voor datzelfde geld rij koop ik nu meer dan 2 liter benzine of diesel en rij je ongeveer hetzelfde of zelfs verder.
Meestal 5 a 6 km per kWh, maar dat kan verschillen door gebruik van airco en andere energieslurpers. Evengoed zou je dan met benzine ook de 1 op 10 wellicht niet eens redden.

Ik zie veel toyota aangeraden worden, waaronder de prius, maar bedenk goed dat een prius niks mag trekken en een corolla bijna niks (750 kg).

Zelf heb ik de kuga overwogen voor soortgelijke redenen, maar vond de ruimte achterin toch vrij beperkt vergeleken met m'n prius. Een stationwagen lijkt ruimer. Het is ook een forse auto (1744 kg) dus de wegenbelasting gaat flink in de centen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 11:44
hansvanochten schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:01:
Voor de Niro heb ik ook gekeken, helaas is de actieradius op de snelweg veels te weinig.
265 km op een volle accu, https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh.
In de praktijk rij je ongeveer 80-90% van de accu leeg per keer en dan staat je dus elke 1 uur en 45 minuten daarna 45 minuten te wachten om op te laden.
Als je van plan bent veel 130 of harder te rijden is waarschijnlijk geen enkele EV binnen je budget praktisch.
Maar een betaalbare PHEV komt dan elektrisch al helemaal niet ver.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 11-12-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Laatst online: 08:02
Check eens een Tucson nline
Of exact dezelfde techniek in een ander jasje: kids sportage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:47

Met een tarief van 32 cent per kWh is dat ongeveer 4 euro aan oplaadkosten met wat laadverliezen erbij.

Dat is wel heel negatief. Je rijdt nooit 12 kWh weg. Dat is de bruto capaciteit van de accu. Bovendien is die 30 km alleen bij de huidige omstandigheden: koud, geen warmtepomp dus een verwarmingselement om de cabine te verwarmen. Dan gaat het hard met je range.

Daarnaast moeten we denk ik niet alleen naar de centen kijken. Je verbruikt veel minder energie als je 12 kWh wegrijdt dan 2 liter benzine.

[ Voor 8% gewijzigd door Naafkap op 12-12-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou ook de betrouwbaarheid meewegen. Volgens mij zit je met de Aziaten dan ook wel goed. Zelf heb ik een Kia Ceed station, behoorlijk ruim. Onderhoud bij dit merk valt me ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
VW Passat
Open Insignia
Ford S max / focus wagon
Outlander PHEV
Nissan Qashqai
508 SW (wel de nieuwe natuurlijk)
Audi a6 / a4 avant / q3 of q5
Bmw 3 touring
Merc. C

Er is zoveel te vinden, moet toch een makkie zijn :) (of juist niet dan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:21
35K budget?
dan zou ik eens de berekening maken hoeveel een tesla mij bespaart op 5jaar tijd (125.000km) aan onderhoud/benzine (zeker als je in de mogelijkheid bent om thuis op te laden)

Ik rij nu een jaar met een model Y en ik zou niets anders meer willen. zeer ruime auto (we zijn daarmee gaan skiën vorige winter met 2 kinderen (1j en 3j) en 3 volwassenen waarvan 1 iemand eigen snowboard materiaal mee had..
alles kon in de wagen zonder extra dakkoffer of towbox (neem geen dakkoffer maar towbox bij elektrische wagen!)

Als ik de berekening voor mijzelf maak dan kom ik uit op 30.000km/jaar ik ruim €1700 bespaar vs diesel
Dit is dan nog los van onderhoudskosten die een diesel met zich meebrengt..

Dus een model Y op 42.000? zit 7.000 boven uw budget.. aan een besparing van €1500 per jaar (wat volgens mij over 5j ruim meer zal zijn) kom je aan hetzelfde budget uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:16
Icephase schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:42:
[...]

Wij hebben het ook gered met 5 personen in een BMW 5 touring met dakkoffer. Oké, zonder koelkast (wel met koelbox) en tot het laatste gaatje gevuld. Grote 6 persoons tent en 3 persoons bijzettentje.

Maar moet je, gezien de onzekerheid over motorrijtuigenbelasting, nu zo veel geld investeren in een hybride of electrische auto? Kan je beter naar een Skoda Octivia TSi of vergelijkbare Passat kijken. Heel zuinig en relatief laag wagengewicht.

[ Voor 12% gewijzigd door loeberce op 12-12-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:00
Kia Proceed een optie ? vind dat zelf een mooie auto. 594 liter kofferbakruimte

https://www.boschcarservi...al&utm_campaign=gaspedaal

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online

Ik heb dat gedaan met twee rugzakken van 70 à 80 liter en de trein. >:)

Het hangt er maar net van af hoe je wil kamperen. Voor de een is dat een klein tentje in the middle of nowhere ver van elke berijdbare weg en voor de ander een gigantische caravan met alle luxe van thuis. Zonder de OP te kennen, kunnen we daar weinig van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47

Nouja, wassen neus... ze zijn in vrij specifieke omstandigheden best een goed idee. Maar niet in elke omstandigheid. Een gewone (Toyota) hybride is in meer situaties zuinig.
roel-online schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:08:
Rij je veel korte (<50km) ritten? Plug-in hybrides zijn ideaal als je veel (korte) ritten maakt (die binnen de actieradius van de accu vallen) en als je thuis (goedkoop) kunt laden. Bij de meeste PHEVs is het zo dat op langere ritten het elektrische gedeelte vooral onnodige ballast is en heb je juist een hoger verbruik dan de vergelijkbare benzine uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:45
Boven de 120/130 km/h kun je misschien wel gelijk hebben, maar tot 100/110 haal ik in de zomer zeker 400km op 1 lading met mijn Niro. 330/350 in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:39

Ford Mondeo wagon says "hold my beer" , heerlijke kampeertrip door Schotland gemaakt, zonder iets achter mn auto te hangen :P

Sidenote: echt bizar hoe krap al die SUv achtige moderne wagens daadwerkelijk zijn ivm met een old school station van de hogere middenklasse.. Een bakbeest als een Skoda Eniaq of Tesla X/y? is gewoon serieus krapper qua binnenruimte en bagage...

On topic: staar je niet te veel blind op benzinekosten bij 25k kilometers per jaar, als je de verschillen aan de pomp per maand uitrekent is het vaak verwaarloosbaar. Zo noem je de RAV4 als te onzuinig, maar wat is concreet het verschil in maandelijkse benzinekosten nu eigenlijk?

Ev's zijn prachtig, maar in de huidige praktijk is 90% beter/slimmer af met een goeie hybride, waarmee je de stukjes <60km op stroom kunt rijden.
roel-online schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:08:
[...]

Wat is saai? De Corolla Touring Sports is ruim, zuinig, biedt 10 jaar garantie en de restwaarde is heel goed (zelfs met hoge kilometerstanden). Het is niet de meest dynamische auto (al is het ook zeker geen boot!) maar 'het ultieme stuurgevoel' heb je nergens als eis staan. Slimmer of zuiniger dan een Corolla wordt het eigenlijk niet. Een beetje kleur en toffe wielen helpen ook al wat: https://occasions.toyota.nl/auto/403627691

[...]
Eigenlijk is dit gewoon de superslimme keuze, veel beter dan een jonge EV die nauwelijks afgeschreven is en waar ooit dikke belasting bij komt etc. Mooie uitvoering ook in het linkje! Kom bijna in verleiding om mijn 1 op 9 rijdende hok in te ruilen... maar de krappe achterbank wordt voor mij een ergenis puntje.. en de niet zo sportieve handling ook. Maar ik zou verder iedereen deze Corolla aanraden!

[ Voor 33% gewijzigd door _Anvil_ op 12-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ruimtemonster gezocht dus. Qua kofferbak kom je dan al snel uit bij de VW Passat, Skoda Superb of de Octavia. De rest is vrijwel allemaal kleiner in zijn klasse. Golf 7.7 (facelift) variant kan ook, zeker als je daar geen reservewiel in hebt en de dubbele bodem er uit haalt heb je echt een zee van ruimte. Geldt ook voor de overige genoemde auto's btw.
Vergis je niet in een reservewiel. Wordt niet meegenomen bij de berekeningen van kofferbakruimte, maar als je dat ding niet hebt kun je in die bak _veel_ kwijt. 4 slaapzakken opgerold moet al lukken bijvoorbeeld.

De Octavia is er ook met de 1.0 motor. Zuinig en dat blok kan _veel_ hebben. Al zou ik zelf altijd voor de 1.5 TSI gaan icm een automaat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Hoe vaak rij je verder dan 200 KM enkele rit per jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 11:13
hansvanochten schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:

De rav4 is te onzuinig, de Lexus vallen buiten budget.
De Honda vindt ik persoonlijk niet zo mooi.
RAV4 Hybrid is hartstikke zuinig voor een auto van dit formaat, hoe heb je bepaald dat deze "te onzuinig" is?

Volgens mij is dit nog niet benoemd: kan je thuis laden?

Als je 130 gaat rijden is geen enkele auto zuinig, de Corolla niet, een Kuga niet en ook een EV niet. De meeste (relatief) zuinige auto's gedijen het beste bij een rustige/gematigde rijstijl.

[ Voor 41% gewijzigd door nooberke op 12-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 21:50
Kia ceed SW? nieuwprijs ligt binnen je budget. ruime kofferbak + standaard dakdragers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanochten
nooberke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:29:
[...]

RAV4 Hybrid is hartstikke zuinig voor een auto van dit formaat, hoe heb je bepaald dat deze "te onzuinig" is?

Volgens mij is dit nog niet benoemd: kan je thuis laden?

Als je 130 gaat rijden is geen enkele auto zuinig, de Corolla niet, een Kuga niet en ook een EV niet. De meeste (relatief) zuinige auto's gedijen het beste bij een rustige/gematigde rijstijl.
https://www.autoweek.nl/a...is-de-toyota-rav4-hybrid/

Misschien liggen mijn verwachtingen gewoon te hoog, mijn vorige benzine autos reden allemaal ook rond de 1:14/16 gemiddeld (pre hybride tijdperk) en ik zou denken dat met de huidige hybride techniek dat dus een stuk beter zou zijn.
Nu is de rav4 wel flinke auto overigens dus dat zal ook wel schelen hoor.

Ik dacht dus eigenlijk dat ik met een overstap van mijn huidige diesel naar een moderne benzine auto per maand een stuk minder ging betalen, echter valt dat in de praktijk wel mee.
Met een PHEV betaal je min of meer evenveel aan stroom als ik nu aan diesel betaal, ondanks dat ik de mogelijkheid heb om thuis op te laden. De wegenbelasting met zulke zware autos maakt ook niks uit.

Per maand is dan alleen een volledige elektrische auto weliswaar goedkoper, maar ook veel risicovoller mbt afschrijving, batterij degradatie en reparatie kosten.
En als klap op de vuurpijl is het super onhandig voor het vakantieverkeer.

Misschien is de juiste conclusie eigenlijk wel gewoon doorrijden met de huidige auto. 30k uitgeven voor iets uitgeven wat geen vooruitgang is tov nu is wel een domme keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door hansvanochten op 12-12-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:52

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik sluit me aan bij team VW Touran, en wel de 1.2TSI :)
Hier een model 2016 in gebruik. Niet zozeer voor de kofferruimte, maar voor de zitplaatsen... maar je kunt er een concertvleugel in vervoeren :')
En wat betreft verbruik: 1:18 / 1:19 als ik V-power tank. Daar draait het miniatuur 1.2TSI blokje het fijnst op èn kost geen cent méér.
Verwacht met die 1.2 geen stoplichtsprintjes te winnen... maar hij komt prima van A naar B.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
hansvanochten schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:42:
[...]

https://www.autoweek.nl/a...is-de-toyota-rav4-hybrid/

Misschien liggen mijn verwachtingen gewoon te hoog, mijn vorige benzine autos reden allemaal ook rond de 1:14/16 gemiddeld (pre hybride tijdperk) en ik zou denken dat met de huidige hybride techniek dat dus een stuk beter zou zijn.
Nu is de rav4 wel flinke auto overigens dus dat zal ook wel schelen hoor.

Ik dacht dus eigenlijk dat ik met een overstap van mijn huidige diesel naar een moderne benzine auto per maand een stuk minder ging betalen, echter valt dat in de praktijk wel mee.
Met een PHEV betaal je min of meer evenveel aan stroom als ik nu aan diesel betaal, ondanks dat ik de mogelijkheid heb om thuis op te laden. De wegenbelasting met zulke zware autos maakt ook niks uit.

Per maand is dan alleen een volledige elektrische auto weliswaar goedkoper, maar ook veel risicovoller mbt afschrijving, batterij degradatie en reparatie kosten.

Misschien is de juiste conclusie eigenlijk wel gewoon doorrijden met de huidige auto. 30k uitgeven voor iets uitgeven wat geen vooruitgang is tov nu is wel een domme keuze.
Geen idee met wat voor auto's je vergelijk maar 1:16,5 gemiddeld voor een flinke SUV is een heel net verbruik. Mogelijk dat met de juiste rijstijl je nog wat verder komt op een liter aangezien het een gemiddelde is...

Zelf maak ik graag gebruik van Travelcard voor verbruikscijfers...
https://www.praktijkverbruik.nl/

Dit zijn leaserijders, over het algemeen zijn dat niet de meeste zuinige berijders en zijn er betere waardes mogelijk.

Bijvoorbeeld:
2020 RAV4 Hybrid: 6,58L per 100 km = 1:15,2
2020 Tucson 1.6GDI: 8,46L per 100 km = 1:11,82
2020 Corolla 2.0: 6,53L per 100 km = 1:15,31
2018 VW Touran 1.2TSI 7.35L per 100 km = 1:13,6
2013 Peugeot 308 1.6HDI Bluelease 4.96L per 100 km = 1:20,16 (gokje dat je misschien nu ex 14% diesel rijd)

Als je huidige auto prima is ga je vast en zeker geen geld besparen door een nieuwe te kopen.
Waterbeesje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:14:
Ik sluit me aan bij team VW Touran, en wel de 1.2TSI :)
Hier een model 2016 in gebruik. Niet zozeer voor de kofferruimte, maar voor de zitplaatsen... maar je kunt er een concertvleugel in vervoeren :')
En wat betreft verbruik: 1:18 / 1:19 als ik V-power tank. Daar draait het miniatuur 1.2TSI blokje het fijnst op èn kost geen cent méér.
Verwacht met die 1.2 geen stoplichtsprintjes te winnen... maar hij komt prima van A naar B.
Aai je dan alleen je gaspedaal? Ik had een 1.2TSI in een lichtere en gestroomlijndere Leon 5F en daar haalde ik die cijfers niet mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
hansvanochten schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:42:
In een tijd waar we massaal inzetten op elektrificatie van het wagenpark, zou ik juist een ICE auto 'risicovol' noemen w.b.t. afschrijving. Bij een tweedehandsje van 5K zou ik dat negeren, maar als je het over 35K hebt zou zoiets bij mij wel een rol gaan spelen...

(en dan ga ik niet eens in op dat 'super onhandig' zijn voor vakantieverkeer... ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 12-12-2023 17:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:52

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nooberke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:01:
[...]

Aai je dan alleen je gaspedaal? Ik had een 1.2TSI in een lichtere en gestroomlijndere Leon 5F en daar haalde ik die cijfers niet mee....
Zelfs met een Peugeot 108 kun je 1:13 rijden als je je best doet, opschakelen bij gemiddeld 4000rpm en nooit verder dan de 4e versnellling... gas steevast onderin, zodat je halverwege de invoegstrook al op 140 zit... gas er op tot je nèt op tijd stil staat voor het stoplicht onder het genot van een bijna-noodstop... om een extreme versie van onzuinig rijden te schetsen ;)

Maar je hebt wel gelijk: ik vind het prima om rustig te rijden: opschakelen bij 2200rpm, bijtijds gas los, niet planken en niet harder dan 105km/h rijden (cruise control waar het kan uiteraard).

Met rijgedrag kun je veel doen. Ik verwacht met de Leon uit 2014 en 1.2 motor wel 1:20 / 1:21 te kunnen halen als ik naar de fabrieksopgave kijk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Waterbeesje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:17:
[...]

Zelfs met een Peugeot 108 kun je 1:13 rijden als je je best doet, opschakelen bij gemiddeld 4000rpm en nooit verder dan de 4e versnellling... gas steevast onderin, zodat je halverwege de invoegstrook al op 140 zit... gas er op tot je nèt op tijd stil staat voor het stoplicht onder het genot van een bijna-noodstop... om een extreme versie van onzuinig rijden te schetsen ;)

Maar je hebt wel gelijk: ik vind het prima om rustig te rijden: opschakelen bij 2200rpm, bijtijds gas los, niet planken en niet harder dan 105km/h rijden (cruise control waar het kan uiteraard).

Met rijgedrag kun je veel doen. Ik verwacht met de Leon uit 2014 en 1.2 motor wel 1:20 / 1:21 te kunnen halen als ik naar de fabrieksopgave kijk.
Zo'n 108 red zelfs met plankgas in zijn vier die 140 niet halverwege de invoerstrook :+

Misschien moet ik het anders zeggen...De 1.2TSI is zeker een zuinig blok, maar ik denk dat de gemiddelde Touran rijder er amper 1:15 mee zal rijden >:). Uiteraard heeft rijgedrag extreem veel invloed, maar zuiniger dan 1:20 reed ik zo goed als nooit met de Leon...ook niet op een rustige snelweg rit :9. Waarschijnlijk zou jij met een Corolla hybrid 1:25 hypermilen >:)

Ik heb nu een 2.0TSI Stage 1, daar is het beeld nog extremer. Na een rit van een uurtje met gemiddeld 1:15, trek je hem twee keer even door na een rotonde en stort het gemiddelde in richting de 1:13, het gemiddelde was over een heel uur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:35
+1 voor de Passat GTE. Ik heb een hele nette uit 2021 met 55.000km op de klok gekocht een paar maanden geleden, voor 31k. Dondersfijne auto. Het plug-in hybride gedeelte voegt vooral wat comfort toe (verwarmen/koelen op afstand), maar heeft afhankelijk van wat je rijdt ook daadwerkelijk nut voor je verbruik. Ik haal zo'n 40km elektrisch in de zomer, 30km in de winter. Dit zijn mijn gegevens van de afgelopen 3500km:

- 4,6l/100km brandstof
- 8,1kWh/100km stroom

Nu is woon-werk voor mijn huidige klus zo'n 100km enkele rit, dus ik ben 60-70km lang nog wel brandstof aan het verstoken. Hoe korter je woon-werk ritten zijn hoe voordeliger het wordt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
chup5528 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:49:
+1 voor de Passat GTE. Ik heb een hele nette uit 2021 met 55.000km op de klok gekocht een paar maanden geleden, voor 31k. Dondersfijne auto. Het plug-in hybride gedeelte voegt vooral wat comfort toe (verwarmen/koelen op afstand), maar heeft afhankelijk van wat je rijdt ook daadwerkelijk nut voor je verbruik. Ik haal zo'n 40km elektrisch in de zomer, 30km in de winter. Dit zijn mijn gegevens van de afgelopen 3500km:

- 4,6l/100km brandstof
- 8,1kWh/100km stroom

Nu is woon-werk voor mijn huidige klus zo'n 100km enkele rit, dus ik ben 60-70km lang nog wel brandstof aan het verstoken. Hoe korter je woon-werk ritten zijn hoe voordeliger het wordt natuurlijk.
Afgezien van verbruik zou ik wel rekening houden met mogelijk stijgende kosten na 2025 qua wegenbelasting. Die Volkswagen weegt 1.635 kilo versus 1.265 voor de Toyota Corolla Touring Sports.

Sowieso verwacht ik weinig subsidie voor (deels) elektrisch vervoer de komende jaren, mocht het beoogde rechtse kabinet er komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanochten
Na al het advies wezen rijden met de corolla 2.0.
Opzich van binnen/buiten een prima auto (persoonlijk deed het me niet zoveel, maar er valt weing op aan te merken). Geluid uit de stereo was mooi, plek genoeg, lekkere stoelen. Ook de CVT/motor was helemaal niet zo aanwezig als destijds in de auris.

Het rijden was helaas minder, op de snelweg trilde de auto (volgens de verkoper te wijten aan de bandenspanning/uitlijning). Echter stuurt de auto echt enorm licht en zit er geen enkel gevoel in het contact met de weg.
Nu nog proeftijden met een peugeot 508/megane e tech.

• Barista
hansvanochten schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:25:
Na al het advies wezen rijden met de corolla 2.0.
Opzich van binnen/buiten een prima auto (persoonlijk deed het me niet zoveel, maar er valt weing op aan te merken). Geluid uit de stereo was mooi, plek genoeg, lekkere stoelen. Ook de CVT/motor was helemaal niet zo aanwezig als destijds in de auris.

Het rijden was helaas minder, op de snelweg trilde de auto (volgens de verkoper te wijten aan de bandenspanning/uitlijning). Echter stuurt de auto echt enorm licht en zit er geen enkel gevoel in het contact met de weg.
Nu nog proeftijden met een peugeot 508/megane e tech.
Beetje non-argumenten van de verkoper...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvanochten
Gereden met de 508 sw, ik zat niet lekker en rijden was ook niet heel fijn (de eerste keer dat ik de auto aanzette kwam er ook meteen een hybride storings melding op het scherm) en afgevallen.
De Megane e tech rijdt prima maar is eigenlijk te klein (en te kleine range).
Als laatste met een citroen c5x, werkelijk waar een fantastische auto, maar eigenlijk hoe meer ik erover nadenk is een PHEV/hybride niet handig anno 2023. Je wilt voornamelijk goedkoop elektrisch rijden en dan sleep je telkens een volledige benzine aandrijflijn mee die je niet wilt aanspreken.

Met het gebrek aan betaalbare elektrische autos uiteindelijk toch besloten om maar door te rijden met de oude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:23
Geen slecht idee, er is een hoop onzekerheid momenteel en het is een dure aanschaf.
Pagina: 1