Toon posts:

welke poorten gebruikt winroute naar buiten toe?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb winroute draaien op m'n server. Nou vraag ik me iets af. Als ik op m'n client bv een webcam wil gebruiken, dan gebruikt die poort 2047 voor verkeer naar buiten toe. Gebruikt ie dan op de server ook diezelfde poort voor eerst naar binnen en daarna naar buiten toe? Want eerst moet de data dus van m'n client naar m'n server, en dan vanaf m'n server naar buiten toe. Gaat dat allemaal via diezelfde poort? Of doet winroute iets met dat NAT gebeuren zodat dat allemaal via een andere poort gaat ofzo? Nog een voorbeeld: ik wil graag winmx gebruiken en stel in winmx op m'n client in dat ie poort 6699 moet gebruiken omdat ik achter een server/firewall zit. Gebruikt m'n server dan ook die poort om data te versturen naar buiten toe? en om data te ontvangen?
Ik hoop dat jullie m'n vraag begrijpen want mijn kennis hiervan is niet groot genoeg om het anders uit te leggen.
De reden waarom ik dit graag wil weten is omdat ik dan m'n firewall wat beter aan kan passen. Kan iemand een beetje uitleggen hoedat zoiets precies werkt? Of weet iemand een leuke URL waar dit duidelijk staat uitgelegd want ik heb zelf nog niks kunnen vinden.

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Je server doet automatisch helemaal niks.

als je dus zoals voorbeeld webcam streaming wild doen en dat draait op poort 2047 dan moet je op je server/gateway die poort openzetten en laten redirecten naar de pc met de webcam stream.

I believe what I want to Believe

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
In Winroute hoeft dat niet.

NAT is eigenlijk niet veel meer dan het "verbergen" van je Netwerk achter het Internet. De server zal dezelfde poorten gebruiken. Maar als je een firewall wilt gebruiken zou ik gewoon ZoneAlarm gebruiken of zo. Op het moment dat iemand naar buiten of naar binnen probeert te komen, vraagt ZA aan jou of dat mag, en of hij de instelling moet onthouden. Dat is de makkelijkste manier.

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Winroute bepaalt zelf welke poorten hij gebruikt naar buiten toe. Deze wijst hij dynamisch toe. Voorbeeldje :
Als jij gaat surfen naar een site bv www.poiter.org dan
wil jij dus connecten vanaf jouw pc naar port 80 op de server www.poiter.org. Op je eigen pc opent hij een willekeurig poort die vrij is.

jouw-pc Port 66100 <-------> www.poiter.org poort 80

Het teruggaande verkeer zal de webserver ook via deze poort terugsturen

Als we nu winroute ertussen plaatsen ziet dat er bv zo uit:

jouw-pc Poort 66101 ---->> 32101 Winroute pc 44500 <---> www.poiter.org port 80

De poorten zijn verder volkomen willekeurig gekozen.

Als je zelf een (web-)server draait,dan wordt het een ander verhaal, want dan is de poort vast. Dan zal de winroute pc dus moeten luisteren op poort 80 en deze ook doorsturen naar de pc waar de webserver op draait op poort 80.

Verder wil ik nog opmerken dat ZoneAlarm an andere personal firewalls alleen van belang zijn op pc's die rechtsreeks, dus zelf, aan het internet hangen. In een netwerk met Winroute hebben dit soort firewalls weinig zin, en op de winroute pc zelf zelfs uit den boze! Gebruik geen andere firewall naast winroute!