Ik heb winroute draaien op m'n server. Nou vraag ik me iets af. Als ik op m'n client bv een webcam wil gebruiken, dan gebruikt die poort 2047 voor verkeer naar buiten toe. Gebruikt ie dan op de server ook diezelfde poort voor eerst naar binnen en daarna naar buiten toe? Want eerst moet de data dus van m'n client naar m'n server, en dan vanaf m'n server naar buiten toe. Gaat dat allemaal via diezelfde poort? Of doet winroute iets met dat NAT gebeuren zodat dat allemaal via een andere poort gaat ofzo? Nog een voorbeeld: ik wil graag winmx gebruiken en stel in winmx op m'n client in dat ie poort 6699 moet gebruiken omdat ik achter een server/firewall zit. Gebruikt m'n server dan ook die poort om data te versturen naar buiten toe? en om data te ontvangen?
Ik hoop dat jullie m'n vraag begrijpen want mijn kennis hiervan is niet groot genoeg om het anders uit te leggen.
De reden waarom ik dit graag wil weten is omdat ik dan m'n firewall wat beter aan kan passen. Kan iemand een beetje uitleggen hoedat zoiets precies werkt? Of weet iemand een leuke URL waar dit duidelijk staat uitgelegd want ik heb zelf nog niks kunnen vinden.
Ik hoop dat jullie m'n vraag begrijpen want mijn kennis hiervan is niet groot genoeg om het anders uit te leggen.
De reden waarom ik dit graag wil weten is omdat ik dan m'n firewall wat beter aan kan passen. Kan iemand een beetje uitleggen hoedat zoiets precies werkt? Of weet iemand een leuke URL waar dit duidelijk staat uitgelegd want ik heb zelf nog niks kunnen vinden.