Mijn langeafstandsfietsbatterij, een 13s9p 48V lithium ion pack met Samsung INR18650-35E (3,62V 3450mAh 3C) cellen is zo'n 4-5 jaar jong en gemiddeld 1x per maand gebruikt met een 250W trapondersteuning, dus zo'n 5-6A belasting. Het pack is afgezekerd op 30A. Meestal is het pack niet hoger dan 4V per cel geladen. Zodoende heeft de balancer van het BMS niet vaak zijn werk kunnen doen. Een gesoldeerde draad is losgeraakt en heeft gedurende 2-3 seconde kortsluiting gemaakt bij één cel. Die beschadigde cel moet er sowieso uit. Idee is om van de reparatie-gelegenheid gebruik te maken om het pack helemaal opnieuw op te bouwen met enkel de goede cellen. Het BMS lijkt ok: laden en ontladen lukt.
...
In het BatteReMan-project, is een opzet gemaakt hoe je een lithium ion pack zou kunnen repareren. Met 89% herbruikbare cellen daar, loont het vermoedelijk om mijn lithium-pack niet bij het afval te kieperen. Helaas is het projectverslag weinig gedetailleerd.
...
Mijn idee is om:
De ene bron vindt een 18650 AC-IR > 150 mOhm afvalbakwaardig.
Mijn YR1035+ handleiding schrijft dat voor een 18650 lithium cel een AC-IR > 100 mOhm troepa is.
Vervolgens ben ik van plan om een ontlaadtest te doen om de capaciteit te bepalen en de cellen in bakjes van 100 mAh te sorteren. De top 3 capaciteitsbakken wil ik hergebruiken en de lagere capaciteiten gaan ook naar de wecycle-bak.
Vraag 2:
...
In het BatteReMan-project, is een opzet gemaakt hoe je een lithium ion pack zou kunnen repareren. Met 89% herbruikbare cellen daar, loont het vermoedelijk om mijn lithium-pack niet bij het afval te kieperen. Helaas is het projectverslag weinig gedetailleerd.
...
Mijn idee is om:
- Eerst alle groepen te splitsen.
- Per groep de gepuntlaste nikkel stroken van de cellen te trekken.
- Alle beschadigde cellen af te voeren.
- Alle cellen die geen stabiele spanning tonen af te voeren.
- Het restant te ontladen tot 2,5 volt en standaard te laden tot 4,2 volt met 1700 mA en een "cutoff" van 68 mA (conform gegevensblad).
- Cellen die loeiheet worden tijdens laden afvoeren.
- 15 minuten rusten.
- AC-IR en spanning te meten bij ongeveer 23ºC cel en omgevingstemperatuur. (nieuwe cellen moeten een AC-IR <= 35 mOhm hebben.
- 30 dagen rusten.
- Spanning meten, indien > 0,05 V gedaald = afvoeren.
De ene bron vindt een 18650 AC-IR > 150 mOhm afvalbakwaardig.
Mijn YR1035+ handleiding schrijft dat voor een 18650 lithium cel een AC-IR > 100 mOhm troepa is.
Welke (AC-IR) weerstandswaarde is bij deze Samsung INR18650-35E cel en testcondities te hoog voor hergebruik en waarom?
2 x norm, 3 x norm, 4 x norm?Vervolgens ben ik van plan om een ontlaadtest te doen om de capaciteit te bepalen en de cellen in bakjes van 100 mAh te sorteren. De top 3 capaciteitsbakken wil ik hergebruiken en de lagere capaciteiten gaan ook naar de wecycle-bak.
Vraag 2:
Met welke sorteervolgorde puntlas je vervolgens de cellen weer tot een pack?
- Maak je eerst groepen (9p) met cellen met zo veel mogelijk dezelfde capaciteit?
- Of kies je eerst groepen met cellen met zo veel mogelijk dezelfde AC-IR waarde?
Zijn er nog belangrijke zaken die ik over het hoofd gezien heb?
(Mijn tijd ga ik niet tellen, duurzaamheid is belangrijker)[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 28-11-2023 00:48 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j