(digitale) taxatie laten doen voor een beter bod?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secondpwn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 10:43
Mijn vrouw en ik zijn als starter op zoek naar een huis. Tot nu toe is het erg moeilijk om tot een goed bod te komen, mede omdat we niet altijd veel over hebben durven bieden ivm onzekerheid over de woningwaarde icm de 100% regeling van banken.

Ik kwam online de desktop taxatie tegen, waarbij je voor pakweg 100 euro digitaal een huis kunt laten taxeren, zonder dat het huis fysiek bezocht hoeft te worden. Nu kan ik verder weinig vinden over of dit gebruikt wordt voor een bod.

Het lijkt op eerste gezicht een goedkoper alternatief voor een aankoopmakelaar als het gaat om indicatie voor een bod/indicatie voor wat we ongeveer kunnen lenen.

VB (zoals ik het nu in mn hoofd heb): vraagprijs huis is 300.000, zelf taxatie laten doen waar 325.000 uit komt, dan weet je lijkt mij dat je 325 kunt bieden zonder je eigen geld aan te hoeven spreken, waardoor je uiteindelijk hoger kunt bieden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of kan iemand mij advies geven over het wel of niet laten doen van een digitale taxatie voor het bieden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Nee, geen ervaring mee.

Maar wat ik zo lees is dat niet alle woningen geschikt zijn hiervoor.
Omdat ze natuurlijk niet in de woning kunnen kijken.

Daarnaast doet een aankoopmakelaar natuurlijk meer dan alleen er bod voor je uitbrengen.
Waarom zijn jullie zo tegen een aankoop makelaar omdat het geld kost?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57
Als je de hypotheek adviseur de taxatie laat regelen komt er verdacht vaak het hypotheekbedrag uit. Je kan dit ook met hem bespreken, ook hoeveel eigen geld je realistisch in kan leggen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

secondpwn schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:11:
Mijn vrouw en ik zijn als starter op zoek naar een huis. Tot nu toe is het erg moeilijk om tot een goed bod te komen, mede omdat we niet altijd veel over hebben durven bieden ivm onzekerheid over de woningwaarde icm de 100% tegen van banken.

Ik kwam online de desktop taxatie tegen, waarbij je voor pakweg 100 euro digitaal een huis kunt laten taxeren, zonder dat het huis fysiek bezocht hoeft te worden. Nu kan ik verder weinig vinden over of dit gebruikt wordt voor een bod.

Het lijkt op eerste gezicht een goedkoper alternatief voor een aankoopmakelaar als het gaat om indicatie voor een bod/indicatie voor wat we ongeveer kunnen lenen.

VB (zoals ik het nu in mn hoofd heb): vraagprijs huis is 300.000, zelf taxatie laten doen waar 325.000 uit komt, dan weet je lijkt mij dat je 325 kunt bieden zonder je eigen geld aan te hoeven spreken, waardoor je uiteindelijk hoger kunt bieden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of kan iemand mij advies geven over het wel of niet laten doen van een digitale taxatie voor het bieden?
Toevallig zo'n taxatie laten doen van ons huidige huis voor onze nieuwe hypotheek.
Ik kreeg er echt WOZ/energielabel gevoelens bij.

Pakte voor ons goed uit, maar eerlijk gezegd vind ik het niet geschikt als middel om een waardebepaling te doen tijdens het bieden.

Kan je net zo goed wat gegevens opvragen bij het kadaster.

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 28-11-2023 07:13 . Reden: typo's ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
Zo’n systeem kan niet in de woning kijken. Die taxatie moet je dus met een hele grote bandbreedte nemen. Niet aan te raden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik heb mijn huis aangekocht middels een desktoptaxatie, maar zover mijn kennis rijkt is deze taxatie met name bedoelt als je x percentage van de LTV waarde kan voldoen. Met andere worden de bank is bereid een minder nauwkeurige taxatie te accepteren omdat bij aankoop een aanzienlijk deel van de aankoopwaarde voldaan wordt en de bank minder risico loopt.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 23:31
Tot nu toe is het erg moeilijk om tot een goed bod te komen, mede omdat we niet altijd veel over hebben durven bieden ivm onzekerheid over de woningwaarde.
Dit gedeelte snap ik.
Wat bedoel je hiermee?

Uiteindelijk moet je simpelweg het hoogste bod hebben. En het moet binnen budget (=maximale hypotheek) vallen. Onder voorbehoud van financiering. Voor de rest is het wat de gek er voor geeft. Als een taxatie je helpt om hoger te bieden dan kan je dat doen, ik ben meer van de bouwkeuring.

Ps. We zitten nu in een bijzondere tijd waarin huizenprijzen nog steeds vrij hoog zijn terwijl de hypotheekrente 4,5% is. Die combinatie brengt hopelijk minder concurrentie? Er is nog steeds meer vraag dan aanbod, dus ja, overbieden is dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:08

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Waar een huis vóór de verkoop op getaxeerd wordt, en het bedrag wat je moet bieden om het huis te winnen zijn bedragen die fors uit elkaar kunnen liggen.

De 325.000 uit je voorbeeld kun je niet lenen op basis van zo'n digitale taxatie, dat gaat tot 90%, 292.500, dus dat bedrag alleen helpt je niet met zekerder durven bieden.

Als je een beter bod wilt doen, leer rekenen met vergelijkbare huizen en biedgedrag in de buurt, gebruik de juiste voorwaarden voor je bod, of neem een aankoopmakelaar in de arm.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Hoe lang zoeken jullie? Wij zoeken nu 2 jaar en ik herken mij wel in wat jullie zeggen toen ik begon. Daarnaast blijft het overigens lastig wat te bieden. Soms heb je ook gewoon mensen die ineens 30k overbieden en andere keer zet je er met 5k extra net onder het hoogste bod.

Echter na aantal keren bod uitgebracht te hebben en dan het biedlogboek in te zien krijg je er wel gevoel voor. Overbieden zit er nu gewoon in voornamelijk bij kant en klare huisjes op goede locatie. Onderbieden kan op sommige echter wel. Wij ook gedaan en het hoogste bod was ook onderboden. Online taxatie zou je kunnen doen maar wil je net als ons een beetje behouden bieden kan het een lange zoektocht worden met erg veel taxaties. Wij hebben nu op zo'n 10a15 huizen geboden. Soms dichtbij, soms verweg van het hoogste bod, soms niet uitgekomen bij verdere onderhandelingen (zaten we met ons bod al boven vraagprijs en wilden ze er om onduidelijke reden 15k bij).

Ik zou niet op voorhand taxeren, op die manier taxeren gebruikt men parameters waar je zelf ook toegang tot hebt. (Prijzen van huizen verkocht in de buurt, WOZ, locatie, een range met staat) daarnaast kunnen gebreken erg duur zijn dat ziet zo'n taxatie niet.

Ik zal wel altijd het huis bezoeken! Je komt altijd wat tegen en je kan vragen hoeveel mensen zijn komen bezoeken of nog komen en of er nog wat op de wachtlijst staan.

Rond de 10 of minder bezichtegingen maak je met goed bod al wel kans.

Tot zover 1x bij ons het bod geaccepteerd gekregen maar liep stuk op bouwtechnische keuring.. afhankelijk van het huis kan dat ook een aanrader zijn. Maargoed bod is wel minder sterk met zo'n keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikjelle
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:40
De taxatie wordt bij mijn weten nagenoeg altijd gedaan nadat je bod geaccepteerd is, dus niet voordat je gaat bieden.

Wij hebben een desktoptaxatie laten doen bij aankoop van ons huis eerder dit jaar. Deze kwam 10k onder de vraagprijs (=koopprijs in ons geval) uit. Er werd door de aankoopmakelaar zwaar gehint dat een 'normale' taxatie wel op de de vraagprijs uit zou komen. Gezien wij een deel zelf konden financiëren, hadden wij dit niet nodig en hebben zo wat geld bespaard.
Mocht de desktoptaxatie niet hoog genoeg uitkomen, kan je altijd nog een 'normale' taxatie laten doen. Is dan alleen pech van die 100 euro.

Bovenstaande daargelaten, kan je je bod het beste baseren op de factoren die hieboven door Galinsky benoemd worden.
Hierbij kan https://www.kadaster.nl/v...er-voor-een-huis-betaald- helpen.
Een aankoopmakelaar kan ook helpen met een goed bod bepalen, maar kost ook wel weer een goede hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
Harm_H schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:18:
[...]

[...]

Wat bedoel je hiermee?
Voor een hypotheek kan je in principe 100% van de woningwaarde lenen. Als ik het goed interpreteer dan wil TS kijken wat hij maximaal kan bieden. Stel TS heeft 20k eigen geld. Zoals in zijn voorbeeld al staat, uit een desktop taxatie komt dat een huis 325k waard is. Dan kan je volgens die redenatie dus max 345k bieden (even makkelijk gerekend, komen natuurlijk nog extra kosten bij die uit eigen zak betaald moeten worden bij de aankoop van een huis).

Ben alleen bang dat het niet zo simpel is. Zoals al vermeld door @Marchel vermeld is dit volgens mij meer een acceptabel voor de bank met huizen die voor een lagere LTV worden gefinancierd. Als je echt de max wilt lenen dan zal er een uitgebreide taxatie moeten komen volgens mij.

Wat ik me ook afvraag? Wil je dit voor elk huis gaan doen waar je eventueel een bod op wilt doen? Als je pech hebt dan heb je dadelijk voor tig huizen een taxatie liggen waar je niks aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Mijn vrouw en ik zijn als starter op zoek naar een huis. Tot nu toe is het erg moeilijk om tot een goed bod te komen, mede omdat we niet altijd veel over hebben durven bieden ivm onzekerheid over de woningwaarde icm de 100% regeling van banken.
Hebben jullie al eens met een financieel adviseur gevraagd welk bedrag jullie aan hypotheek kunnen krijgen? Dat zal meer de graadmeter moeten zijn dan de waarde van de woning. Je kan toch nooit meer lenen dan wat de bank / hypotheekverstrekker jullie wil uitlenen. Dat maakt voor de waarde van het huis niets uit.

Als je weet wat je kan lenen dan weet je ook wat je maximaal kan bieden voor een woning. Eventueel met bepaalde kosten zoals verbouwen. Dan moet je zelf bepalen of het de woning waard is. Mogelijk met de hulp van een aankoopmakelaar die je kan adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secondpwn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 10:43
NACrat schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:31:
[...]
Voor een hypotheek kan je in principe 100% van de woningwaarde lenen. Als ik het goed interpreteer dan wil TS kijken wat hij maximaal kan bieden. Stel TS heeft 20k eigen geld. Zoals in zijn voorbeeld al staat, uit een desktop taxatie komt dat een huis 325k waard is. Dan kan je volgens die redenatie dus max 345k bieden (even makkelijk gerekend, komen natuurlijk nog extra kosten bij die uit eigen zak betaald moeten worden bij de aankoop van een huis).
[...]
Precies dit was inderdaad mijn redenatie! Zolang het binnen eigen hypotheekruimte zit zou je op die manier een stuk zekerder hoger kunnen bieden lijkt mij. Net als wat @MrAngry aangeeft zei onze hypotheekadviseur ook dat de taxateur van de financier vaak meegaat met je bod, maar ik weet niet of hier een 'kimiet' aan zit.
Galinsky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:38:
Hoe lang zoeken jullie? Wij zoeken nu 2 jaar en ik herken mij wel in wat jullie zeggen toen ik begon. Daarnaast blijft het overigens lastig wat te bieden. Soms heb je ook gewoon mensen die ineens 30k overbieden en andere keer zet je er met 5k extra net onder het hoogste bod.
[...]
Sinds begin dit jaar, maar wel met een flinke break deze zomer. Ik denk dat we tot nu toe ca 5 biedingen gedaan hebben. We gaan zeker naar alle bezichtigingen maar ik merk dat ik nog wat meer feeling moet krijgen bij het bieden. Beetje meer ervaring opdoen :P
ikjelle schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:14:
[...]
Bovenstaande daargelaten, kan je je bod het beste baseren op de factoren die hieboven door Galinsky benoemd worden.
Hierbij kan https://www.kadaster.nl/v...er-voor-een-huis-betaald- helpen.
Een aankoopmakelaar kan ook helpen met een goed bod bepalen, maar kost ook wel weer een goede hoop geld.
Ja een aankoopmakelaar willen we uiteindelijk misschien wel in de hand nemen, maar we kunnen ons eigen geld nu nog goed gebruiken voor k.k. en de overige uitgaven die komen kijken bij een nieuw huis. Als we iets ruimer zitten in ons spaargeld en we hebben geen huis dan zullen we het misschien toch gaan overwegen.

Ik denk in ieder geval met bovenstaande adviezen dat ik de digitale taxatie lekker laat zitten en via de andere genoemde bronnen maar wat meer onderzoek ga doen. Ik wist dat de woningmarkt niet makkelijk is momenteel maar het valt me toch wel tegen hoe tricky het is om een bod te bepalen. Onze eerste échte serieuze overbieding van vorige week zette ons nog niet eens in de bovenste helft van de 10 biedingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MrAngry schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:10:
Als je de hypotheek adviseur de taxatie laat regelen komt er verdacht vaak het hypotheekbedrag uit. Je kan dit ook met hem bespreken, ook hoeveel eigen geld je realistisch in kan leggen.
Een taxatie is een inschatting van de huidige marktwaarde van een woning.

Nu heeft bij een recente aankoop de markt net de waarde bepaald. Namelijk de verkoopprijs.

Dat taxatie en verkoopprijs vaak hetzelfde zijn is daarom logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De "echte" taxateur heeft bij onze aankoop ook simpelweg de huizen in de omgeving bekeken, inflatie op losgelaten, en waardestijging van wat duurzame zaken meegenomen (zonnepanelen) en "toevallig" kwam daar exact de verkoopprijs uit.

Bizarre business die niets te maken heeft met daadwerkelijk taxeren van een object. Je kunt het ook omdraaien: als jij gek genoeg bent om er "x" bedrag voor te geven, dan is het huis dus blijkbaar "x" waard voor tenminste één koper. Met een aankoopmakelaar is er waarschijnlijk ook een bevriende/aangeraden taxateur in beeld die zoals bij ons toevallig precies de aankoopprijs ook als taxatiewaarde opgeeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:20:
De "echte" taxateur heeft bij onze aankoop ook simpelweg de huizen in de omgeving bekeken, inflatie op losgelaten, en waardestijging van wat duurzame zaken meegenomen (zonnepanelen) en "toevallig" kwam daar exact de verkoopprijs uit.

Bizarre business die niets te maken heeft met daadwerkelijk taxeren van een object. Je kunt het ook omdraaien: als jij gek genoeg bent om er "x" bedrag voor te geven, dan is het huis dus blijkbaar "x" waard voor tenminste één koper. Met een aankoopmakelaar is er waarschijnlijk ook een bevriende/aangeraden taxateur in beeld die zoals bij ons toevallig precies de aankoopprijs ook als taxatiewaarde opgeeft.
Helemaal met je eens, maar er zitten natuurlijk wel grenzen aan. Als jij biedt op een huis van drie ton (waarvan er zeg tien dezelfde in de straat staan die de afgelopen maanden op drie ton zijn getaxeerd) en je biedt vijf ton dan wordt je huis écht niet op vijf ton getaxeerd. Een exact afwijkingspercentage is er niet.

TS, gewoon bieden wat je zelf voor het huis over hebt. En in het achterhoofd houden dat je naast de kosten koper zo 10-30k aan kosten hebt het eerste jaar als je zeer beperkt dingen wil aanpassen/verbeteren (veel mensen gaan hier ruimschoots overheen)

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 28-11-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:21
Als je gaat bieden wees dan voorbereid en ga eerst langs een hypotheekadviseur. Een makelaar kan vaak wel vrijblijvend een inschatting geven van de verkoopwaarde van je eigen huis.
Ik heb geen ervaring met biedingen via een biedboek maar naar ik heb begrepen kan je achteraf zien wat de biedingen (geanonimieseerd) waren en kun je daar van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51
Wat je ook nog zou kunnen doen is een account aanmaken op Walterleving, daar krijg je betere prijs indicatie en kan je ook de verkoop prijs zien van vergelijkbare woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Je zou ook een model waardering kunnen doen bij Calcasa. Kost een stuk minder dan een desktoptaxatie.

https://calcasa.nl/calcasa-model-waardering/
pagani schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:24:
[...]

Helemaal met je eens, maar er zitten natuurlijk wel grenzen aan. Als jij biedt op een huis van drie ton (waarvan er zeg tien dezelfde in de straat staan die de afgelopen maanden op drie ton zijn getaxeerd) en je biedt vijf ton dan wordt je huis écht niet op vijf ton getaxeerd. Een exact afwijkingspercentage is er niet.

TS, gewoon bieden wat je zelf voor het huis over hebt. En in het achterhoofd houden dat je naast de kosten koper zo 10-30k aan kosten hebt het eerste jaar als je zeer beperkt dingen wil aanpassen/verbeteren (veel mensen gaan hier ruimschoots overheen)
Volgens mij mogen taxateurs -10% of +10% afwijken van wat er in de buurt recentelijk is verkocht. Er is een bepaalde marge in ieder geval die het NWWI hanteert.

[ Voor 74% gewijzigd door Tjebakka op 28-11-2023 11:26 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-05 23:25
Wij hebben hiervoor een onafhankelijke hypotheekadviseur in de hand genomen die ons ook helpt bij de schatting van taxatiewaardebepaling. Hij kijkt na bezichtiging mee naar het huis (ik stuur Fundalinkjes door) en belt twee taxateurs in de regio waar hij mee samenwerkt. Die komen met een bedrag waarop ze het maximaal getaxeerd kunnen krijgen, zodat wij weten hoeveel we over kunnen bieden zonder dat we het risico lopen dat we het deels niet gefinancierd krijgen (omdat je maar 100% van de taxatiewaarde mag financieren).

Helpt ontzettend, en is een stukje goedkoper dan een aankoopmakelaar. Je plant dus alsnog zelf bezoeken en zoekt zelf, maar kunt wel met de laatste stap, het doen van een bod, net even wat geholpen worden. In welke regio zoek je? Ik ben zeer tevreden over degene die mij helpt, dus kan je eventueel via DM linken.

Niet alle onafhankelijke hypotheekadviseurs denken overigens zoveel mee. Deze heb ik via via ontmoet en werkt op basis van no cure no pay, dus ik reken een vast bedrag pas af zodra ik een woning heb gekocht en gefinancierd. Is op die manier goedkoper dan een aankoopmakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tja, als je toch al 300.000 euro uit wil geven aan een woning, is het uitgeven van wat extra geld voor een aankoopmakelaar dan echt teveel?

Voor hetzelfde geld doe je een bod op basis van een desktopcalculatie, maar had dit bod met hulp van een aankoopmakelaar misschien wel 7K lager gekund...

En daarnaast, je doet toch een bod op basis van ontbindende voorwaarden? Als de financiering niet lukt omdat de taxatie te laag uitvalt kun je alsnog van de koop afzien.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Prima idee!

Helaas geeft zo'n fluttaxatie slechts een indicatie van de waarde zegt het niets over wat de de gek er voor geeft.
Pagina: 1