Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

CV tapwater warmetwisselaar stil maken / borrelen repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:06
Hoi allen,

Ik heb een AWB Thermoelegance 4 CV ketel ( https://cvketelkiezen.nl/...awb/2010/thermoelegance-4 ) met de volgende handleidingen die daarop liggen:

- https://www.awb.nl/downlo...egance-advance-187102.pdf
- https://www.awb.nl/downlo...-advance-3-4-5-183492.pdf

Begin deze maand was ik de woonkamer aan het stucen, dus radiatoren leeg en eraf, stucen, erop en vullen. Keuken is ook omgebouwd, dus tapwater/sanitair moest ook vaker gesloten/geleegd/geopend worden.

Systeem bijvullen doe ik zo:
0. Doppen overal eraf, CV ketel uit stopcontact halen
1. Vulslang vol laten lopen met water
2. Aansluiten
3. Beide kranen open
4. Kraan dichtst bij de CV sluiten wanneer druk van 2 bar is bereikt
5. Tapkraan sluiten
6. Afkoppelen
7. Afdoppen
8. CV ketel in stopcontact doen

Op de CV ketel zit een automatische ontluchter -- soms druppelt er wat water uit / is deze nat, dus deze lijkt te werken?

Ik heb alle verwarmingen gecheckt, drie maal, deze zijn waterpas en zitten goed vast (kunnen dus niet dreunen).
Gecheckt met zowel een klasieke waterpas, een laserliner level box, en een J.C. SCHWARZ Kruislijnlaser met waterpas laserfunctie. Die zitten echt wel goed recht. Hoogste afwijking was volgens de level box 0.3 graden, en de "hoogste" punten zijn dan de tapkraantjes waar men kan ontluchten.

Na het vullen, het ontluchten;
- verwarming nog uit
- ik begin met het expansievat (iig het grote rode vat naast de CV ketel, op de zolder), daar bovenop zit een ontluchter net als op de radiatoren, zo eentje met een vierkante schroef en een piepklein gaatje aan de zijkant
- pompschroef bij CV los maken en wachten tot er geen lucht uit komt, daarna vast draaien
- dan loop ik alle verwarmingen na, van beneden naar boven
- dan nog een keer het expansievat
- verwarming op 25*C, half uurtje wachten tot alles loeiheet is (75*C)
- nog een keer alles van beneden naar boven ontluchten, en als laatste expansievat
- ik laat alles lopen tot er echt een permanente water straal komt zonder sissers en ander gedoe
- verwarming uit
- pompschroef bij CV los maken en wachten tot er geen lucht uit komt, daarna vast draaien
- half uurtje wachten
- nog een keer ontluchten van beneden naar boven (radiatoren, pompschroef, expansievat)
- eventueel ketel bijvullen als druk onder 1.5 bar is

Dit doe ik al drie weken. Toch blijft er lucht ergens hangen. Als de verwarming aan gaat dan is dit prima stil... maar wanneer ik tapwater aan doe dan blijft er ergens iets borrelen.

Ik ging op jacht en ben erachter dat het meeste borrel geluid links onder uit de CV ketel komt (warmtewisselaar).

Ik heb de CV monteur ingeschakeld, deze heeft heel de ketel recent (week geleden) gecheckt, alles werkt naar behoren en ziet er goed uit. Alles nagemeten, gassen, motoren, kleppen e.d. zijn gewoon goed. Niks mis met de ketel zelf. Ook hij kan geen oplossing bieden in dit. Hij zegt dat het hopelijk met de tijd weg is, en anders een betere ketel kiezen die wel een ontluchting aan de sanitaire kant heeft / warmtewisselaar. Ook is een nieuwe combi dak doorvoer, en zijn nieuwe lucht toevoer- en afvoerbuizen geplaatst om aan de wettelijke voorschriften te voldoen. Alles met hetzelfde materiaal en goed vastgezet.
De vorige eigenaren (woningbouwvereniging/sociale huur) hebben een ketel laten plaatsen waarbij er dus PVC voor riolering is gebruikt, met overgang naar aluminium, en met schroeven (die helemaal weggevreten waren) vast gemaakt, en het zat ook niet storm- en knal/"pop"veilig vast.. geen beugels enz.. dat kon niet door de beugel en moest gerepareerd worden, dus heb ik dat meteen laten doen.

Heeft mij nog een keer toegelicht hoe ik moet ontluchten, als ik het verhaal zo hoorde dan klopt het wel met wat ik doe.

Ter verduidelijking: uit de radiatoren komt geen lucht, uit het expansievat ook niet, en uit de pompschroef ook niet.

De druk blijft stabiel als ik er niet aan zit te klooien. Ik heb zicht op alle leidingen in het huis en er lekt niks. Alle radiatoren warmen netjes op, ze worden allemaal gelijkmatig heet.

Als ik het schema bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeZPGcyU_TqCdTanEPQhNUOW2jo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkaalvZO7ci7A4AibbFZ1gpZ.png?f=fotoalbum_large

Dan zullen volgens mij deze foto/getallen overeen komen met bovenstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ3U0KZdqYmS8osGW-W9jvzYF7s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yjhTuDeS0aH4skrYFwDRu3rw.png?f=fotoalbum_large
4 - Sanitaire (tapwater) warmtewisselaar
18 - Automatische ontluchter (deze staat open, dopje is losgedraaid drie weken geleden)
19 - CV pomp

Blijkbaar wanneer er tapvraag is, of een legionella-ciclus bezig is (althans vermoed ik, de ketel gaat regelmatig / willekeurig aan bij geen warmte / tapwater / verwarming vraag, uiterst irritant met dir geborrel).

Er zit voor zover ik zie geen comfort functie die ik kan uitschakelen.. maar okay, niet leuk midden in de nacht. Het geborrel is luid, en de buren hebben er ook last van (oud huis, zitten nog leidingen direct in de muur verwerkt, zonder mantel, warmwaterleiding van badkamer naar keuken direct door onze "gezamenlijke" muur, geen spouw, gewoon direct tegenover elkaar).

In de toekomst ga ik de badkamer verbouwen dan zorg ik er wel voor dat die leiding in een mantel komt, maar dat is pas over een jaar voordat ik het benodigd geld bij elkaar gespaard heb. In de keuken is alles al aangelegd voor die aanpassing van de badkamer.. maar ala, back on track.

Ik heb dus aandachtig overal zitten luisteren (radiatoren, cv ketel) en het geborrel komt echt uit de warmtewisselaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2aabO6zSePu-EafHA_S5UrgAo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t80IXm3h2l2dxCGkbCaFASdZ.png?f=fotoalbum_large

Het viel mij op dat er een "knop" is waar vingers goed op vast kunnen grijpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XNP0-o_1OW0LD8cYNnJLW0EItw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ezgn8YTXimzBtkcATTzopEA.png?f=fotoalbum_large

Ik zou vermoeden dat dit mogelijk ook een ontluchter is, of misschien een sensor.. maar geen kabels of iets dergelijks. Draaien doet niks (althans, ik wil er niet te veel kracht op zetten, liever niet heel mijn zolder onder water dadelijk).

Ik heb dus geen idee hoe ik van het borrelen van die warmtewisselaar af kom.
Het is veel geborrel, getik, alsof water valt en regen daarbinnen "gebeurt".

Heeft iemand tips?
De CV monteur heeft met dit exact model niet veel ervaring, dus meer dan algemene tips komt men niet verder.
Ik heb van alles geprobeerd zoals jullie kunnen lezen, en heb de handleidingen en bediening van voor naar achter en terug gelezen, en gezocht of ik nog iets kan doen.
Ik gun mijn buren de nodige rust hoor, en ik vind het zelf ook wel irritant.. dus liefst wil ik dit snel oplossen.

tl;dr:
- radiatoren, expansievat, cv ketel pomp komt geen lucht uit, alle radiatoren waterpas 100%, alle radiatoren zijn vol open
- als er verwarmingsvraag is, wordt alles goed heet, warm en is het muis-stil, radiatoren gelijkmatig warm
- als er tapwater vraag is, borrelt het als een malle door alle leidingen, vanuit de sanitaire warmtewisselaar in de CV ketel, warm tapwater werkt altijd goed (lekker heet), verwarming werkt altijd goed (ook lekker heet)
- blijven ontluchten lijkt hopeloos en helpt niet, wat nu?

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 27-11-2023 23:54 ]

Beste antwoord (via grasmanek94 op 03-03-2024 23:38)

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:03
Dit kan lang duren. Heb geduld. Het zou rond de kerst al echt minder moeten zijn. Helemaal weg kan nog langer duren.

Bij het maken van tapwater heb je zeer heet CV-water. Alle lucht die opgelost zat in dat water komt nu "los". Dat hoor je. Pas als je CV-water zuurstofarm is, dan gaat dit over.

Zorg dat je zeker weet dat de ontluchter op je CV goed is. Sist deze goed als je het systeem vult?

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Borrelt het ook als de CV uitgeschakeld is?
Je weet trouwens dat in vers water opgeloste lucht zit, je zal de eerste weken regelmatig nog moeten ontluchten tot dat er uit is geraakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• grasmanek94
naftebakje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:35:
Borrelt het ook als de CV uitgeschakeld is?
Ik heb de CV uit het stopcontact gehaald, daarna warm water aan gezet - geen geborrel.

Contact erin, warm water aan, geborrel. Hij borrelt altijd nog een 10-20s "na" nadat het warm water is dichtgedraaid.
Je weet trouwens dat in vers water opgeloste lucht zit, je zal de eerste weken regelmatig nog moeten ontluchten tot dat er uit is geraakt.
Dat had ik inderdaad verwacht, maar hoeveel weken is "eerste weken"?

Acties:
  • Beste antwoord

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:03
Dit kan lang duren. Heb geduld. Het zou rond de kerst al echt minder moeten zijn. Helemaal weg kan nog langer duren.

Bij het maken van tapwater heb je zeer heet CV-water. Alle lucht die opgelost zat in dat water komt nu "los". Dat hoor je. Pas als je CV-water zuurstofarm is, dan gaat dit over.

Zorg dat je zeker weet dat de ontluchter op je CV goed is. Sist deze goed als je het systeem vult?

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• grasmanek94
Noutie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:14:
Dit zal ik dan nog eens moeten checken, ik dacht dat als het soms nattig is dat het zijn werk wel zal doen. Heb nooit echt "gehoord" dat er lucht uit ontsnapt -- dacht dat dat erg kleine hoeveelheden tegelijk zijn, zo klein dat het niet te horen is.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:36
Over het "willekeurig" borrelen:
Dat is geen legionellacyclus, maar de comfortfunctie. Die stookt regelmatig de SWW-warmtewisselaar heet zodat je sneller warm water hebt als je de kraan open zet.
Die comfortfunctie kan je uitschakelen, en dan is ook het willekeurige geborreld weg. Wel duurt het een seconde of 5-10 langer voordat je warm water hebt.

Ik kan je helaas niet helpen om de werkelijke oorzaak te vinden. Ik vind het wel "overdreven" klinken. Ik heb ook wel eens m'n cv leidingen volledig leeg gehad, maar na 2x alles ontlucht te hebben was vrijwel al het lucht wel weg. Als jij nu al 3 weken 3x per dag ontlucht, dan zou er echt niet veel lucht meer in mogen zitten.

Edit: oeps, ik lees dat je geen comfortfunctie kan vinden. In de handleiding van de ketel zie ik het inderdaad ook niet zo. Wel staat er "warmstart geactiveerd" = "Ja" in de lijst van CW-waardes die de ketel kan halen. Dat zou suggereren dat je warmstart ook kan deactiveren, maar de zoekfunctie vind het woord "warmstart" maar 1x helaas.

[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 28-11-2023 13:33 ]

• grasmanek94
marcop23 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:32:
Over het "willekeurig" borrelen:
Dat is geen legionellacyclus, maar de comfortfunctie. Die stookt regelmatig de SWW-warmtewisselaar heet zodat je sneller warm water hebt als je de kraan open zet.
Die comfortfunctie kan je uitschakelen, en dan is ook het willekeurige geborreld weg. Wel duurt het een seconde of 5-10 langer voordat je warm water hebt.
Zijn er nog geheime instellingen die niet in de installateurshandleiding beschikbaar zijn hiervoor?
Of zie ik een instelling over het hoofd? Ik zou zeker ook een tip hierin waarderen.

Edit: Ik las zojuist je edit :+

https://www.keteldienst.n...e-vaillant-ecotec-pure-1/
heeft de hr-ketel namelijk voorzien van een ‘warme start’ -functie (deze functie levert direct warm water met de gewenste temperatuur). Daarnaast beschikt het toestel over een duidelijk display.
Dit klinkt als een comfort functie.

Edit2: Idd geen optie code aanwezig hiervoor.

[ Voor 24% gewijzigd door grasmanek94 op 28-11-2023 13:38 ]

• grasmanek94
Noutie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:14:

Ik weet niet of de oude kapot was, heb wel een nieuwe geïnstalleerd, en bij het opvullen alleen een klein stukje water eraf, net genoeg om de sensor naar 0 bar te brengen, dan nieuwe monteren, en opvullen.. probleem opgelost.

Wat ik wel had gedaan, is na de oude ontluchter gedemonteerd te hebben, water bijgevuld vanaf onder, zodat er net water aanwezig was op de plek waar de nieuwe ontluchter kwam, geïnstalleerd, afgevuld tot 1 bar, aangezet, ontluchtingscyclus door laten gaan, en erna afvullen tot 1.8 bar.

Nu weer stil, bedankt.
Pagina: 1