Vervangen groepenkast naar 3 fasen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-05 08:35
Hi Ik heb de volgende verkregen vanuit Liander:

1. Controleer of er een 3-fasen hoofdschakelaar in uw meterkast zit. De hoofdschakelaar zit altijd boven de elektriciteitsmeter.
2. Is er geen 3-fasen hoofdschakelaar aanwezig?
Dan moet u deze laten plaatsen vóórdat Liander de verzwaring uit komt voeren.
3. U kunt een erkend installateur vragen deze 3-fasen hoofdschakelaar te plaatsen. Op
http://echteinstallateur.nl/ vindt u een erkend
installateur.

Echter, heeft mijn woning nog 1 fasegroep zonder hoofdschakelaar. Nu is mijn vraag hoe ik dit kan doen, moet ik dan eerst mijn groepenkast vervangen of een andere truc doen alvorens ik mijn meterkast passend krijg? De nieuwe meterkast is uiteraard iets groter.

Dit klonk voor mijn elektra expert vrij onlogisch aangezien een 3-fasen schakelaar niet zou werken op een 1 fasegroep schakelaar. Graag jullie advies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Je installateur kan een 3-fase groepenkast plaatsen, waarbij de 3 polen tijdelijk worden overbrugd totdat je aansluiting daadwerkelijk is verzwaard.

Vaak kun je een bestaande 1-fase kast aanpassen naar 3-fase, maar als je op dit moment nog geen hoofdschakelaar hebt zal deze niet van recente datum zijn. In dat geval zou ik een compleet nieuwe kast laten plaatsen als ik jou was.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
lbreman schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:12:
Je installateur kan een 3-fase groepenkast plaatsen, waarbij de 3 polen tijdelijk worden overbrugd totdat je aansluiting daadwerkelijk is verzwaard.

Vaak kun je een bestaande 1-fase kast aanpassen naar 3-fase, maar als je op dit moment nog geen hoofdschakelaar hebt zal deze niet van recente datum zijn. In dat geval zou ik een compleet nieuwe kast laten plaatsen als ik jou was.
Dus eerst de kast plaatsen, en zonder stroom zitten tot Liander er is?

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoID op 27-11-2023 19:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:49

OmeJoyo

This is me

@ParaNoID Als je expert deze oplossing niet zelf kon bedenken, hoe lullig of persoonlijk dit ook klinkt, dan zou ik een andere expert raadplegen.

Uiteraard zullen eventueel nieuwe 3 fase uitbreidingen pas ingeschakeld kunnen worden wanner de hoofdaansluiting is vervangen, maar dat lijkt me logisch.

De rest van de kast kan gewoon in gebruik worden genomen doormiddel van bovenstaande.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Waarbij de verwachting is dat de monteur van de netbeheerder dan de overbrugging weghaalt en de 3 fases netjes aansluit op de hoofdschakelaar.

Als "mijn elektra expert" dat vreemd vindt dan is het wellicht tijd voor een andere expertelectricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
OmeJoyo schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:18:
[...]

@ParaNoID Als je expert deze oplossing niet zelf kon bedenken, hoe lullig of persoonlijk dit ook klinkt, dan zou ik een andere expert raadplegen.

Uiteraard zullen eventueel nieuwe 3 fase uitbreidingen pas ingeschakeld kunnen worden wanner de hoofdaansluiting is vervangen, maar dat lijkt me logisch.

De rest van de kast kan gewoon in gebruik worden genomen doormiddel van bovenstaande.
Ah ik heb een detail niet gemeld. De elektricien zei dat het een optie is om de groepenkast al te vervangen. Ik wou het ontbreken van stroom voorkomen voor een aantal dagen ivm de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Plaats om te beginnen eens wat duidelijke foto's van de huidige situatie waar alles bóven de meter sowieso goed op zichtbaar is, dus inclusief het verzegelde deel wat zich als eerste boven de meter van Liander bevindt.

Het zou mooi zijn als je daarbij ook een foto maakt van de situatie waarbij je de voorkant (kap) van je eigen groepenkast af gepakt hebt, maar dat is alleen maar een 'extra' (voor als niet alles in één keer duidelijk is vanop de foto's met gesloten groepenkast).

Zeg ook maar tegen je 'Elektra Expert' dat hij vrij normaal is om een 3-Fasen groepenkast (inclusief bijbehorende hoofdschakelaar) tijdelijk middels een 'brug' te installeren op een 1-Fase Net aansluiting. Zou wat zijn als dat niet zou kunnen, dan mag je een elektricien én een monteur van de Net -Leverancier op exact het zelfde moment in je huis gaan inplannen voor werkzaamheden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:21:
[...]

Ah ik heb een detail niet gemeld. De elektricien zei dat het een optie is om de groepenkast al te vervangen. Ik wou het ontbreken van stroom voorkomen voor een aantal dagen ivm de verbouwing.
Wat is dan nu nog precies de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
OmeJoyo schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:23:
[...]

Wat is dan nu nog precies de vraag?
Of ik tijdelijk de 3 fasen-schakelaar kon prikken op de 1-fase stroomgroep die het niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:24:
[...]

Of ik tijdelijk de 3 fasen-schakelaar kon prikken op de 1-fase stroomgroep die het niet heeft.
Wát is volgens jou een '1-Fase Stroom Groep' :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
[...]

Als je i.p.v. je expert iemand laat komen die er wel verstand van heeft dan is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

[...]

Ik neem aan dat je met de stroomgroep de groepenkast bedoeld.

Je zult hierna waarschijnlijk 3x 25 of 3x35 ampere zekeringen krijgen. In principe zou je op 1 van de 3 fases tijdelijk je 1 fase groepenkast kunnen laten aansluiten.

In de praktijk zou ik er toch echt voor kiezen om eerst de nieuwe groepenkast te laten plaatsen. In beide gevallen is er hooguit een paar uur geen stroom, maar in de praktijk zal dat vaak maar heel kort zijn voor de groepen die je toch graag aan wilt houden zo lang mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
OmeJoyo schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:28:
[...]

Ik neem aan dat je met de stroomgroep de groepenkast bedoeld.

Je zult hierna waarschijnlijk 3x 25 of 3x35 ampere zekeringen krijgen. In principe zou je op 1 van de 3 fases tijdelijk je 1 fase groepenkast kunnen laten aansluiten.

In de praktijk zou ik er toch echt voor kiezen om eerst de nieuwe groepenkast te laten plaatsen. In beide gevallen is er hooguit een paar uur geen stroom, maar in de praktijk zal dat vaak maar heel kort zijn voor de groepen die je toch graag aan wilt houden zo lang mogelijk.
Thanks, ik was al kijken naar een nieuwe groepenkast.
Alleen de ruimte is er niet in de huidige kast, wat het vermoeilijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntm060DnL2JuhnZnSgXd3WV8hbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5W1hhWvpgqzjPeqMTFIDmTDt.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu het bovenstaande in elkaar geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je gaat nu dus (gewoon zoals het verwacht wordt door o.a. Liander) netjes een nieuwe groepenkast op laten bouwen én deze tijdelijk middels een 'brug' op de hoofschakelaar middels één Fase vanuit de meter en verzegelde hoofdzekeringen kast (van Liander) laten voeden (y)

Mag ik dan nog wel vragen waarom je specifiek voor deze configuratie én E-Mat gekozen hebt? (Zou mijn persoonlijke voorkeur en keuze nooit zijn, dus vandaar die vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:45:
Je gaat nu dus (gewoon zoals het verwacht wordt door o.a. Liander) netjes een nieuwe groepenkast op laten bouwen én deze tijdelijk middels een 'brug' op de hoofschakelaar middels één Fase vanuit de meter en verzegelde hoofdzekeringen kast (van Liander) laten voeden (y)

Mag ik dan nog wel vragen waarom je specifiek voor deze configuratie én E-Mat gekozen hebt? (Zou mijn persoonlijke voorkeur en keuze nooit zijn, dus vandaar die vraag).
Emat ivm prijs.
Config:
- Zonnepanelen
- Evt Hybride warmtepomp
- Bora Pure x (puxu) wil krachtstroom ipv Perilex aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:51:
[...]

Emat ivm prijs.
Config:
- Zonnepanelen
- Evt Hybride warmtepomp
- Bora Pure x (puxu) wil krachtstroom ipv Perilex aansluiting
  • Ik zou persoonlijk die zonnepanelen achter een eigen alamat zetten en dus niet achter een groep geschakelde aardlek (hoeveel Wp ga je überhaupt aan willen aansluiten?).
  • Zelfde geldt voor de WP (Warmtepomp).
  • Je Bora komt sowieso op een Perilex. Gewoon keurig 3P+N aansluiten (in tegenstelling tot een kookgroep welke je op 2P+2N aansluit op een 1-Fase net).
E-MAT .... Ben ik niet echt van gecharmeerd als 'merk' (goedkope Chinese 'brol' wat als huismerk door Elektramat geleverd wordt). Voor een paar tientjes meer koop je, ook daar, spullen van Eaton/Holec, Häger, ABB ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:10:
[...]
  • Ik zou persoonlijk die zonnepanelen achter een eigen alamat zetten en dus niet achter een groep geschakelde aardlek (hoeveel Wp ga je aansluiten?).
  • Zelfde geldt voor de WP (Warmtepomp).
  • Je Bora komt sowieso op een Perilex. Gewoon keurig 3P+N aansluiten (in tegenstelling tot een kookgroep welke je op 2P+2N aansluit op een 1-Fase net).
E-MAT .... Ben ik niet echt van gecharmeerd als 'merk' (goedkope Chinese 'brol' wat als huismerk door Elektramat geleverd wordt). Voor een paar tientjes meer koop je spullen van Eaton/Holec, Jäger, ABB ....
Wat betreft de bora, weet je het zeker? Perilex wordt afgeraden door de leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlBqGIK6GJ4VDqjxp9-vs-smQN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u4iSjcuP7gE3m9o9sNbefLkB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:12:
[...]

Wat betreft de bora, weet je het zeker? Perilex wordt afgeraden door de leverancier.

[Afbeelding]
Perilex is alleen maar de de naam van een 'standaard' WCD / Stekker waarmee de 5 aders van je kookplaat de muur mee ingaan. Lijkt me niet dat je die kookplaat middels een CEE aansluiting aan het net gaat koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:19:
[...]

Perilex is alleen maar de de naam van een 'standaard' WCD / Stekker waarmee de 5 aders van je kookplaat de muur mee ingaan. Lijkt me niet dat je die kookplaat middels een CEE aansluiting aan het net gaat koppelen?
Er staat letterlijk, direct de kabel aan te sluiten ipv perilex. Ook in de installatievideo's van de kookplaat verbinden ze direct de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:21:
[...]

Er staat letterlijk, direct de kabel aan te sluiten ipv perilex. Ook in de installatievideo's van de kookplaat verbinden ze direct de kabels.
Nou ben ik dus wel benieuwd naar zo'n video van onze Italiaanse (Bora) vrienden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:26:
[...]

Nou ben ik dus wel benieuwd naar zo'n video van onze Italiaanse (Bora) vrienden >:)
*Duitse vrienden

YouTube: Installatie BORA S Pure | BORA installatie handleiding (Sub NL) vanaf minuut 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die video laat dus zien hoe je het (meegeleverde?) aansluitsnoer aan het apparaat moet knopen. Aan de andere kant van de kabel zit een Perilex Steker welke in/op een Perilex WCD past óf die steker mag je ook nog zelf aan gaan schaffen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 27-11-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:19:
[...]

of om je 3standen schakelaar van je MV Box op te knopen en de MVbox met een perilex stekker weer aan te sluiten voor je L / M / H afzuiging :') best multifunctioneel zo`n perilex ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SMSfreakie schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:45:
[...]

of om je 3standen schakelaar van je MV Box op te knopen en de MVbox met een perilex stekker weer aan te sluiten voor je L / M / H afzuiging :') best multifunctioneel zo`n perilex ;-)
Lukt met CEE ook wel, alleen kost dat vaak te veel ruimte in een standaard 'thuis' keuken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:42:
[...]

Die video laat dus zien hoe je het (meegeleverde?) aansluitsnoer aan het apparaat moet knopen. Aan de andere kant van de kabel zit een Perilex Steker welke in/op een Perilex WCD past óf die steker mag je ook nog zelf aan gaan schaffen :+
Er staat letterlijk, maar ook letterlijk dit in de documentatie:
INFO Verbindingen via steekcontacten (stekkers) zijn
niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:48:
[...]

Lukt met CEE ook wel, alleen kost dat vaak te veel ruimte in een standaard 'thuis' keuken >:)
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61K-niTitDL._AC_SL1366_.jpg

alleen tja.. dan kan je niet de boel weer gemakkelijk los koppelen... en in hoeverre het mag? :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Enfin iemand nog tips voor een groepenkast die betaalbaar maar ook betrouwbaar is:
- Standaard keuken apparatuur (Vaatwas etc.)
- Kookplaat op Bora met krachtstroom
- Zonnepanelen
- Later een hybride warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
even bij Sandervunderink kijken?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44
In elk geval geen Emat of andere chinese troep. Dan kun je ongeveer evengoed alles direct achter de hoofdschakelaar aan elkaar knopen, want veiligheid biedt het niet.

Kies Hager/ABB/Eaton en je zit goed.

Vergeet niet dat het spul 30+ jaar mee moet, en ook na 25 jaar nog moet afschakelen bij een aardfout of kortsluiting.

[ Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 27-11-2023 22:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
SMSfreakie schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:51:
[...]

[Afbeelding]

alleen tja.. dan kan je niet de boel weer gemakkelijk los koppelen... en in hoeverre het mag? :+
Duitsers doen niet anders en terecht. Wat is het nut van een stekker die je toch nooit weer los haalt? Dan liever een vaste verbinding.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hesselbeertje schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:02:
[...]

Duitsers doen niet anders en terecht. Wat is het nut van een stekker die je toch nooit weer los haalt? Dan liever een vaste verbinding.
NL Verzekeraars vereisen het vaak (en bij brand wordt er ook naar gekeken als mogelijke oorzaak).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-11-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:39:
[...]

Thanks, ik was al kijken naar een nieuwe groepenkast.
Alleen de ruimte is er niet in de huidige kast, wat het vermoeilijkt.

[Afbeelding]

Ik heb nu het bovenstaande in elkaar geklikt.
Je zegt dat je geen ruimte hebt, maar klikt vervolgens wel een hoge kast met 3 rijen bij elkaar?

Heb je misschien een foto van de huidige situatie?

Ik zou persoonlijk in ieder geval geen onbekende merken als Emat, Gacia, Epro o.i.d. in mijn woning willen. Merken als ABB, Eaton, Hager of Schneider hebben zichzelf ondertussen al wel bewezen.

Ik zou ook geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten toepassen (zoals die smalle van Emat).

Waarom geen aardlekbeveiliging voor de kookplaat?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:05:
[...]

NL Verzekeraars vereisen het vaak (en bij brand wordt er ook naar gekeken als mogelijke oorzaak).
Wat een bangmakerij. Nergens staat dat je een toestel niet vast mag aansluiten. Anders heb ook jij bij menig verlichtingsarmatuur waarschijnlijk iets uit te leggen aan de verzekeraar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
Xander schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:10:
[...]

Je zegt dat je geen ruimte hebt, maar klikt vervolgens wel een hoge kast met 3 rijen bij elkaar?

Heb je misschien een foto van de huidige situatie?

Ik zou persoonlijk in ieder geval geen onbekende merken als Emat, Gacia, Epro o.i.d. in mijn woning willen. Merken als ABB, Eaton, Hager of Schneider hebben zichzelf ondertussen al wel bewezen.

Ik zou ook geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten toepassen (zoals die smalle van Emat).

Waarom geen aardlekbeveiliging voor de kookplaat?
Het ziet er uit als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVCbPZKvntrUeMv4qXum3Y-o3sw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I9HS9FpNmUGis4XY1VzFMq3A.png?f=fotoalbum_large

Ik ga wel de kast uitbreiden. Zodat er iets meer ruimte is, want dit is belachelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoID op 27-11-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-07 16:33
En hoe zie je het voor je om die nieuwe hoge kast hier te plaatsen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 17:37

dragonhaertt

@_'.'

Elektra is heel interessant, en het is fijn dat we dit gewoon zelf mogen aanpassen volgens de regels.

Maar
Ik ga even advocaat van de duivel spelen:

Stop met zelf knutselen, je hebt duidelijk niet genoeg ervaring om dit netjes en veilig op te lossen.
Ga óf een professional inhuren om je duidelijk advies te geven en dit voor je op te lossen, óf ga even het huis-elektra topic doorlezen zodat je tenminste de basiskennis wat beter op orde hebt.

Niet vervelend bedoeld, maar je hebt te weinig ervaring om duidelijk op de gestelde vragen te antwoorden en/of je eigen vragen goed te formuleren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:20:
[...]

Het ziet er uit als volgt:
[Afbeelding]

Ik ga wel de kast uitbreiden. Zodat er iets meer ruimte is, want dit is belachelijk.
Meer ruimte daar kan inderdaad geen kwaad.

Maar ik zou sowieso kiezen voor een 2x zo brede kast (44cm) en dan met onderinvoer voor die leidingen die van onderen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
kipneck schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:23:
En hoe zie je het voor je om die nieuwe hoge kast hier te plaatsen?
De groepenkast laten plaatsen naast/op plek van de huidige en Liander vragen de huidige aansluiting te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xander schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:11:
[...]

Wat een bangmakerij. Nergens staat dat je een toestel niet vast mag aansluiten. Anders heb ook jij bij menig verlichtingsarmatuur waarschijnlijk iets uit te leggen aan de verzekeraar. ;)
Is geen bangmakerij maar helaas meer een gevolg van de zaken welke er inmiddels door 'Jan en Alleman' op elektra worden aangesloten en waarbij erdoor de klanten alleen maar naar 'snel opleveren van een installatie' gekeken wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
dragonhaertt schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:28:
Elektra is heel interessant, en het is fijn dat we dit gewoon zelf mogen aanpassen volgens de regels.

Maar
Ik ga even advocaat van de duivel spelen:

Stop met zelf knutselen, je hebt duidelijk niet genoeg ervaring om dit netjes en veilig op te lossen.
Ga óf een professional inhuren om je duidelijk advies te geven en dit voor je op te lossen, óf ga even het huis-elektra topic doorlezen zodat je tenminste de basiskennis wat beter op orde hebt.

Niet vervelend bedoeld, maar je hebt te weinig ervaring om duidelijk op de gestelde vragen te antwoorden en/of je eigen vragen goed te formuleren.
Ik ga het sowieso niet zelf doen, heb daar een elektricien voor. Ben alleen alvast aan het uitzoeken wat nodig zou moeten zijn afhankelijk van de apparatuur die ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:36:
[...]

Ik ga het sowieso niet zelf doen, heb daar een elektricien voor. Ben alleen alvast aan het uitzoeken wat nodig zou moeten zijn afhankelijk van de apparatuur die ik wil.
Waarom laat je dat niet ook door de elektricien doen?
De kast die je nu uitgezocht hebt gaat zeker niet mooi passen in je meterkast en het merk is ook niet aan te raden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:36:
[...]

Is geen bangmakerij maar helaas meer een gevolg van de zaken welke er inmiddels door 'Jan en Alleman' op elektra worden aangesloten en waarbij erdoor de klanten alleen maar naar 'snel opleveren van een installatie' gekeken wordt
Verzekeraars vereisen niet dat er een stekker aan je kookplaat zit. Dat is simpelweg onzin.

Doe maar eens een linkje naar de polisvoorwaarden waar dat staat anders. Of een NEN1010 artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@PaROn81

Hoeveel ruimte heb je nog onder die onderste plank? Lijkt er op dat de meter én de kast met hoofdzekeringen nog wel een heel stuk naar beneden verplaatst kunnen (een elektricien met zegelrecht mág en kan dat voor je doen).

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 27-11-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:35:
[...]

De groepenkast laten plaatsen naast/op plek van de huidige en Liander vragen de huidige aansluiting te verlagen.
Ze willen je aansluiting vast wel "verlagen" bijvoorbeeld van 1x35A naar 1x25A of 1x10A. :+

Maar het spul fysiek lager plaatsen werkt een netbeheerder vaak niet aan mee, tenzij het nu volgens de normen te hoog hangt. De bovenkant van het meterbord 160cm boven de vloer is standaard tegenwoordig en daar wijken netbeheerders niet graag vanaf.
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
@PaROn81

Hoeveel ruimte heb je nog onder die onderste plank? Lijkt er op dat de meter én de kast met hoofdzekeringen nog wel een heel stuk naar beneden verplaatst kunnen (een elektricien met zegelrecht mág en kan dat voor je doen).
Een elektricien met zegelrecht mag zegels verbreken om de hoofdzekeringen te verwijderen en terug te plaatsen of om de bedrading tussen de elektriciteitsmeter en de groepenkast te vervangen. Ook zij mogen dit officieel niet verplaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 27-11-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoID
dragonhaertt schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
[...]

Waarom laat je dat niet ook door de elektricien doen?
De kast die je nu uitgezocht hebt gaat zeker niet mooi passen in je meterkast en het merk is ook niet aan te raden.
Dat gaat ook gebeuren. Zal dan gelijk ik Schneider of ABB nemen. Thanks voor het advies!

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoID op 27-11-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
[...]

Verzekeraars vereisen een slechte verbinding?

Ik zorg liever dat t goed zit, ben je ook geen verzekering nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:27
[...]

Wat een onzin.

En perilex er tussen geeft meer kans op brand dan een lasdoosje met wagos er tussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:27
hesselbeertje schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:00:
In elk geval geen Emat of andere chinese troep. Dan kun je ongeveer evengoed alles direct achter de hoofdschakelaar aan elkaar knopen, want veiligheid biedt het niet.

Kies Hager/ABB/Eaton en je zit goed.

Vergeet niet dat het spul 30+ jaar mee moet, en ook na 25 jaar nog moet afschakelen bij een aardfout of kortsluiting.
Dat zijn nogal uitspraken die je daar doet over Emat. Heb je dit zelf getest? Of link naar een bron? Ben wel benieuwd hoe je er dan bij komt dat t nul veiligheid bied.

Ik zou voor die paar tientjes extra ook een a merk kiezen hoor, daar niet van. Maar Emat componenten zullen echt wel beveiligen zoals het hoort.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:51:
[...]

Er staat letterlijk, maar ook letterlijk dit in de documentatie:
INFO Verbindingen via steekcontacten (stekkers) zijn
niet toegestaan.
Klopt. Je mag geen stekkertjes aan de aanslutikabels zetten. Het draad moet met een huls er omheen rechtstreeks in de klemmen. Aan de andere kant van je aansluitkabel zit dan over het algemeen een Perilex.

Maar het hoeft niet hoor. Hij doet het ook zonder Perilex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Tuurlijk wel, emat zit al ... 30 jaar op de markt of zo? Als ie dan nog steeds verkocht wordt door bedrijven zoals elektramat kan die gewoon in de categorie "goed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:46:
Tuurlijk wel, emat zit al ... 30 jaar op de markt of zo? Als ie dan nog steeds verkocht wordt door bedrijven zoals elektramat kan die gewoon in de categorie "goed".
"Goed genoeg" is niet hetzelfde als "goed"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
Makrolon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:59:
[...]

Dat zijn nogal uitspraken die je daar doet over Emat. Heb je dit zelf getest? Of link naar een bron? Ben wel benieuwd hoe je er dan bij komt dat t nul veiligheid bied.

Ik zou voor die paar tientjes extra ook een a merk kiezen hoor, daar niet van. Maar Emat componenten zullen echt wel beveiligen zoals het hoort.
Ik heb er al veel te veel mogen vervangen om nog van een indicent te spreken. We sommen op: Aardlekschakelelaars 30mA die bij 170mA pas trippen.
Automaten B16 die vrolijk aan blijven terwijl de voorliggende C25 eruit gaat.
Automaten die 'aan' blijven terwijl je de hendel omlaag hebt staan (!!!!)
Automaten die de nul niet meeschakelen terwijl dat uiteraard wel hoort bij 1p+n uitvoering.
Compleet verkoolde automaten op solargroepen (langdurig belast). Niet de aansluitcontacten, maar inwendig.

Dit allemaal bij relatief jong spul (nog geen 5 jaar oud). Dan houd ik mijn hart vast hoe het gaat als het spulletje 30 jaar oud is.

Vandaar dat ik deze nogal stellige uitspraken durf te doen. Kies aub voor veiligheid en neem fatsoenlijk spul. Je moet er 30+ jaar op kunnen vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

hesselbeertje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:28:
[...]

Ik heb er al veel te veel mogen vervangen om nog van een indicent te spreken. We sommen op:
Straffe verhalen... Ik zit al 25 jaar in het elec-wereldje en heb zoiets nog nooit gehoord laat staan meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:17
@Ligone Het hele EMAT-verhaal heb ik hier op Tweakers al vaak langs zien komen. Er worden veel beweringen gedaan, deze worden niet onderbouwd. Met onderbouwd bedoel ik reproduceerbare data.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:36:
[...]

Kom je nou nog eens met bewijs van je niet onderbouwde bewering?!?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:00
Noutie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:05:
@Ligone Het hele EMAT-verhaal heb ik hier op Tweakers al vaak langs zien komen. Er worden veel beweringen gedaan, deze worden niet onderbouwd. Met onderbouwd bedoel ik reproduceerbare data.
Tsja dat is toch een beetje standaard in de bouw/installatiewereld? EMAT laat hun spullen testen/certificeren in NL en dus voldoet het aan de kwaliteitsstandaarden die er gezet worden.

Maar je hebt altijd van die dingen die een vakman vaker tegenkomt. Als jij elke dag aan groepenkasten werkt dan zie je na 3-5 jaar misschien wel een patroon. Dat je inderdaad vaker EMAT aardlekschakelaars moet vervangen of dat je inderdaad vaker niet goed passende onderdelen geleverd krijgt of misschien wel vaker DOA.

Als vakman beslis je dan om een bepaald merk niet meer te voeren omdat je er consistent slechte ervaringen mee hebt. Is er dan data over in een gecontroleerde omgeving. Nee natuurlijk niet, wil dat zeggen dat al die vakmannen uit hun nek lullen, ook niet. De waarheid zal in het midden liggen.

Voor mij genoeg redenen om geen EMAT toe te staan in mijn installatie of die van mijn ouders / naasten. Het prijsverschil met een volledige EATON/ABB/Hager kast voor een gemiddelde huisinstallatie is dermate klein IMHO dat ik risico gewoon niet wil lopen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Backpacker schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:22:
[...]

Kom je nou nog eens met bewijs van je niet onderbouwde bewering?!?
Helaas een semi-persoonlijke ervaring waarbij er bij familie geen aanspraak gemaakt kon worden op de opstalverzekering en alles met veel pijn en moeite op de installateur verhaalt mocht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:07:
[...]

Helaas een semi-persoonlijke ervaring waarbij er bij familie geen aanspraak gemaakt kon worden op de opstalverzekering en alles met veel pijn en moeite op de installateur verhaalt mocht gaan worden.
En welke verzekeringsmaatschappij was dat dan? Want dan zou dat dus in de voorwaarden vernoemd moeten zijn.

En wat was precies het probleem? Alleen de aansluiting van het elektrisch fornuis? Of speelde er meer in de elektra installatie?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:17
Davidshadow13 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:31:
[...]

Tsja dat is toch een beetje standaard in de bouw/installatiewereld? EMAT laat hun spullen testen/certificeren in NL en dus voldoet het aan de kwaliteitsstandaarden die er gezet worden.

Maar je hebt altijd van die dingen die een vakman vaker tegenkomt. Als jij elke dag aan groepenkasten werkt dan zie je na 3-5 jaar misschien wel een patroon. Dat je inderdaad vaker EMAT aardlekschakelaars moet vervangen of dat je inderdaad vaker niet goed passende onderdelen geleverd krijgt of misschien wel vaker DOA.

Als vakman beslis je dan om een bepaald merk niet meer te voeren omdat je er consistent slechte ervaringen mee hebt. Is er dan data over in een gecontroleerde omgeving. Nee natuurlijk niet, wil dat zeggen dat al die vakmannen uit hun nek lullen, ook niet. De waarheid zal in het midden liggen.

Voor mij genoeg redenen om geen EMAT toe te staan in mijn installatie of die van mijn ouders / naasten. Het prijsverschil met een volledige EATON/ABB/Hager kast voor een gemiddelde huisinstallatie is dermate klein IMHO dat ik risico gewoon niet wil lopen.
@Davidshadow13 Het stoort dat een oplossing wordt afgeserveerd op basis van een verjaardagsverhaal. Het wordt volop aangedikt. Dat was de reden voor mijn post. TS heeft helemaal niet gevraagd naar merken of ervaringen met merken. Er wordt uit het niets als feit gepresenteerd dat EMAT levensgevaarlijk zou zijn.

Welke spullen je gebruikt mag iedereen gelukkig zelf weten. Toevoeging: binnen de wettelijke kaders.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ParaNoID schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:35:
[...]

geloof dat ze 150cm vanaf de vloer tot bovenkant meterbord aan houden tegenwoordig..
mocht die al rond de 150cm zitten dan kan je het wel shaken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:51:
[...]

Straffe verhalen... Ik zit al 25 jaar in het elec-wereldje en heb zoiets nog nooit gehoord laat staan meegemaakt.
Tsja je mag het een straf verhaal vinden maar ik weet ondertussen beter. En zoals @Davidshadow13 ook zegt, als installateur maak je keuzes op basis van je ervaringen.

Ieder zijn keuze maar ik raak het niet weer aan.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 28-11-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

hesselbeertje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:13:
[...]

Tsja je mag het een straf verhaal vinden maar ik weet ondertussen beter. En zoals @Davidshadow13 ook zegt, als installateur maak je keuzes op basis van je ervaringen.

Ieder zijn keuze maar ik raak het niet weer aan.
Hoe heb je eigenlijk getest dat die verliesstroomschakelaar pas afvalt op 170 mA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:26:
[...]

Hoe heb je eigenlijk getest dat die verliesstroomschakelaar pas afvalt op 170 mA?
Fluke installatietester. Kun je in de VAR modus iedere waarde invullen die je wilt. Ik was nieuwsgierig achterdochtig toen een 30ma er ook op de 100ma instelling er nog niet uit ging.

[ Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 28-11-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@hesselbeertje 8)7 dat hoort niet tot de uitrusting van een gemiddeld elektricien. Ok ja... niks tegenin te brengen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:47:
@hesselbeertje 8)7 dat hoort niet tot de uitrusting van een gemiddeld elektricien. Ok ja... niks tegenin te brengen :D
Ik vind dat eigenlijk wel standaard gereedschap :? Je zult toch isolatieweerstanden moeten kunnen meten, en aardlekschakelaars testen. Sowieso bij oplevering van grotere klussen gebruik ik m, maar ook heel vaak storingzoeken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@hesselbeertje Jij kan dat vinden maar daarom is het nog niet zo. Een isolatiemeter behoort tot de standaard uitrusting en die kost een fractie van een fluke installatietester.
Op een aardlekautomaat zit een testknop die exact de waarde heeft waarop die moet afschakelen. Slaat ie niet af dan is het over en out en vervangen. Als jij dat ding bovenhaalt om te zien op welke waarde die wel afschakelt ben je in mijn ogen show aan het verkopen en tijd aan het rekken.

Verder dan bovenstaande heb ik nog nooit meer nodig gehad dan mijn multimeter om storingen te zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Ligone op 28-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:17:
@hesselbeertje Jij kan dat vinden maar daarom is het nog niet zo. Een isolatiemeter behoort tot de standaard uitrusting en die kost een fractie van een fluke installatietester.
Op een aardlekautomaat zit een testknop die exact de waarde heeft waarop die moet afschakelen. Slaat ie niet af dan is het over en out en vervangen. Als jij dat ding bovenhaalt om te zien op welke waarde die wel afschakelt ben je in mijn ogen show aan het verkopen en tijd aan het rekken.

Verder dan bovenstaande heb ik nog nooit meer nodig gehad dan mijn multimeter om storingen te zoeken.
Dan verschillen wij van mening over nut en noodzaak van zo'n ding. Prima, maar om te beginnen over 'show verkopen' is niet nodig m.i.

Hoe meet jij de afschakeltijd overigens als je de testknop gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 28-11-2023 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55
Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:17:

Bij het opleveren van projecten en NEN 3140 keuringen heb je toch wat meer nodig dan een megger en een multimeter.
Hoe meet je daar bijvoorbeeld de aardverspreidingsweerstand of circuitimpedantie mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

devriesjande schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:37:
[...]

Bij het opleveren van projecten en NEN 3140 keuringen heb je toch wat meer nodig dan een megger en een multimeter.
Hoe meet je daar bijvoorbeeld de aardverspreidingsweerstand of circuitimpedantie mee ?
Ik dacht dat we het hier over huisinstallaties en de gemiddelde elektricien hadden. NEN 3140 is dan niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55
Ook bij het opleveren van een huisinstallatie zal je de aardverspreidingsweerstand en circuitimpedantie moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Noutie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:05:
Als EMAT echt heel erg gevaarlijk zou zijn, dan zou daar iets aan gedaan worden. De hoogwaardigere onderdelen van een Rolls Royce, zorgen er niet voor dat de Dacia ineens "niet meer kan".

Vergelijk het met iemand, die uit overtuiging misstanden rond Windows "spaart" om toe te passen in een betoog over de superioriteit van Apple producten.

In onze vorige woning zat een groepenkast met 4 smeltzekeringen. Daar zou een kastje met EMAT automaten een enorme vooruitgang zijn geweest. Nu hebben we Hager en dus de uitbreiding in 2021 ook met Hager spul laten doen.

"Vakidioten" weten je op elk vlak wel precies uit te leggen waarom je meer geld uit moet geven. Als je teveel vakidioten spreekt, dan wordt het duur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Anoniem: 39993 Op zich zijn de A-merken niet per se duur. Wat het duur maakt is de groothandel.

Sprak een tijdje terug een verkoper van Ikonik die mij wat wilde verkopen als IT ondernemer. Die hadden ook elektra in het assortiment, want het was ze opgevallen dat Technische Unie gigantische winsten op ABB, Holec, etc draait en installatiebedrijven betalen dat gewoon (uit gewoonte en gemak).

Vergelijk eens een ABB SN lijn kast met kamrails bij Sandervunderink met het aanbod van EMAT. Voor een vergelijkbare kast betaal je minder bij ABB dan bij EMAT. Dus om de prijs hoef je geen EMAT te kiezen. Pak je een ABB HAF kast met busboard is die marginaal duurder dan EMAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dijkstra
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Mijn sauna is nu (6 Kw) met 3 niet mechanisch gekoppelde automaten aangesloten, lang geleden. Mag dat van de NEN 1010. Of ben ik door de tijd ingehaald.
Ik kocht de sauna in mijn 1e huis 45 jaar geleden en werd door de Pen met een 3F aansluiting, met 3 smelt-zekeringen, uitgelegd. Nu in mijn huidige huis al 25 jaar geleden is het uitgelegd met 3 losse automaten,
Ik bedoel, je kunt toch niet iedere keer je installatie moeten aanpassen, als ze de spelregels wijzigen!!
In het laatst kwartier van opwarmen wordt er een element uitgeschakeld voor het bereiken van de juiste temperatuur.
Of moet ik dat toch gaan vervangen, werkt al 45 jaar zo, ik zie niet wat er onveilig is!
Omdat ik op diverse plaatjes een gekoppelde 3F automaat zag op een 3F groep..

dank U
Pagina: 1