Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Condensatie aan het dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Hi all,

Ik heb afgelopen zomer een woning gekocht.

Ik weet niet of deze info relevant kan zijn, if not, I am sorry.
De woning is van midden jaren 90, 162m2 woonopervlakte op de begane grond en zo'n 75 m2 op de bovenverdieping. Beneden ligt er overal vloerverwarming met een paar kleine radiatoren, en boven staat er in iedere kamer een radiator (4 kamers). Hele huis heeft een kruipruimte op zand met 80 cm hoogte. Van de zomer heb ik een warmtepompboiler (LG Warmtepompboiler 200 liter) en een nieuwe CV ketel geïnstalleerd (Remeha Quinta Ace 45).

Probleem
Ik heb op verschillende plekken in huis last van neerkomend vocht, en volgens mij is dat allemaal condensatie van vocht dat binnenshuis zit. Zo is dat boven de dakramen dat het af en toe druppelt (vooral 's avonds wanneer het kouder wordt), en nu sinds vandaag ook midden in de keuken (gelukkig moet ik nog een nieuw plafond leggen). Dit in de keuken is met een stukje platdak erboven, en ik heb daar nog niets aan gedaan. Het is een drup iedere 10 minuten ofzo.

Bij de dakramen heb ik alles schoongemaakt langs buiten, om zeker te zijn dat het niet daar vandaan kwam. Het is een leien dak, met folie, isolatie (volgens de orignele tekeningen Isodek 90 mm (?)) en dan is het aan de binnenkant afgewerkt met een blokhutproefiel. Muurisolatie is minimaal (moest een nieuwe afvoer voor de CV installatie boren en ik kwam ongeveer 3 cm schuim tegen tussen de binnen- en buitenmuur.

Vloer isolatie naar de kruipruimte is er vandaag nog niet.

Ik heb een dehumidifier gekocht 2 weken geleden en ondertussen is er zo'n 80 liter water uit de lucht gehaald. Luchtvochtigheid is rond de 60%, wanneer hij aanstaat zakt het iets, wanneer hij niet aanstaat stijgt het. In sommige kamers was het >70%.

Om de woning op 16 graden te houden moet ik 8 tot 10 m3 gas verbranden per dag, dus de kachel staat laag zullen we maar zeggen...
offtopic:
Grote open ruimtes zijn mooi, maar ellendig om te verwarmen

Mijn vraag, om dit issue op te lossen, denken jullie dat het beter zou zijn om vanaf buiten de volledige isolatie te gaan herzien? Zou het helpen als ik vanaf binnen extra ga isoleren (dat was het oorspronkelijke plan, om 140 mm pir platen te gaan bevestigen en dan af te werken met gipsplaten).

Ik ben bang dat wanneer ik een daklegger laat komen dat het antwoord altijd is "Ja meneer, dat gaat een nieuw dak worden met moderne isolatie".

Bedankt alvast!
Eelco

Alle reacties

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eelcootjuh schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:26:

Om de woning op 16 graden te houden moet ik 8 tot 10 m3 gas verbranden per dag, dus de kachel staat laag zullen we maar zeggen...
offtopic:
Ik ben geen expert maar is deze lage temperatuur niet de oorzaak van het probleem? Je schrijft over condensatie, maar lijkt mij het gevolg van laag stoken, hoge luchtvochtigheid buiten en wellicht gebrekkige ventilatie.

Hoe is je ventilatie geregeld?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gezien het bouwjaar is dit vrijwel zeker een gevalletje van te weinig verwarmen en te weinig (permanent!) ventileren.

Op zich is het wel enigszins apart dat het tegen een hellend dak condenseert met 9cm isolatie waar in dat dakvlak ook een dakraam zit. Condensatie vindt namelijk plaats op het koudste punt en de U-waarde van het dak is gegarandeerd beter dan het glas. Eventueel verstandig om daar te kijken naar tocht/luchtlekken/detailfouten in de opbouw. edit: op zich kan het wel als het raam een ventilatierooster heeft, want dan koelt koude lucht het oppervlak direct boven het raam sterk af (verwarmen is de oplossing)

Deels idem in de keuken met plat dak. Let bij plat dak op dat je niet zomaar van binnenuit kunt naisoleren. Dat werkt anders dan bij een hellend dak.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2023 09:38 ]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Zoals hierboven gezegd, droogstoken en ventileren.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:59
jaren 90 bouw dus dan moeten er roosters in de ramen zitten en is er ergens een ventilatiebox in je huis. Daardoor is er continue ventilatie en zal vocht dus wegeventileerd worden uit huis. Dan kan het ook niet condenseren op koude plekken en druppelen.
Is je ventilatiebox er nog inclusief afzuiging in badkamer, keuken en toilet?

Je woning op 16 graden houden is ook niet bevorderlijk om vocht weg te krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jarno Nelis
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-03 12:50
ventileren, ventileren en ventileren. klinkt vervelend in deze koude dagen, maar het moet wel. verder is 16 graden zoals boven vermeld wel echt heel koud en bevoordeeld u niet. mocht u problemen hebben met en stoken van gas zijn infrarood panelen of elektrische kachels misschien de oplossing.

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
8 tot 10 m3 stoken om je woning op 16 graden te houden is best veel. Als je de kachel op 19 zou zetten ben je vast en zeker deze dagen wel 20+ m3 nodig denk ik. Dat klinkt wel heel veel.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:34
Nenoki schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:54:
8 tot 10 m3 stoken om je woning op 16 graden te houden is best veel. Als je de kachel op 19 zou zetten ben je vast en zeker deze dagen wel 20+ m3 nodig denk ik. Dat klinkt wel heel veel.
Het is ook best een groot huis. 162m2+75m2 boven.

En daarbij: "Grote open ruimtes zijn mooi, maar ellendig om te verwarmen"

Je kan natuurlijk altijd kijken wat er boven je keuken zit, qua vocht, isolatie, lek dak?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:37
Meer stoken en meer ventileren. Juist nu het buiten zo koud wordt is het wegventileren van vochtige lucht en het opwarmen van koude droge lucht geen uitdaging meer.

En wat betreft die 8 tot 10 kuub... duik onder je vloer en isoleer die. Je hebt vloerverwarming, je stookt nu voor de wormen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eelcootjuh schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:26:
Hi all,

Ik heb afgelopen zomer een woning gekocht.

Ik weet niet of deze info relevant kan zijn, if not, I am sorry.
De woning is van midden jaren 90, 162m2 woonopervlakte op de begane grond en zo'n 75 m2 op de bovenverdieping. Beneden ligt er overal vloerverwarming met een paar kleine radiatoren, en boven staat er in iedere kamer een radiator (4 kamers). Hele huis heeft een kruipruimte op zand met 80 cm hoogte. Van de zomer heb ik een warmtepompboiler (LG Warmtepompboiler 200 liter) en een nieuwe CV ketel geïnstalleerd (Remeha Quinta Ace 45).

Probleem
Ik heb op verschillende plekken in huis last van neerkomend vocht, en volgens mij is dat allemaal condensatie van vocht dat binnenshuis zit. Zo is dat boven de dakramen dat het af en toe druppelt (vooral 's avonds wanneer het kouder wordt), en nu sinds vandaag ook midden in de keuken (gelukkig moet ik nog een nieuw plafond leggen). Dit in de keuken is met een stukje platdak erboven, en ik heb daar nog niets aan gedaan. Het is een drup iedere 10 minuten ofzo.

Bij de dakramen heb ik alles schoongemaakt langs buiten, om zeker te zijn dat het niet daar vandaan kwam. Het is een leien dak, met folie, isolatie (volgens de orignele tekeningen Isodek 90 mm (?)) en dan is het aan de binnenkant afgewerkt met een blokhutproefiel. Muurisolatie is minimaal (moest een nieuwe afvoer voor de CV installatie boren en ik kwam ongeveer 3 cm schuim tegen tussen de binnen- en buitenmuur.

Vloer isolatie naar de kruipruimte is er vandaag nog niet.

Ik heb een dehumidifier gekocht 2 weken geleden en ondertussen is er zo'n 80 liter water uit de lucht gehaald. Luchtvochtigheid is rond de 60%, wanneer hij aanstaat zakt het iets, wanneer hij niet aanstaat stijgt het. In sommige kamers was het >70%.

offtopic:

Mijn vraag, om dit issue op te lossen, denken jullie dat het beter zou zijn om vanaf buiten de volledige isolatie te gaan herzien? Zou het helpen als ik vanaf binnen extra ga isoleren (dat was het oorspronkelijke plan, om 140 mm pir platen te gaan bevestigen en dan af te werken met gipsplaten).

Ik ben bang dat wanneer ik een daklegger laat komen dat het antwoord altijd is "Ja meneer, dat gaat een nieuw dak worden met moderne isolatie".

Bedankt alvast!
Eelco
ik ben niet geheel overtuigd van het condens verhaal.

midden jaren 90 plat dak kan bijna geen condens zijn, daavoor waren de isolatie eisen al te hoog. of er moeten delen van een koud dak opbouw weg gehaald zijn. maar nog vaker was het gewoon een warm dak. En bij je dakraam kan het condens zijn wat aan de onderlant van de pannen zit en vervolgens onder je manchet loopt. Een pan lichten om te kijken of de waterkerende laag (spinvlies) wel is aangesloten op het dakraam. daarnaast kan je ook direct de goot controleren. als dat allemaal goed zit kan het een paar druppels condens zijn maar dat kan nooit veel zijn en zou prima tegen gehouden kunen worden door een goed afgepurd dakraam frame.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Had iemand al aangeraden om voldoende te verwarmen en ventileren? Dat is op korte termijn belangerijk. Hier kan je niet besparen.
Daarnaast goed checken of er geen structurele problemen zijn, denk aan optrekkend vocht en vochtinsijpeling.

En op langere termijn: plan opstellen om goed te gaan isoleren, dat is waar je gaat besparen. Je blijft ventileren en verwarmen, maar door goeie isolatie, ventilatie type D, nieuwe ramen, ... bespaar je op de kosten om dat te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
twain4me schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:39:
[...]

midden jaren 90 plat dak kan bijna geen condens zijn, daavoor waren de isolatie eisen al te hoog. of er moeten delen van een koud dak opbouw weg gehaald zijn. maar nog vaker was het gewoon een warm dak. En bij je dakraam kan het condens zijn wat aan de onderlant van de pannen zit en vervolgens onder je manchet loopt. Een pan lichten om te kijken of de waterkerende laag (spinvlies) wel is aangesloten op het dakraam. daarnaast kan je ook direct de goot controleren. als dat allemaal goed zit kan het een paar druppels condens zijn maar dat kan nooit veel zijn en zou prima tegen gehouden kunen worden door een goed afgepurd dakraam frame.
Op zich eenvoudig te kruischecken door met een IR-thermometer de verschillende oppervlakken te meten. Condens vormt zich op het koudste punt. Als dat overeenkomt dan kun je vervolgens kijken naar de oorzaak.

• twain4me
  • Laatst online: 19:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:36:
[...]

Op zich eenvoudig te kruischecken door met een IR-thermometer de verschillende oppervlakken te meten. Condens vormt zich op het koudste punt. Als dat overeenkomt dan kun je vervolgens kijken naar de oorzaak.
condens vormt zich niet op het koudste punt het vormt op alle punten die koud genoeg zijn in verhouding tot de luchtvochtigheid en luchttemperatuur. en ook lekkage veroorzaakt een dipje in temperatuur. je zal dan dus moeten rekenen, alleen meten is niet voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-11-2023 13:55 ]

• eelcootjuh
Bedankt iedereen! Aan de reacties te zien zal ik gaan focussen op ventileren en verwarmen 😅.

De ramen hebben helaas geen ventilatiestand (op 2 nieuwere dakramen na - 1x in de badkamer en 1x in de gebruikte slaapkamer). Betreft een woning in België.

Nu vrijdag komt er iemand langs om te kijken naar de isolatie voor de kruipruimte.
No Hands schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:44:
jaren 90 bouw dus dan moeten er roosters in de ramen zitten en is er ergens een ventilatiebox in je huis. Daardoor is er continue ventilatie en zal vocht dus wegeventileerd worden uit huis. Dan kan het ook niet condenseren op koude plekken en druppelen.
Is je ventilatiebox er nog inclusief afzuiging in badkamer, keuken en toilet?

Je woning op 16 graden houden is ook niet bevorderlijk om vocht weg te krijgen.
Helaas geen roosters in de ramen en ook geen ventilatiebox - ik probeer te ventileren met ramen en deuren.
Nenoki schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:54:
De living is bijvoorbeeld 16x6 meter en gaat door tot de nok - een ruime 5 meter. Dus zo'n 450 m3.
twain4me schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:39:
[...]

Het is een leiendak - maar ik ga dan toch nog eens op onderzoek
naftebakje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:33:
Had iemand al aangeraden om voldoende te verwarmen en ventileren? Dat is op korte termijn belangerijk. Hier kan je niet besparen.
Daarnaast goed checken of er geen structurele problemen zijn, denk aan optrekkend vocht en vochtinsijpeling.

En op langere termijn: plan opstellen om goed te gaan isoleren, dat is waar je gaat besparen. Je blijft ventileren en verwarmen, maar door goeie isolatie, ventilatie type D, nieuwe ramen, ... bespaar je op de kosten om dat te doen.
Ja, er is inderdaad een langetermijn plannen, maar misschien moet ik wat gaan shiften in de prioriteiten

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eelcootjuh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:55:

Nu vrijdag komt er iemand langs om te kijken naar de isolatie voor de kruipruimte.
Check meteen even hoe het is gesteld met de ventilatie in je kruipruimte!

• eelcootjuh
De isolatieman is net geweest, dus een kleine update.
De lekken zijn van condensatie door het niet goed monteren van de dakramen - er was nog een plekje dat ik in de gaten moest houden en daarna best een dakwerker uitnodigen om de aansluitingen te corrigeren. Het was niet de grootste prioriteit.

Dakisolatie bijsteken gaat niet de grootste rendement winst behalen, er zit dakisolatie, deze zag er OK uit, niet de dikste, maar kon er nog wel even mee vooruit.

Grootste gebrek is spouwmuur isolatie (zeer minimaal, kan terug opgevuld worden met pur) en vloerisolatie. De kruipruimte zag er goed uit, is droog (klein beetje condensatie langs voor, maar dat mocht geen naam hebben).

Hij ging nu een offerte maken voor de spouwmuur en vloer. Vloer isolatie zou eventueel dit jaar nog kunnen - er is veel tijd vrijgekomen door de hoge grondwaterstand. Voor de spouwmuur moeten eerst alle kozijnen opnieuw afgekit worden en moet het iets warmer zijn.

Ergens wel wat 'opgelucht'

• Lollercopter
  • Laatst online: 12-11 15:43
Gezien je verhaal heb je gewoon 0.0 ventilatie omdat je geen roosters heb en ook geen ventilatie box. Daardoor heb je gewoon super vochtige lucht binnen, ik denk ook dat als je de CO2 gaat meten je je rot schrikt.

Ga je nu staan koken + leven in die ruimte dan gaat de luchtvochtigheid naar >70% en slaat dat neer op koude oppervlakten. Zeker als je niet erbij gaat stoken (waardoor de relatieve luchtvochtigheid naar beneden gaat) dan gaat het snel mis.

Ik zou die isolatie laten zitten voorlopig en eerst nadenken over de ventilatie, je zal toch echt minimaal een afzuiging moeten monteren, en nadenken over roosters of plekken waar de verse lucht door naar binnen kan stromen. Ga je roosters monteren zonder een ventilatiebox dan komt daar bij sommige weersomstandigheden alsnog nauwelijks frisse lucht door.

Het mooiste is een WTW systeem, maar dat zal lastig worden denk ik in bestaande bouw. Door het ventilatieverlies zal je nog iets meer moeten stoken, maar dat is maar zo. Uiteindelijk heb je maar een paar weken dit soort weer in de winter (?).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-11 20:48
eelcootjuh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:55:

[...]

De living is bijvoorbeeld 16x6 meter en gaat door tot de nok - een ruime 5 meter. Dus zo'n 450 m3.

[...]
16x6 meter is 96 m² tot aan de nok. Da's 3 keer zo groot als de gemiddelde living kwa oppervlakte alleen al. 8 tot 10 m³ per dag om op 16 te houden lijkt me dan ook gewoon normaal... Ik verstook nu ook 8 tot 10 m³ per dag om het gedurende de dag op 19°C te houden met 0°C buiten, maar mijn beneden zonder veranda(die ik op 15°C houdt) is dan ook "maar" 45 m² met een plafondhoogte van max 2.3m (15 m² heeft maar 2.1m hoogte)

edit: zie nu pas dat je zelf aangeeft het vrij normaal te vinden :)

[ Voor 13% gewijzigd door skelleniels op 01-12-2023 13:30 ]

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1