Koudeval ondanks tripel glas. vloerverwarming inregelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Hoi allemaal,

In onze nieuwe aanbouw (serredak, glazen pui, alles tripel glas) wil het maar niet behaaglijk warm worden (of in elk geval, niet altijd) De thermometer geeft netjes 20.5 graden aan, maar zo voelt het niet. Lijkt me dus een kwestie van koudeval, ondanks het gebruik van tripel glas. Als ik met een IR-oorthermometer meet, lijkt het glas wel redelijk warm te zijn, maar de kozijnen niet (meten ongeveer 17 graden, bij de aansluiting met het glas nog minder). Ook de muur boven bij de aansluiting van de nok van de serre op de voormalige buitenwand lijkt behoorlijk koud te blijven, en daar zijn de kozijnen nog kouder.

Ik heb (bijna) bovenin een thermometer opgehangen, die zit iets boven de 18 graden. De warmte stijgt dus in elk geval niet lekker op

Bij de aansluiting van de vloer op de serre is het ook erg koud, kouder dan de overige grond-muuraansluitingen (jaren 80-constructie, 1-en-al koudebrug, en de vloerverwarming loopt niet heel erg tot in de hoek, want daar konden ze niet bij met de betonfrees). In het hoekje zelfs 12 graden, maar daar lijkt ook tocht binnen te komen. Gaat de serreboer naar kijken

Verwarming is met vloerverwarming op lage temperatuur, door de hele begane grond. Die draait nu op een aanvoertemperatuur van 27 graden, en krijgt daarbij al regelmatig een overshoot (hij sloeg om half 1 af bij iets boven de 20 graden. Om 3 uur was het 20.4). De vloer onder de serre blijft ook relatief koud (23 graden vs 24 elders. Bij de randen nog minder). Ik heb de groepen waarvan ik weet dat ze niet bij de buitenmuren komen al wat dichtgedraaid, dat lijkt iets te helpen, maar nog niet voldoende. probleem is dat ik niet van elke groep precies weet waar die ligt, dus of ik hem dicht kan draaien.

Kan iemand iets zeggen over de zinnigheid/effectiviteit/rendement van de oplossingen die ik in gedachten heb?

- nog meer aanklooien met de inregeling van de vloerverwarming. Ik vrees alleen dat ik dan ook groepen af ga moeten knijpen bij de overige buitenmuren of het trapgat naar boven, wat daar dan weer koudeval kan geven. Heb er nu al wat last van bij m'n werkplek (dakraam met gewoon dubbel glas) Ander potentieel probleem is dat ik dan mogelijk flow tekort ga komen voor de totale warmtebehoefte? Kan natuurlijk wel de temperatuur omhoog zetten maar dat zal vermoedleijk rendement kosten, mogelijk bij echte kou een te hoge vloertemperatuur veroorzaken, en juist niet voldoende draaiuren hebben als het wat minder koud is, waardoor de vloer soms warm genoeg is, en soms te koud? Dat laatste merk ik nu al als de WP SWW gaat maken. Kamertemperatuur blijft op peil, maar comfort neemt af.

- de aannemer (zelf of de vvw-toko die onder de serre blijkbaar wel even een wat kortere groep met 7.5 HoH hadden mogen leggen) en/of serreboer zo gek zien te krijgen om iets aan de situatie te verbeteren? Maar wat dan en hoe?

- extra verwarming/afgifte regelen.
-- Kies ik dan het best een infraroodpaneel, (vermoedelijk duurder in gebruik, maar stroom aanleggen is een stuk makkelijker dan cv-leiding; lijken niet in lang-en-dun te bestaan) of een jaga-convector (Haalt dat wat uit bij zo'n lage aanvoer? Leidingwerk wordt sowieso hakken en breken. Onderlangs door een of meerdere funderingen heen, bovenlangs kan door hout/gips plafonds/muren, maar dat is wel een hoop reparatiewerk)
--verticaal aan de zijwand , of horizontaal aan de boven/achter wand? (serre is p/m 2.7mx2.3m bxd)

- gewoon warmer stoken en kijken of dat wat uithaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Somethingsin op 27-11-2023 17:05 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Kun je een FLIR / IR camera regelen/huren/kopen?
- Let op met meten van glas en reflecterende oppervlakken met een IR-oorthermometer of een FLIR, je meet niet wat je denkt te meten.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met 27 graden krijg je weinig stralingswarmte wat voor veel mensen behagelijk voeld is. (het openhaard gevoel) als je daar gevoelig voor bent is infrarood denk ik de makkelijkste vorm. een jaga concetor zal zorgen voor wat meer afifte maar doet veder ook weinig met dat behagelijke gevoel. dat is trouwens ook de reden dat veel mensen in nieuwbouw woningen de thermostaat net iets hoger hebben staan dan in een oud jaren 70 hut. Ze missen die straling die eens in de zoveeltijd je lekker tot op het bot verwarmd (als de cv ketel is aangeslagen)

Je uitvogelen welke groep bij de serre zit (bv met warmtecamera)en de rest iets dicht draaien, dan zal de vloer wat meer in balans komen.
En ik weet niet of je nacht verlaging toepast maar omdat daar de afgifte wat klein lijkt te zijn zal nachtverlaging er voor zorgen dat dat stuk vloer harder terug koelt en dus ook meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen. wellicht is de vloer ook bouwkundig anders.( lees: meer beton)

daarnaast kan je door raambekleding de koude val meer naar de grond sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Juup schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:08:
- Kun je een FLIR / IR camera regelen/huren/kopen?
- Let op met meten van glas en reflecterende oppervlakken met een IR-oorthermometer of een FLIR, je meet niet wat je denkt te meten.
- Vast wel, maar met het oog op je tweede punt huur ik er waarschijnlijk best een ervaren gebruiker bij :P. Was iets dergelijks toch al half van plan om te kijken of de voor-de-jaren-80-uitstekende-maar-wel-al-veertig-jaar-oude isolatie in de rest van het huis nog naar behoren werkte, maar wat zou het in dezen specifiek bijdragen?

- meet je dan eerder te hoog of te laag? hoe zit dat met ruw gepoedercoat aluminium? Daar zijnde kozijnen van

-'sin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:21
Waar hangt de thermostaat die 20,5 graden weergeeft?

De isolatiewaarde van triple glas is weliswaar goed vergeleken oudere glassoorten, maar vergeleken met een muur heeft Triple glas eigenlijk nog altijd een matig tot slechte isolatiewaarde.
Triple glas met een U-waarde van 0,7 heeft een R-waarde van 1/0,7 = 1,43.
Dat is nauwelijks beter dan de minimale eis voor muurisolatie uit begin jaren tachtig.

Als je daar dan bij telt dat de serre relatief veel vierkante meters aan buitenschil heeft ten opzichte van het vloeroppervlak, dan is het niet meer dan logisch dat het er wat frisser is dan de rest van de begane grond.

Serres zijn bedoeld als aangename verblijfsruimte in voor- en najaar. En eventueel zomer met zonwering op het 'dak' en de deuren volledig open. In de winter is een echte serre de uitstekende plek voor tuinplanten die niet tegen vorst kunnen, maar een serre hoort in de winter eigenlijk geen onderdeel van de (verwarmde) leefruimte te zijn.

Als de aannemer gewoon de vloerverwarming heeft geleverd zoals besteld en de serre leverancier ook, dan valt daar niet veel te halen. De serre moet uiteraard wel volledig luchtdicht zijn indien deze recent geplaatst is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat het bijdraagt: een beter beeld van waar het probleem echt zit.
Wat meet je bij glanzende objecten? Iets tussen het spiegelende object en het gespiegelde object.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:12:
[...]

- Vast wel, maar met het oog op je tweede punt huur ik er waarschijnlijk best een ervaren gebruiker bij :P. Was iets dergelijks toch al half van plan om te kijken of de voor-de-jaren-80-uitstekende-maar-wel-al-veertig-jaar-oude isolatie in de rest van het huis nog naar behoren werkte, maar wat zou het in dezen specifiek bijdragen?

- meet je dan eerder te hoog of te laag? hoe zit dat met ruw gepoedercoat aluminium? Daar zijnde kozijnen van
spiegelende opperlaktes geven gewoon verkeerde metingen, ze zijn niet altijd te hoog of te laag. wel meestal verkeerd. stukje tape even laten zitten om op temperatuur te komen en dan meten. je kan er zelfs speciaal emissie tape voor kopen maar dat is een beetje duur. :+

https://www.testo.com/nl-...pervlakken-op/p/0554-0051

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 27-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 15:17
Mogelijks nog iets stom maar die digitale thermometers van tegenwoordig kun je vaak callibreren in de app of maw die dingen durven wel eens een afwijking hebben.

Voor de rest kan jij wel tripple glas steken of zelfs vacuum glas, als je met koudebruggen zit tot zelfs hoeken van de vloer die slechts 12 graden zijn, nogal logisch dat je dat gaat voelen. Normaal heb je ook superisolerende kozijnen gestoken als je aan zwaar triple glas begint gezien dat type kozijn intressanter is dan het glas zelf dus lijkt mij heel raar dat je daar minder zou meten.

Echter een IR oor thermometer? En dat op glas gebruiken? Je moet al niet enkel een gewone IR meter hebben, je moet er al een hebben waar je de reflectie kan instellen als je dan ook nog eens glas wilt gaan meten. Je meetresultaten zijn dus momenteel te weinig waard om conclusies uit te trekken.

(huur meteen een dure warmtecamera ipv te investeren in een IR meter)

Een aanvoer temp van 27 graden voor de vloerverwarming/warmtewisselaar is in mijn ervaring ook echt wel laag, 35 graden is wat ik doorgaans naar mijn wisselaar stuur om dan uiteindelijk een vloer van 22-24 graden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:12:
Met 27 graden krijg je weinig stralingswarmte wat voor veel mensen behagelijk voeld is. (het openhaard gevoel) als je daar gevoelig voor bent is infrarood denk ik de makkelijkste vorm. een jaga concetor zal zorgen voor wat meer afifte maar doet veder ook weinig met dat behagelijke gevoel. dat is trouwens ook de reden dat veel mensen in nieuwbouw woningen de thermostaat net iets hoger hebben staan dan in een oud jaren 70 hut. Ze missen die straling die eens in de zoveeltijd je lekker tot op het bot verwarmd (als de cv ketel is aangeslagen)

Je uitvogelen welke groep bij de serre zit (bv met warmtecamera)en de rest iets dicht draaien, dan zal de vloer wat meer in balans komen.
En ik weet niet of je nacht verlaging toepast maar omdat daar de afgifte wat klein lijkt te zijn zal nachtverlaging er voor zorgen dat dat stuk vloer harder terug koelt en dus ook meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen. wellicht is de vloer ook bouwkundig anders.( lees: meer beton)

daarnaast kan je door raambekleding de koude val meer naar de grond sturen.
de stralingswarmte zal vooral door de overall-vloertemperatuur komen toch? Als ik die hoger maak dan de 23/24 graden nu zal het in de hele ruimte dan niet ook (te) warm worden?
Voor die stralingswarmte heb ik juist een nachtverlaging toegepast (in de praktijk vrij beperkt, zo te zien koelt de kamer af naar ongeveer 18.5-19 's nachts. Setpoint gaat om 05:30 naar 19.5 om op tijd wat warmte erin te krijgen, dan om 11:00 naar 20 en 15:00. Door de overshoots kom je dan ongeveer uit dat hij net aanslaat bij elke temperatuurverhoging. Dit om het verwarmingsvermogen verdeeld over de dag aan te spreken als dat de meeste nuttige stralingswarmte oplevert. Om 18:00 gaat het terug naar 19) Dit was een tip voor meer comfort bij vloerverwarming uit een blogpost van www.wth.nl. De warmtepomp staat effectief dus maar iets van 9-10 uur per dag die 27 graden aan te voeren, is blijkbaar qua totale warmtetevoer genoeg, maar niet tegen de koudeval.

Ik heb dus de meeste groepen al dichtgedraaid. De groepen die aan de serre-kant zitten (ongeveer) gaan op 3-4 l/h (maximaal open, de flowmeter gaat tot 5, maar dat trekt de WP-circulatiepomp blijkbaar niet) , de rest op 1-2, en ééntje waarvan ik vrij zeker weet dat die in het midden zit op ongeveer 0.5. Moet ik de andere groepen nog verder dichtdraaien? Wordt op gegeven moment wel erg weinig totaal voor een warmtepomp, toch?

Het stuk vloer daar is sowieso anders. Qua constructie wel ongeveer vergelijkbaar, maar later aangebouwd dus mogelijk iets dikker of juist dunner. Geen idee eigenlijk. Sowieso wel minder geïsoleerd (nadat het beton er al inzat gelezen dat 3.5 wel wat krap is voor vloerverwarming, toen de vloer in de rest van het huis nageïsoleerd naar (theoretisch) 6, maar bij de uitbouw kwamen we daar niet goed meer bij want geen toegankelijke kruipruimte.

Warmer stoken dus een optie, en zo'n IR-ding. Raambekleding is niet ideaal ( schuin glasdak en vouw-pui over de volle breedte, dus niet echt makkelijk te bevestigen)

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Triple glas isoleert goed t.o.v. ander glas, maar zeer slecht t.o.v. bijvoorbeeld een standaard plat dak volgens bouwbesluit. Koudeval is dus niet zo vreemd, zeker als er glas rondom zit.

Oplossing is meer warmte afgeven in deze ruimte. Dat doe je door je vloerverwarming waterzijdig in te regelen. Eerst achterhalen welke groep waarheen gaat en wat je legplan is. Bij waterzijdig inregelen is het hebben van flowmeters eigenlijk ook wel een must, want dan kan je groepen op een bepaald debiet gaan instellen. Ik vermoed ook dat je aanvoertemperatuur in je vloerverwarming omhoog moet om de afgifte van de groep in de serre te verhogen en dan dus de flow in alle andere groepen omlaag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
sprankel schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:31:
Mogelijks nog iets stom maar die digitale thermometers van tegenwoordig kun je vaak callibreren in de app of maw die dingen durven wel eens een afwijking hebben.

Voor de rest kan jij wel tripple glas steken of zelfs vacuum glas, als je met koudebruggen zit tot zelfs hoeken van de vloer die slechts 12 graden zijn, nogal logisch dat je dat gaat voelen. Normaal heb je ook superisolerende kozijnen gestoken als je aan zwaar triple glas begint gezien dat type kozijn intressanter is dan het glas zelf dus lijkt mij heel raar dat je daar minder zou meten.

Echter een IR oor thermometer? En dat op glas gebruiken? Je moet al niet enkel een gewone IR meter hebben, je moet er al een hebben waar je de reflectie kan instellen als je dan ook nog eens glas wilt gaan meten. Je meetresultaten zijn dus momenteel te weinig waard om conclusies uit te trekken.

(huur meteen een dure warmtecamera ipv te investeren in een IR meter)

Een aanvoer temp van 27 graden voor de vloerverwarming/warmtewisselaar is in mijn ervaring ook echt wel laag, 35 graden is wat ik doorgaans naar mijn wisselaar stuur om dan uiteindelijk een vloer van 22-24 graden te hebben.
heb al eens een andere thermometer naast de thermostaat gezet. Kwam op een 1-2 tiende graad gelijk uit.
Ja, dat die kozijnen zoveel kouder lijken verbaasde me ook, niet specifiek op de u-waarde van de kozijnen gelet. Mag er toch vanuit gaan dat een serreleverancier die triple glas aanbiedt iets passends levert.

En die 27 graden aanvoer lijkt toch echt genoeg voor 23-24 graden vloer, is een gesloten systeem dus wordt verder niet gemengd

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
frennek schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:35:
Triple glas isoleert goed t.o.v. ander glas, maar zeer slecht t.o.v. bijvoorbeeld een standaard plat dak volgens bouwbesluit. Koudeval is dus niet zo vreemd, zeker als er glas rondom zit.

Oplossing is meer warmte afgeven in deze ruimte. Dat doe je door je vloerverwarming waterzijdig in te regelen. Eerst achterhalen welke groep waarheen gaat en wat je legplan is. Bij waterzijdig inregelen is het hebben van flowmeters eigenlijk ook wel een must, want dan kan je groepen op een bepaald debiet gaan instellen. Ik vermoed ook dat je aanvoertemperatuur in je vloerverwarming omhoog moet om de afgifte van de groep in de serre te verhogen en dan dus de flow in alle andere groepen omlaag brengen.
Ok, de flowmeters heb ik, dus nu alleen weten hoe ver ik de andere groepen terug moet draaien (en waar ze liggen dus). Zit daar nog een minimum-flow (per groep of totaal) op om een redelijke werking te behouden?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
sprankel schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:31:

Voor de rest kan jij wel tripple glas steken of zelfs vacuum glas, als je met koudebruggen zit tot zelfs hoeken van de vloer die slechts 12 graden zijn, nogal logisch dat je dat gaat voelen.
Die 12 komt vermoedelijk door de tocht. Bij de rest van de aansluiting hebben we het eerder over 16-18, afhankelijk van waar je precies meet. Wat voor oppervlaktetemperaturen zouden normaal moeten zijn in zo'n hoekje?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:32:
[...]

de stralingswarmte zal vooral door de overall-vloertemperatuur komen toch? Als ik die hoger maak dan de 23/24 graden nu zal het in de hele ruimte dan niet ook (te) warm worden?
Voor die stralingswarmte heb ik juist een nachtverlaging toegepast (in de praktijk vrij beperkt, zo te zien koelt de kamer af naar ongeveer 18.5-19 's nachts. Setpoint gaat om 05:30 naar 19.5 om op tijd wat warmte erin te krijgen, dan om 11:00 naar 20 en 15:00. Door de overshoots kom je dan ongeveer uit dat hij net aanslaat bij elke temperatuurverhoging. Dit om het verwarmingsvermogen verdeeld over de dag aan te spreken als dat de meeste nuttige stralingswarmte oplevert. Om 18:00 gaat het terug naar 19) Dit was een tip voor meer comfort bij vloerverwarming uit een blogpost van www.wth.nl. De warmtepomp staat effectief dus maar iets van 9-10 uur per dag die 27 graden aan te voeren, is blijkbaar qua totale warmtetevoer genoeg, maar niet tegen de koudeval.

Ik heb dus de meeste groepen al dichtgedraaid. De groepen die aan de serre-kant zitten (ongeveer) gaan op 3-4 l/h (maximaal open, de flowmeter gaat tot 5, maar dat trekt de WP-circulatiepomp blijkbaar niet) , de rest op 1-2, en ééntje waarvan ik vrij zeker weet dat die in het midden zit op ongeveer 0.5. Moet ik de andere groepen nog verder dichtdraaien? Wordt op gegeven moment wel erg weinig totaal voor een warmtepomp, toch?

Het stuk vloer daar is sowieso anders. Qua constructie wel ongeveer vergelijkbaar, maar later aangebouwd dus mogelijk iets dikker of juist dunner. Geen idee eigenlijk. Sowieso wel minder geïsoleerd (nadat het beton er al inzat gelezen dat 3.5 wel wat krap is voor vloerverwarming, toen de vloer in de rest van het huis nageïsoleerd naar (theoretisch) 6, maar bij de uitbouw kwamen we daar niet goed meer bij want geen toegankelijke kruipruimte.

Warmer stoken dus een optie, en zo'n IR-ding. Raambekleding is niet ideaal ( schuin glasdak en vouw-pui over de volle breedte, dus niet echt makkelijk te bevestigen)
sjaal om doen dan maar :P het is gewoon inherent aan een glazen dak ook bij triple las.. een raampje van 1 meter hoog triple geeft geen merkbare koude val maar vanaf verdiepingshoog heb je gewoon voor nagenoeg iedereen merkbaar een koudeval. mijn pui is 6 meter hoog en heeft ook gewoon een koude val. leuke verkoop praatjes dat triple geen koude val heeft maar het heeft "slechts" minder koudeval.

Als ik jou zo hoor is die vloer dan gewoon nog niet warm hij is dan dus aan het vechten tegen de koude val en tegelijk het beton aan het opwarmen. en dan zet je hem alweer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:43:
[...]

sjaal om doen dan maar :P het is gewoon inherent aan een glazen dak ook bij triple las.. een raampje van 1 meter hoog triple geeft geen merkbare koude val maar vanaf verdiepingshoog heb je gewoon voor nagenoeg iedereen merkbaar een koudeval. mijn pui is 6 meter hoog en heeft ook gewoon een koude val. leuke verkoop praatjes dat triple geen koude val heeft maar het heeft "slechts" minder koudeval.

Als ik jou zo hoor is die vloer dan gewoon nog niet warm hij is dan dus aan het vechten tegen de koude val en tegelijk het beton aan het opwarmen. en dan zet je hem alweer uit.
Das inderdaad ook een van de opties in mn hoofd. Maar dan moet dus inderdaad de afgifte onder de pui omhoog (en in de rest van de ruimte omlaag want totale afgifte lijkt voldoende, toch? Thermostaat is redelijk dicht bij de serre). Vraag die overblijf is dan hoe ver ik de andere groepen dicht kan draaien en of we dan nog op een redelijke aanvoertemperatuur uitkomen.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 15:17
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:41:
[...]

Die 12 komt vermoedelijk door de tocht. Bij de rest van de aansluiting hebben we het eerder over 16-18, afhankelijk van waar je precies meet. Wat voor oppervlaktetemperaturen zouden normaal moeten zijn in zo'n hoekje?
Zolang je in de ruimte geen objecten kan meten die de gewenste kamer temperatuur hebben kan je stellen dat de kamer nog niet opgewarmd is.

Simpel gezegd, jij wilt 20 graden dus een stoel die in het midden van je vloer staat zou tevens 20 graden moeten zijn en in de praktijk vaak zelfs iets warmer. Het kan natuurlijk zijn dat je zaken met een heel grote thermische massa hebt, als je een groot betonblok in je ruimte zet gaat het heel lang duren tegen dat die dezelfde temperatuur heeft als de omgeving maar uiteindelijk zal alles in de ruimte dezelfde temperatuur aannemen als de lucht temperatuur.

Eenmaal de kamer dus is opgewarmd op 20 graden meet je idealiter overal rond de 20 graden, als jij plots 16-18 graden meet dan heb jij daar dus een lek (tov de overige isolatie in de ruimte) Als je de gevoelstemperatuur toch op 20 wilt houden moet dit gecompenseerd worden met objecten of plaatsen die pakweg 22-24 graden aangeven.

Lekken van 12 graden wilt gewoon zeggen dat je verlies zo groot is op die plaats dat je verwarming niet in staat het is te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
sprankel schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:07:
[...]

Zolang je in de ruimte geen objecten kan meten die de gewenste kamer temperatuur hebben kan je stellen dat de kamer nog niet opgewarmd is.

Simpel gezegd, jij wilt 20 graden dus een stoel die in het midden van je vloer staat zou tevens 20 graden moeten zijn en in de praktijk vaak zelfs iets warmer. Het kan natuurlijk zijn dat je zaken met een heel grote thermische massa hebt, als je een groot betonblok in je ruimte zet gaat het heel lang duren tegen dat die dezelfde temperatuur heeft als de omgeving maar uiteindelijk zal alles in de ruimte dezelfde temperatuur aannemen als de lucht temperatuur.

Eenmaal de kamer dus is opgewarmd op 20 graden meet je idealiter overal rond de 20 graden, als jij plots 16-18 graden meet dan heb jij daar dus een lek (tov de overige isolatie in de ruimte) Als je de gevoelstemperatuur toch op 20 wilt houden moet dit gecompenseerd worden met objecten of plaatsen die pakweg 22-24 graden aangeven.

Lekken van 12 graden wilt gewoon zeggen dat je verlies zo groot is op die plaats dat je verwarming niet in staat het is te compenseren.
Luchttemperatuur zegt niet alles dus? Nu zijn de overige muren/plafonds wel warmer dan de kamertemperatuur, en de vloer zoals gezegd. Blijft dus een vrij lokaal probleem. Dat tochtgat van 12 moet uiteraard opgelost worden, maar er moet daar in de buurt dus nog meer opgewarmd worden. Helder. Nog maar eens goed bekijken (en overleggen met aannemer/serreboer) of de aangedragen oplossingen volstaan.

————————

Moet trouwens zeggen dat het aantal doordachte reacties in korte tijd hier altijd blijft verbazen. Dank voor het meedenken tot nu toe iedereen!

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Kleine update: Heb de nachtverlaging wat afgezwakt (nu echt 19. Sloeg ook om 2 uur al aan) en de thermostaat 's ochtends wat verhoogd. Hij heeft nu met een aanvoer van een graad of 29-30 gedraaid. Wel flink wat energieverbruik (nu al 50* meer dan gisteren de hele dag), maar het probleem lijkt nu minder. Het zonnetje zal ook wel helpen natuurlijk, dat was er gisteren niet.

Wel merkbaar meer overshoot nu, de warmtepomp sloeg zojuist een uurtje na setpointverhoging van 20 naar 20.5 al af en zal nog wel even doorstijgen gok ik. Hopelijk betekent dat niet dat de vloer nu dusdanig gaat afkoelen dat het weer terugkomt vanmiddag.

Edit: je hebt overshoots en overshoots, hij is nu doorgeslagen naar 21.5, (en in de nok van de serre 20.4, maar die heeft in de zon gezeten) maar zó warm voelt het nou ook weer niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Somethingsin op 28-11-2023 12:12 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat je nu 50% meer verbruik hebt moet je even aankijken natuurlijk. Je had ook nog wat temperatuur in te halen, dat is wat anders dan op temperatuur houden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
IJsbeer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:32:
Dat je nu 50% meer verbruik hebt moet je even aankijken natuurlijk. Je had ook nog wat temperatuur in te halen, dat is wat anders dan op temperatuur houden:)
True, maar zoveel warmer heb ik het nou ook weer niet gestookt. Andere dagen moet hij ook opwarmen 's ochtends. Lijkt voor een groot deel ook te komen door een flink lagere COP

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:11
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:53:
Ik heb (bijna) bovenin een thermometer opgehangen, die zit iets boven de 18 graden. De warmte stijgt dus in elk geval niet lekker op
Onzin, warme(re) lucht stijgt altijd op. Wel eens meegevaren in een luchtballon?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Yaksa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:44:
[...]

Onzin, warme(re) lucht stijgt altijd op. Wel eens meegevaren in een luchtballon?
Zeker, maar blijkbaar met een temperatuurverschil van 3 graden niet heel erg snel. Maar, ik zie nu ook wel dat het niet alleen gebrek aan stijging is. Het was eerder vanmiddag (door zon en/of hogere kamertemperatuur) boven mooi opgewarmd, maar koelt er nu een stuk sneller af dan beneden in de kamer.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:11
Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:52:
[...]Zeker, maar blijkbaar met een temperatuurverschil van 3 graden niet heel erg snel. Maar, ik zie nu ook wel dat het niet alleen gebrek aan stijging is. Het was eerder vanmiddag (door zon en/of hogere kamertemperatuur) boven mooi opgewarmd, maar koelt er nu een stuk sneller af dan beneden in de kamer.
Dus de warme lucht blijft bij jou op de vloer hangen wanneer de zon niet schijnt.
Da's knap. Meet je wel goed en is hetgeen je meet altijd de luchttemperatuur of de oppervlaktetemperatuur of een combinatie van beide?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Yaksa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:13:
[...]

Dus de warme lucht blijft bij jou op de vloer hangen wanneer de zon niet schijnt.
Da's knap. Meet je wel goed en is hetgeen je meet altijd de luchttemperatuur of de oppervlaktetemperatuur of een combinatie van beide?
Het zal niet letterlijk geheel beneden blijven, maar het temperatuurverschil is blijkbaar niet groot genoeg om voldoende opwaartse stroming te creëren om de afkoeling boven te compenseren. Beide temperaturen zijn van een omgevingthermometer in een plastic behuizing die half tegen een gipswant aan hangt. Zijn niet identiek, maar toch voldoende vergelijkbaar, me dunkt.

Je hebt altijd te maken met dynamiek hier, een zekere balans tussen aan-en afvoer.
In een rondom uitstekend geisoleerde situatie, zonder afvoer, zal de warmte inderdaad bovenin ophopen (alvorens weer langzaam uit te middelen), maar in andere situaties zal de balans anders uitvallen.

Zie ook dit (standaard) plaatje van hoe de warmte zich bij vloerverwarming *hoort* te verdelen:
https://th.bing.com/th/id...gHaDB?rs=1&pid=ImgDetMain

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:16:
[...]

spiegelende opperlaktes geven gewoon verkeerde metingen, ze zijn niet altijd te hoog of te laag. wel meestal verkeerd. stukje tape even laten zitten om op temperatuur te komen en dan meten. je kan er zelfs speciaal emissie tape voor kopen maar dat is een beetje duur. :+

https://www.testo.com/nl-...pervlakken-op/p/0554-0051
Stukje schilderstape gepakt en even de halve dag laten zitten. Stuk goedkoper. Bevestigt wel dat de ramen niet het grootste probleem zijn. Wel iets kouder dan luchttemperatuur, maar niet veel, terwijl de kozijnen en andere alu-delen van de serre een stuk kouder blijven..

-'sin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:29:
[...]

Stukje schilderstape gepakt en even de halve dag laten zitten. Stuk goedkoper. Bevestigt wel dat de ramen niet het grootste probleem zijn. Wel iets kouder dan luchttemperatuur, maar niet veel, terwijl de kozijnen en andere alu-delen van de serre een stuk kouder blijven..
Dat is normaal, kozijnen presteren doorgaans slechter dan (triple) glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:34:
[...]

Dat is normaal, kozijnen presteren doorgaans slechter dan (triple) glas.
De oude hardhouten kozijnen aan de andere kant van het huis zijn ook wel kouder dan kamertemperatuur, maar warmer dan de nieuwe aluminium varianten van de serre, maar dat zal dan dus komen door de relatief hogere afgifte tov de totale lokale warmteverliezen daar?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:48:
[...]

De oude hardhouten kozijnen aan de andere kant van het huis zijn ook wel kouder dan kamertemperatuur, maar warmer dan de nieuwe aluminium varianten van de serre, maar dat zal dan dus komen door de relatief hogere afgifte tov de totale lokale warmteverliezen daar?
hoe groot is het verschil? en wat is de lucht temperatuur in de directe omgeving

hout is van nature een redelijke isolator aluminium is juist een goede geleider je hebt relatief goedkope profielen en hele dure profielen als het gaat om de betere termische onderbrekingen. het is dus de vraag wat ze hebben gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-11-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Luchttemperatuur heb ik zo snel niet verplaatsbaar voorhanden (de thermometer zit in de nok van de serre :P) Dus als proxy wat meubels in de buurt van beide raampartijen gemeten, die zijn vergelijkbaar, rond de 21. Alleen het stuk keukenblok dat direct naar de oude niet-HR ramen gericht is, is duidelijk kouder.

Maar de houten kozijnen zijn 18-18.5 en de aluminium zijn 17-17.5-ish (de dikkere ombouw van de kozijnen ook).
De serre is van solarlux. Zo te zien is het deur/kozijn-gedeelte deze: https://solarlux.com/en-gb/systems/ecoline.html.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordzuid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
De enigste oplossing is verwarmend *knip* GLAS , met de hoogste mate van comfort , de rest werkt allemaal niet goed in een serre, koudeval blijft dan nog altijd . Dit verwarmd glas heeft zich wereldwijd al circa 40 jaar positief bewezen, waarom zou je dan blijven experimenteren ?

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 16-11-2024 16:40 . Reden: spam, merknamen voegen niets toe ]

Pagina: 1