Laptop reparatie - Onderzoekskosten gedekt door verzekering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvdHoorn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05 10:57
Mijn laptop heeft een mankement waardoor waarschijnlijk het scherm vervangen moet worden. Dit mankement is op reis ontstaan, en ik kan hiervoor dus mijn reisverzekering aanspreken.

Vanuit het buitenland telefonisch contact met de verzekeraar gehad. Toen gaven ze aan dat ik in Nederland mijn laptop weg kon brengen naar een reparateur, zodat deze een prijsopgaaf kon maken voor de reparatie.

Op basis daarvan kan ik hem vervolgens laten repareren, of simpelweg het geld laten uitkeren en een nieuwe kopen. Het eigen risico is 75 euro, en het maximaal verzekerde bedrag is de dagwaarde van de laptop. Tot daar vind ik het allemaal logisch.

Maarrr: Hier zitten natuurlijk onderzoekkosten verbonden. Na wat rondvraag is dit vaak ongeveer 50 euro. De verzekeraar gaf aan dat deze niet onder de deking vallen. Ik vind dit persoonlijk raar, gezien ik zonder deze kosten de reparatie niet kan laten uitvoeren. Mijns inziens zijn ze dus deel van de reparatiekosten, en verwacht ik dat ze dus verzekerd zijn.

In de polisvoorwaarden zie ik niets specifiek over de onderzoekskosten staan. De meest relevante paragraaf is:
We mogen je spullen herstellen of vervangen. We betalen de kosten hiervan. Je kunt het eigendom van je spullen niet tegen een vergoeding aan ons overdragen. Behalve als we je daar om vragen.
- Is de schade aan de spullen te repareren? Dan vergoeden we de reparatiekosten. We vergoeden nooit meer reparatiekosten dan de waarde van de spullen voordat die werden beschadigd.
- Is er sprake van onherstelbare beschadiging, vernietiging, diefstal of verlies van de spullen? Dan vergoeden we de waarde in geld.
Dus nu rest de vraag: Sta ik in mijn recht als ik eis dat de onderzoekkosten ook verzekerd worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:59

Kheos

FP ProMod
CvdHoorn schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:47:
Mijn laptop heeft een mankement waardoor waarschijnlijk het scherm vervangen moet worden. Dit mankement is op reis ontstaan, en ik kan hiervoor dus mijn reisverzekering aanspreken.

Vanuit het buitenland telefonisch contact met de verzekeraar gehad. Toen gaven ze aan dat ik in Nederland mijn laptop weg kon brengen naar een reparateur, zodat deze een prijsopgaaf kon maken voor de reparatie.

Op basis daarvan kan ik hem vervolgens laten repareren, of simpelweg het geld laten uitkeren en een nieuwe kopen. Het eigen risico is 75 euro, en het maximaal verzekerde bedrag is de dagwaarde van de laptop. Tot daar vind ik het allemaal logisch.

Maarrr: Hier zitten natuurlijk onderzoekkosten verbonden. Na wat rondvraag is dit vaak ongeveer 50 euro. De verzekeraar gaf aan dat deze niet onder de deking vallen. Ik vind dit persoonlijk raar, gezien ik zonder deze kosten de reparatie niet kan laten uitvoeren. Mijns inziens zijn ze dus deel van de reparatiekosten, en verwacht ik dat ze dus verzekerd zijn.

In de polisvoorwaarden zie ik niets specifiek over de onderzoekskosten staan. De meest relevante paragraaf is:

[...]

Dus nu rest de vraag: Sta ik in mijn recht als ik eis dat de onderzoekkosten ook verzekerd worden?
toon volledige bericht
Ik zie staan: "- Is de schade aan de spullen te repareren? Dan vergoeden we de reparatiekosten"
ik zie niet staan "- Is de schade aan de spullen te repareren? Dan vergoeden we de reparatiekosten en de onderzoekskosten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:01

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Aan de andere kant moeten contracten toch tegenwoordig in het voordeel van de consument uitgelegd worden als ze dubbelzinnig zijn? En dan zou je volgens mij best kunnen stellen dat met 'herstellen of vervangen - wij betalen de kosten hiervan' de kosten bedoeld worden die je moet betalen om het ding gerepareerd terug te krijgen.

Of de reparateur dat nou uitsplitst in 8 categorieën of niet, het totale bedrag = de reparatiekosten voor de consument.

Maar als je het leuk zou vinden om voor zo'n bedrag eens lekker juridisch te gaan mattekloppen met je verzekering, zou je die vraag hier niet stellen, wel?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Het is toch vaak zo dat de onderzoekskosten vervallen zodra je het apparaat bij hun laat repareren? Dan is er toch alleen maar sprake van reparatie kosten? Of zie ik dat verkeerd?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvdHoorn
Kheos schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:00:
[...]

Ik zie staan: "- Is de schade aan de spullen te repareren? Dan vergoeden we de reparatiekosten"
ik zie niet staan "- Is de schade aan de spullen te repareren? Dan vergoeden we de reparatiekosten en de onderzoekskosten"
Zoals ik al in mij eerste post uitleg: Mijns inziens zijn deze deel van de reparatiekosten. Dat vind ik eigenlijk de enige redelijk manier om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CvdHoorn schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:25:
[...]

Zoals ik al in mij eerste post uitleg: Mijns inziens zijn deze deel van de reparatiekosten. Dat vind ik eigenlijk de enige redelijk manier om er naar te kijken.
Maar dat klopt ook. Als je ze laat repareren (want dan vervallen die kosten (al eerder ook aangegeven))

Wat jij wil is geld, maar niet repareren.

Het probleem dat jij dan hebt dat bedrijven je niet gratis een quote willen geven; en verzekeraars daar verder geen boodschap aan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Op basis van het citaat ga ik uit van deze polisvoorwaarden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een defecte laptop valt onder de verzekerde gebeurtenis "Schade aan bagage (algemeen)", met een maximale vergoeding van €1500 per verzekerde per reis. Bij de rest van de voorwaarden kijk ik daarom naar de bepalingen over bagage.

Hoofdstuk 4 van de voorwaarden heet "Hoe vergoeden we je schade?". In dat hoofdstuk staat een stukje wat je hierboven citeert: "We mogen je spullen herstellen of vervangen. We betalen de kosten hiervan". De reparatie wordt dus in beginsel door de verzekeraar uitgevoerd.

Hoofdstuk 5 van de voorwaarden heet "Hoe stellen we de schade vast en hoe betalen we de schade uit?". In paragraaf 5.1 ("Vaststelling van de schade") staat:
Wij stellen vast hoeveel schade je hebt. Of wij laten de schade vaststellen door een deskundige die wij aanwijzen. (...) We vergoeden de redelijke kosten van alle deskundigen, op voorwaarde dat ze zich houden aan de Gedragscode Expertiseorganisaties of vergelijkbaar deskundig zijn op het gebied van schadevaststelling.
De verzekeraar doet dus zelf onderzoek naar de schade en draagt daarvan zelf de kosten.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvdHoorn
jeroenkb schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:13:
[...]

Maar dat klopt ook. Als je ze laat repareren (want dan vervallen die kosten (al eerder ook aangegeven))

Wat jij wil is geld, maar niet repareren.

Het probleem dat jij dan hebt dat bedrijven je niet gratis een quote willen geven; en verzekeraars daar verder geen boodschap aan hebben
Ik wil helemaal geen geld, ik wil een laptop die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvdHoorn
fopjurist schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:52:
Op basis van het citaat ga ik uit van deze polisvoorwaarden:

***members only***

Een defecte laptop valt onder de verzekerde gebeurtenis "Schade aan bagage (algemeen)", met een maximale vergoeding van €1500 per verzekerde per reis. Bij de rest van de voorwaarden kijk ik daarom naar de bepalingen over bagage.

Hoofdstuk 4 van de voorwaarden heet "Hoe vergoeden we je schade?". In dat hoofdstuk staat een stukje wat je hierboven citeert: "We mogen je spullen herstellen of vervangen. We betalen de kosten hiervan". De reparatie wordt dus in beginsel door de verzekeraar uitgevoerd.

Hoofdstuk 5 van de voorwaarden heet "Hoe stellen we de schade vast en hoe betalen we de schade uit?". In paragraaf 5.1 ("Vaststelling van de schade") staat:

[...]

De verzekeraar doet dus zelf onderzoek naar de schade en draagt daarvan zelf de kosten.
toon volledige bericht
Dankjewel, hier kan ik wat mee. Ik bel ze morgen weer even op om er over te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toen ik in een ver verleden bij de Vobis werkte, hadden we ook wel dergelijke gevallen. Toen maakten we gewoon een offerte 'opgehoogd' met de onderzoekskosten die dan apart werden afgerekend.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1