Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:45

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Hoi,

Ben benieuwd of jullie hier meer van weten heb al lopen zoeken in de nieuwsberichten van tweakers maar kan niks vinden, als dat zo is lijkt me dat toch wel erg bijzonder aangezien dit toch wel een ding is in kader van privacy.

Volgende situatie, ik krijg melding in mijn outlook dat ik de nieuwe outlook kan uitproberen, dus denk in mijn onnozelheid laat ik dat doen.
Outlook wordt opnieuw opgestart en ik moet opnieuw mijn smtp gegevens opvoeren (non outlook).
Krijg ik een melding dat al mijn email de MS cloud ingeladen gaan worden. HELL NO dat gaat niet gebeuren zit niet voor niets bij een eigen partij.

Weten jullie hier meer van?
En dit is toch wel heel brutaal in mijn beleving van MS om zomaar al je e-mail in hun 'nieuwe' client te moeten laden.
Overigens dit ongedaan moeten maken via een regedit actie, dus een gewone gebruiker wordt redelijk voor het blok gezet op deze manier.

En welke alternatieve privacy vriendelijke email client zouden jullie aanraden.

[ Voor 10% gewijzigd door elmo1 op 27-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 06:53

sapphire

Die-hard pruts0r

Thunderbird

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
protonmail

das niet alleen een client maar een hele dienst, privacy heb je niet alleen met een client maar als je fullservice de dienst afneemt bij een respectabele club

[ Voor 89% gewijzigd door Zwelgje op 27-11-2023 19:10 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een andere tip: gebruik ook IMAP, geen POP3. Met IMAP blijft de mail (ook) op de server staan en heb je sowieso "de cloud" van een ander (zoals MS) niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
CH4OS schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:22:
Een andere tip: gebruik ook IMAP, geen POP3. Met IMAP blijft de mail (ook) op de server staan en heb je sowieso "de cloud" van een ander (zoals MS) niet nodig.
Ik denk dat da niks uit maakt. Het gaat sowieso de wolk van MS in. Sterker nog: het zou zelfs kunnen dat MS zelf de mail ophaalt. En niet Outlook op je eigen pc.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:21

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

elmo1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:12:
Hoi,

Ben benieuwd of jullie hier meer van weten heb al lopen zoeken in de nieuwsberichten van tweakers maar kan niks vinden, als dat zo is lijkt me dat toch wel erg bijzonder aangezien dit toch wel een ding is in kader van privacy.

Volgende situatie, ik krijg melding in mijn outlook dat ik de nieuwe outlook kan uitproberen, dus denk in mijn onnozelheid laat ik dat doen.
Outlook wordt opnieuw opgestart en ik moet opnieuw mijn smtp gegevens opvoeren (non outlook).
Krijg ik een melding dat al mijn email de MS cloud ingeladen gaan worden. HELL NO dat gaat niet gebeuren zit niet voor niets bij een eigen partij.

Weten jullie hier meer van?
En dit is toch wel heel brutaal in mijn beleving van MS om zomaar al je e-mail in hun 'nieuwe' client te moeten laden.
Overigens dit ongedaan moeten maken via een regedit actie, dus een gewone gebruiker wordt redelijk voor het blok gezet op deze manier.

Kan je de regedit actie hier plaatsen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
[quote]m-vw schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:31:
[...]

Kan je de regedit actie hier plaatsen?
[/quote

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Preferences

And in that you will see UseNewOutlook

Set it to 0, which means that running old Outlook actually runs it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
CH4OS schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:22:
Dat doe ik al jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nickname55 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:27:
Ik denk dat da niks uit maakt. Het gaat sowieso de wolk van MS in. Sterker nog: het zou zelfs kunnen dat MS zelf de mail ophaalt. En niet Outlook op je eigen pc.
Het is niet dat MS de enige is die IMAP draait. ;) Als @elmo1 met een register aanpassing de boel heeft kunnen terugdraaien, denk ik niet dat MS ook maar iets doet met/voor de externe email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Zwelgje schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:09:
protonmail

das niet alleen een client maar een hele dienst, privacy heb je niet alleen met een client maar als je fullservice de dienst afneemt bij een respectabele club
Protonmail is fixed ik heb mijn eigen domeinnaam.
En catchall om per bedrijf hun eigen naam als emailadres op te geven. In geval van data lek weet ik meteen welk bedrijf het is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 15:43
CH4OS schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:38:
[...]

Het is niet dat MS de enige is die IMAP draait. ;)
Nee, je hebt niet goed gelezen. TS zegt "SMTP gegevens" en jij gaat uit van POP3. Mail versturen doe je met SMTP, ontvangen met IMAP of POP3.

@TS goed dat je dit post, anders had ik dit nog niet meegekregen: https://www.xda-developer...ns-new-microsoft-outlook/

Niet tof van MS. Heel erg niet tof.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
BeefHazard schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:59:
[...]

Nee, je hebt niet goed gelezen. TS zegt "SMTP gegevens" en jij gaat uit van POP3. Mail versturen doe je met SMTP, ontvangen met IMAP of POP3.

@TS goed dat je dit post, anders had ik dit nog niet meegekregen: https://www.xda-developer...ns-new-microsoft-outlook/

Niet tof van MS. Heel erg niet tof.
Vindt het zeker ook niet acceptabel ook vreemd dat tweakers die niet als nieuws heeft gebracht het is behoorlijk uit de publieke media gehouden lijkt het op wat super triest is. Mensen hebben niet door dat ze dan alles weggeven. Is schat van info die ms dan krijgt.
En daar knallen ze hun AI over ....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik vind het nogal een ongefundeerde aanname dat bij het omzetten naar de nieuwe Outlook client je mail automagisch naar Microsoft gaat. Het enige wat er namelijk gebeurt is dat je de nieuwe 365 Outlook Online client voor je kiezen krijgt, wat wil zeggen dat de client bij Microsoft draait. Je e-mail staat “gewoon” op de mailserver van je provider.

De reden dat het dus geen groot nieuws is en geen privacy schandaal is omdat er weer iemand iets verkeerd interpreteert. Er is om minder oorlog gevoerd :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BeefHazard schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:59:
SMTP is alleen om te verzenden, het zegt dus niets over het ontvangen. :) Dus geen idee wat dat met niet goed lezen te maken heeft... :) Volgens mij zeggen we gewoon hetzelfde, maar maakt niet uit. :)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 27-11-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 23:33
elmo1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:12:

Ik ben jaren geleden overgestapt van outlook op de gratis versie van emclient en die bevalt prima. Niet meer afhankelijk van MS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
nelizmastr schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:56:
Ik vind het nogal een ongefundeerde aanname dat bij het omzetten naar de nieuwe Outlook client je mail automagisch naar Microsoft gaat. Het enige wat er namelijk gebeurt is dat je de nieuwe 365 Outlook Online client voor je kiezen krijgt, wat wil zeggen dat de client bij Microsoft draait. Je e-mail staat “gewoon” op de mailserver van je provider.

De reden dat het dus geen groot nieuws is en geen privacy schandaal is omdat er weer iemand iets verkeerd interpreteert. Er is om minder oorlog gevoerd :+
Net zoals bij de mobiele versie van Outlook wordt al je mail naar MS gekopieerd en zit je op een webmail versie van Outlook te werken.
De GMail app op je telefoon doet niet anders overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
elmo1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:51:
[...]

Protonmail is fixed ik heb mijn eigen domeinnaam.
En catchall om per bedrijf hun eigen naam als emailadres op te geven. In geval van data lek weet ik meteen welk bedrijf het is geweest.
dat kan ook met proton alleen moet je dan een betaald arbo afsluiten, privacy komt met een prijskaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje

ehm nee, de credentials van je mailbox (die niet bij MS staat) worden wel degelijk bij microsoft opgeslagen.

was een paar week terug in het nieuws alleen niet hier op tweakers: https://www.heise.de/news...-new-Outlook-9358925.html

en als Microsoft die inloggegevens heeft dan kunnen ze er in de toekomst ook wat anders mee doen.. ik noem maar wat: je mailbox doorlopen om een profiel van je op te bouwen of hun Ai model trainen, etc,etc

waarom zouden ze dit anders doen? kwestie van iedereen aan de nieuwe outlook krijgen en dan de voorwaarden stilzwijgend aanpassen.

EDIT: vroeg, iemand poste dit ook al :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Zwelgje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:08:
[...]

dat kan ook met proton alleen moet je dan een betaald arbo afsluiten, privacy komt met een prijskaartje
Geen enkel probleem om voor te betalen doe ik nu ook. Zal eens kijken wat ze extra bieden tov de gene die ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:57

TheVMaster

Moderator WOS

Inderdaad. Snap niet waarom sommige mensen er zoveel ophef over willen maken. Het enige wat anders is, is dat het een ander (soort) client is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Zwelgje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:10:
[...]

ehm nee, de credentials van je mailbox (die niet bij MS staat) worden wel degelijk bij microsoft opgeslagen.

was een paar week terug in het nieuws alleen niet hier op tweakers: https://www.heise.de/news...-new-Outlook-9358925.html

en als Microsoft die inloggegevens heeft dan kunnen ze er in de toekomst ook wat anders mee doen.. ik noem maar wat: je mailbox doorlopen om een profiel van je op te bouwen of hun Ai model trainen, etc,etc

waarom zouden ze dit anders doen? kwestie van iedereen aan de nieuwe outlook krijgen en dan de voorwaarden stilzwijgend aanpassen.

EDIT: vroeg, iemand poste dit ook al :P
Je doet wel een aantal aanmames hier. Omdat je de inloggegevens van je Gmail op laat slaan in je Outlook app zou Microsoft er de beschikking over hebben en hun Ai modellen trainen? :+ Je denkt werkelijk waar dat Microsoft dit zou (kunnen) gaan doen?

Er zijn genoeg redenen om applicaties te moderniseren en de redenen die jij aanhaalt, tja lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik gebruik om de redenen die jij aandraagt dus zo weinig mogelijk Google producten, want zij doen exact dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
TheVMaster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:09:
[...]

Je doet wel een aantal aanmames hier. Omdat je de inloggegevens van je Gmail op laat slaan in je Outlook app zou Microsoft er de beschikking over hebben en hun Ai modellen trainen? :+ Je denkt werkelijk waar dat Microsoft dit zou (kunnen) gaan doen?
absoluut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Misschien is dit wat voor je in dat geval.

Misschien dan toch maar Protonmail nemen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ik denk niet dat Microsoft zijn miljardenbusiness zo te grabbel gaat gooien. Ook alle corporate klanten gaan vanzelf naar de nieuwe Outlook client (want die nieuwe client is naast de vervanger voor de Mail client ook de vervanger van de 'oude' Outlook client in de Office suite.

Dus nee, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Microsoft dit soort 'google-like' praktijken gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Drikus70 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:15:
[...]

Ik ben jaren geleden overgestapt van outlook op de gratis versie van emclient en die bevalt prima. Niet meer afhankelijk van MS!
Ik kan me hier zeker bij aansluiten. Ik ben zelf wel echt een power user en was op zoek naar iets beters dan Outlook, heb alles geprobeerd van Mailbird en Postbox tot allerlei andere hippe clients, maar uiteindelijk beland op eM Client. Werkt perfect, kan alles dat Outlook ook kan maar dan beter.

Als het gaat om een volwaardige desktopclient kan ik geen beter alternatief aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
TheVMaster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:09:
[...]

Er zijn genoeg redenen om applicaties te moderniseren en de redenen die jij aanhaalt, tja lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik gebruik om de redenen die jij aandraagt dus zo weinig mogelijk Google producten, want zij doen exact dat dus.
credentials worden niet in de nieuwe outlook app opgeslagen maar bij microsoft zelf, en das inclusief de mail van dat account

dat zeg ik niet, dat zegt microsoft zelf in dit artikel van ze

Sync your account in Outlook to the Microsoft Cloud - Microsoft Support

en als je mijn linkje naar dat artikel had gelezen dat had je de screenshots gezien waarin dit wordt aangeven bij het starten en had je ook de traces gezien waarin je ziet dat de credentials bij microsoft worden opgeslagen

ik hoef geen aluminum hoedje ik ben niet paranoïde. ik lees alleen maar en ik constateer zaken waarvan ik denk "dat is vreemd, waarom zouden ze dat willen doen"

de enige reden die er is om dit te doen is a) inderdaad de gebruiker wellicht een betere ervaring geven maar ook b) gratis data voor onze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
nelizmastr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:22:
[...]

Misschien is dit wat voor je in dat geval.

Misschien dan toch maar Protonmail nemen :)
Ik zit al bij ProtonMail. maar bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Zwelgje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:15:
[...]

[...]

de enige reden die er is om dit te doen is a) inderdaad de gebruiker wellicht een betere ervaring geven maar ook b) gratis data voor onze modellen.
Dat eerste is inderdaad de reden, dat staat ook duidelijk beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:06:
[...]

Inderdaad. Snap niet waarom sommige mensen er zoveel ophef over willen maken. Het enige wat anders is, is dat het een ander (soort) client is.
Article updated: May 2023

To enhance your Microsoft 365 experience in New Outlook for Windows, Outlook.com, Outlook for iOS, Outlook for Android, and new Outlook for Mac, you can now sync your non-Microsoft accounts (including their emails, contacts, and events) to the Microsoft Cloud.

Syncing your account to the Microsoft Cloud means that a copy of your email, calendar, and contacts will be synchronized between your email provider and Microsoft data centers.

Ik lees het we halen al je mails contacten en events in onze cloud. Weet je wat voor schat van info dat is wat je ff weg geeft. Ze weten dan alles van je waar je koopt wat je schrijf stijl is wie je contacten zijn etc etc. Vind dit een enorme potentiële inbreuk op je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
elmo1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:19:
[...]

Article updated: May 2023

To enhance your Microsoft 365 experience in New Outlook for Windows, Outlook.com, Outlook for iOS, Outlook for Android, and new Outlook for Mac, you can now sync your non-Microsoft accounts (including their emails, contacts, and events) to the Microsoft Cloud.

Syncing your account to the Microsoft Cloud means that a copy of your email, calendar, and contacts will be synchronized between your email provider and Microsoft data centers.

Ik lees het we halen al je mails contacten en events in onze cloud. Weet je wat voor schat van info dat is wat je ff weg geeft. Ze weten dan alles van je waar je koopt wat je schrijf stijl is wie je contacten zijn etc etc. Vind dit een enorme potentiële inbreuk op je privacy.
Dat ligt er natuurlijk wel even aan of dat allemaal versleuteld is, of dat MS er ook doorheen kan grasduinen. Dat lees ik dan weer nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:42:
[...]

Dat ligt er natuurlijk wel even aan of dat allemaal versleuteld is, of dat MS er ook doorheen kan grasduinen. Dat lees ik dan weer nergens.
Ze willen ai diensten op aanbieden dus gegarandeerd dat ze er door heen gaan met sommige zaken doen ze het al.

Contact suggestions

Additional

Travel and deliveries tracking

In Outlook, choose the conversation that you want. Select the Summary by Copilot box at the top of the email thread. Copilot will scan the thread to look for key points and create a summary for you. The summary will appear at the top of the email and may also include numbered citations that, when selected, takes you to the corresponding email ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
elmo1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:34:
[...]

Ze willen ai diensten op aanbieden dus gegarandeerd dat ze er door heen gaan met sommige zaken doen ze het al.

Contact suggestions

Additional

Travel and deliveries tracking

In Outlook, choose the conversation that you want. Select the Summary by Copilot box at the top of the email thread. Copilot will scan the thread to look for key points and create a summary for you. The summary will appear at the top of the email and may also include numbered citations that, when selected, takes you to the corresponding email ...
Om die diensten goed te kunnen aanbieden is het wel noodzakelijk dat Copilot je mail kan zien idd. Nu weet ik dat het in de zakelijke markt allemaal behoorlijk afgeschermd is (en dat die info dus niet gebruikt wordt om de AI te trainen en de info binnen de tenant blijft), maar voor de consumentenmarkt zal het vast anders zijn (helemaal als je gebruik maakt van gratis diensten. In het geval van de Outlook client, tja als je dat allemaal niet wil dan zou ik de client niet gebruiken. Maar de vraag is dan gelijk of je dan überhaupt Windows wilt gebruiken. Met het oog op de ontwikkelingen zou ik Ai zeker niet links (willen) laten liggen. Het gaat een te grote impact hebben op de toekomst en volgens mij wil je die toch echt niet missen.

Want vroeger of later ga je er mee in aanraking komen en mee te maken krijgen. Maar again, als je niet wilt dat je mail in de tenant van MS verdwijnt en je je daar zorgen over maakt, dan zou ik een andere mailclient gaan gebruiken. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je nog een SMTP/IMAP maildienst gebruikt, als je je mail bij GMail hebt staan heb je wat mij betreft geen recht van klagen. Google grasduint zeker door al je info heen, daar schamen ze zich niet eens voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:47:
[...]

Om die diensten goed te kunnen aanbieden is het wel noodzakelijk dat Copilot je mail kan zien idd. Nu weet ik dat het in de zakelijke markt allemaal behoorlijk afgeschermd is (en dat die info dus niet gebruikt wordt om de AI te trainen en de info binnen de tenant blijft), maar voor de consumentenmarkt zal het vast anders zijn (helemaal als je gebruik maakt van gratis diensten. In het geval van de Outlook client, tja als je dat allemaal niet wil dan zou ik de client niet gebruiken. Maar de vraag is dan gelijk of je dan überhaupt Windows wilt gebruiken. Met het oog op de ontwikkelingen zou ik Ai zeker niet links (willen) laten liggen. Het gaat een te grote impact hebben op de toekomst en volgens mij wil je die toch echt niet missen.

Want vroeger of later ga je er mee in aanraking komen en mee te maken krijgen. Maar again, als je niet wilt dat je mail in de tenant van MS verdwijnt en je je daar zorgen over maakt, dan zou ik een andere mailclient gaan gebruiken. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je nog een SMTP/IMAP maildienst gebruikt, als je je mail bij GMail hebt staan heb je wat mij betreft geen recht van klagen. Google grasduint zeker door al je info heen, daar schamen ze zich niet eens voor. :P
Inderdaad ben al over naar thunderbird. En AI zeker interessant en ook al wat in mijn werk mee gedaan. Echter vind ik wel een ontwikkeling die de mens dommer maakt. Merk dit bij jongere collega's dat die veel minder nadenken over is de code efficiënt is hij veilig en begrijp ik ook wat er staat.
We gaan zo afhankelijk worden omdat heel veel uit handen wordt genomen en we niet meer snappen waarom of hoe zoiets werkt. En dan vind ik zo'n actie van MS ene kant begrijpelijk maar er kan ook veel mee fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
elmo1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:59:
[...]

Inderdaad ben al over naar thunderbird. En AI zeker interessant en ook al wat in mijn werk mee gedaan. Echter vind ik wel een ontwikkeling die de mens dommer maakt. Merk dit bij jongere collega's dat die veel minder nadenken over is de code efficiënt is hij veilig en begrijp ik ook wat er staat.
We gaan zo afhankelijk worden omdat heel veel uit handen wordt genomen en we niet meer snappen waarom of hoe zoiets werkt. En dan vind ik zo'n actie van MS ene kant begrijpelijk maar er kan ook veel mee fout gaan.
Het maakt een mens niet dommer, dat zou je ook van rekenmachines en computers/smartphones kunnen zeggen.

Tja, er zijn meer dan genoeg mensen die nu al veel zaken niet snappen (vraag maar aan een gemiddelde 40er om een computer opnieuw te installeren en ze weten niet hoe. Of hoe ze MFA moeten instellen, etc etc. Dus ik denk dat AI dus gaat zorgen dat meer mensen (digitaal) mee kunnen komen, maar goed dat is een heel ander onderwerp dan hetgeen de TS onder de aandacht wilde brengen.

MS communiceert er volgens mij duidelijk over, en ik moet eerlijk zeggen dat ik MS (of Apple) mijn gegevens nog wel zou toevertrouwen. Het is al vaker gezegd, die hebben een heel ander verdienmodel dan sommige andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:34:
[...]

Het maakt een mens niet dommer, dat zou je ook van rekenmachines en computers/smartphones kunnen zeggen.

Tja, er zijn meer dan genoeg mensen die nu al veel zaken niet snappen (vraag maar aan een gemiddelde 40er om een computer opnieuw te installeren en ze weten niet hoe. Of hoe ze MFA moeten instellen, etc etc. Dus ik denk dat AI dus gaat zorgen dat meer mensen (digitaal) mee kunnen komen, maar goed dat is een heel ander onderwerp dan hetgeen de TS onder de aandacht wilde brengen.

MS communiceert er volgens mij duidelijk over, en ik moet eerlijk zeggen dat ik MS (of Apple) mijn gegevens nog wel zou toevertrouwen. Het is al vaker gezegd, die hebben een heel ander verdienmodel dan sommige andere partijen.
Lijkt erop dat het verdien model van Outlook gegevens verkoop is geworden.

https://proton.me/blog/ou...w-data-collection-service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
elmo1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Lijkt erop dat het verdien model van Outlook gegevens verkoop is geworden.

https://proton.me/blog/ou...w-data-collection-service
Maar was de ‘gratis’ Outlook.com dienst dat altijd al? Als je betaald voor Outlook (MS365 Family of Personal), dan heb je hier geen last van. We weten allemaal hoe het werkt met de ‘gratis’ diensten, daarin is Microsoft vast niet roomser dan Google (of elke nadere gratis maildienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
TheVMaster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:36:
[...]

Maar was de ‘gratis’ Outlook.com dienst dat altijd al? Als je betaald voor Outlook (MS365 Family of Personal), dan heb je hier geen last van. We weten allemaal hoe het werkt met de ‘gratis’ diensten, daarin is Microsoft vast niet roomser dan Google (of elke nadere gratis maildienst).
Als je een Outlook.com email adres hebt wel. Moet ergens van betaald worden alhoewel ik denk dat veel mensen niet doorhebben dat ze dus gecommercialiseerd worden.

Echter als je al jaren netjes betaald voor de suite en een eigen domein naam hebt met dito mail provider. Dan is het heel vreemd dat ze dan ook nog eens al je emails scannen om met honderden partners te delen.

Ben nu overgestapt naar thunderbird maar vind dit vanuit de privacy een no go.

Als je dan ook nog meeneemt dat onder veel emails een disclaimer staat dat de email alleen bestemd is voor de juiste persoon dan heeft MS hier helemaal niks te zoeken ongeacht het doel.
En ga je in mijn beleving heel ver als je gewoon de user name en password in plaintext over de lijn stuurt en opslaat.

Wat me ook bevreemd dat tweakers hier helemaal niks over schrijft vind het toch wel relevant.
Nou snap ik ook dat proton een bepaalde bedrijfsvisie heeft en dit communiceert voor extra klanten maar het feit dat mag absoluut wat beter bij stil gestaan worden.
Het is een geleidende schaal op deze manier.

[ Voor 7% gewijzigd door elmo1 op 14-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

pistole

Frutter

elmo1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:51:
[...]
En ga je in mijn beleving heel ver als je gewoon de user name en password in plaintext over de lijn stuurt en opslaat.
Als dit gebeurt dan is dat een beginnersfout. Lijkt me toch dat dat via TLS/SSL verstuurd wordt? De rest zal ongetwijfeld afgedekt zijn in de voorwaarden die (bijna) iedereen blindelings accepteert.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
elmo1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Als je een Outlook.com email adres hebt wel. Moet ergens van betaald worden alhoewel ik denk dat veel mensen niet doorhebben dat ze dus gecommercialiseerd worden.

Echter als je al jaren netjes betaald voor de suite en een eigen domein naam hebt met dito mail provider. Dan is het heel vreemd dat ze dan ook nog eens al je emails scannen om met honderden partners te delen.
Gebeurt dat ook met de abonnementsdienst van Outlook.com (of het Microsoft 365 Family pakket) dan?
Ben nu overgestapt naar thunderbird maar vind dit vanuit de privacy een no go.

Als je dan ook nog meeneemt dat onder veel emails een disclaimer staat dat de email alleen bestemd is voor de juiste persoon dan heeft MS hier helemaal niks te zoeken ongeacht het doel.
Eh, Microsoft stuurt je username en password in plaintext over de lijn? Is dat nu wat je zegt?
Wat me ook bevreemd dat tweakers hier helemaal niks over schrijft vind het toch wel relevant.
Nou snap ik ook dat proton een bepaalde bedrijfsvisie heeft en dit communiceert voor extra klanten maar het feit dat mag absoluut wat beter bij stil gestaan worden.
Het is een geleidende schaal op deze manier.
Ik begrijp niet precies wat je nu probeert te stellen? Gratis maildiensten mogen je data niet verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
pistole schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Als dit gebeurt dan is dat een beginnersfout. Lijkt me toch dat dat via TLS/SSL verstuurd wordt? De rest zal ongetwijfeld afgedekt zijn in de voorwaarden die (bijna) iedereen blindelings accepteert.
Helemaal als het om de gratis varianten gaat. Dat de gebruikersnaam en wachtwoord in plaintext en onversleuteld verstuurd zouden worden lijkt mij erg onwaarscijnljik, maar goed.
Pagina: 1