Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:27
Wij willen komend jaar nog een kleine investering doen. Zitten zelf te twijfelen of Lage Temperatuur radiators of warmtepomp boiler plaatsen. Wij hebben flink aantal zonnepanelen en elga ace 4kw standalone plus elektrische auto’s alles bij elkaar hebben nog rond 1000 kWh over. ( solang Saldering blijft)

Huis is uit 2004 en redelijk goed geïsoleerd.

Begane grond hebben we vloerverwarming en standaard radiatoren.

1e verdieping standaard radiator en airco. Op bad hebben we vloerverwarming.

2e etage airco plus standaard radiatoren.

Ik zie dat de elga bij 0 Grade nog 31 Grade aanvoer Temperatuur haalt. Voor lage temperatuur radiator is dit voldoende.

Warmtepomp boiler zou de cv vervangen dat betekent gaan gas meer. Back up voor de elga zal ook elektrisch zijn ( doorstroom verwarmer)

Aantal radiatoren beneden zijn 3 normale en een grote.

Welke investering zouden jullie kiezen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:59
Volledig van het gas af. Moet makkelijk lukken met jouw huis uit 2004. En het scheelt je de kosten van een aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Warmtepompboiler zou ik alleen doen als je helemaal van het gas afgaat (zoveel geld/co2-uitstoot bespaar je er niet mee), maar doorvoor moet je eerst wel een winter zonder gas kunnen verwarmen. LTV-radiatoren zorgen voor verbeterde efficiëntie van de Elga Ace (en een beetje van de gasketel), en levert vooral minder stroomverbruik op. Daarnaast kan je dan goed gaan koelen met de Elga. Maar minder stroomverbruik heb je nu eigenlijk niet echt nodig (want al opwek over die je nog kan salderen). Ik zou vooral een plan maken om helemaal van het gas af te gaan. Hoeveel gas gebruik je nog voor verwarmen?

Ik heb het zo gedaan, misschien werkt dit ook voor jou:
1. zonnepanelen
2. Elga Ace 4kW
-> nog 50 m3 gas verbruikt bij vorstdagen
3. Airco in de woonkamer voor als het vriest (en om te koelen)
-> hele winter geen gas meer nodig voor verwarmen
4. Inductiekookplaat
5. Warmtepompboiler
-> gasaansluiting afgesloten/meter verwijderd.
6. LTV radiatoren (vooral ook om te koelen - wij hebben geen airco's boven - maar scheelt ook 20-25% op het stroomverbruik van de Elga).
-> als de Elga op is kunnen we nu ook een volledig l/w warmtepomp installeren -> over 15 jaar of zo? Maar nu in ieder geval comfortabel nul op de meter.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
@bjornricardo33 Ik denk dat je eerst moet weten hoeveel m3 je aan SWW besteed
En hoeveel je aan back-up besteed voor de Elga.

COP 1 back-up moet je als uiterste nood zien.
Anders zijn die 1000kWh echt in no-time weg… en straks zonder salderen en hopelijk niet volledig variabele prijzen ga je die op de duurste momenten van het jaar inkopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Goed punt @Ronald, dat iets dergelijks wil ik ook net vragen: uit het verhaal wordt me niet helemaal duidelijk of de gasketel nu nog wel eens meedoet voor de verwarming, of dat die alleen wordt gebruikt voor SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
Elga loopt standalone dus zonder gas. Tot min 10 kon ik op de elga instellen dat hij niet naar een back up vraagt. Waarbij -5 is max daarna heeft de elga te weinig vermogen. Als er een week min -5 overdag zouden hebben zou ik zonder gas een probleem hebben. Maar die dagen zijn gelukkig heeeel zelden. Bij 0 Grade haalt de elga rond 30/ 31 Grade

Achteraf gezien had ik een andere warmtepomp gekocht maar dit is nu even niet anders.

Op dit moment verbruik ik 250 m3 gas voor het douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ok, dan warmtepompboiler en gas laten afsluiten. Lijkt me een makkelijke keuze.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Als het koud is dus de radiatoren(minimaal boven) dicht en daar puur op de airco’s verwarmen. dan zien tot hoe ver de Elga wil gaan voor beneden?

Door boven warm te houden verminder je verlies door de matig isolerende verdieping vloer, en dus maak je het makkelijker voor de Elga.

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 27-11-2023 18:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Wat is handiger bij de elga boven open of dicht. Neem aan als ze boven dicht maakt heb je beneden warmer water wat aankomt ?
Pagina: 1