Stilstaand water voormalige cv ketel tapwater aanvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btwn
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-04 20:53
Mijn vraag; waar moet deze koud water aanvoer precies worden afgedopt om legionella te voorkomen, en te voldoen aan de relevante installatie richtlijn / norm?

Dit jaar is er een warmtepomp geinstalleerd die een 200L boilervat verwarmd. Dit boilervat met 48 graden water is de nieuwe aanvoer van 'koud' water geworden naar de CV ketel. De oude, echt koude aanvoer is nu afgedopt (zie plek C). Recent kwam echter de cv ketel onderhoudsmonteur. Deze stelde dat er nu sprake is van bijna een meter dode leiding (zie rode lijn), met risico op legionella.

Ik vroeg het bedrijf wat de warmtepomp installatie heeft verzorgd de dode leiding te verwijderen. Deze erkennen dat het stukje B -> C weg zou moeten. Maar het bedrijf betwist dat stuk A -> C weg zou moeten. Immers, er is een kraantje, en daardoor is er geen sprake meer van een dode leiding. Dat ik dat kraantje vrijwel niet gebruik (slechts om cv bij te vullen, 1x per 3 jaar?), en er daardoor sprake is van langdurig stilstaand water, wordt niet als geldig argument gezien om vanaf A te verwijderen.

De onderhoudsmonteur gaf op zijn beurt weer aan dat er onderscheid gemaakt wordt in kraantjes en hun doel; een wasmachine kraan wordt anders behandeld dan een cv navul kraan. En dat in deze situatie er toch echt sprake is van een dode leiding. Het bedrijf van de warmtepomp gaat daar niet in mee.

Wat denken jullie. Nu is het dus afgedopt op plek C. Moet dit A of B worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqyDKMl9sMpJOHV49lG8yEgH7Ms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9tTNdUYgSGxGJcVb1yz3OAww.png?f=fotoalbum_large

Verwijzingen naar officiele NEN norm artikelen worden gewaardeerd. Ik ben daar zelf nog niet wegwijs in geworden omdat ze niet open toegankelijk zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Ik vind t nogal muggenziften van de cv monteur.

Wat dan met 5 meter leiding naar een buitenkraan die amper gebruikt word? Of een huis met een gastenbadkamer die bijna nooit gebruikt word, er zijn zoveel redenen te bedenken dat er bijna nooit water door een leiding stroomt. Dan denk ik dat het bij deze ene meter wel los loopt...

Dan zou ik er eerder een probleem van maken dat t zo dicht bij de cv leiding lijkt te lopen,aar dat was al zo, daar hebben de monteurs van de boiler geen schuld aan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-05 01:54
Makrolon schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:09:

Wat dan met 5 meter leiding naar een buitenkraan die amper gebruikt word? Of een huis met een gastenbadkamer die bijna nooit gebruikt word, er zijn zoveel redenen te bedenken dat er bijna nooit water door een leiding stroomt. Dan denk ik dat het bij deze ene meter wel los loopt...

Dan zou ik er eerder een probleem van maken dat t zo dicht bij de cv leiding lijkt te lopen,aar dat was al zo, daar hebben de monteurs van de boiler geen schuld aan.
Een buitenkraan gebruikt men meestal niet om uit te drinken. De keren dat ie wel in gebruik is spoel je met vele liters de leiding weer schoon. Idem voor een gastenbadkamer. Na een aantal weken stilstand zou je die voor gebruik eerst een minuutje moeten spoelen, net zoals na een lange zomervakantie.

Het doorlopende deel komt uiteindelijk (warm) in een bad terecht. Daar wil je beslist geen legionella.

Ik zou zelf bij A de boel afdoppen (of T stuk vervangen door knietje indien mogelijk). Afdoppen zo dicht mogelijk bij het T stuk, dat stukje dode leiding spoelt zich schoon met passerend koud badwater.

Mochten de ruimte of andere leidingen toch deze meter dode leiding licht verwarmen is het risico alleen maar hoger. (Liggen er warme cv leidingen dichtbij? Geven warmte af)

Houdt het simpel en dop af bij A. Minimaal risico en voor de kosten zou ik het niet laten. Alleen ff kijken waar je de cv bijvulkraan laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Luckei schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:24:
[...]

Een buitenkraan gebruikt men meestal niet om uit te drinken. De keren dat ie wel in gebruik is spoel je met vele liters de leiding weer schoon. Idem voor een gastenbadkamer. Na een aantal weken stilstand zou je die voor gebruik eerst een minuutje moeten spoelen, net zoals na een lange zomervakantie.

Het doorlopende deel komt uiteindelijk (warm) in een bad terecht. Daar wil je beslist geen legionella.

Ik zou zelf bij A de boel afdoppen (of T stuk vervangen door knietje indien mogelijk). Afdoppen zo dicht mogelijk bij het T stuk, dat stukje dode leiding spoelt zich schoon met passerend koud badwater.

Mochten de ruimte of andere leidingen toch deze meter dode leiding licht verwarmen is het risico alleen maar hoger. (Liggen er warme cv leidingen dichtbij? Geven warmte af)

Houdt het simpel en dop af bij A. Minimaal risico en voor de kosten zou ik het niet laten. Alleen ff kijken waar je de cv bijvulkraan laat.
toon volledige bericht
Als de rode lijn in de tekening niet naar dat cv stuk ging maar naar de genoemde buitenkraan had je toch exact dezelfde situatie als nu? Een aftakking met dood water naar bv een bad.

En dan had je er niemand over gehoord.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-05 07:33
Makrolon schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:09:

Ondanks dit, zou ik het gedeelte na het kraantje wel verwijderen. Als het T-stuk naar het CV-kraantje knel is, dan kan er zo een dopje op. Of even een knietje plaatsen naar het kraantje.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Makrolon schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:46:
[...]

Als de rode lijn in de tekening niet naar dat cv stuk ging maar naar de genoemde buitenkraan had je toch exact dezelfde situatie als nu? Een aftakking met dood water naar bv een bad.

Behalve dat je de bewoner er op kan wijzen dat bij lang niet gebruiken de leiding gespoeld moet worden.
Bij een afgedopte leiding is het lastig spoelen.
Dus zo kort mogelijk afdoppen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-05 01:54
Makrolon schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:46:
[...]

Als ik dit in mijn huis zou hebben en de buitenkraan niet/weinig gebruik, zou ik dit een zorgelijke situatie vinden :+
Zal ook amper te vinden zijn hoop ik, een leiding naar een buitenkraan zo dicht vanaf koud badwater. Bij meeste (?) huizen zal dit toch eerder gesplitst worden in b.v. kruipruimte dichter bij hoofdleiding vanuit de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btwn
Bedankt voor het meedenken! Ik voel het meest voor wat @Luckei en @edsandje zeggen. Wekelijks spoelen in een onhandig hoek in de technische ruimte, iets wat voorheen niet nodig was, is echt geen optie.

Uitgaande van afdoppen bij plek A, vraag ik me af hoe dat praktisch te doen is in deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GaQRcZa9uzzN9aeoGzpnKHb-o4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vtGONaltPy0RGgeAyhHtqsz7.png?f=fotoalbum_large

1: Leiding glad afwerken
De bijgewerkte norm is om de leiding glad af te werken. Maar dat lijkt hier niet te doen;
Idealiter moet het T-stuk, wat 3-4 cm boven de vloer zit, dan vervangen worden door een knie. Maar doorknippen onder het t-stuk betekent 3 cm werkruimte om de knie op te plaatsen, dat wordt te krap toch? En vereist dus de vloer wegbikken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ROpmkwSr3HEsV-aBtxqEN8L2yc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KrrqvNqlmIZbPooaXBmwKIdI.png?f=user_large

2: Omweg + kraan verhuizen naar middelste t-stuk (binnen ouderwetse 5x diameter buis)
Het t-stuk laten zitten, maar op het midden een kraan aansluiten binnen 5x25mm afstand. En de bovenkant via een knie, nieuwe buis en sok verbinden met de bestaande buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojlRkr64KUKWe-mM4c1jwqkZgME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d6DZgs2WfefmLurYWpkENBYU.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zou het bij die knie op 30 cm boven de vloer loshalen en daar afdoppen. De dode leiding is dan zo kort als mogelijk, ongeveer 20 cm. Je hebt anders wel heel veel werk waarbij je weinig wint.

Als je het echt niet lekker zit dan zou ik de hele leiding vanaf de boiler met alupex opnieuw aanleggen waarbij je gebruik maakt van een nieuwe leiding die uit 1 stuk bestaat. Niet dat dit praktisch haalbaar is, maar het is wel het mooist/beste voor je waterdruk.

Oftewel, maak het jezelf een beetje makkelijk en blind af op een logische plek zonder veel andere delen los te moeten halen.

Edit:
Vulkraan over het hoofd gezien. Lekker daar afdoppen en deze kraan alleen gebruiken voor het vullen van je cv.

[ Voor 9% gewijzigd door fenrir op 28-11-2023 20:09 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Laatst ook naar gezocht. Op Klusidee las ik dat de lengte van een dode leiding maximaal 5x de diameter mag zijn.
N=1, maar ik heb hier 10 jaar met 2 leidingen van 100x de diameter gezeten en ik leef nog steeds.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
Met Legionella wordt je niet besmet door het te drinken maar door de nevel van het water wat er mee besmet is in te ademen (Wikipedia: Legionella pneumophila). Het lijkt me dan ook onzin dus om ook maar iets af te doppen. Ook omdat dit water de temperatuur van 25 graden denk ik nooit zal bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar voor mijn beeldvorming, zit nu het bijvul kraantje op de de leiding met 48 graden water? Want dan is dat naar mijn idee wat er fout is gegaan en had die gewoon op het koude water moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btwn
@fenrir @pman63 Ok stel, het wordt afgedopt bij de huidige cv navulkraan, dan is dit toch een realistisch scenario: gegeven dat deze 2 jaar niet wordt gebruikt, staat er ~35 cm water stil. Dit staat in een kleine technische ruimte op de bovenste etage met wasdroger, wasmachine en cv ketel. In de zomer kan de temperatuur worst case hier oplopen ruim boven de 30 graden. Legionella neemt dan toe. De bacterie kan op een gegeven moment de ~35 cm afleggen naar de doorstromende leiding. Waarna het in douche- en badwater komt, en in nevel terecht komt.

(@Septillion nee de leiding van 48 graden is separaat, en is de nieuwe toevoer naar 'koud' geworden voor cv ketel. De leiding van bovenstaande diende voorheen als koude toevoer, maar is dus onderbroken. Het punt waarop het nu onderbroken is zorgt voor bijna 1 meter stilstaand water.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan snap ik nog niet hoe het loopt maar dat maakt niet uit.

Maar goed, stuk pijp naar een bijvulkraan vind ik zelf niet zo spannend en zal wel bij meer huizen zijn. Bijvul, tuinkraan etc.
Pagina: 1