Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 09:09
Hi Tweakers,

Ik werk sinds een jaar in de IT, en merk dat ik eigenlijk nog niet op mijn plek zit. Dit besef is min of meer gekomen door een vraag die mijn werkgever stelde, namelijk waar zie jij jezelf over 3-4 jaar binnen dit bedrijf. En eigenlijk dacht ik direct, nou, ik zie mezelf dan niet meer in dit bedrijf. Heel kort zijstapje, ik heb echt een top werkgever, alleen het werk wat ik binnen het bedrijf uitvoer is niet wat ik wil. Omdat we een heel klein bedrijf zijn zit het werk wat ik (denk ik) wil doen, er hier ook niet in.

Je vraagt je nu misschien af, wat doe je dan als werk nu? Ik werk Support Engineer, of eigenlijk gewoon helpdeskmedewerker. En eerlijk gezegd vind ik het vreselijk. Het is totaal niet wat ik zoek, maar ik heb deze baan min of meer gekozen om ervaring op te doen, en omdat er bij de sollicitatie een ander beeld werd geschetst dan de realiteit. Feitelijk doe ik niet veel meer dan de hele dag mensen helpen met hun Outlook, of SharePoint, of nieuwe gebruikers aanmaken in MS365, of drivers installeren. Waar ik bij mijn sollicitatie te horen kreeg dat ik bij klanten hun omgeving mocht gaan onderzoeken op veiligheid, heb ik dat tot op heden (11 maanden later) nog geen enkele keer gedaan.

Naast mijn werk neem ik deel aan een deeltijd studie, namelijk HBO ICT met als studierichting Cyber Security. Ik merk ook dat de overeenkomsten tussen mijn studie en mijn werk minimaal zijn. Alles wat ik op school leuk vind (programmeren in Python, Cyber Threat Intelligence, Malware analyse, cryptography etc) komt niet terug in mijn werk. En daar komt ook de onvrede een beetje vandaan, ik wil namelijk over 3 jaar met mijn afstuderen niet 4 jaar ervaring met support werk hebben, maar 4 jaar ervaring met cyber security gerelateerde werkzaamheden.

Ik begrijp ook dat het niet zo is dat je met 1 jaar ervaring in de IT direct een super flashy Cyber Security baan kan krijgen, en dat je ergens moet beginnen. Maar voor mijn gevoel is beginnen als helpdeskmedewerker niet de juiste plek. Echter vind ik het ook erg lastig om onder woorden te brengen wat ik echt zoek in een cyber security baan.

Waar ik eigenlijk nu naar op zoek ben is advies in welke richting ik het beste kan zoeken? Ik heb dus 1 jaar ervaring in de IT, doe een gerelateerde studie en zoek een baan waarin ik veel kan leren, en uitgedaagd wordt. Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan een baan bij een SOC, maar ook een functie als Cyber Security Analist of Incident Responder (wellicht te hoog gegrepen voor nu) lijken me heel interessant. Uiteindelijk zou ik graag weer voor de overheid gaan werken, bijvoorbeeld bij het Team High Tech Crime van de politie, of het Nationaal Centrum Cyber Security).

Lang verhaal kort, waar begin je als startend Cyber security professional aan de weg te timmeren?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips!

Alvast bedankt,

Heaget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Je hebt je huidige werkgever dus niet gezegd wat je denkt? Of is er daar sowieso geen plaats om werk te doen dat je interesseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Heaget schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:59:
Uiteindelijk zou ik graag weer voor de overheid gaan werken, bijvoorbeeld bij het Team High Tech Crime van de politie, of het Nationaal Centrum Cyber Security).

Lang verhaal kort, waar begin je als startend Cyber security professional aan de weg te timmeren?
In dit geval door domweg lijntjes uit te zetten richting je doel. Simpeler dan dat is het vaak niet.

Ik zou niet direct frontaal soliciteren, maar eerst e.e.a. in kaart brengen om te verkennen en mogelijk contacten te leggen.

Normaal zou ik stellen dat je op een (afstudeer)stage moet mikken, maar weet niet of dat een optie is met deeltijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 27-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Bob schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:05:
Je hebt je huidige werkgever dus niet gezegd wat je denkt? Of is er daar sowieso geen plaats om werk te doen dat je interesseert?
Nee ik heb hem dat nog niet verteld. Deze vragen waren ter voorbereiding op het eindejaarsgesprek, maar zette me wel aan het denken. Er zijn op dit moment geen functies, of collega's, die werk doen wat ik wel interessant vind. Ik kan gerust zeggen dat we voor 90% een MSP zijn, en dat is precies waar de schoen knelt, MSP werkzaamheden zijn het gewoon niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Rukapul schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:05:
[...]

In dit geval door domweg lijntjes uit te zetten richting je doel. Simpeler dan dat is het vaak niet.

Ik zou niet direct frontaal soliciteren, maar eerst e.e.a. in kaart brengen om te verkennen en mogelijk contacten te leggen.

Normaal zou ik stellen dat je op een (afstudeer)stage moet mikken, maar weet niet of dat een optie is met deeltijd.
Dit is een goeie tip. Wat ik vooral lastig vind is dat bij veel banen om een HBO opleiding word gevraagd, en daar ben ik de komende jaren dus nog mee bezig. Ik heb wel mijn Propedeuse in het eerste jaar al gehaald (Cum laude) maar het duurt nog wel even voordat ik mijn diploma dus echt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Heaget schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:12:
Wat ik vooral lastig vind is dat bij veel banen om een HBO opleiding word gevraagd, en daar ben ik de komende jaren dus nog mee bezig. Ik heb wel mijn Propedeuse in het eerste jaar al gehaald (Cum laude) maar het duurt nog wel even voordat ik mijn diploma dus echt heb.
Aan de andere kant; een antwoord "Kom nog eens terug als je je papieren hebt" is een interessante connectie..... En dat is altijd nog beter dan helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:12
Heaget schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:10:
[...]

Nee ik heb hem dat nog niet verteld. Deze vragen waren ter voorbereiding op het eindejaarsgesprek, maar zette me wel aan het denken. Er zijn op dit moment geen functies, of collega's, die werk doen wat ik wel interessant vind. Ik kan gerust zeggen dat we voor 90% een MSP zijn, en dat is precies waar de schoen knelt, MSP werkzaamheden zijn het gewoon niet voor mij.
En er is ook geen mogelijkheid dat de functie of werkzaamheden bij de MSP gecreëerd worden in de toekomst? Je kan altijd de bal opgooien dat je je huidige werkzaamheden wilt laten aansluiten bij je studie en of je hier samen met je werkgever onderzoek naar kan doen. Kans voor jou om te leren en een kans voor jouw werkgever om misschien de producten portfolio uit te breiden.

Ik vind het vrij apart als je als MSP niet een focus hebt op het leveren van bepaalde security producten. Een MSP kan een enorm breed scala aan services verlenen, waar security zeker wel een onderdeel van is tegenwoordig. Intern zullen toch ook wel security producten worden beheerd door iemand?

Met die 1 jaar ervaring als helpdesk medewerker, en een nog niet voltooide studie, is de kans erg klein dat je ergens een baan gaat vinden in de cybersecurity.

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 27-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het zou tof zijn als jouw huidige baas in een ontwikkeltraject bijv. de opleiding CISSP zou willen aanbieden. Daarmee kun je een flinke afslag maken tov je huidige rol.
Het vakgebied wat je kiest staat bol van de kennis; hierin zul je jezelf moeten bewaken om daarna het werk te kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Heaget schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:10:
[...]

Geef dit eerlijk aan bij je huidige werkgever tijdens het eindejaar gesprek. Vertel wat je voor opleiding doet en waar je ambities liggen. Denk na hoe je jouw wensen kan verwoorden zonder ernstige kritiek te leveren op je huidige functie/werkgever.

Hopelijk denken ze met je mee en zo niet kun je altijd nog gaan solliciteren.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Blasterxp schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:24:
Het zou tof zijn als jouw huidige baas in een ontwikkeltraject bijv. de opleiding CISSP zou willen aanbieden. Daarmee kun je een flinke afslag maken tov je huidige rol.
Het vakgebied wat je kiest staat bol van de kennis; hierin zul je jezelf moeten bewaken om daarna het werk te kunnen uitvoeren.
Waarom CISSP? Lijkt me gezien de dingen die @Heaget leuk vindt niet de meest logische stap? Even los van het feit dat je voor CISSP ook aantoonbare ervaring (5 jaar meen ik) op verschillende domeinen dient te hebben. Beginnen met iets als Security+ of CEH lijkt me meer relevant.

Ik vind deze roadmap altijd boeiend om erbij te pakken: https://pauljerimy.com/security-certification-roadmap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Panini schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:22:
[...]

Met die 1 jaar ervaring als helpdesk medewerker, en een nog niet voltooide studie, is de kans erg klein dat je ergens een baan gaat vinden in de cybersecurity.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker als trainee is er echt wel veel mogelijk.

Wij (overheidsorganisatie) hebben onlangs een cybersecurityfunctie gepubliceerd. Ik ben intussen al door 14 verschillende bemiddelingsbureaus gebeld en ook nog eens door een stuk of 5 andere gemaild. Om gek van te worden.

Er is enorm veel vraag naar personeel. Bedrijven zijn vaak wel bereid om te investeren in gemotiveerde medewerkers, ook als ze nog niet veel ervaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Croga schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:21:
[...]

Aan de andere kant; een antwoord "Kom nog eens terug als je je papieren hebt" is een interessante connectie..... En dat is altijd nog beter dan helemaal niets.
Helemaal mee eens, dus eigenlijk zeg je, nee heb je, ja kun je krijgen. En anders is het een mooie ingang voor later?
Panini schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:22:
[...]

En er is ook geen mogelijkheid dat de functie of werkzaamheden bij de MSP gecreëerd worden in de toekomst? Je kan altijd de bal opgooien dat je je huidige werkzaamheden wilt laten aansluiten bij je studie en of je hier samen met je werkgever onderzoek naar kan doen. Kans voor jou om te leren en een kans voor jouw werkgever om misschien de producten portfolio uit te breiden.

Ik vind het vrij apart als je als MSP niet een focus hebt op het leveren van bepaalde security producten. Een MSP kan een enorm breed scala aan services verlenen, waar security zeker wel een onderdeel van is tegenwoordig. Intern zullen toch ook wel security producten worden beheerd door iemand?

Ik denk zeker dat ik de bal op wil gooien en het gesprek aan wil gaan. Zoals gezegd, mijn werkgever is verder echt een topper en ik wil hier het liefst blijven mits de werkzaamheden interessanter worden. Begrijp me ook niet verkeerd, we doen zeker heel wat met Cyber security als MSP, maar niet op het niveau dat ik graag wil. Even een heel simpel voorbeeld, malware analyse gaan wij niet doen, Cyber threat intelligence, gaan wij niet doen etc. Ik ben op zoek naar cyber security op een ander niveau. Dit is meteen een beetje de crux, hoe leg ik uit wat ik bedoel? Simpel voorbeeld, ja MFA instellen is technisch gezien cyber security, maar niet echt het niveau wat ik zoek..
Blasterxp schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:24:
Ik heb het hier al eens over gehad, niet specifiek CISSP maar andere certificaten. Waar het op neer komt is dat mijn werkgever aangeeft dat dit niet aansluit bij mijn werkzaamheden of die van het bedrijf. Dat weet ik, dat is ook precies wat ik bedoel. Hetgeen wat ik wil sluit (nu) niet aan bij wat ik/het bedrijf doet.
sOid schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:46:
[...]

Waarom CISSP? Lijkt me gezien de dingen die @Heaget leuk vindt niet de meest logische stap? Even los van het feit dat je voor CISSP ook aantoonbare ervaring (5 jaar meen ik) op verschillende domeinen dient te hebben. Beginnen met iets als Security+ of CEH lijkt me meer relevant.

Ik vind deze roadmap altijd boeiend om erbij te pakken: https://pauljerimy.com/security-certification-roadmap/
Dankjewel, ik ga de roadmap eens bekijken en zien wat ik daarmee kan.
Pagina: 1