Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb momenteel 12x245w op het dak liggen, met een Kostal Piko 3.0 als omvormer. Nu begint die laatste kuren te vertonen (ik moet em elke dag een tijdje uit en dan weer aan zetten, anders pakt ie geen DC invoer). Zodoende ben ik dus aan het rondkijken naar een vervangende omvormer. Idee is om ook rekening te houden met het plan dat binnen het leven van de nieuwe omvormer de 12x245 van het dak gaan, en vervangen worden door N x 4xxw panelen, zo rond de 3600w.

Maar als ik zo eens rondgoogle zie ik a) een eindeloze hoeveelheid webshops en b) een behoorlijke rits aan merken omvormer.

Dus gesteld dat ik plannen heb om een ~3600w omvormer aan te schaffen, vooralsnog zonder home-accu plannen, welke kant sturen jullie me op? (ik heb in principe een voorkeur voor een europees product, maar de kosten zijn ook een factor, en ook een "europese" inverter zit vol met chinese componenten verwacht ik, dus heel sterk is die voorkeur ook niet.)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Is het een probleem van de omvormer, of een probleem in de paneel installatie waarop de omvormer triggers. Krijg je een foutmelding?

Opties bij vervanging: SMA en moeilijker te krijgen Kostal wat betreft westers. Dan GoodWe en Growatt Chinees. Growatt-XH is met weinig of geen extra kosten accu voorbereid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
SMA. Echte Duitse grundlichkeit en goede service. Inmiddels weer verkrijgbaar, maar wel aan de prijs.

Voor 3600Wp wil je waarschijnlijk maar een ~3000Wac omvormer nemen. Ongeveer 80% verhouding tussen DC paneel- en AC omvormervermogen is de stelregel.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Paul C schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:31:
SMA. Echte Duitse grundlichkeit en goede service. Inmiddels weer verkrijgbaar, maar wel aan de prijs.

Voor 3600Wp wil je waarschijnlijk maar een ~3000Wac omvormer nemen. Ongeveer 80% verhouding tussen DC paneel- en AC omvormervermogen is de stelregel.
Daarom dat SMA al zijn huishoudelijke omvormers gewoon uitbesteed aan producenten in China.
De nieuwe tripower is gewoon 100% Sungrow, omdat SMA het zelf niet klaar krijgt.

Pas vanaf de 10kW omvormers komt de Duitse grundlichkeit meer boven.

• Ronald
Paul C schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:31:

Werken met stelregels is onzinnig met eenvoudige toegang tot ontwerp software als sunny design.

TS heeft ook aangegeven dat de panelen vervangen zullen worden. Dus niet bij de omvormer keuze die toekomstige situatie bepaalt worden. TS moet alleen even opletten dat panelen serieus veel (fysiek) groter geworden zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
bottom line schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:37:
[...]

Daarom dat SMA al zijn huishoudelijke omvormers gewoon uitbesteed aan producenten in China.
De nieuwe tripower is gewoon 100% Sungrow, omdat SMA het zelf niet klaar krijgt.

Pas vanaf de 10kW omvormers komt de Duitse grundlichkeit meer boven.
Interessante discussie is dan de software kant. Traditioneel wordt het mppt algoritme van SMA als een van de beste op de markt gezien, en dat is meer software dan hardware.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:42:
Is het een probleem van de omvormer, of een probleem in de paneel installatie waarop de omvormer triggers. Krijg je een foutmelding?

Opties bij vervanging: SMA en moeilijker te krijgen Kostal wat betreft westers. Dan GoodWe en Growatt Chinees. Growatt-XH is met weinig of geen extra kosten accu voorbereid.
Panelen lijken op zich okee, DC spanning gaat netjes boven de 300w. De opbrengst is momenteel laag, maar met dit weer kan ik niet beoordelen of er iets aan de hand is, ik heb zelf ook al dagen geen zon gezien.
Ronald schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:43:
[...]

Werken met stelregels is onzinnig met eenvoudige toegang tot ontwerp software als sunny design.

TS heeft ook aangegeven dat de panelen vervangen zullen worden. Dus niet bij de omvormer keuze die toekomstige situatie bepaalt worden. TS moet alleen even opletten dat panelen serieus veel (fysiek) groter geworden zijn.
Ik neem aan dat die genoemde 80% slaat op niet ideale ligging van panelen etc?

Wat je zegt kwa formaat panelen klopt helemaal, voordat ik een definitieve keuze maak zal ik eerst een plannetje moet maken wat er kwa nieuwe panelen op het dak past (inclusief een ander dakraam), en of ik dan die 3600w wel nodig heb.

Terug op het merken verhaal, SMA en growat gaan op de shortlist, en dan op basis van wat ik kwijt kan kwa panelen een keuze maken.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:22
Is de omvormer wel kapot?
Met het weer van de laatste tijd is er weinig zon. 2940Wp op 3000W omvormer. Ik denk dat het mogelijk is dat de startspanning amper gehaald wordt. Waarschijnlijk gaat die rond de middag pas aan.

Bij ons was er gisteren alleen maar opbrengst tussen 12:00 en 14:00 (bijna niks 0,3kWh met 14 410Wp panelen o-w)

• Ronald
Start spanning haal je met weinig meer dan een zaklamp. Laten we die mythe eens keihard loslaten, @Ricko1
Nuttig vermogen uit een systeem halen komt ver na behalen start spanning… zonder hoeft de omvormer echt niets te doen.

@vectormatic zou naar meldingen moeten kijken. Als de omvormer na reders resets wel start klinkt het alsof er iets mis is…

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Ricko1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:18:
Is de omvormer wel kapot?
Met het weer van de laatste tijd is er weinig zon. 2940Wp op 3000W omvormer. Ik denk dat het mogelijk is dat de startspanning amper gehaald wordt. Waarschijnlijk gaat die rond de middag pas aan.

Bij ons was er gisteren alleen maar opbrengst tussen 12:00 en 14:00 (bijna niks 0,3kWh met 14 410Wp panelen o-w)
startspanning is het probleem niet, het is nu (as i type) kraakhelder en zonnig, met zon op de panelen, en op de multimeter geeft de string onbelast 440v
[b]Ronald in "Nieuwe solar omvormer, iets met bomen en bos"Ronald schreef op

@vectormatic zou naar meldingen moeten kijken. Als de omvormer na reders resets wel start klinkt het alsof er iets mis is…
Via het front panel krijg ik er geen melding uit, behalve dan dat ie buiten bedrijf is en de U-DC "xxx" Volt aangeeft. Ik was ook al met @Dre in contact om te kijken of de Piko weer tot leven te wekken is, maar voor het geval dat niet rendabel te doen is, wou ik me al vast orienteren op de omvormer markt.

EDIT: net de Piko een kwartiertje los van AC gehad, en weer aan, opstarten duurde een minuut of twee, maar nu levert ie een goede 600-700w, wat me gezien tijdstip en tijd van het jaar niet verkeerd lijkt (ligging is bijna recht op zuid, hellingshoek ergens rond de 45 graden)

[ Voor 10% gewijzigd door vectormatic op 28-11-2023 09:34 ]

Pagina: 1