Kruipruimte leeg pompen (grondwater); pomp zuigt zich vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 17:07

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Waarschijnlijk door de gigantische regenval van de laatste tijd staat het grondwater niveau flink hoog (nagevraagd bij de gemeente). Hierdoor ligt er zeker 5 a 10cm water in mijn kruipruimte. Ik ben echter met een aanbouw bezig en ik moet in de kruipruimte daar zijn voor wat kabels. Ik heb een gat onder de fundering van de bestaande bouw gegraven om daar te komen. Maar je raad het al: dat gat staat ook helemaal onder water natuurlijk |:(

Dompelpomp geregeld en die zuigt het best aardig weg maar het stroomt vrij hard weer terug als je die uit zet. Overal liggen gewoon nog plassen en die lopen dan leeg. Ik wil eigenlijk die pomp een paar dagen (of een week) laten draaien zodat het in elk geval even 1 dag droog genoeg is om eea te doen.

Echter: het is heel fijn zand, die pomp trilt behoorlijk en duwt zich daardoor vast in het zand. Ik heb al als tip gezeten "zet hem op een plankje" maar doordat er water "stroomt" wordt er ook zand meegevoerd dus kom hij op een gegeven moment alsnog "vast" te zitten. Ik bedoel daar mee: de pomp draait maar zuigt geen water meer aan (en is dus slecht voor de pomp).

Ik zoek eigenlijk een manier om de pomp een soort van "in te graven" op het laagste punt (dan maar 1x zwemmen). Dan met een soort "filter" er omheen zodat er geen zand in komt en de pomp toch laag blijft staan. De pomp kan prima wat zand hebben hoor maar hij moet zicht niet vast zuigen. Dan durf ik hem lekker op automatisch te laten staan om een zooitje weg te pompen.

Heeft iemand een idee of hier iets voor is / hoe dat heet? Kan een emmer pakken, gaten in boren en iets van aquarium filter er tegenaan gaan lijmen ofzo had ik als idee. En dan die emmer ingraven maar geen idee of dat genoeg water door laat.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:17
zet de pomp in een emmer die onder water staat. Dan hou je hooguit de waterhoogte van die emmer over.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:05:
zet de pomp in een emmer die onder water staat. Dan hou je hooguit de waterhoogte van die emmer over.
Ja dat is niet het probleem maar het zand wat dan naar/in die emmer stroomt. Kan het wel een kans geven hoor maar ben bang dat daar ook te veel zand in komt.

Of ik moet "ruim" om de emmer heen graven als het ware dat eerst het zand daar komt... hmmmm...

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-05 18:33
In een speciekuip wat gaten maken, speciekuip ingraven, laagje kiezels erin, emmer met gaten op de kiezels, overige ruimte opvullen met kiezels.
Dagje wachten, emmer loopt vol water.
Pomp erin.
Kan gewoon gelijk bij je kruipluik. Heb je daar lekker de ruimte de volgende keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-05 12:52
Zandvang maken. Eerst een emmer van 20 liter op het laagste punt ingraven. Daarin zet je een 10 liter emmer waarin je grote gaten (minimaal 2 cm, liever groter) boort op ongeveer 15 à 20 cm van de bodem. Je emmer loopt nu vol. Het zand blijft in de buitenste emmer liggen.
Even kijken of je pomp niet harder aanzuigt, dan dat de gaten "lopen". Je zou de pomp nog iets kunnen knijpen.

Lijkt op het plan van @kipneck speciekuip is beter, maar meer graven.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:23
Of een worteldoek (oid) waar de pomp op staat. :?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ja bedankt dat zijn wel een aantal ideeën waar ik iets mee moet kunnen, ga wel even kijken wat in in elkaar kan knutselen :)

Worteldoek misschien ook geen gek idee (als dat de flow niet te veel tegenhoud).

Pomp heeft een vlotterschakelaar dus is niet heel erg als hij harder zou pompen maar moet ook weer niet minuten duren voor de emmer weer vol loopt :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieven Rebry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-05-2024
een klokpomp kan een oplossing bieden ,mag volledig onder water staan, motor kan normaal niet vastlopen
succes ermee
Pagina: 1