Hoe fermacell vloerplaten vastmaken ivm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwennesm
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-05 20:07
Hallo iedereen,

Ik woon in een oud huis en ik ben momenteel bezig met een project om het huis beter te isoleren (voorzetwanden, dakisolatie, vloerisolatie, etc).

Daarnaast wil ik ook graag overstappen op vloerisolatie. Het idee is om twee lagen fermacell op de houtvloer te leggen om deze vervolgens in te frezen voor de vloerverwarming. Mijn vraag is hoe ik deze fermacell platen het beste kan vastmaken op de houten vloer om te voorkomen dat ze gaan schuiven. Ik kan ze wel vastschroeven maar dan sloop ik mijn frees vrij snel.

Ik heb fermacell montagelijm om de lagen op elkaar te lijmen, maar hoe kan ik de eerste laag fermacell het beste op het hout monteren?

Zijn er bepaalde nieten/krammen die ik kan tacken waar ik makkelijk doorheen kan frezen?

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
geen enkele frees vind het leuk om metaal tegen te komen natuurlijk, behalve een metaalfrees.
je kan als je de platen goed lijmt en langs de muren schroeft natuurlijk na het frezen de rest nog afschroeven, dan weet je waar het wel en niet kan.

maar waarom niet kiezen voor een droogbouw vloerverwarming systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Wij hebben dit recent laten doen. De aannemer heeft de fermacellplaten vastgeschroefd tijdens het leggen. de platen zelf zijn aan elkaar gelijmd. Voor het frezen zijn alle schroeven er weer uitgehaald.

Als je 2 lagen op elkaar doet (hoeveel hoger wordt je vloer dan wel niet?), wil je dan alles in 1x doen? Of eerst de hele 1e laag en daarna de 2e laag er overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 17:18
Ik heb ook onlangs drie verdiepingen met fermacell platen bekleed. Daarna een ander bedrijf de sleuven laten frezen.

Platen aan elkaar vast lijmen en op de mes en groef kanten even vast schroeven en markeren. En dan inderdaad voor het frezen alle schroeven zoveel mogelijk er weer uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb ook een Fermacell vloer met daarin vloerverwarming ( op een betonnen ondervloer overigens ). Voor zover ik weet worden Fermacellplaten volledig zwevend gelegd en verlijm je ze alleen onderling met elkaar zodat ze 1 grote plaat vorm.

Die platen moet je wel tijdelijk inderdaad schroeven totdat de lijm is uitgehard en daarna moet je alle schroeven verwijderen. d

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fermacell heeft inmiddels toch voorgefreesde platen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Niet moeilijker maken dan het is.

https://www.technea.nl/pr...roogbouw-vloerverwarming/

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:35
Je hoeft de fermacell platen niet op de houten vloer vast te zetten, je maakt dan een zogenaamde zwevende vloer, maar die gaat nergens naartoe. De platen onderling kan je lijmen en schroeven en dan voor het frezen van de vvw de schroeven er weer uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:48
Je verwijst naar voorgefreesde fermacell platen? Ik heb meerdere offertes opgevraagd. De meerprijs van voorgefreesde platen komt overeen met de kosten van ze naderhand laten frezen. Alleen bij het laatste legden ze de slangen er dan ook in... Ik kreeg overigens nog de tip dat je uit belgie goedkoper een pallet standaard 12.5mm fermacell kan laten komen en ze dan op elkaar kan lijmen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

inquestos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:25:
[...]

Je verwijst naar voorgefreesde fermacell platen? Ik heb meerdere offertes opgevraagd. De meerprijs van voorgefreesde platen komt overeen met de kosten van ze naderhand laten frezen. Alleen bij het laatste legden ze de slangen er dan ook in... Ik kreeg overigens nog de tip dat je uit belgie goedkoper een pallet standaard 12.5mm fermacell kan laten komen en ze dan op elkaar kan lijmen.
Er zijn meer merken. dit was even een snel voorbeeld. je moet wel even shoppen. Voor mijn serre heb ik wandverwarming gemaakt met fermacel platen met 12mm leidingwerk al in de plaat gemonteerd. ik moest ze alleen onderling aan elkaar koppelen.

Als je de ruimte hebt dan zou ik een isoplaat neerleggen, standaard noppenplaat daarin standaard 16mm leidingwerk en dan daarop de fermacel plaat. hoef je niks te vrezen. Dat heb ik gedaan op de uitbouw op het dakterras. maar daar had ik dan ook de ruimte voor.
Appelpie3000 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:56:
Je hoeft de fermacell platen niet op de houten vloer vast te zetten, je maakt dan een zogenaamde zwevende vloer, maar die gaat nergens naartoe. De platen onderling kan je lijmen en schroeven en dan voor het frezen van de vvw de schroeven er weer uit halen.
Precies zo heb ik ook bovenstaande vloer gemaakt. Zwevend. Deze foto had ik nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEzyWOxy7Aad_GoHyYwrsorImGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0E58qPSMwpk16pdyFX6NIj6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Zuluman op 28-11-2023 18:56 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Fermacell platen hoeven niet vast op de ondervloer. Je verlijmt ze aan elkaar zodat ze één geheel vormen en ze liggen klem tussen de muren, dus waar zouden ze heen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ligt de 2e22 fermacell platen in principe ook los op een OSB vloer.
Ze zijn wel geschroeft tijdens het lijmen van de lippen maar die schroeven zijn na het uitdrogen voor het frezen weer verwijderd. De platen zijn zwaar, die gaan niet meer schuiven. Mocht je het toch om wat voor reden wel vast willen leggen, kan je weer tussen de gleuven schroeven of neiten na het frezen.

Volgens fermacell zou je inderdaad ook aluminium spreidnieten mogen gebruiken waar je gewoon door heen kan frezen. Aangezien het nieten van fermacell wandplaten (met gewone gegalvaniseerde nieten) me erg goed is bevallen, ga ik hier voor de volgende verdieping wel wat verder in verdiepen. Dat schroeven en weer er uit halen is wel een ding, ik heb 1 schroef over het hoofd gezien en dat vond de frees niet leuk... Ben alleen bang dat geschikte alu nieten weer niet te krijgen zijn voor mijn tacker...

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 29-11-2023 09:52 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1