Zuinigste optie Losse Warmtepomp boiler en monoblock voor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 21:57
Iemand hier enig idee wat de zuinigste optie is?
kon de onderstaande vergelijking zo niet terug vinden

een losse stand allone warmtepomp boiler bv LG wh27s warmtepompboiler

en een los staand warmtepomp systeem voor de verwarming

Of monoblock buiten dmv 3 wegklep koppelen aan 500L boilervat met grote spiraal

afstand tussen buitenunit en boilervat is ongeveer 20M enkele weg ( 40 heen en terug )

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wodan89 schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:54:
Iemand hier enig idee wat de zuinigste optie is?

[...]

Of monoblock buiten dmv 3 wegklep koppelen aan 500L boilervat met grote spiraal

afstand tussen buitenunit en boilervat is ongeveer 20M enkele weg ( 40 heen en terug )
Ok, dus je wilt weten wat zuiniger is, maar je praat over een 500L boilervat, wat effectief betekent dat je 3x in bad kunt gaan tegelijkertijd of 2? uur kunt douchen onder een regen douche?

Volgens mij heb je er nog niet serieus over nagedacht, of je hebt er wel over nagedacht, maar hebt dat nog niet opgeschreven...

Mijn persoonlijke insteek bij 500l & 20m afstand:
500l is ook gewoon 2 200-270L Warmtepompboilers, dan pak je 2x subsidie en je hebt niet de leidingverliezen, die best wel beginnen door te tikken. En qua kosten pakt 40m leidingwerk ook niet heel gunstig uit, pak je geïsoleerde 32mm buis, dan ben je zo 400 euro verder. Als je het laat doen, dan kan dat goed 1000 euro gaan kosten met beugelen en koppelingen erbij.
Daarnaast is een warmtepompboiler geoptimaliseerd om tapwater te maken, wat meestal een stukje warmer is dan wat je verwarming wil. Ook stopt je verwarming met verwarmen als je tapwater aan het maken bent.
Meestal gaat dat wel goed, maar als je een hele kleine monoblock hebt staan, dan kan het even duren, zeker met 500L water. Dan staat je WP heel lang op vol vermogen te stampen, eerst voor het tapwater, daarna om het huis weer bij te verwarmen. (En als je 500L warm water hebt verbruikt, dan ben je ook hard aan het ventileren, om al het vocht weer je huis uit te krijgen)

Je kunt er zeker aan rekenen, maar ik denk met deze uitgangspunten dat je beter gewoon meteen voor de warmtepompboiler(s) kunt gaan. Mijn advies zou zijn, laat gewoon een 270L WPB plaatsen, maar houd er de ruimte naast vrij om er nog eentje neer te kunnen zetten. Blijkt het echt te weinig, dan bestel je de 2de...
En wil je echt zuinig, dan moet je gaan kijken naar WTW op de douche en dan is 270L ook ineens meer dan voldoende.