Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• fwiffo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-11 00:34
Ik had voor mijn nieuwe huis twee setjes Ion led-dimmers gekocht (master-slave). Klonk leuk, een hotelschakelaar met dimmers aan beide kanten, zonder veel gehannes.

1 schakeling werkte prima, de andere echter... die gaf problemen.
Eerst werkte de hotelstand niet (en had ik dus 1 knop die niks deed...)

Na veel gepruts (en een nieuwe set dimmers, wat het probleem niet oploste) was ik zover dat het 'netjes' werkte... maar de lamp niet helemaal uit ging.

Toch maar 's wat verder gekeken, en toen bleek dat ik een lekstroom had; als 1 van de twee lampedraden contact had met fasedraad... had de andere draad een lichte stroom (mijn simpele stroomzoeker lichtte zachtjes op). Dan maar de multimeter erbij, die melde inderdaad een slordige 150 volt. Op een draad die aan allebei de kanten nergens inzit.
Dus vermoedde ik dat er ergens toch contact werd gemaakt met de andere lampedraad.

Nou vooruit, ik heb een nieuwe lampedraad getrokken (vastgeknoopt aan de oude en trekken maar), trots op mezelf dat ik dat 's heb gedaan als simpele klusser.
Maar de lekstroom blijft, ook in de nieuwe draad |:(

Kan iemand me uitleggen hoe *dat* dan kan?
Ik wil best ook de andere draad vervangen, maar ik
(Ik moet toegeven, ik heb een vermoeden. Toen ik de lasdoos open deed zag ik heul veel draden weglopen; 1 fase, 1 neutraal, 1 aarde, 2 lampedraden, nog 2 lampedraden van een andere hotelschakelaar. Ik heb ergens een stukkie gezien dat je maar 5 draden ofzo zou mogen hebben in 1 buis. Maar of dat gerelateerd is...)

Op naar DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 27-11-2023 09:39 ]

Beste antwoord (via fwiffo op 30-11-2023 08:03)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Groningerkoek Daar heb je een punt. Maar zeker goedkope ledlampen kunnen wel degelijk gloeien op de capacitieve koppeling (los van de dimmer).

Alle reacties

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
Kun je vermelden welke exacte dimmers je gebruikt en heb je een schema beschikbaar?

• Septillion

Septillion

Een standaard multimeter alleen is vrij zinloos om te meten of een huisinstallatie spanningsloos is. Probleem is namelijk dat de impedantie van zo'n meter (by design) heel erg hoog is. Wat jij nu meet is puur de capacitieve koppeling tussen de draden die stukken parallel lopen. Zodra je er een echte belasting aan hangt zal het weg zijn.

Maar helaas hier met een smart module ook al eens gemerkt dat deze een te hoge ingangsimpedantie had op een schakelaar ingang waardoor deze ook dacht dat de schakelaar ingedrukt was. Komt eigenlijk gewoon neer op slecht ontwerp. Enige wat er eigenlijk tegen te doen is is zorgen voor meer belasting op de draad.

Maar inderdaad, eens wat types en schema's is wel zo handig :)

• Groningerkoek
Septillion schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:38:
Een standaard multimeter alleen is vrij zinloos om te meten of een huisinstallatie spanningsloos is. Probleem is namelijk dat de impedantie van zo'n meter (by design) heel erg hoog is. Wat jij nu meet is puur de capacitieve koppeling tussen de draden die stukken parallel lopen. Zodra je er een echte belasting aan hangt zal het weg zijn.

Maar helaas hier met een smart module ook al eens gemerkt dat deze een te hoge ingangsimpedantie had op een schakelaar ingang waardoor deze ook dacht dat de schakelaar ingedrukt was. Komt eigenlijk gewoon neer op slecht ontwerp. Enige wat er eigenlijk tegen te doen is is zorgen voor meer belasting op de draad.

Maar inderdaad, eens wat types en schema's is wel zo handig :)
Dit klopt allemaal.

Maar als TS een LED lamp gebruikt die binnen het voorgeschreven bereik van de dimmer valt dan zou dit niet voor mogen komen en moet hij de dimmers terugsturen en een ander model kopen.

• Septillion

Septillion

@Groningerkoek Als het gewoon een dimmer en een lamp betreft heb je gelijk. Maar betreft hier dus een master-slave dimmer waarbij de slave dimmer dus de master kan sturen maar dat gebeurd dus met weinig belasting en staat los van de te dimmen belasting.

• Groningerkoek
Septillion schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:01:
@Groningerkoek Als het gewoon een dimmer en een lamp betreft heb je gelijk. Maar betreft hier dus een master-slave dimmer waarbij de slave dimmer dus de master kan sturen maar dat gebeurd dus met weinig belasting en staat los van de te dimmen belasting.
Klopt, maar het is niet dat hij alleen maar 150V meet wat inderdaad geenszins vreemd zou zijn, echter als de lamp uit zou moeten zijn geeft deze nog steeds een kleine hoeveelheid licht. Als een fabrikant voor techniek kiest welke dusdanig vermogen genereert met het communicatieprotocol dan zijn die dingen gewoon ondeugdelijk.

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

@Groningerkoek Daar heb je een punt. Maar zeker goedkope ledlampen kunnen wel degelijk gloeien op de capacitieve koppeling (los van de dimmer).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:12
De meeste standaard dimmer zijn absoluut niet geschikt voor ledlampen.
Die werken alleen goed bij minimale belastingen.
Het principe berust op fase aansnijding, maar doordat een ledlamp nog oplicht bij de kleinste aansnijding die mogelijk is krijg je zo'n ledlamp nooit helemaal uit.

En spanningen meten bij een fase aansnijder is zinloos, dat kan een multimeter niet.

En ledlampen die licht geven(alleen gloeilampen kunnen gloeien) via capacitieve koppeling is natuurlijk onzin.
Dan zou die capaciteit in de honderden micro Farads moeten lopen en die is maximaal een paar pico Farad.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Ik gebruik deze compensators als een led lichtbron zachtjes blijft branden in uitgeschakelde stand:

https://www.eltako.com/fi...Flyer_GLE_internet_NL.pdf

Deze dient parallel op de lichtbron te worden aangesloten (zwart en blauw).

• Groningerkoek
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:10:

En spanningen meten bij een fase aansnijder is zinloos, dat kan een multimeter niet.
Correctie: Dat kunnen die goedkope dingen van de bouwmarkt niet, Als je een multi meter met True RMS hebt kan die dat prima.

• fwiffo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-11 00:34
Dank jullie wel!
Ik snap nu dat het niet raar is dat twee draden die naast elkaar lopen ook wat spanning uitwisselen (maar wel zo weinig dat het 'geen' effect zou hebben op de hoeveelheid stroom daar deze zo goed als verwaarloosbaar is).
En ik mat inderdaad de spanning, en niet de stroom. Tja, geen dagelijkse koek voor mij en toch al weer 20+ jaartjes geleden dat ik natuurkunde had.

Ik las bij verder zoeken ergens dat het mogelijk het lampje kan zijn wat ik er in had hangen (een heel goedkoop simpel ledlampje), met als oorzaak dat het lampje geen drempel had om aan te gaan, en het dus met nulkommanulbijnaniets ook doet (en daar het led is, dan dus heel zachtjes). Dus inderdaad precies wat @Septillion meldde.

Er een ander lampje in gehangen, en dan werkt het prima.
Dus ik moet of wat betere lampjes gebruiken, of wat onzuiniger lampjes die wat meer nodig hebben om aan te gaan, of inderdaad een kleine compensator ertussen zetten.
Pagina: 1