Zit ik hier in staal te boren? Hoe iets ophangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Hi allemaal,

Ik moet een aantal gaten boren in de keuken voor het ophangen van (houten) jaloezieën. Het huis is in 2012 gebouwd

Tijdens het boren stootte ik op staal/metaal (dat is de assumptie).. Ik had een 5mm Alpen (F8 Extreme) SDS-boor gebruikt die ook geschikt zou zijn voor boren in beton. Al gauw werd de boor een stuk korter, rook vreemd en trok krom ...
Rest van de muren zijn ook van beton maar daar ging het boren heel eenvoudig met de Alpen boor + 1050w boorhamer

Zie bijgevoegde foto's:
- Foto 1: gat rechtsbovenin waar ik ben begonnen (en gestrand..). Over de lengte ga ik ong. 6 gaten nodig hebben van 5mm (40mm diep)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6dyvXq4A7H89Rp3xEU47JbiPnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX2FJjV0PFkVshdeaqbQUDcB.jpg?f=fotoalbum_large

- Foto 2: Zoom-in van het gat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grIXu2NZWS8i1i0Th-zp6y1ZYkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4ipOSr91XvDMhExGLy7XCcL.jpg?f=fotoalbum_large

- Foto 3: Game Over voor deze boor, gesmolten+krom getrokken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzPeV0mpJF5beSZ_MAvJf5uH_F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC7ZDDByN75kjzqkeJxSkdqV.jpg?f=fotoalbum_large

De leidingzoeker (in hoeverre zo'n ding helemaal betrouwbaar is) geeft aan dat er staal/metaal over de hele lengte zit waar de gaten moeten komen (foto 1)..

Kan iemand hier wat advies over geven? Zit ik hier op een stalen balk te boren? Of koop ik opnieuw een Alpen boor en probeer ik het op een lager toerental? Of moet ik hiervoor metaalboren gebruiken? En moet ik iets van smeermiddel gebruiken voor de boor? En een laag toerental veronderstel ik ipv klopstand?

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ja dat is een stalen latei.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charnpo
@Ernemmer dank voor de snelle reactie! Heb je advies hoe ik hier doorheen kom? En zit er achter de latei weer iets van beton/steen waar een plug zich in kan vastzetten?

Offtopic: waar wordt zo'n latei voor gebruikt / waarom zit het daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:59
Het opvangen van de druk krachten boven je kozijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt hiervoor prima een kobalt boor pakken, beetje snijolie er op een boren maar.

Wanneer je er iets aan op wilt hangen kun je je beter even verdiepen in de metrische maten voor schroeven en bouten. Als je daar meteen rekening mee houdt kun je na het boren meteen draad tappen en er vervolgens een schroef of bout in draaien.

Wel even goed kijken naar je boutjes/schroefjes welke maat die hebben. Sommige maten hebben verscheidene "spoed". Zie ook: https://www.werktuigbouw.nl/calculators/metric-fine-iso.htm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:30
Als het huis in 2012 gebouwd is moeten er ook goede tekeningen voor te krijgen zijn. Probeer even te achterhalen met wat voor een type latei je te maken hebt. Als dit bijv een simpele voorgespannen betonnen latei is zou ik in jouw positie niet de het staal willen doorboren, aangezien daarmee de sterkte/draagkracht van de latei sterk beïnvloed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 10:34

Ligone

Moeha!

Eens met @sypie maar als je nog nooit draad getapt hebt zou ik toch pluggen gebruiken of je zit nog mss nog met een afgebroken tap in je gat. of je oefent ergens anders op een stuk metaal als je je verdiept hebt! ;)

En van wat gaatjes te boren in een latei gaat ie echt niet minder dragen! :D

[ Voor 14% gewijzigd door Ligone op 26-11-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
charnpo schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:16:
@Ernemmer dank voor de snelle reactie! Heb je advies hoe ik hier doorheen kom? En zit er achter de latei weer iets van beton/steen waar een plug zich in kan vastzetten?

Offtopic: waar wordt zo'n latei voor gebruikt / waarom zit het daar?
Met een staalboor kom je er wel doorheen en er achter zit weer steen. Waarschijnlijk in de latei 8-10 mm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 10:34

Ligone

Moeha!

En op tijd stoppen als je door het metaal zit of je staalboor is ook weer kapot! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 12:45
sypie schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:23:
Je kunt hiervoor prima een kobalt boor pakken, beetje snijolie er op een boren maar.

Wanneer je er iets aan op wilt hangen kun je je beter even verdiepen in de metrische maten voor schroeven en bouten. Als je daar meteen rekening mee houdt kun je na het boren meteen draad tappen en er vervolgens een schroef of bout in draaien.

Wel even goed kijken naar je boutjes/schroefjes welke maat die hebben. Sommige maten hebben verscheidene "spoed". Zie ook: https://www.werktuigbouw.nl/calculators/metric-fine-iso.htm
Daar zal geen kobaltboor voor nodig zijn, met elke boor zul je daar wel door heen komen. Gaan linken naar een lijst met fijne draad lijkt me onnodig verwarring brengen, dat is helemaal niet van toepassing hier.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:59
Ik sluit mij aan bij @The Prutsor om niet in een dragende constructie te gaan boren.

Is ophangen met constructiekit of lijm een optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
DVX73 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:53:
Ik sluit mij aan bij @The Prutsor om niet in een dragende constructie te gaan boren.

Dit, gewoon een lat met high tack vastlijmen en daar dat rolgordijn aan vast met wat schroeven.

Of de gaten van de bestaande jaloezien gebruiken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

No Hands schreef op maandag 27 november 2023 @ 06:30:
[...]

Dit, gewoon een lat met high tack vastlijmen en daar dat rolgordijn aan vast met wat schroeven.

Of de gaten van de bestaande jaloezien gebruiken?
Er komen behoorlijk krachten op de casette van een jaloezie als je aan de touwtjes trekt om deze omhoog te halen.
Het zal vast werken, en de lijm zal het ongetwijfeld uithouden.Het stucwerk daarentegen zal vanzelf (met lijm en al) een keer loskomen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:53
charnpo schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:06:
Hi allemaal,

Ik moet een aantal gaten boren in de keuken voor het ophangen van (houten) jaloezieën. Het huis is in 2012 gebouwd
...
Je zou er ook voor kunnen kiezen de cassette hoger te hangen. De opstaande rand zal (tamelijk standaard volgens mij) 10 cm hoog zijn. Of gewoon door de latei boren idd. Gaatjes van 5 mm zullen geen effect hebben op de doorbuiging. n=1 maar dat heb ik ook gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
DVX73 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:53:

Ja en nee, gaten van maximaal 6mm gaan echt niks uitmaken voor deze latei, als je inderdaad tapt en er een bout in zet is er helemaal geen probleem. Alleen tappen is nog best lastig als er direct achter steen of beton zit...
Verder is het advies om het niet te doen wel goed, aangezien je niet weet wie het advies overneemt en denkt, als 6mm kan kan 30mm voor mijn ledspotjes vast ook wel :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
Alle (goedbedoelde) advies hier gaan volgens mij wel een beetje ver.
Als het een betonlatei zou zijn is het wel heel toevallig dat je de 1 van de (waarschijnlijk) 2 draden wapeningsstaal hebt geraakt.
Ik verwacht dat dit een stalen liggertje (L-staal met de opstaande kant aan de kant van het kozijn) is. Hier kun je echt zonder enig risico een paar kleine gaatjes in boren voor de jaloezieën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 14:00
Ik vermoed eerder dat het een betonlatei is en dat je een wapeningsstaaf hebt geraakt. Die zou ik niet helemaal doorboren. Als het een stalen latei was, dan plakken ze er echt geen cm (of dikker) cementachtig materiaal onder. Waar blijft het ook aan hangen dan? Cement kleeft niet bepaald aan stalen platen (zoals een stalen latei)... Als het een stalen latei was, dan hadden ze er wel een gipsplaatje onder gekit.
Persoonlijk zou ik de gaten allemaal 1cm naar voren of achteren opschuiven. Dan gaat het waarschijnlijk wel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:05
Koffie schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:14:
[...]

Er komen behoorlijk krachten op de casette van een jaloezie als je aan de touwtjes trekt om deze omhoog te halen.
Het zal vast werken, en de lijm zal het ongetwijfeld uithouden.Het stucwerk daarentegen zal vanzelf (met lijm en al) een keer loskomen.
Ik heb dat hier opgelost door een houten balk over de gehele breedte aan de dagkanten vast te maken met hoekbeugels en daarna de jaloezieen aan de balk gemaakt.

Tot nu toe zit het vast. :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Koffie schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:14:
[...]

2mm stucwerk wegschuren en aan de latei kitten lost ook dit weer op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 01-04 16:27
Christ1000 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:33:
Alle (goedbedoelde) advies hier gaan volgens mij wel een beetje ver.
Als het een betonlatei zou zijn is het wel heel toevallig dat je de 1 van de (waarschijnlijk) 2 draden wapeningsstaal hebt geraakt.
Ik verwacht dat dit een stalen liggertje (L-staal met de opstaande kant aan de kant van het kozijn) is. Hier kun je echt zonder enig risico een paar kleine gaatjes in boren voor de jaloezieën.
Maar wat als het wel een wapeningsdraad is van een latei? Dan is het echt niet slim om verder te gaan boren. Als het inderdaad een stalen liggertje is, is het natuurlijk geen enkel probleem.

@charnpo, heb je een magneet liggen? Bij een staaldraad in een latei zit er alleen een dunne stalen draad over de hele lengte, dus zou niet het hele oppervlakte magnetisch moeten zijn. Bij een stalen ligger zou er een 'stalen plaat' over nagenoeg het hele oppervlakte moeten zijn.

Je hebt ook aangegeven al andere gaten met success geboord te hebben. Is dit bij andere ramen/kozijnen waarbij je in de bovenkant hebt geboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Dat is quasi zeker een wapeningsstaaf van de betonnen balk. Daar boor je niet zomaar even door. Zelfs met een metaalboor is het zwoegen.

Als je zeker wilt zijn tik je eens op de zijkant van die balk. Als het beton is zal het vol klinken, is het een stalen I-profiel, dan is er aan de zijkant gewerkt met MDF of gipsplaat en zal het hol klinken.

Het eenvoudigste is om een cm ernaast te boren. Heb je die speling?
Als je in beton bezig bent is een kwaliteitsplug van 8, of zelfs 6mm al voldoende voor zo'n lichte belasting. Deze bijvoorbeeld. Nooit de meegeleverde pluggen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:45
Even los van hoe te monteren: in de dag gaat problemen geven met de draaistand van je raam.
Op foto 1 is je raam bijna helemaal tot aan de bovenzijde van de dag en alles wat je daar in de dag monteert zit de draai in de weg. Kiepstand zal wellicht nog wel gaan maar houten jalousie van die hoogte is aardig dik als je het compleet op trekt dus misschien is dat zelfs al te veel gevraagd.
Ik zou gezien die problemen toch wel voor op de dag montage kiezen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
cadsite schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:59:
Dat is quasi zeker een wapeningsstaaf van de betonnen balk. Daar boor je niet zomaar even door. Zelfs met een metaalboor is het zwoegen.

Als je zeker wilt zijn tik je eens op de zijkant van die balk. Als het beton is zal het vol klinken, is het een stalen I-profiel, dan is er aan de zijkant gewerkt met MDF of gipsplaat en zal het hol klinken.

Het eenvoudigste is om een cm ernaast te boren. Heb je die speling?
Als je in beton bezig bent is een kwaliteitsplug van 8, of zelfs 6mm al voldoende voor zo'n lichte belasting. Deze bijvoorbeeld. Nooit de meegeleverde pluggen gebruiken.
Met een cm ernaast bedoel je natuurlijk een cm naar voren of achteren ;).

Zelf heb ik ook recent wat op moeten ophangen in een latei, ook precies in het midden waar de wapeningsstaaf liep. In mijn geval was het stucwerk 'dik' genoeg en was mijn gat in de latei tot de wapeningsstaaf ook diep genoeg om er een kleine messing spreidplug in te plaatsen. Deze dingen hebben maar heel weinig diepte nodig en hebben juist de maximale spreidkracht aan het einde van de plug. Al vermoed ik dat je gat geen 2 cm diep is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 22:14
Tip met boven je macht boren en metaal. Doe een goede afdekkende bril op. Metaal scherfjes in je oog zijn niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Dit is zeker weten een beton latei en je boort nu op een wapeningsstaaf, iets opschuiven met het boorgat naast de staaf en dan is het vast geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charnpo
Hi allemaal, wauw wat een hoop (goede) reacties. Allen dank voor het meedenken, wisdom of the crowd optima forma!

Na de verschillende berichten ben ik verder op onderzoek gegaan en ook de gedetailleerde bouwtekeningen van het huis opgevraagd. Wat (samenvattend) reagerend op de verschillende berichten:

1) Beton-, stalen latei of stalen ligger (@Ernemmer, @The Prutsor, @bvdbos, @Christ1000, @Krijnemans, @frennek, @cadsite , @D.deJong )

Ik heb een 180 pagina tellend document gevonden getiteld 'Lateien & Geveldragers' voor de gehele nieuwbouwwijk. Na wat zoeken heb ik o.a. de volgende zaken gevonden.

In het document staat een schets (foto 1 hieronder) van de voorgevel waar twee lateien zijn ingetekend (omcirkeld met de cijfers 93 en 92). Daarbij staat ook op foto 1 bij de opmerking van latei '93': 'hoek 45 graden L'. In eerste instantie dacht ik hiermee de vraag te kunne beantwoorden dat hier een stalen latei ligt, maar op de voorgevel schets lijkt het alsof er een latei links en rechts van het raam zit. Terwijl ik iets van staal tegenkom bij het boren boven het raam op de schets...
Ze spreken over geveldragers 'S 235' wat mij leerde dat stalen latei zijn (zie foto 2 hieronder)?

Foto 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBTJnRBmiL-pEDebnVFing920QY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1Jo4K7bwpAPNXs2VNPUpZrG.png?f=user_large

Foto 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yVKlTilbuS5K5581iCcPkKbQz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XT92PzhZUEPPTvIvwrYjkY9a.png?f=fotoalbum_large

En op foto 3 staat de montage voor de latei. Daar wordt gesproken over een ankerrail. Kan het zijn dat de latei iets doorloopt boven het raam en dat ik in bijv. een ankerrail aan het boren ben?

Foto 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kERPNBVsjFJrNyuP3u3o470HCJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ErsmltL5rDTYVNKZeprWHlFr.png?f=fotoalbum_large

Tot slot kwam ik ook een schets tegen in een ander document wat spreekt over geveldragers. Daar wordt een bovenaanzicht getoond van de begane grond. Waar ik de groene pijl heb getekend (op de plattegrond twee stippellijntjes) wordt gesproken over een 'anker van ankerrail h.o.h. 80'. Hier is geen raam ingetekend dus geen idee of dit toevallig de ankerrail is waar ik heb geboord of dat dit dieper in het huis is bijvoorbeeld.

Foto 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li1vv_-rH-WHAsXNVePC-QId95w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1bqaDAperu1QkfEAkFHiD2u9.png?f=user_large

2) @cadsite, @frennek
Ik heb zonder success een simpel magneetje tegen het geboorde gat gehouden. Daar bleeft 'ie niet plakken, en ook niet op andere plekken. Ik gok een te zwak magneetje?
Bij het kloppen op de balk viel mij op daar waar ik heb geboord (en eigenlijk over de gehele lengte waar ik heb geboord) er nauwlijks geluid hoorbaar was / erg hard overkwam. Terwijl als ik bijv. klopte op de muur boven de balk (i.e.: meer richting het plafond) er iets meer geluid vanaf kwam.

3) @D.deJong
Ik zal morgen even proberen om een paar centimeter op te schuiven. Hoewel de leidingzoeker wel gaat piepen op metaal over de gehele lengte van de balk (but again, ik vraag me af hoe accuraat het (Lidl) apparaat is)

Na wat te hebben gelezen over stalen lateien lijkt het erop dat de diepte van de latei gelijk is aan de diepte van de muur (bijvoorbeeld zoals hier geïllustreerd). Maar in mijn geval zit mijn raam/kozijn dieper en heb ik nog een stukje muur (i.e.: wat er nu voor zorgt dat ik een soort nis heb). Is dat logisch met een latei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 14:00
charnpo schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:57:
Hi allemaal, wauw wat een hoop (goede) reacties. Allen dank voor het meedenken, wisdom of the crowd optima forma!

Na de verschillende berichten ben ik verder op onderzoek gegaan en ook de gedetailleerde bouwtekeningen van het huis opgevraagd. Wat (samenvattend) reagerend op de verschillende berichten:

1) Beton-, stalen latei of stalen ligger (@Ernemmer, @The Prutsor, @bvdbos, @Christ1000, @Krijnemans, @frennek, @cadsite , @D.deJong )

Ik heb een 180 pagina tellend document gevonden getiteld 'Lateien & Geveldragers' voor de gehele nieuwbouwwijk. Na wat zoeken heb ik o.a. de volgende zaken gevonden.

In het document staat een schets (foto 1 hieronder) van de voorgevel waar twee lateien zijn ingetekend (omcirkeld met de cijfers 93 en 92). Daarbij staat ook op foto 1 bij de opmerking van latei '93': 'hoek 45 graden L'. In eerste instantie dacht ik hiermee de vraag te kunne beantwoorden dat hier een stalen latei ligt, maar op de voorgevel schets lijkt het alsof er een latei links en rechts van het raam zit. Terwijl ik iets van staal tegenkom bij het boren boven het raam op de schets...
Ze spreken over geveldragers 'S 235' wat mij leerde dat stalen latei zijn (zie foto 2 hieronder)?

Foto 1
[Afbeelding]

Foto 2
[Afbeelding]

En op foto 3 staat de montage voor de latei. Daar wordt gesproken over een ankerrail. Kan het zijn dat de latei iets doorloopt boven het raam en dat ik in bijv. een ankerrail aan het boren ben?

Foto 3
[Afbeelding]

Tot slot kwam ik ook een schets tegen in een ander document wat spreekt over geveldragers. Daar wordt een bovenaanzicht getoond van de begane grond. Waar ik de groene pijl heb getekend (op de plattegrond twee stippellijntjes) wordt gesproken over een 'anker van ankerrail h.o.h. 80'. Hier is geen raam ingetekend dus geen idee of dit toevallig de ankerrail is waar ik heb geboord of dat dit dieper in het huis is bijvoorbeeld.

Foto 4
[Afbeelding]

2) @cadsite, @frennek
Ik heb zonder success een simpel magneetje tegen het geboorde gat gehouden. Daar bleeft 'ie niet plakken, en ook niet op andere plekken. Ik gok een te zwak magneetje?
Bij het kloppen op de balk viel mij op daar waar ik heb geboord (en eigenlijk over de gehele lengte waar ik heb geboord) er nauwlijks geluid hoorbaar was / erg hard overkwam. Terwijl als ik bijv. klopte op de muur boven de balk (i.e.: meer richting het plafond) er iets meer geluid vanaf kwam.

3) @D.deJong
Ik zal morgen even proberen om een paar centimeter op te schuiven. Hoewel de leidingzoeker wel gaat piepen op metaal over de gehele lengte van de balk (but again, ik vraag me af hoe accuraat het (Lidl) apparaat is)

Na wat te hebben gelezen over stalen lateien lijkt het erop dat de diepte van de latei gelijk is aan de diepte van de muur (bijvoorbeeld zoals hier geïllustreerd). Maar in mijn geval zit mijn raam/kozijn dieper en heb ik nog een stukje muur (i.e.: wat er nu voor zorgt dat ik een soort nis heb). Is dat logisch met een latei?
toon volledige bericht
Op basis van jouw tekeningen..
Die geveldragers vangen het buitenblad op en niet het binnenblad. Dat zie je ook op de doorsnede die je meestuurt. Ze hebben waarschijnlijk praktisch een betonnen latei (met één of meerdere lagen metselwerk erboven) aan de binnenzijde van jouw kozijn gemaakt als opvulling. Dit had ook met bijvoorbeeld een houten raamwerk met gipsplaten gekund.

Ik zou eens een gaatje 1cm richting het raam boren of 1cm van het raam af. Let met het hangen van de bekleding sowieso even op de klink (zoals @The-Source ook al aanhaalde).

Oh en trouwens.. op foto 2 van jouw startpost.. rechtsonder het gat wat jij hebt geboord lijkt in het verleden ook al een gat geboord te zijn (weet natuurlijk niet of dat succesvol was, maar toch)

Edit: die geveldrager aan de zijkant zit er omdat het metselwerk boven uitsteekt t.o.v. de gevel op de begane grond (lijkt houten bekleding o.i.d.?) Dat metselwerk buitenblad dient wel opgevangen te worden.. kan niet zomaar op die gevelbekleding gezet worden. Is jouw woning ca. 6,20m breed (uitwendig), want dan zouden drager 91, 92 en 93 datzelfde doen alleen dan in de voorgevel i.p.v. in de zijgevel

[ Voor 4% gewijzigd door Krijnemans op 27-11-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Bij nader inzien lijkt het mij vreemd dat het om een ligger zou gaan die rondom bekleed is, want je ziet duidelijk eerst een stuk steenachtig/betonachtig materiaal met daarom een dun laagje pleisterwerk. Het kan niet anders dan een wapeningsstaaf zijn van de latei. Ik zou hier niet mee gaan rommelen en een alternatieve montagewijze zoeken.

Hoe diep is je gat op het moment? Kan je een cm naar achter of voren schuiven met boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
Dit gaat niet de ankerrail zijn waar je in hebt geboord. Die ankers zitten veel dieper.
En bij nader inzien is mijn aanname van een hoeklijn ook niet correct aangezien er nog wat beton onder lijkt te zitten. Maar dit lijkt wel weinig beton voor een prefab-betonlatei.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zoeken naar detail/doorsnede 006, daar staat ie waarschijnlijk op.

Buiten dit alles moet je je (zoals ook door iemand anders aangegeven) afvragen of het monteren van de jaloezieen op deze plek wel handig is in verband met het openen van het raam. Dat zal niet meer gaan op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
De ankerrail zit 175 mm boven de onderkant latei dus die kan je nog lang niet geraakt hebben.
Met zoiets moet je er gewoon in kunnen komen: https://www.bol.com/nl/nl...N20-Zx_dKzkEaAmByEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:12
Krijnemans schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:37:
[...]

Op basis van jouw tekeningen..
Die geveldragers vangen het buitenblad op en niet het binnenblad. Dat zie je ook op de doorsnede die je meestuurt.
Klopt. Die tekeningen heb niks te maken met het binnenblad waar TS nu inboort. Die ankerrail zit waarschijnlijk ook gewoon aan de vloer gemonteerd
Pagina: 1