Voldoende capaciteit recirculatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Binnenkort bouw ik de afzuigkap om naar recirculatie. Omdat er nu een +-10m lange 125mm flexbuis naar buiten gaat, doet die zo goed als niets. Wat ik mij alleen afvraag, is hoe de capaciteit zo hard achteruit gaat. Bij andere afzuigkappen zie ik het niet zo erg als deze, ook bij soortgelijke kappen van Etna. Ik heb het volgende:

https://etna.nl/keukenapparatuur/ai573rvs/

Op afvoer is het het vermogen afzuiging 255-425 m3/h van stand 1 t/m 3. Op recirculatie is het vermogen 152m3/h op stand 1, gevolgd met 156m3/h en 161m3/h stand 3. Kan dat kloppn dat het amper meer afzuigt op recirculatie? Terwijl andere kappen toch wel wat meer stijging laten zien per stand.

Als het daadwerkelijk 161m3/h is, is dat dan als recirculatie nog wel voldoende voor een halfopen keuken? Ik kan zo 1 2 3 niet vinden wat de eisen zijn voor recirculatie, voor afvoer is het in ieder geval ruim onvoldoende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:22
Recirculatie is sowieso niet voldoende, maar er is nogal een hardnekkige groep voorstanders in verband met dat er geen gat door de isolatie hoeft.

Je gaat op je bestaande kap filters zetten, deze hebben een hogere luchtweerstand dan gewoon naar buiten blazen.

Daardoor knijp je het afzuig vermogen.
Zodra de filters vuil worden zal het nog meer afnemen.

Misschien dat als een filter 3 maanden mee gaat, de opgegeven aantal m3/h bij 2 maanden gebruik is, en niet met nieuwe filters.

Zelf zou ik proberen of je de flex buis kan vervangen door spiro buis.
Liefst nog 150mm buis pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FRANQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:12:
Recirculatie is sowieso niet voldoende, maar er is nogal een hardnekkige groep voorstanders in verband met dat er geen gat door de isolatie hoeft.

Je gaat op je bestaande kap filters zetten, deze hebben een hogere luchtweerstand dan gewoon naar buiten blazen.

Daardoor knijp je het afzuig vermogen.
Zodra de filters vuil worden zal het nog meer afnemen.

Misschien dat als een filter 3 maanden mee gaat, de opgegeven aantal m3/h bij 2 maanden gebruik is, en niet met nieuwe filters.

Zelf zou ik proberen of je de flex buis kan vervangen door spiro buis.
Liefst nog 150mm buis pakken.
De buis vervangen zal een enorme verbouwing worden wat helaas niet meer mogelijk is. Kwam er pas achter nadat we het klussen er op hadden zitten en het mij opviel dat geurtjes het hele huis doorkwamen.

De gat zit natuurlijk al in de isolatie, al zal ik wel het dak nog op gaan om het af te sluiten.

Als ik kijk naar andere kappen met koolstoffilter, dan zie je wel dat ze nog van 255-430m3/h gaan in plaats van 255-650m3/h bijvoorbeeld. In verhouding is er een veel groter percentage van de capaciteit dan bij mijn model. Van stand 1 naar 3 is nog geen 10m3/h, terwijl die bij andere modellen echt nog wel 100-200m3/h toeneemt. Sommige recirculatiekappen verliezen zelfs amper vermogen van Etna.

Zou haast denken dat de gegevens bij de kap die wij hebben niet kan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:32
Zit het niet aan de aanzuigkant?: hier een nieuwbouw uit 2018, lucht dicht dus. Ik merk nu in de winter dat de afzuiging echt stuk harder moet trekken dan in de zomer als er altijd wel een raam/ deur open staat. Die van ons kan ook ook 650m3/h aan, en als er nu een achterdeur open gaat voel je het gewoon ff suizen. Ook lijkt het onder de kap echt niet te trekken, terwijl als je buiten onder de uitgang staat je je haar letterlijk kunt drogen in de warme lucht. In de winter van 2019 lag er een vracht sneeuw voor de deur, die was bij ons snel weggesmolten, bij de buren met een recirculatiekap lach die er wel even ( we hadden het dan ook precies onder de uitgang van de afzuiging gegooid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sammy_tukker schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:42:
Zit het niet aan de aanzuigkant?: hier een nieuwbouw uit 2018, lucht dicht dus. Ik merk nu in de winter dat de afzuiging echt stuk harder moet trekken dan in de zomer als er altijd wel een raam/ deur open staat. Die van ons kan ook ook 650m3/h aan, en als er nu een achterdeur open gaat voel je het gewoon ff suizen. Ook lijkt het onder de kap echt niet te trekken, terwijl als je buiten onder de uitgang staat je je haar letterlijk kunt drogen in de warme lucht. In de winter van 2019 lag er een vracht sneeuw voor de deur, die was bij ons snel weggesmolten, bij de buren met een recirculatiekap lach die er wel even ( we hadden het dan ook precies onder de uitgang van de afzuiging gegooid).
Hier zie je een groot deel langs de kap gaan. Ook maakt het een intense herrie door de druk in de buis vermoed ik. Het klinkt alsof je de mond van een stofuziger een beetje dicht houdt. Van stand 1 naar 2 of 3 zuigt ook zo goed als niets beter af, terwijl je zou verwachten dat je van 255 naar 425m3/h wel wat meer kracht zou moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Let op, dat extra lawaai heb je dus ook als je recirculatie gebruikt, omdat het de luchtstroming beperkt.
Dampkap thuis is voorzien van zo'n filters, en is echt veel stiller als ik die filters er tussenuit haal.

Ik zou eens de test doen met een raam open, welk verschil dat maakt. En de buis eens nakijken om te zien of er geen restricties in zitten (ergens platgedrukt, rooster dichtgekoekt, terugslagklep plakt dicht, ....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:12:
Let op, dat extra lawaai heb je dus ook als je recirculatie gebruikt, omdat het de luchtstroming beperkt.
Dampkap thuis is voorzien van zo'n filters, en is echt veel stiller als ik die filters er tussenuit haal.

Ik zou eens de test doen met een raam open, welk verschil dat maakt. En de buis eens nakijken om te zien of er geen restricties in zitten (ergens platgedrukt, rooster dichtgekoekt, terugslagklep plakt dicht, ....
Ik heb 24/7 een raam in de bijkeuken op een kiertje staan, dat is het probleem niet. 10m lang door een flexibele 125mm buis met waarschijnlijk een paar bochten lijkt me onvoldoende voor 425m3/h.
Pagina: 1