Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Luuk1992
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Hallo forumleden,

Momenteel heb ik een PV-installatie bestaande uit een Goodwe-5000 D-NS 1-fase omvormer (Datasheet: https://en.goodwe.com/Ftp...t/GW_DNS_Datasheet-EN.pdf) op een 16A groep (hoofdzekering 40A), met daarop 12 panelen 310 WP - plat dak zuid gericht.

Graag zou ik i.v.m. aanschaf van een hybride-/ of elektrische auto deze installatie verder uitbreiden, maar ik twijfel of dit de juiste keuze (met name aantal panelen) is en of ik wellicht ergens tegenaan ga lopen.

Voorgenomen uitbreiding/wijziging:
- Zelfde omvormer
- Omvormer omhangen naar 25A (nieuwe) groep
- Extra string (tevens op zuiden) met 9x 410 WP panelen (3.690WP) waarmee totaal op 7.410WP uitkomt.

Graag jullie mening/advies.

Met vriendelijke groet,

Luuk

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Dat kan
Dat gaat aftoppen
Hoeveel? Beperkt: berekenen met sunny design

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Antwoord is al gegeven door Ronald.

Enkele tips / vragen:
- Gebruik een B25, 300mA aardlekautomaat om de omvormer mee af te zekeren.
- Overweeg een REM automaat (C40) om de verbruikende groepenin de meterkast mee voor te zekeren. Om te bepalen of dit nodig is, kun je even een foto van je meterkast posten hier (tekst op automaten leesbaar).
- Welke kabel is er gebruikt tussen omvormer en meterkast? Hoe lang is deze ongeveer?