Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies werk/gaming PC 2000-2200 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchBaron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-05-2024
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar onderdelen om een nieuwe desktop te bouwen. Mijn huidige PC loopt op een eindje, en hier wil ik een nieuwe setup voor inrichten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p en 144Hz kan gamen. Ik speel een aantal verschillende games waaronder

- GTA 5
- World of Tanks
- Minecraft (zware modpacks)
- Andere lichtere games o.a. The binding of Isaac, The long dark

Verder gebruik ik mijn PC af en toe voor andere vrij intensieve taken waaronder
- Solidworks
- AutoCad
Echter dit is vrij beperkt, dus deze programma’s staan op een lagere prioriteit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor mezelf heb ik een budget in gedachten van 2000-2200 euro, echter dit is inclusief randapparatuur, waaronder 2 monitors. Toetsenbord, muis en audio heb ik al.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige van mijn huidige setup opnieuw wil gebruiken is mijn muis en toetsenbord. Verder is alles aan vervanging toe.

Verder heb ik nog een gebruikte Scythe mugen 2 CPU koeler in de kast liggen, echter weet ik niet of deze nog iets waard is, of dat ik hier beter gewoon een nieuwe koeler voor kan aanschaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen bepaalde merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet van de RGB, en qua uiterlijk zal deze pc onder mijn bureau komen te staan, dus veel is er niet van te zien. Mijn keuze voor de Fractal case is voornamelijk omdat ik de 'houten' look van de voorkant mooi vind. De voorkant is ook het enige wat een beetje in het zicht komt.
Grootte is voor mij geen probleem/ wens.
Mogelijkheid tot upgraden in de toekomst is een belangrijke pre voor mij.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Vooral van de videokaarten heb ik weinig verstand, maar dat is een aanzienlijk deel van het budget.
Ook zit ik te kijken wat goede monitoren zijn voor deze setup, (2x 27").
Op mijn werk heb ik 2x Philips E-Line 272E1CA/00 27" Full HD Curved VA monitor, en dat bevalt erg goed, ik weet echter niet of dit een goede optie is voor gaming, of dat een andere monitor beter is. Curved heeft mijn voorkeur, maar is niet noodzakelijk.

Verder heb ik nog een ander punt waar jullie misschien wat oplossingen voor hebben. Ik woon in een oud huis, modem in de meterkast, en werkkamer met PC aan de andere kant van het huis. Er zitten geen internetkabels in de muur, en het is vrijwel onmogelijk om dit nu te laten doen. Op de meeste stopcontacten in het huis (en ook in mijn werkkamer) zit geen aarde.
Op het moment is mijn internet situatie de volgende:
In de meterkast zit een Devolo 1800 mbps powerline adapter (zender).
Verder in het huis zitten nog een stuk of 3 Devolo powerline adapter (ontvangers).
Voor mijn PC in mijn werkkamer heb ik twee opties qua internet.
- Via Wifi, de kamer onder mijn werkkamer heeft geaarde stopcontacten, en daar zit nu een Devolo 1800mbps powerline wifi adapter. Dit geeft het snelste internet aangezien deze op een geaard stopcontact zit aangesloten.
- Via powerline. Ik heb nog een extra Devolo adapter, die ontvangt in mijn werkkamer. Naar mijn ervaring geeft dit stabieler internet (voor online gaming betergeen wifi), maar via de wifi is het internet een stuk sneller.
Ik heb al eens de Devolo Magic geprobeerd, maar omdat het om geen geaarde stopcontacten gaat heeft dit geen merkbare verbetering t.o.v. de 1800mbps. Ook is de Magic niet compatible met de 1800mbps, dus om alles om te zetten zou het om een behoorlijke investering gaan.
Hebben jullie hier misschien nog beter oplossingen voor? De huidige situatie werkt, maar is niet ideaal.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 177,90€ 177,90
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 609,-€ 609,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 104,99€ 104,99
2MonitorsSamsung Odyssey Gaming Monitor G5 27" (C27G53TQBU) Zwart€ 185,-€ 370,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,93€ 57,93
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 112,95€ 112,95
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 149,33€ 149,33
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.056,09

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je neemt nu een CU die erg goed is voor gaming, maar minder in software waar je mee werkt. Zelf zou ik meer naar een Intel Core i5-13500 neigen met jouw gebruik. En bij dit budget presteert de AMD GPU beter: XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7800 XT Core Edition.

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:45
martyw schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:25:
Je neemt nu een CU die erg goed is voor gaming, maar minder in software waar je mee werkt. Zelf zou ik meer naar een Intel Core i5-13500 neigen met jouw gebruik. En bij dit budget presteert de AMD GPU beter: XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7800 XT Core Edition.
Als ik de vergelijkingen moet geloven heeft de Ryzen 7 7800X3D nog steeds een hogere single & multi core performance met een betere power efficeiency (Cinebench/Geekbench/Passmark zitten allemaal heel dichtbij elkaar, soms wint de AMD soms de intel).

Daarnaast is de main focus gaming dus als ik TS was zou ik het lekker laten bij de R7 7800X3D.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
@martyw Ben het niet echt eens met dat CPU advies. Vooral door:
Echter dit is vrij beperkt, dus deze programma’s staan op een lagere prioriteit.
Uit de post maak ik op dat dit eigenlijk gewoon een game pc is die ook ingezet gaat worden als computer in het algemeen. Daarbij is de 7800X3D een prima cpu voor algemene taken, maar niet bijzonder.

Ik sluit me wel aan bij je GPU advies.
- Via Wifi, de kamer onder mijn werkkamer heeft geaarde stopcontacten, en daar zit nu een Devolo 1800mbps powerline wifi adapter. Dit geeft het snelste internet aangezien deze op een geaard stopcontact zit aangesloten.
Boor een gat in de vloer ergens in een hoekje naast de verwarmingspijpen ofzo en trek een ethernet kabel tussen je pc en de powerline adapter.
Dat is in ieder geval hoe ik dit heb opgelost in mijn huis. Ik had geen loze leidingen of geaarde stopcontacten. Ik heb in de hoek van de woonkamer achter de gordijnen naast de verwarmingsbuizen een gat naar de volgende etage geboord van de begane grond naar de eerste verdieping en daar recht boven weer een gat naar de zolder.
De gaten zitten overal achter het gordijn/achter een kledingkast/achter een schot en de kabels lopen langs de plinten. Zie je niets van.

[ Voor 18% gewijzigd door youridv1 op 27-11-2023 12:53 ]

• DutchBaron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-05-2024
Dank voor de adviezen, hier kan ik mee aan de gang.