Optimalisatie internet/wifi van nieuwbouwproject

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walnootje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-01-2024
Graag zou ik jullie mening willen voor een nieuwbouwproject met betrekking tot internet / wifi.
De nieuwe te bouwen woning wordt geisoleerd volgens de laatste regels en ik wil daarom mijn dekking voor internet door het huis zo goed mogelijk voorbereiden om problemen te voorkomen.

Onze installateur adviseerde om in het gedeelte woonkamer en gedeelte keuken een Ubiquiti Access Point AC Lite aan het plafond te bevestigen.

We hebben zelf bepaald om 4 UTP aansluitingen te realiseren in de woonkamer bij de tv.

Elke slaapkamer wordt voorzien van 2 UTP aansluitingen in de wand maar de installateur adviseerde om ook in elke slaapkamer een access point te installeren om optimale dekking te creeeren mij lijkt dit overkill.

Graag jullie mening en tips om zo goed mogelijk dekking te realiseren, en andere punten m.b.t. internet waar we rekening mee moeten houden.

Hieronder de woning zoals voorlopig is bepaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKzBwcepntVw_2UBqD530GKQ4Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gkjvhOySS4lWi5N0ulyPSSQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Over het algemeen (hij nieuwbouw)
- 1 ap per verdieping bedraad aansluiten, liefst io centrale/vrije plek

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

1 AP op de grens van je keuken/woonkamer (schuin tegenover de houtkachel) en je zou overal beneden al prima wifi moeten hebben.

Meestal is op de verdieping met slaapkamers 1 goed geplaatst AP ook gewoon voldoende, maar met veel wanden en iets als een badkamer als obstakel zijn ervan 2 soms beter. Soms handig om dat iets als een wall unit te nemen met een iets beperkter stralingspatroon.

Los plaatsbare units op een kast werken net zo goed als een plafondunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:37
laat wel de leidingen/kabels voor de (PoE) APs aanleggen. Overal een AP is overkill. als je de APs later alsnog nodig hebt, is de aansluiting er al.

bedenk verder waar vaste apparatuur staat (tv, mediaspeler , desktop, printer, camera's), en zorg dat daar UTP outlets beschikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Grote kans dat je met twee stuks (1 per verdieping en sla gerust één over) al voldoende dekking hebt.
En ze zijn niet gratis.

Dus zorg dat je de UTP punten hebt met een stopcontact in de buurt, of een UTP kabel naar de meterkast waar je POE kunt aansluiten.
Dan hang je er een op op de begane grond en je checkt de dekking.
Waarschijnlijk heb je de verdieping daarboven ook nog wifi en wordt het op de 3e duidelijk minder.
Dus doe je nog een AP erbij - als het kan in een andere hoek van het huis dan waar hij in de woonkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
In een regulier huis eens
In een nieuwbouwwoning dempen de binnenmuren heel weinig maar is een vloer (vloerverwarming/gewapend beton) een enorm obstakel, vooral voor 5ghz wifi.

Daarom ontkom je er meestal niet aan om ap verdieping te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:03
Ik weet niet of je het belangrijk vind, maar als je zoals heel goed geadviseerd door anderen in de kamer tegenover de openslaande deuren een AP hangt, dan zal de bijkeuken waarschijnlijk geen tot weinig bereik hebben.

En heb je gedacht aan een netwerkkabel naar buiten te brengen voor een buiten AP om in de tuin ook wifi te hebben.

@laurens0619
Nieuwbouw woningen hebben tegenwoordig geen beton als verdiepingsvloer meer, maar van die holle kanaalplaatvloeren die veel minder demping hebben dan gewapend beton.
Neemt niet weg dat een AP per verdieping meestal wel aan te bevelen is of op z'n minst bij nieuwbouw de bekabeling daar voor te laten aanbrengen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker in de woonkamer op meerdere plaatsen netwerk aansluitingen doen je weet nooit hoe je later je kamer wil inrichten of ergens anders iets bij plaatsen. 2 per slaapkamer is genoeg je kan altijd nog een in wall wifi plaatsen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V)
Uit mijn technische omschrijving (BJ 2022): De verdiepingsvloeren worden uitgevoerd als betonnen systeemvloer.
Afaik is dat ook wel beetje de standaard.

Weet niet of het trouwens door het beton of de vloerverwarming komt dat wifi zo gedempt wordt.
Maar als ik in de slaapkamer sta (hemesbreed 1,5 meter van mn AP van zolder) dan is het wifi 5ghz signaal zo goed als weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dan heb je zo'n beetje alle soorten vloeren (behalve een in het werk gestorte) wel te pakken ja :P
https://www.joostdevree.nl/shtmls/systeemvloer.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenop
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik heb breedplaatvloeren van gewapend beton met vloerverwarming overal. Ongeveer 5m bij 10m per verdieping. Op elke verdieping 1 AC Lite centraal geplaatst hoog aan de muur (plafond kon niet) en die geeft perfecte dekking op die hele verdieping. 5Ghz gaat inderdaad haast niet door de vloeren heen. Wel prima door de (gips) wanden en ook goed door een enkele betonnen wand. Verder wel voor de zekerheid in elke kamer een dubbele UTP-aansluiting laten maken, maar tot nu toe nog niet nodig gehad. En uiteraard achter de tv ook 2 keer een dubbele UTP, afhankelijk van waar de TV/versterker/playstation etc komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walnootje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-01-2024
Hartelijk dank voor jullie reacties ik heb er een opsomming van gemaakt en ga het meenemen richting de installateur!
Pagina: 1