Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 11:56
Hoi Medetweakers,

Ik heb hier een Synology DS923+ staan met 4x 8TB in SHR (1 schijf foutbescherming)

Ik kom er vandaag achter dat ik via mijn computer (SMB) ineens niet meer in mijn NAS kom, terwijl er qua gebruikersnamen/passwoorden niks is gewijzigd.

Er is recent alleen een update geinstalleerd (DSM 7.2.1-69057 Update 3)

Verder is me opgevallen dat wanneer ik groep permissies maak en ook applicaties bepaalde rechten geef deze niet overgenomen worden in de desbetreffende gebruiker. Alles blijf op "No Acces" en "Deny" staan.

Ik draai hier ook nog een DLNA server op, deze is wel gewoon benaderbaar en speelt ook gewoon af. Lijkt dus op gebruikersrechten dingetje te gaan.

Mijn andere 2 NAS-en (2 oudere types die DSM 6.xx draaien) zijn wel gewoon normaal te bereiken, en de instelling zijn/waren identiek.

Iemand anders ook soortgelijk problemen en eventueel een oplossing kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

Reinier

\o/

Check even welke SMB versie(s) je NAS ondersteunt en welke je in je Windows (?) instellingen aan of uit hebt staan.
Ik kan me herinneren dat ik dit ook ooit had en dat Windows met SMB 1.0 wilde connecten maar de NAS alleen SMB2 en SMB3 sprak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
E-razor1984 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:38:
Hoi Medetweakers,

Ik heb hier een Synology DS923+ staan met 4x 8TB in SHR (1 schijf foutbescherming)

Ik kom er vandaag achter dat ik via mijn computer (SMB) ineens niet meer in mijn NAS kom, terwijl er qua gebruikersnamen/passwoorden niks is gewijzigd.

Er is recent alleen een update geinstalleerd (DSM 7.2.1-69057 Update 3)

Verder is me opgevallen dat wanneer ik groep permissies maak en ook applicaties bepaalde rechten geef deze niet overgenomen worden in de desbetreffende gebruiker. Alles blijf op "No Acces" en "Deny" staan.

Ik draai hier ook nog een DLNA server op, deze is wel gewoon benaderbaar en speelt ook gewoon af. Lijkt dus op gebruikersrechten dingetje te gaan.

Mijn andere 2 NAS-en (2 oudere types die DSM 6.xx draaien) zijn wel gewoon normaal te bereiken, en de instelling zijn/waren identiek.

Iemand anders ook soortgelijk problemen en eventueel een oplossing kunnen vinden?
Ik heb een ander model synology dan jij, maar je zou eens kunnen kijken als de NAS waar je problemen mee ervaart ook van DSM 6 af komt of oudere SMB protocollen misschien uitgezet zijn oid.

Wat gebeurd er als je via start --> uitvoeren naar de NAS gaat op UNC pad?

Dus:

\\nas\share$

of

\\xxx.xxx.xxx.xxx\share$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
Reinier schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:42:
Check even welke SMB versie(s) je NAS ondersteunt en welke je in je Windows (?) instellingen aan of uit hebt staan.
Ik kan me herinneren dat ik dit ook ooit had en dat Windows met SMB 1.0 wilde connecten maar de NAS alleen SMB2 en SMB3 sprak.
Mijn NAS staat ingesteld op mimimum SMB2 en maximum SMB3, draai zelf Windows 11 (Meen me te herinneren dat je SMB1 speciaal moet aanzetten/installeren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E01KWjMKGd8jxdv2HoGD_yOuR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e46N0a461MzngyzpTq8VwEAY.jpg?f=user_large
KnoxNL schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:43:
[...]

Ik heb een ander model synology dan jij, maar je zou eens kunnen kijken als de NAS waar je problemen mee ervaart ook van DSM 6 af komt of oudere SMB protocollen misschien uitgezet zijn oid.

Wat gebeurd er als je via start --> uitvoeren naar de NAS gaat op UNC pad?

Dus:

\\nas\share$

of

\\xxx.xxx.xxx.xxx\share$
Mijn NAS is recent neergezet en heb toen meteen DSM7 er op gezet. Als ik inlog op mijn NAS krijg ik een melding van Windows "Enter Network Credentials". Deze zijn echter niet veranderd

Ik heb een paar groepen aangemaakt met bepaalde permissies (Heb de groepnaam en gebruikersnaam even onherkenbaar gemaakt vanwege privacy). De onderstaande gebruiker (Ikzelf) zit in de bijgevoegde groep, echter als je naar de group permissions kijkt komen deze totaal niet overeen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4FLLwzVLbPegdiYp34OT7bFIG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5DnSpXmHfpKAEYKQaVgYo17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CtjXd952Qx1XAbF83rGEQz2Vds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL3WJslUKkau3QZAq7UAgMdQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door E-razor1984 op 26-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Welke Windows versie draai je?

Van https://community.synology.com/enu/forum/1/post/145907
Use the local security policy approach: (Group Policy Editor will pop up if you type that in the search box)
Use β€œStart->Run” and type in β€œgpedit.msc” in the β€œRun” dialog box. A β€œGroup Policy” window will open.

Click down to β€œLocal Computer Policy -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Security Settings -> Local Policies -> Security Options.

- Scroll the list to find the policy β€œNetwork Security: LAN Manager authentication level”.
- Right click on this policy and choose β€œProperties”.
- Choose β€œSend NTLMv2 response only/refuse LM & NTLM”
(My original setting was: "Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated")
- Click OK and confirm the setting change.
- Close the β€œGroup Policy” window.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Je zegt je komt er niet in omdat je gebruikersnaam/wachtwoord gelijk gebleven zijn.
Maar vanuit Windows moet je die als je een Share wilt benaderen wel eenmalig opnieuw invoeren want de credentials die Windows onthoud(in de credential manager) zijn niet meer hetzelfde, je Windows ziet die Nas na die upgrade als een ander device.

En wat betref de group permissions die worden natuurlijk nooit overgenomen naar de user permissions.
Onder Linux zijn group en user permissions twee aparte entiteiten die gewoon verschillend kunnen zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
Zojuist ingesteld en uitgeprobeerd, dit maakt geen verschil
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:31:
Je zegt je komt er niet in omdat je gebruikersnaam/wachtwoord gelijk gebleven zijn.
Maar vanuit Windows moet je die als je een Share wilt benaderen wel eenmalig opnieuw invoeren want de credentials die Windows onthoud(in de credential manager) zijn niet meer hetzelfde, je Windows ziet die Nas na die upgrade als een ander device.

En wat betref de group permissions die worden natuurlijk nooit overgenomen naar de user permissions.
Onder Linux zijn group en user permissions twee aparte entiteiten die gewoon verschillend kunnen zijn.
Ook al vul ik het correcte wachtwoord in, kom er nog steeds niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Via andere pc kan je er wel in komen?

Misschien blokkade van dat user account in smb?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
E-razor1984 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:17:
[...]

Zojuist ingesteld en uitgeprobeerd, dit maakt geen verschil

[...]

Ook al vul ik het correcte wachtwoord in, kom er nog steeds niet in
Ofwel je gebruikt de verkeerd notatie voor de share.
Ofwel een verkeerd username/password combo.
Ofwel je hebt een firewall rule die de boel blocked.
Ofwel je hebt conflicting permission voor user en group opgegeven.
Ofwel je heb de smb app geen rechten voor die user gegeven.

Veel meer mogelijkheden zie ik niet, of ongeveer dezelfde zaken aan de Windows kant.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
Heb net al wel een oplossing gevonden, aangezien mijn users groep alles op "deny" of "no acces" had staan. heb deze nu voor SMB op allow gezet en de desbetreffende folders op read/write.

Het vreemde is echter ik heb hier niks aan veranderd, en van de een op andere dag was dit gestopt met werken. Iedereen bedankt voor de input en meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In DSM 6 was er nog helemaal geen permissie setting voor applicaties zoals smb, daar zal het vandaan komen.

Pagina: 1