Hoe moet ik het gedrag van mijn CV ketel interpreteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-07 17:19
Beste allen,

Ik heb de topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV al een paar keer doorgenomen maar weet niet wat de beste volgende stap is voor het instellen van m'n CV ketel.

Ik heb een Remeha Tzerra 39c plus cw5 met modulerende pomp (dat hebben ze namelijk niet allemaal).
Hierop heb ik een Plugwise Adam die de temperatuur in huis regelt. Op de begane grond heb ik een oude vloerverwarming met 5 lussen. Op de 1e verdieping en zolder heb ik in totaal 4 radiatoren met sinds kort slimme radiatorknoppen. Deze staan echter alleen voor een deel in de winter open.

De aanvoertemperatuur is op 50 graden ingesteld terwijl de ketel veel hoger dan dat, namelijk rond de 70 graden afgeeft. Ik gok dat dit een probleem van de plugwise is waarbij het de ingestelde temperatuur van de CV ketel niet kan overrulen. Al weet ik niet hoe de CV ketel ingesteld is want ik heb de installatie/onderhouds module van de CV ketel niet (meer).

Wat mij opvalt in de grafiek is dat de CV ketel veelvuldig aan en uit gaat maar de delta T juist wel hoog is, eerder rond de 40 graden (aanvoer 70, retour 30). Dus pendelen lijkt het niet op, hij kan de warmte wel kwijt. Eerder te veel warmte kwijt? Maar is dat erg?
Is dit verder normaal gedrag van de ketel? Vooral het vele aan en uit gaan valt mij op.

Dit twee vragen bij mij op:
- Indien de aanvoertemperatuur wel op 50 graden ingesteld wordt, zou dat genoeg zijn voor een delta T van 20?
- Moet ik los van de aanvoertemperatuur de pompsnelheid en/of vermogen van de CV ketel verlagen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj3W0qkz9WjgNAuQ7u4XlGCd2TQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YP7xvZAxJ2Q73Twl0UZH1tVx.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 23:02
Lijkt wel of je thermostaat wel aan/uit lijkt aangesloten ipv modulerend? Is dit wel goed gedaan?
En is de maximale aanvoertemperatuur ingesteld op de thermostaat of op de ketel?

De hele handleiding is volgens mij via Remeha website te krijgen, anders even snel zoeken op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
De aanvoertemperatuur en de warm water temperatuur zijn verschillend in te stellen. Check even of je die niet door elkaar haalt

Warmwater(buffer) pas ik hier zo met een app aan, aanvoertemperatuur van de cv moet (bij mij) op de ketel zelf worden ingeregeld.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
VERNederlander schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:39:
Lijkt wel of je thermostaat wel aan/uit lijkt aangesloten ipv modulerend? Is dit wel goed gedaan?
En is de maximale aanvoertemperatuur ingesteld op de thermostaat of op de ketel?

De hele handleiding is volgens mij via Remeha website te krijgen, anders even snel zoeken op Google.
De thermostaat is opentherm aangesloten en doet het verder prima.
De maximale aanvoertemp is ingesteld op de thermostaat, niet op de ketel. Dit laatste wilde ik nog checken maar heb een Remeha iSense voor nodig dus die moet ik even op marktplaats scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
ChaserBoZ_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:46:
De aanvoertemperatuur en de warm water temperatuur zijn verschillend in te stellen. Check even of je die niet door elkaar haalt

Warmwater(buffer) pas ik hier zo met een app aan, aanvoertemperatuur van de cv moet (bij mij) op de ketel zelf worden ingeregeld.
Aanvoertemp en tapwatertemp niet door elkaar gehaald helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:01
P17 Max ventilator cv staat standaard op 60 deze naar 20. Dan gaat je maximale cv vermogen naar 10 kW. Op 30 doet je ketel 15kW op 60 30kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
doktorsson schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:00:
[...]

De thermostaat is opentherm aangesloten en doet het verder prima.
De maximale aanvoertemp is ingesteld op de thermostaat, niet op de ketel. Dit laatste wilde ik nog checken maar heb een Remeha iSense voor nodig dus die moet ik even op marktplaats scoren.
Ok, ik ken de werking van deze thermostaat niet, als ik iets beter naar je de grafiek kijk lijkt ie dan wel snel de stappen naar hogere aanvoertemperatuur te maken. Ik kan de schaal niet helemaal zien, maar mijn Etwist (verschrikkelijke thermostaat overigens) lijkt dit iets rustiger te doen. Is hier iets in te vertragen door opwarmsnelheid in te stellen op deze thermostaat?

Verder voor instellingen van ketel juist niet via de thermostaat, maar gewoon via de ketel zelf? Die heeft ook een menu (zelfs veel uitgebreider), anders heb je kans dat de ketel vrolijk de thermostaat overruled, wat ie bij jou lijkt te doen.

Hierbij link, hint CP000 in het installateursmenu, zie H8.2 om het menu in te komen.

https://tools.remeha.nl/w...andleiding-Tzerra-Ace.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
BadConnection schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:38:
P17 Max ventilator cv staat standaard op 60 deze naar 20. Dan gaat je maximale cv vermogen naar 10 kW. Op 30 doet je ketel 15kW op 60 30kW.
P17 is de code hiervan bedoel je? En dit is via het installateurs menu van de iSense in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
doktorsson schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:40:
[...]

P17 is de code hiervan bedoel je? En dit is via het installateurs menu van de iSense in te stellen?
Nee, op de ketel. Zie de handleiding in mijn antwoord hierboven. En goed punt van @BadConnection, het zou wel eens kunnen zijn dat OpenTherm de ingestelde aanvoertemperatuur overruled, als ik de handleiding lees. Dan kun je spelen met het ketel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
Ja dat moet in de isense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
VERNederlander schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:48:
[...]

Nee, op de ketel. Zie de handleiding in mijn antwoord hierboven. En goed punt van @BadConnection, het zou wel eens kunnen zijn dat OpenTherm de ingestelde aanvoertemperatuur overruled, als ik de handleiding lees. Dan kun je spelen met het ketel vermogen.
De handleiding die jij stuurt is voor de ace versie. Ik denk dat hij de gewone versie heeft zonder display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
VERNederlander schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:48:
[...]

Maar ik heb niet de tzerra Ace alleen de tzerra (zie mijn eerste post), dus dat kan helemaal niet direct op de ketel en heb je dus de iSense voor nodig. Dus dikke kans dat die code ook anders is, maar dat zou ik in de goede handleiding moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
My bad, excuses voor de verwarring. Ik wist niet dat er Tzerra versies zonder display waren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktorsson
VERNederlander schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:51:
My bad, excuses voor de verwarring. Ik wist niet dat er Tzerra versies zonder display waren 8)7
Ik ben helaas die pineut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar0
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-09 10:36
Hadden hetzelfde probleem met een Remeha Tzerra 39c plus, de thermostaat liet hem bij elke warmtevraag vol gas branden (ook al was hij zo niet aangesloten).
Uiteindelijk op marktplaats een Remeha servicetool op de kop getikt uit en de p17 naar beneden bij gesteld. Sindsdien draait hij heel constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:44
Het vele uit en aan gaan lijkt mij geen probleem. Dat doet die van mij ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrSdjyAWZHekniIqOak_h2llqEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSonhQhY3U9DjwHFOJA3K2m1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een simpele Honeywell modulerende thermostaat. De cv staat op max 62 graden aanvoer maar eigenlijk komt er nooit boven de 40 graden uit. Maar mijn thermostaat staat maar op 18.5 graden. Hoe hoger je die zet des te meer je nodig hebt om de kamers te verwarmen.

Als hij dus constant de max doorgeeft heeft of je huis het nodig om op de ingestelde temperatuur te blijven of is er iets niet jovol met de thermostaat.

Hoe heet zijn je radiatoren aan de bovenkant, onderkant en beide zijkanten. Dat kan een hoop zeggen. Bij mij wordt alleen de bovenste helft warm. Als ze helemaal heet zijn dan is je afgifte van de radiator gewoon niet hoog genoeg en zou een radiator fan erg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
caspar0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:20:
Hadden hetzelfde probleem met een Remeha Tzerra 39c plus, de thermostaat liet hem bij elke warmtevraag vol gas branden (ook al was hij zo niet aangesloten).
Uiteindelijk op marktplaats een Remeha servicetool op de kop getikt uit en de p17 naar beneden bij gesteld. Sindsdien draait hij heel constant.
Thanks voor deze input! Heb je het met een iSense gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar0
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-09 10:36
doktorsson schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:58:
[...]

Thanks voor deze input! Heb je het met een iSense gedaan?
Nee, voor een paar tientjes een servicetool van mp geplukt.
Kap eraf en in een poortje klikken.
https://www.warmteservice...ha-servicetool/p/14257310

Meteen ook ingesteld dat de ECO-stand thermostaat afhankelijk werd, want die zat vast op comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
caspar0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:43:
[...]

Nee, voor een paar tientjes een servicetool van mp geplukt.
Kap eraf en in een poortje klikken.
https://www.warmteservice...ha-servicetool/p/14257310

Meteen ook ingesteld dat de ECO-stand thermostaat afhankelijk werd, want die zat vast op comfort.
Zijn helaas niet meer te vinden op MP.
Pagina: 1