Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik momenteel een oude desktop pc van 10+ jaar geleden en wil een krachtigere en energie zuinigere home server bouwen. Ik wil graag de volgende services runnen:
- Home assistant
- Webserver (dashboard + simpele pagina's (max 10 bezoekers per uur))
- VPN server (toegang buiten huis)
- Grafana
- Database voor Home assistant
- Nextcloud
- Media request platform (overseer)
- Adblock DNS (Pihole, Adguard, etc.)
- PhotoPrism
- QBittorrent web client
- *arr suite
- Emby (maximaal +/- vier 4k transcode streams)
- Back up software
- Game server (Minecraft (max 10 spelers))
Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om uit te breiden en een paar VM's toe te voegen. Denk ook aan:
- Ark survival evolved server (4 spelers, hoeft niet altijd aan te staan)
- AI rendering (dit is een grote nice to have (nog geen idee wat))
- Hosting (k3-cluster, etc.)
- AI voice assistant
- Local ChatGPT
- VM waarin gegamed kan worden (Ark) door later een videokaart toe te voegen (alleen als dit buiten de gpu niet extra's kost)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn max budget was 500,-. Maar ben bereid om 150,- ruimte te hebben voor extra cores of iets dergelijks.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil uiteindelijk alles kopen, maar heb nog een simpele case staan en 1x8TB HDD waar ik mee wil beginnen. De case is groot genoeg voor een ATX board, dus de grootte van de build maakt niet uit.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- min. 4 sata poorten (ik neig naar 6, maar tegen de tijd dat ik die gevuld heb wil ik misschien upgraden?)
- NIC van min 1Gbps (liever Intel lijkt me? maar geen must)
- Goede VRM koeling (geen losse mofets, geen idee of dat zo belangrijk is als doet lijken in deze setting?)
- Liever 4 Ram slots, zodat ik later de oude uit mijn andere pc kan bijvoegen
- Liever DDR4
- min. 2 PCIex16 slots (een voor gpu als game vm mogelijk is + een voor sata/nic in de toekomst?)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb me altijd al meer aangetrokken gevoeld tot intel, maar weet dat dat puur gevoel is. Ik zie in veel discussie dat intel energiezuiniger zou zijn of lager energieverbruik heeft tijdens idle. Maar ook af en toe iemand die dat tegenspreekt over de nieuwe AMD processoren. Daarnaast spreek quicksync me ook erg aan voor het transcoderen van buitenshuis streamen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dan energiezuinig het belangrijkste is en ruimte om te groeien en genoeg power om services in de loop van de jaren toe te kunnen toevoegen, omdat ik me nooit verder verdiep heb, omdat Emby al genoeg vroeg van mijn computer.
Ga je overklokken?
Nee, lijkt me niet nodig.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen en het lijkt met het handigste om ze onder elkaar te zetten:
- Wat is jullie ervaring met Intel vs AMD? Mocht ik AMD kiezen moet ik dan een gpu aanschaffen of is de iGpu van de nieuwere AMD's ook wel oke? Hoe zit het met energieverbruik?
- Welke afweging lijkt voor jullie logischer? Besparen op een moederbord door maar 4 sata poorten te kiezen maar wel een extra PCIex16 slot, zodat later extra sata poorten kunnen worden toegevoegd?
- Hoeveel cores heb ik realistisch nodig, ik heb nog geen ervaring met vm's dus kan moeilijk een inschatting maken of ik er veel nodig heb als ik er gebruik van ga maken.
- Ik heb op veel platforms gelezen dat Xeon cpu's van intel veel verbruiken, is dat ook nog zo met bijv. de Intel Xeon E5-2690 v4? Ik lees op veel platforms van wel, maar dat zijn ook uitgebreidere systemen dan wat ik zou willen?
- De laatste en meest uitgebreide vraag: Ik heb de afgelopen weken een aantal opties voor Cpu en moederbord combinaties opgeschreven. Ik zou hier graag feedback op willen en welke combinaties goed zouden zijn of bijv. overbodig, etc.
Alvast super bedankt
- Intel Core i5-11400 (6 cores, 20 PCIe lanes) €159,95
- Intel Core i7-11700 (8 cores, 20 PCIe lanes) €232,-
- Intel Core i5-12400 (6 cores, 20 PCIe lanes) €179,-
- Intel Core i5-12600K (10 cores, 20 PCIe lanes) €242,90
- Intel Core i5-13500 (14 cores, 20 PCIe lanes) €264,-
- ASRock Z690 Pro RS (DDR4, 8 sata, 3 PCIex16, 2.5Gbps Realtek) €176,41
- ASUS PRO Q670M-C-CSM (DDR5, 6 sata, 1 PCIex16, 1Gbps Intel) €192,-
- AMD Ryzen 7 5700X (8 cores, 24 PCIe lanes) €167,-
- AMD Ryzen 7 5800X (8 cores, 24 PCIe lanes) €189,-
- ASUS TUF Gaming X570-PRO (WI-FI) (DDR4, 8 sata, 2 PCIex16, 2.5Gbps Intel) €198,85
- AMD Ryzen 7 7700 (8 cores, 24 PCIe lanes) €269,-
- AMD Ryzen 9 7900X (12 cores, 24 PCIe lanes) €383,19
- ASUS PRIME X670-P-CSM (DDR5, 6 sata, 2 PCIex16, 1Gbps Realtek, ECC) €268,60
Ik gebruik momenteel een oude desktop pc van 10+ jaar geleden en wil een krachtigere en energie zuinigere home server bouwen. Ik wil graag de volgende services runnen:
- Home assistant
- Webserver (dashboard + simpele pagina's (max 10 bezoekers per uur))
- VPN server (toegang buiten huis)
- Grafana
- Database voor Home assistant
- Nextcloud
- Media request platform (overseer)
- Adblock DNS (Pihole, Adguard, etc.)
- PhotoPrism
- QBittorrent web client
- *arr suite
- Emby (maximaal +/- vier 4k transcode streams)
- Back up software
- Game server (Minecraft (max 10 spelers))
Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om uit te breiden en een paar VM's toe te voegen. Denk ook aan:
- Ark survival evolved server (4 spelers, hoeft niet altijd aan te staan)
- AI rendering (dit is een grote nice to have (nog geen idee wat))
- Hosting (k3-cluster, etc.)
- AI voice assistant
- Local ChatGPT
- VM waarin gegamed kan worden (Ark) door later een videokaart toe te voegen (alleen als dit buiten de gpu niet extra's kost)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn max budget was 500,-. Maar ben bereid om 150,- ruimte te hebben voor extra cores of iets dergelijks.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil uiteindelijk alles kopen, maar heb nog een simpele case staan en 1x8TB HDD waar ik mee wil beginnen. De case is groot genoeg voor een ATX board, dus de grootte van de build maakt niet uit.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
Ik denk zelf dat alle nieuwe cpu generaties met een basiskloksnelheid van 2.5Ghz voldoende zijn, daarnaast lijkt me een minimum van 6 cores. Geen idee of ik meer cores wil als dat ten koste van het energieverbruik gaat en ik zie niet ga gebruiken.Moederbord
Moederbord lijkt me uit de meeste verhalen zo simpel mogelijk te moeten zijn voor het stroomverbruik.- min. 4 sata poorten (ik neig naar 6, maar tegen de tijd dat ik die gevuld heb wil ik misschien upgraden?)
- NIC van min 1Gbps (liever Intel lijkt me? maar geen must)
- Goede VRM koeling (geen losse mofets, geen idee of dat zo belangrijk is als doet lijken in deze setting?)
- Liever 4 Ram slots, zodat ik later de oude uit mijn andere pc kan bijvoegen
- Liever DDR4
- min. 2 PCIex16 slots (een voor gpu als game vm mogelijk is + een voor sata/nic in de toekomst?)
RAM
Ik wil graag beginnen met een stick van 32gb 3200mhz ram zodat ik uiteindelijk de volledige 128gb kan benutten. Als Dual channel hoge voorkeur heeft dan kan budget uitwijken naar 2x32gb. Iets als Corsair vengeance lijkt me prima.CPU koeling
Iets stils en energiezuinig en liefste lucht koeling. Aanbevelingen zijn welkomPSU
Het liefst zo energiezuinig, ik heb gelezen dat 80+ titanium/platinum hierbij nog wel wat efficiëntie kan halen in het lagere energieverbruik, maar geen idee of het dat waard is.Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb me altijd al meer aangetrokken gevoeld tot intel, maar weet dat dat puur gevoel is. Ik zie in veel discussie dat intel energiezuiniger zou zijn of lager energieverbruik heeft tijdens idle. Maar ook af en toe iemand die dat tegenspreekt over de nieuwe AMD processoren. Daarnaast spreek quicksync me ook erg aan voor het transcoderen van buitenshuis streamen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dan energiezuinig het belangrijkste is en ruimte om te groeien en genoeg power om services in de loop van de jaren toe te kunnen toevoegen, omdat ik me nooit verder verdiep heb, omdat Emby al genoeg vroeg van mijn computer.
Ga je overklokken?
Nee, lijkt me niet nodig.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen en het lijkt met het handigste om ze onder elkaar te zetten:
- Wat is jullie ervaring met Intel vs AMD? Mocht ik AMD kiezen moet ik dan een gpu aanschaffen of is de iGpu van de nieuwere AMD's ook wel oke? Hoe zit het met energieverbruik?
- Welke afweging lijkt voor jullie logischer? Besparen op een moederbord door maar 4 sata poorten te kiezen maar wel een extra PCIex16 slot, zodat later extra sata poorten kunnen worden toegevoegd?
- Hoeveel cores heb ik realistisch nodig, ik heb nog geen ervaring met vm's dus kan moeilijk een inschatting maken of ik er veel nodig heb als ik er gebruik van ga maken.
- Ik heb op veel platforms gelezen dat Xeon cpu's van intel veel verbruiken, is dat ook nog zo met bijv. de Intel Xeon E5-2690 v4? Ik lees op veel platforms van wel, maar dat zijn ook uitgebreidere systemen dan wat ik zou willen?
- De laatste en meest uitgebreide vraag: Ik heb de afgelopen weken een aantal opties voor Cpu en moederbord combinaties opgeschreven. Ik zou hier graag feedback op willen en welke combinaties goed zouden zijn of bijv. overbodig, etc.
Alvast super bedankt
1200 socket
Cpu
- Intel Core i3-10300 (4 cores, 16 PCIe lanes) €108,66- Intel Core i5-11400 (6 cores, 20 PCIe lanes) €159,95
- Intel Core i7-11700 (8 cores, 20 PCIe lanes) €232,-
Moederbord
- ASUS TUF Gaming B560M-PLUS (11th gen, 6 sata, 2 PCIex16, 2.5Gbps Intel) €134,-1700 socket
Cpu
- Intel Core i3-12100 (4 cores, 20 PCIe lanes) €126,-- Intel Core i5-12400 (6 cores, 20 PCIe lanes) €179,-
- Intel Core i5-12600K (10 cores, 20 PCIe lanes) €242,90
- Intel Core i5-13500 (14 cores, 20 PCIe lanes) €264,-
Moederbord
- MSI MAG B660M Mortar DDR4 (DDR4, 6 sata, 2 PCIex16, 2.5Gbps Realtek) €174,33- ASRock Z690 Pro RS (DDR4, 8 sata, 3 PCIex16, 2.5Gbps Realtek) €176,41
- ASUS PRO Q670M-C-CSM (DDR5, 6 sata, 1 PCIex16, 1Gbps Intel) €192,-
AM4
Cpu
- AMD Ryzen 5 4500 (6 cores, 16 PCIe lanes) €74,-- AMD Ryzen 7 5700X (8 cores, 24 PCIe lanes) €167,-
- AMD Ryzen 7 5800X (8 cores, 24 PCIe lanes) €189,-
Moederbord
- ASUS Prime B450-Plus (DDR4, 6 sata, 3 PCIex16, 2.5Gbps Realtek) €85,99- ASUS TUF Gaming X570-PRO (WI-FI) (DDR4, 8 sata, 2 PCIex16, 2.5Gbps Intel) €198,85
AM5
Cpu
- AMD Ryzen 5 7600 (6 cores, 24 PCIe lanes) €202,99- AMD Ryzen 7 7700 (8 cores, 24 PCIe lanes) €269,-
- AMD Ryzen 9 7900X (12 cores, 24 PCIe lanes) €383,19
Moederbord
- MSI Pro B650-P WIFI (DDR5, 6 sata, 2 PCIex16, 2.5Gbps Realtek) €152,90- ASUS PRIME X670-P-CSM (DDR5, 6 sata, 2 PCIex16, 1Gbps Realtek, ECC) €268,60