Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 09:27
Vrijdag heb ik het volgende lijstje in elkaar gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI PRO B650M-A WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4060 GAMING X 8G€ 327,-€ 327,-
1BehuizingenASUS Prime AP201 Zwart€ 79,07€ 79,07
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 30,50€ 30,50
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 112,95€ 112,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 1.097,32

Als hij draait, draait het goed. Maar het probleem komt wanneer hij afgesloten moet worden. De videokaart wordt dan niet herkend en ik moet dan de HDMI kabel op het moederbord aansluiten om beeld te krijgen. In de devicemanager is de videokaart dan ook nergens te bekennen. Als ik vervolgens in het bios wat rommel en start vanuit daar verder op wordt de videokaart weer herkend en gebruikt. Dan kan ik na het opstarten ook gewoon weer de hdmi kabel omprikken in de GPU en kan ik hem normaal gebruiken. Dus laat ik hem tegenwoordig maar gewoon aan staan!

Nou is dat natuurlijk niet de bedoeling en ben ik op zoek naar een oplossing. Ik heb de bios al geupdate naar de laatste versie. Ik heb geprobeerd de PCIE versie te forceren naar gen3 of gen4, dit mocht ook niet baten. Verder weet ik eigenlijk niet wat voor opties ik nog heb.

Ik heb wat rondgezocht en gisteren heeft hier iemand ook nog gepost die hetzelfde probleem lijkt te hebben dus ik ben niet alleen denk ik: https://forum-en.msi.com/...hics-card-problem.384412/

Zie de laatste reactie van gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
Zoals in topicstart ook staat, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:05
Eventueel de GPU powerkabel eens controleren of vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
Ik heb alle kabels nagelopen die zitten allemaal goed. Als hij opgestart is kan ik hem ook uren gebruiken zonder problemen. Het is echt na het afsluiten dat hij dan niet meer opstart met de GPU.

Nadat ik dan weer de HDMI kabel in het moederbord stop, de bios in ga, pci settings of iets aanpas en doorstart dan doet hij het weer. Dan kan ik de kabel weer terugwisselen en doet hij het tot ik hem afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de videokaart niet herkend wordt, en het niet bijvoorbeeld een RAM training issue is (waardoor je evengoed geen beeld kan krijgen)?

Paar dingen die ik me zo kan bedenken (als het daadwerkelijk een gpu issue is):
- Als het systeem koud is maken de pinnen van de cpu misschien minder goed contact waardoor de gpu niet opgepikt wordt. Mogelijk cpu even eruit halen, met wat alcohol over de pads, en opnieuw erin doen.
- Issue met PCIe slot van bord. Te troubleshooten door kaart in ander slot te steken.
- Software issue. Misschien is er een nieuwer BIOS van je videokaart?
- Defect aan de videokaart (slecht contact tussen componenten als ie koud is)

Heb je een andere computer beschikbaar waar je de kaart even in kan testen, zodat je dingen kan gaan uitsluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 26-11-2023 15:17 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
1) Ik ben tot de conclusie gekomen dat de videokaart niet herkend wordt omdat wanneer ik geen beeld krijg, ik de HDMI kabel in het moederbord kan steken en windows vervolgens voor mij klaar staat. Als ik dan in taakbeheer kijk zie ik inderdaad alleen de iGPU staan. Als ik vervolgens windows reboot is de GPU weer beschikbaar in taakbeheer en kan ik de HDMI kabel weer in de GPU steken. Wanneer ik daarna weer shutdown gebruik moet ik eerst op de iGPU booten, rebooten en dan doet hij het weer.

Waar kan ik de bios vinden/updaten van mijn videokaart?

Issues met warm/koud lijkt mij ook sterk. Ik kan dit consequent herhalen ook na een paar uur gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tip: schakel de iGPU uit in het BIOS. Het zou mij werkelijk niets verbazen dat dan alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Heb je fast boot in de BIOS aan staan?
Dat zorgt er ook vaak voor dat apparatuur bij de eerste boot niet herkend worden.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omisys
@jimh307 iGPU uitschakelen zorgde ervoor dat de witte LED op het moederbord ging branden(VGA led). Vervolgens heb je een CMOS reset nodig om hem daaruit te krijgen.

@SPee Ik kon geen fast boot optie vinden voor dit moederbord in de bios.

Uiteindelijk ben ik 1 bios versie terug gegaan dan de meest recente, hierin lijkt het tot nu toe nog te werken! Mochten anderen tegen dit probleem aanlopen, voor mij is tot nu toe de fix dus versie 7D77v19 gebruiken voor je bios en NIET 7D77v1B.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1