Wet-/regelgeving rondom houdbaarheid cadeaubonnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 10:31
Geachte Medetweakers

Middels dit forum wil ik een discussie beginnen over cadeaukaart/kadobonnen en dan met name de houdbaarheid daarvan en hoe hard die houdbaarheid is.
Op zich staat er op internet genoeg informatie over de geldigheidsduur en is de wetgeving ook duidelijk.
Ik ben alleen afgelopen weekend tegen het probleem aangelopen dat een cadeaukaart ongeldig is verklaard zonder dat er op die bon een vervaldatum op staat of af te leiden is. Je recht halen wordt de klantenservice vervolgens onmogelijk gemaakt. Ik vroeg mij af hoeveel mensen hier ook tegenaan lopen.

Uiteindelijk krijgt een winkel(keten) geld voor een bon die alleen bij die winkel(keten) besteed kan worden. In dit geval ben ik van mening dat het om een waardepapier gaat die onbeperkt geldig zou moeten zijn. Een eurobiljet verliest namelijk ook niet zijn waarde. De winkel(keten) heeft namelijk geen goed of dienst geleverd (geen tegenprestatie geleverd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Als er geen datum op staat EN de originele uitgever van de bon is niet failliet
DAN vind ik dat de bon nog zijn waarde moet hebben.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:33
Wat staat erop de bon, consuwijzer is hier vrij duidelijk: https://www.consuwijzer.n...en/tegoedbon-of-cadeaubon
Hoelang een cadeaubon geldig is, verschilt per bon. Er zijn 3 opties:

Staat er op de cadeaubon een vervaldatum? Of staat er op de bon dat u de geldigheid kunt checken op een website, en staat daar een vervaldatum? Dan is de bon tot die vervaldatum geldig. Hebt u een cadeaubon na 1 januari 2022 gekocht? Dan moet de bon minimaal 2 jaar geldig zijn. Een bon die u voor 1 januari 2022 hebt gekocht moet minimaal 1 jaar geldig zijn. Is de cadeaubon korter geldig? Dan is dat een onredelijke voorwaarde. U kunt deze voorwaarde ongeldig maken. Dit heet 'vernietigen'. Nadat u de voorwaarde hebt vernietigd, geldt hij niet meer. De cadeaubon is dan onbeperkt geldig.

Staat er op de bon alleen een uitgiftedatum? Dan is de bon 5 jaar geldig vanaf die uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is.

Staat er op de cadeaubon geen enkele datum? En ook niet dat u de geldigheid kan checken op een website? Dan is de bon voor altijd geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met cadeaubonnen niet, maar drank- muntjes en bonnetjes is vaak wel ellende.

Een ding wat wel typisch is, we hadden laatst een cadeaubon gekregen, maar die was alleen geldig op bepaalde artikelen...

... dat is pas helemaal ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Accretion schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:53:
Met cadeaubonnen niet, maar drank- muntjes en bonnetjes is vaak wel ellende.
Voor drank en eet bonnen / muntjes gelden dan volgens mij ook andere regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een fix gegeven, zodat deze iets meer de lading dekt.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:56
Dennism schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:58:
[...]

Voor drank en eet bonnen / muntjes gelden dan volgens mij ook andere regels.
Waar uiteindelijk altijd de uitbater voordeel bij heeft, want die verdient dubbel aan de munten
- mensen bestellen al snel teveel munten
- mensen leveren niet alle betaalde munten in
- mensen kopen sneller iets met 2 munten dan dat ze er 4,50 euro voor zouden betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tijgerhaai schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:59:
...Een eurobiljet verliest namelijk ook niet zijn waarde.
Die inflatie (en wisselkoers) is anders best ruk? En in dat verlengstuk; je krijgt een bon (nu) ter waarde van bijvoorbeeld 1000 Euro bij een groot warenhuis met heeeel veeeel produkten. Dat is (nu) best veel geld; laten we zeggen een TV van 48". Bij (hyper-)inflatie kan je met die bon hoogstens nog een pen aanschaffen bij datzelfde warenhuis. Is hiermee "de waarde" of "de geldigheid" nuttig? Mag/ga je dan ook stampvoeten dat bon ooit een TV waard was en je die nu ook wil hebben?

Heel eerlijk gezegd ben ik in het algemeen van mening dat als je een tegoedbon krijgt, van een particulier of van een bedrijf, dat dat inderdaad beperkt geldig zou moeten zijn. Het is een moment-opname in een bepaalde situatie omdat de gever niet precies weet wat ze jou willen schenken en/of ze een tegoed willen afgeven voor iets wat er niet meer is (bijvoorbeeld een rare garantie-oplossing).

Ben je dan als ontvanger "te lui" om zo'n bon binnen "enkele jaren" te besteden? Want los van de girale waarde van dat stukje papier heeft letterlijk niemand iets verliezen aan het feit dat die bon niet wordt ingewisseld; alleen de eigenaar/ontvanger van de bon komt er bekaaid van af (vaak door eigen toedoen).

Zoals @Dennism aangeeft; er zijn wat regels / richtlijnen opgesteld. Maar een stukje eigen verantwoording om je (gegeven / virtuele) administratie tijdig op orde te hebben zou er erg wel mogen zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
Dennism schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:07:
Wat staat erop de bon, consuwijzer is hier vrij duidelijk: https://www.consuwijzer.n...en/tegoedbon-of-cadeaubon

Als voorbeeld de bon met voor en achterkant. Wie kan mij zeggen tot hoe lang deze houdbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6nPSAXOYGsa1VG3NtNV1p5EPC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fOfMjWwjyxrNQtfhFUFydpje.png?f=fotoalbum_large

Op de bon staat dat ik de bon als contant geld moet behandelen, dat heb ik dus ook gedaan. contant geld is ook onbeperkt houdbaar.
De algemene voorwaarden zeggen niets over houdbaarheid.

Als je een bon van een bedrijf kado krijgt (bij een aankoop bijvoorbeeld) dan kan ik begrijpen dat die beperkt houdbaar is. Maar als je de bon koopt, dan moet hij onbeperkt houdbaar zijn tenzij ik een bon van 50,- koop voor een bedrag van 25,-

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22
"de kaart is 2 jaar geldig". Maar dat zegt natuurlijk niks over het tegoed wat erop staat. Goeie...

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Met "2 jaar geldig" op de kaart en een datum op de kassabon voldoen ze volgens mij (echt minimaal) aan de wet. Als de bon nu al meer dan 2 jaar oud was, dan was 2 jaar toen overigens een stuk ruimer dan verplicht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
President schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:22:
[...]

Waar uiteindelijk altijd de uitbater voordeel bij heeft, want die verdient dubbel aan de munten
- mensen bestellen al snel teveel munten
- mensen leveren niet alle betaalde munten in
- mensen kopen sneller iets met 2 munten dan dat ze er 4,50 euro voor zouden betalen
Volgens mij kan je de muntjes gewoon weer inleveren en krijg je je geld terug.
Afgelopen zomer paar keer festivals gepakt en en nog wat andere plekken waar ze met muntjes deden en daar was het wel zo. Waren niet de hele grote bekende festivals maar wat kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind cadeaubonnen maar niks.
Krijg ze vaak van winkels waar ik niks koop omdat ze toch te duur zijn dan online.
Je dan een betaalde waarde krijg, terwijl veel artikelen veel duurder zijn en je daardoor nog eens moet bijbetalen aan een product wat ik toch niet wou kopen.
Zelf wissel ik de meeste bonnen om bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Het is de vraag of deze bon aan de regels voldoet. Let echter wel, dat als deze nu al verlopen is, deze onder het oudere regime valt, waar mogelijk andere regels golden dan die ik gelinkt heb.

Persoonlijk zou ik niet het risico nemen deze bon langer te houden dan de 2 jaar die erop staat. Daar zelfs al zou dit niet mogen zo, je dan eigenlijk altijd in een lastige discussie komt.

@Tijgerhaai als het goed is kan je hier de bon checken (pincode is wel nodig, en die heb als het goed is alleen jij).

https://www.mediamarkt.nl/nl/specials/saldochecker

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 26-11-2023 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RocketKoen schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:12:
Met "2 jaar geldig" op de kaart en een datum op de kassabon voldoen ze volgens mij (echt minimaal) aan de wet. Als de bon nu al meer dan 2 jaar oud was, dan was 2 jaar toen overigens een stuk ruimer dan verplicht.
Want als je de cadeaubon, cadeau krijgt (je verwacht het niet), doe je ook de bon erbij (waar mogelijk nog meer producten op staan ook nog)? ;) Nee, je moet aan de cadeaubon kunnen afleiden tot wanneer het geldig. Het zij middels een periode + afgifte datum, of een datum erop wat de uiterste "houdbaarheidsdatum" is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
Dennism schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:47:
Het is de vraag of deze bon aan de regels voldoet. Let echter wel, dat als deze nu al verlopen is, deze onder het oudere regime valt, waar mogelijk andere regels golden dan die ik gelinkt heb.

Persoonlijk zou ik niet het risico nemen deze bon langer te houden dan de 2 jaar die erop staat. Daar zelfs al zou dit niet mogen zo, je dan eigenlijk altijd in een lastige discussie komt.

@Tijgerhaai als het goed is kan je hier de bon checken (pincode is wel nodig, en die heb als het goed is alleen jij).

https://www.mediamarkt.nl/nl/specials/saldochecker
Gedaan, maar dan krijg ik melding onbekend. Op de omslag kaart is wel een bedrag opgeschreven, maar geen vervaldatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Tijgerhaai schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:15:
[...]

Gedaan, maar dan krijg ik melding onbekend. Op de omslag kaart is wel een bedrag opgeschreven, maar geen vervaldatum.
Hoe kom je aan de bon? En weet je nog wanneer je deze gekregen hebt? Als je de bon zelf gekregen hebt via bijvoorbeeld een actie dan je via die weg misschien nog wat kunnen achterhalen. Heb je de bon gekregen mogelijk via die weg (al zal dat misschien ook niet in goede aarde vallen).

Verder zou ik dan even kijken naar hoe de regelgeving was voor 1-1-2022, want deze bon valt vermoedelijk niet binnen de nieuwe regels die ik linkte.

Mediamarkt probeert nu namelijk aan de regelgeving te voldoen door op de kaart te verwijzen naar de voorwaarden op de website, wat volgens de ACM mag. En dan via die voorwaarden zal waarschijnlijk de geldigheid en opzoek methode geduid worden. Binnen de nieuwe regels mag dat laatste mogelijk niet meer, alleen is de vraag dan of dat voor 1-1-2022 wel mocht.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 26-11-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:44:
Hoe kom je aan de bon? En weet je nog wanneer je deze gekregen hebt? Als je de bon zelf gekregen hebt via bijvoorbeeld een actie dan je via die weg misschien nog wat kunnen achterhalen. Heb je de bon gekregen mogelijk via die weg (al zal dat misschien ook niet in goede aarde vallen).
Bankafschrift is ook voldoende. Als je maar kan aantonen wanneer het product (cadeaubon) gekocht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tijgerhaai schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:59:
Ik ben alleen afgelopen weekend tegen het probleem aangelopen dat een cadeaukaart ongeldig is verklaard zonder dat er op die bon een vervaldatum op staat of af te leiden is.
Members only:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:44:
[...]
Mediamarkt probeert nu namelijk aan de regelgeving te voldoen door op de kaart te verwijzen naar de voorwaarden op de website
Misschien lees ik ergens gigantisch overheen, maar er staat in de algemene voorwaarden toch geen vervaldatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Real schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:42:
[...]

Misschien lees ik ergens gigantisch overheen, maar er staat in de algemene voorwaarden toch geen vervaldatum?
Juist daarom schreef ik waarschijnlijk in de zin erna ;) , ik heb niet hun hele voorwaarden doorgenomen om dat uit te zoeken, ik vermoedde alleen dat ze het zo wilden doen, omdat ze op de kaart verwijzen naar de voorwaarden. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
Dennism schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:53:
[...]

Juist daarom schreef ik waarschijnlijk in de zin erna ;) , ik heb niet hun hele voorwaarden doorgenomen om dat uit te zoeken, ik vermoedde alleen dat ze het zo wilden doen, omdat ze op de kaart verwijzen naar de voorwaarden. .
Ik heb de algemene voorwaarden doorgespit, er stond niets in over vervaltermijnen. Alleen dat je kon betalen met cadeaukaarten.

Wat wel een interessante voorwaarde was is het volgende citaat (laatste alinea pagina 9). “ Wat als je er met MediaMarkt niet uitkomt?
Hopelijk komt het niet zover dat wij er samen niet uitkomen. Is dat toch het geval dan kun je binnen 12 maanden – nadat je jouw klacht kenbaar hebt gemaakt aan MediaMarkt – je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie.”

Ik zal de zaak aanhangig maken bij de geschillencommissie en jullie op de hoogte houden. Ik weet dat het een lang traject is. Voor mijn energie contract heb ik al eens gebruik gemaakt van de geschillencommissie en die zaak heb ik ook gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik denk dat je better de geschillencommissie links kan laten liggen omdat die wel vaker niet volledig volgens het wetboek werken. Ik zou dan eerder kiezen voor dagvaarding ipv geschillencommissie. Er zijn een aantal mensen hier op tweakers die je daar bij kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tijgerhaai schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:09:
[...]

Ik zal de zaak aanhangig maken bij de geschillencommissie en jullie op de hoogte houden.
Doe je niets met de voorbeeldbrief van Real? Wat heeft dit topic dan voor nut?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
fopjurist schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:54:
[...]

Doe je niets met de voorbeeldbrief van Real? Wat heeft dit topic dan voor nut?
@Real heeft een keurige brief geschreven en in mijn ogen klopt alles wat hij schrijft.
De ACM zal voor een individuele melding niet veel doen
Ik heb ook een poging ondernomen om een brief te zenden, het antwoord daarop was dat de brief/mail niet in behandeling zou worden genomen en dat ik het contactformulier moest invullen.
In de meegezonden link (https://klantenservice.me...Y~yzrv~Yq_S75Mv8A~zj~PP~J) kom je op een pagina terecht met vraag en antwoord, maar geen contactformulier.

Dit in combinatie met het feit dat ik:
2. De klantenservice in de winkel heb gewezen op de regels van de ACM en dat ze dat compleet negeerden.
3. De klantenservice van de mediamarkt heb gebeld en dat ze daar wisten te vertellen dat een cadeaukaart slechts 12 maanden geldig is. (ook hier gemeld dat het tegenwoordig minimaal 2 jaar is)
4. Mijn saldo (en eventueel geldigheid) helemaal niet kon controleren (https://wbiprod.storedval...age=nl&host=mediamarkt.nl)
is voor mij voldoende reden om een andere weg in te slaan.
Daarbij heb ik de keuze om naar de rechter te stappen of naar de geschillencommissie. Aangezien de rechtbank een stuk duurder kan uitvallen en langer duurt is de keuze op de laatste gevallen (ook vanwege eerdere positieve ervaring met de geschillencommissie).

Dit topic levert mij extra inzichten misschien andere ook. Daarnaast was ik benieuwd of andere mensen ook al eens tegen dit probleem zijn aangelopen.
Ook ben ik van mening dat de wijziging van de wet zijn doel niet heeft gehaald. Dat bedrijven miljoenen verdienen aan vrijval vindt ik een perverse drijfveer en diefstal.

Bij mijn verdere zoektocht naar de wet en hoe deze tot stand is gekomen kwam ik nog het volgende tegen:
https://open.overheid.nl/...6d3-be7f-b7f5851d612f/pdf waarbij ik vraag 2 van de SP zeer valide vond. De verwijzing naar antwoord 1 vond ik daarbij zeer zwak. Ik zie niet in dat een ondernemer er een financieel risico loopt indien een bon onbeperkt geldig blijft. Dit financiële risico is er niet als ze het geld op een spaarrekening zetten of op een andere manier laten renderen.
Ik zou er beter mee kunnen leven als de vrijval ten goede zou komen aan een goed doel, en dan mogen de ondernemers bijv 5,- per bon zelf houden voor de administratieve handeling.
Vraag 8 uit het stuk gaf mij ook weer een extra onderbouwing. Het handelen van de mediamarkt kun je classificeren onder oneerlijke handelspraktijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tijgerhaai
Het heeft lang geduurd, maar gisteren eindelijk een beetje resultaat gekregen.

Op 1 december 2023 heb ik het geschil bij de geschillencommissie (GC) aangemeld
Op 30 januari is de klacht in behandeling genomen (= factuur betalen a € 62,50).

Vervolgens ontving ik een bericht van de GC op 13 maart 2024 dat ze het geschil niet voor verdere behandeling in aanmerking kwam.De reden hiervoor was dat ik geen aankoopbon had voor de cadeaukaart dei ik voor mijn verjaardag ontvangen had. Hierop heb ik bezwaar gemaakt en verwezen naar de algemene voorwaarden van de Mediamarkt

Citaat uit de algemene voorwaarden:
-Pagina 2-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WOW! Je hebt een aankoop gedaan – of gaat een aankoop doen – bij MediaMarkt.
Hierop zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.
-Pagina 9--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat als je er met MediaMarkt niet uitkomt?
Hopelijk komt het niet zover dat wij er samen niet uitkomen. Is dat toch het geval dan kun je binnen 12 maanden – nadat je jouw klacht kenbaar hebt gemaakt aan MediaMarkt – je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 3 april 2024 heeft de GC het weer verder opgepakt.
Eindelijk kwam de MediaMarkt in de lucht en ontving ik een brief van de vestiging
In de brief omschreef Mediamarkt dat ik de waarde en geldigheid op de website kon terug vinden. Alleen jammer dat ze dat niet zelf hebben geverifieerd omdat alleen het bedrag op de website staat.
Geen excuses voor het onrechtmatig handelen maar blijven volhouden dat op de kaart staat dat deze maximaal 2 jaar geldig is. De aanschafdatum is terug te vinden op de aankoopbon, die je meestal niet meegeeft als je een cadeaubon cadeau geeft.
Van de Mediamarkt heeft mijn vrouw een nieuwe cadeaubon ontvangen (met kassabon).

Aangezien ik de GC al betaald had, heb ik de procedure voortgezet

Uiteindelijk was de hoorzitting op 30 september 2024 en daarbij is de mediamarkt niet komen opdagen.
De uitspraak heb ik op 8 oktober ontvangen.
Resultaat: de klacht is gegrond verklaard.

Omdat in mijn ogen de mediamarkt een poging tot diefstal heeft gedaan had ik ook een vergoeding van 181,- gevraagd (dit omdat een winkeldief dit ook moet betalen). Dit is helaas niet toegekend, jammer maar het was meer ook als ludiek bedoeld. Ik denk niet dat MediaMarkt een poging tot diefstal zal laten lopen als de winkeldief de spulletjes terug zet als hij gesnapt is.

Ik had ook een uitspraak gevraagd voor oneerlijke handelspraktijken, maar daar wilde de commissie geen uitspraak over doen. In het (digitale) aankoopproces wordt een klant namelijk niet gewezen op de beperkte geldigheid van de kaart. Aangezien dit een beperkende factor is moet het benoemd worden anders zijn het oneerlijke handelspraktijken.

De mediamarkt heeft er namelijk belang bij om zo vaag mogelijk te zijn omdat ze 2 jaar na aankoop het geld aan hun vervalt. Als ze het aan een goed doel zouden schenken, dan had ik de hele procedure niet opgestart.
Maar dat doen ze niet, daarvoor is het een veels te mooi verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
Tijgerhaai schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:40:
Het heeft lang geduurd
-knip-
Op 1 december 2023 heb ik het geschil bij de geschillencommissie (GC) aangemeld
Op 30 januari is de klacht in behandeling genomen (= factuur betalen a € 62,50).
-knip-
Aangezien ik de GC al betaald had, heb ik de procedure voortgezet
-knip-
Resultaat: de klacht is gegrond verklaard.
Poeh, dat heeft zeker lang geduurd.
Zijn de kosten voor de GC ook terugbetaald?
Pagina: 1