Compressor laten draaien met drie fase motor en een VFD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
De compressor is ooit meegeleverd met een 2,2 kw 3430 rpm AC motor op 230 V. Deze kan ik niet gebruiken ivm een te hoge opstartstroom omdat ik de compressor van een 230 V inverter wil laten draaien (Victron multiplus 2 48/5000).

Nu heb ik een nieuwe 3 fase motor gekocht en een VFD (inverter om van 1 fase 230 naar 3 fase te gaan).

3 fase motor: Ster connectie 2800 rpm, 2,2 kW.
VFD: A2-8022

Ik heb de VFD netjes ingesteld op 50 Hz etc. en zonder load draait de motor prima. Als ik de compressor er op aan sluit gaat het ook eventjes goed, maar na een seconde of 10 (als de druk op loopt, en de load dus hoger wordt) gaat het mis: de motor gaat steeds langzamer draaien stopt uiteindelijk volledig.

Als ik de VFD instel dat hij op de halve snelheid moet draaien gaat het wel goed. Alles blijft draaien zelfs als de compressor de maximale druk haalt. Alleen wordt de motor dan wel erg heet en draait de compressor natuurlijk ook erg langzaam.

Nu begrijp ik niet helemaal waar nu de limiterende factor ligt. Is het de motor? Is het de VFD? Moet ik tussen de compressor en motor een andere pullie verhouding hebben?

Ik heb al geprobeerd de motor in delta te verbinden (= meer stroom / koppel; nog heter?), maar dan weigert de VFD de motor op te starten (gaat meteen in een over current error).

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybren6
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-02 16:55
Alleen wordt de motor dan wel erg heet en draait de compressor natuurlijk ook erg langzaam.
koeling van de elektromotor etc. zakt natuurlijk ook in maar wel veel koppel leveren

is die VFD: A2-8022 een goedkope drive?
Wat zijn de eigenschappen van de elektromotor?
wat doet het voltage ? voor de VFD
wat doet het voltage ? na de VFD voordat en nadat het toerental in dondert?
wat doet de stroom?
zijn er nog instellingen te doen op de drive ?
ik heb zelf de manual niet maar op dit forum staat een discussie over verschillende instellingen:
https://www.cnczone.com/f...022m-vfd-help-needed.html

wat deed de stroom in de oude situatie was een softstarter geen optie?
https://mall.industry.sie...Catalog/Products/10313602

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:16
Klinkt een beetje alsof de VFD tegen een koppel/stroom limiet aan loopt, kan een instelling zijn.

Hoeveel stroom moet de VFD leveren in de probleem situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
sybren6 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:59:
[...]
koeling van de elektromotor etc. zakt natuurlijk ook in maar wel veel koppel leveren

is die VFD: A2-8022 een goedkope drive?
Wat zijn de eigenschappen van de elektromotor?
wat doet het voltage ? voor de VFD
wat doet het voltage ? na de VFD voordat en nadat het toerental in dondert?
wat doet de stroom?
zijn er nog instellingen te doen op de drive ?
ik heb zelf de manual niet maar op dit forum staat een discussie over verschillende instellingen:
https://www.cnczone.com/f...022m-vfd-help-needed.html

wat deed de stroom in de oude situatie was een softstarter geen optie?
https://mall.industry.sie...Catalog/Products/10313602
Jep, die A2-8022 is een goedkope drive, maar ik had gehoopt dat die het aan zou kunnen omdat ik hem in theorie met minder vermogen wil laten lopen:
Oude motor is 2,2 kW op 3400 rpm: 6.18 nm. Nieuwe motor is 2800 rpm bij 6.18 nm: 1.81 kW. De VFD heeft een rating op 2,2 kW.

Die nieuwe 3 fase motor is officieel een 2,2 kw motor, dus die zou de 6.18 nm koppel moeten kunnen leveren bij die snelheid.

Dit is de info van de motor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03ztuHwjEvLJ57_fLlfZqK6VWjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyPgVvLyaONlL0ITPaq40mdO.jpg?f=fotoalbum_large

En de link naar de VFD manual.

Ik heb helaas nog geen goed meetinstrument om de stroom en spanningen te meten :-(

Een soft starter was volgens mij geen optie omdat de originele motor (enkelfase 230V) een motor is met een 'start capacitor' die via een relay kort parallel wordt gezet met de 'run capacitor' zoals hier wordt afgebeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBo6HrCeyicQAH9AkPhajvm9BSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RfE8io4QNNYEpLEXdZdwYY01.jpg?f=user_large

En qua opties in de VFD zijn er maar een paar relevante opties aan te passen:
- Motor rating frequency (hier gewoon 50 Hz; dit past de 'V/F - curve' aan)
- Acceleration time (tijd dat die neemt om naar de ingestelde waarde te gaan)

En dan nog wat om het opstarten van de motor te helpen, maar dat is alleen een probleem in de delta connectie. In de ster connectie kan hij wel (kort) op toeren komen.
- Torque compensation
- Torque compensation frequency

Als ik het goed begrijp wordt een motor in ster connectie vaak gebruikt bij hogere spanningen om de motor niet te over beladen, en wordt delta gebruikt voor lagere spanningen zodat er meer stroom kan lopen. Ik snap alleen niet waar de motor helemaal niks meer doet in delta connectie, zelfs zonder load (althans de VFD gaat dan dus in over current fault). Ik heb gewoon W1V2 - V1U2 - U1W2 zoals in deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Px32g0WN2gMLRoeAY-A5uP0lmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pAPckp1ay0BsRB1Wzk1YJhXQ.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:57
Het motorplaatje is helaas niet helemaal duidelijk. Maar ik zie als spanning 400V en het stersymbool staan. De frequentieomvormer geeft maximaal drie fasen 230 Volt uit. De motor moet dus in driehoek worden aangesloten. Of is dit een 400/690 Volt motor ?

[ Voor 30% gewijzigd door devriesjande op 26-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat hij gewoon die motor niet kan hebben. De motor zou in driehoek aangesloten moeten worden, want 400v, maar ik betwijfel of de regelaar dat wel kan leveren, de specs duiden er namelijk niet op dat hij 380 of 400v doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
400 V in ster, dus ~230 V in driehoek.

De VFD doet inderdaad maar 230 V, dus een logisch zou het inderdaad in driehoek moeten worden aangesloten.

Ik snap alleen niet waarom hij dan niet eens wilt draaien zonder dat ik de compressor heb aangesloten? Dan zou er toch nog niet zo veel stroom moeten lopen, en zou deze, misschien te zwakke VFD, het wel aan moeten kunnen? Of is zelfs de 'no load' stroom dan nog te hoog?
Ik hoor en zie de motor een beetje heen en weer sputteren en dan stopt de VFD er mee.

Wat voor (betaalbare) VFD zouden jullie gebruiken voor deze motor (met als input 1 fase 230V)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:28
Aanloopstroom van compressoren is erg hoog (DOL), kijk of de zekering traag is en anders kun je nog een softstarter overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Informeer eens bij de verkoper van de motor of dit een 230/400 Volt of een 400/690 Volt motor is. Als dit laatste het geval is dan gaat dit zeker niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
_ferry_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:22:
Ik denk dat hij gewoon die motor niet kan hebben. De motor zou in driehoek aangesloten moeten worden, want 400v, maar ik betwijfel of de regelaar dat wel kan leveren, de specs duiden er namelijk niet op dat hij 380 of 400v doet.
De frequentieomvormer levert maximaal 230 Volt tussen de fasen. Staat op de laatste pagina van het manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
devriesjande schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:02:
Informeer eens bij de verkoper van de motor of dit een 230/400 Volt of een 400/690 Volt motor is. Als dit laatste het geval is dan gaat dit zeker niet werken.
Het is sowieso een 230/400V motor. 3 x 230V x 4,8A = 3,3KVA. Bij een power factor van 0,8 en een rendement van 85% zit je op ca 2,2kW, dus dat komt precies uit.

De motor moet, zoals anderen al aan hadden gegeven, in driehoek. Omdat je inderdaad "slechts" 230V hebt, afkomstig van 1 fase geen 400.

Als je de motor in ster zet, start hij inderdaad wel op. Maar je motor heeft dan lang niet zoveel koppel. Als je hem belast, gaat hij gaat dan draaien met heel veel slip (toerental wordt lang niet zo hoog als de frequentie). Je VFD heeft geen enkele manier om dit te meten/detecteren en zal gewoon door gaan. Maar de motor wordt door de hoge slip wel erg warm. Tot de stroom te groot wordt voor de VFD.

In driehoek zal de motor inderdaad meer stroom trekken, maar onbelast zou hij het zeker moeten doen.

Kan je eens het schema geven van de motor / het aansluitplaatje? Heb je niet toevallig een fout gemaakt in de bedrading?

Edit: heb je wel een multimeter? Als je tussen elke wikkeling meet, meet je dan dezelfde weerstand?

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 27-11-2023 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• esak
Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, ik ben eruit gekomen en het is opgelost!

Ik ben alles maar grondig na gaan lopen. Elke motor wikkeling los door gaan meten en kwam er toen achter dat de labels die er op geplakt zaten helemaal niet klopte:

Dit had ik gemeten:
U1U2 = 3.5 Ohm
V1V2 = Open
W1W2 = Open

Dat klopt natuurlijk niet want ik zou gewoon direct over de spoelen moeten meten. Dus heb dan alle combinaties doorgemeten en kwam het volgende tegen:

V1W2 = 3.5 Ohm
W1V2 = 3.5 Ohm

En dan is het duidelijk dat W2 en V2 andersom horen te zijn. Dus die verbindingen omgedraaid, alles in delta aangesloten en de VFD weer aan geslingerd en het zooitje begon meteen vrolijk te draaien :).

Ik heb de motor via marktplaats gekocht. Waarschijnlijk heeft een voorganger bij de U2 - V2 - W2 aansluitingen er maar wat opgeplakt omdat dit toch niet uitmaakt in ster configuratie (is toch allemaal kortgesloten).
Pagina: 1