Gessi Oxygene 13193 cartouche vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:40
Sinds kort gaat onze Gessi Oxygene 13193 erg stroef, maar lekt niet. Handleiding van het beste ding erbij gepakt en de boosdoener leek me al snel de cartouche. Weet wel: Ik heb hier bar weinig ervaring mee, dit soort klussen is aardig nieuw voor mij - maar met de juiste handleiding kom ik een heel eind. RTFM!

Enfin, dat ding er net uitgehaald en op zich loopt de cartouche wel erg soepel zonder de druk van de borgmoer die de cartouche tegen het frame aan drukt. Mechanisch gezien in ieder geval oké, maar het kan natuurlijk zijn dat de platen die over elkaar wrijven versleten zijn. Daarom de vraag: Is er een kans dat deze cartouche nog tot leven te wekken is, of is het een nieuwe kopen?

Online lees ik e.e.a. over het kunnen ontkalken door het cartouche een nachtje in schoonmaakazijn te laten liggen. Moet deze daarvoor uit elkaar? Ik zie wel wat plastic tabjes, maar geen idee of je dat later weer goed in elkaar kunt krijgen. We hebben hier behoorlijk hard water, dus ontkalken is sowieso geen raar idee. Ook heb ik e.e.a. gelezen over kraanvet/kraansmeer, maar dat lijkt mij meer voor de dichtrubbers (die zijn overigens nog flexibel, maar bij 'definitieve' montage zal ik die weer even insmeren) dan voor het mechaniek zelf. Maar goed, nogmaals, dit is mij allemaal nieuw, dus wat advies is meer dan welkom! _/-\o_ En mocht de cartouche vervangen moeten worden, hoe gebruikelijk is het dan om ook de rubbers mee te nemen, als deze (nog) niet lekken?

and thanks for all the fish.

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:40
Opgelost!

Bij de Gamma voor een eurootje of €6 wat kranenvet gehaald en alles uit elkaar gehaald. Rubbers en keramische lagen goed ingesmeerd en alles loopt weer als een tierelier. Kan ook maar op één manier weer in elkaar eigenlijk, die cartouche. Je moet het alleen weten.

and thanks for all the fish.