Noodontgrendeling garagedeur werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-06 16:12
De buurvrouw is haar afstandsbediening van de elektrische garagedeur kwijt.
Deze deur is de enige toegang en van binnenuit zijn er alleen ramen via waar je in de garage kunt kijken.

Er zit in de deur een noodslot met een koord om de deur te ontgrendelen van de motor.
Maar helaas, hoe hard ik ook aan het koord trek, de vergrendeling gaat er niet vanaf.

Ik heb ook geprobeerd tijdens het trekken aan het koord de duur omhoog te tillen zodat de spanning van het mechanisme af zou gaan, maar er is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen....

Iemand een idee, voordat we een ruit gaan inslaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:32
Toevallig heb ik gisteren een aflevering gezien van 'Be Witched' waarin een automatische garagedeur van binnen uit niet open kon, maar spontaan open en dicht ging als er een vliegtuig overvloog... en inderdaad garagedeur was enigste toegang..hilarische aflevering.

Zou de monteur van de garagedeur geen 'elektronische loper' in bezit hebben? bel morgen maar een service monteur, glas ingooien is ook niet goedkoop.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-06 18:05

DIY

bnwgraaf schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:01:

Ik heb ook geprobeerd tijdens het trekken aan het koord de duur omhoog te tillen zodat de spanning van het mechanisme af zou gaan, maar er is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen....

Iemand een idee, voordat we een ruit gaan inslaan?
De motor drukt naar beneden, dus als je de deur omhoog trekt zet je juist meer spanning op het mechanisme. De deur naar beneden in het rubber drukken haalt de spanning er normaal af.

Aan het touw zit een pal die je uit de hefketting trekt. Hierdoor loopt de deur vrij. Als je de pal niet kunt loskrijgen, is de ruit de beste optie, want je moet het hefmechanisme behoorlijk slopen voordat de deur (deels) open gaat en de kans is groot dat de deur of rails beschadigen.

Als er een sleutelslot is kun je dat kastje wel slopen. Er zitten doorgaans 2 draden in die als je ze doorverbind de motor activeren.

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 26-11-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
Misschien in de meterkast de groep uitzetten waar de garage onder valt en dan nog eens aan dat koord trekken.

Daarna evt. groep weer aanzetten en nog eens aan het koord trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Werkt de knop van binnenuit niet? Er zou ook een wandbediening in garage moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
vanaalten schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:38:
Misschien in de meterkast de groep uitzetten waar de garage onder valt en dan nog eens aan dat koord trekken.

Wat als de meterkast in die garage zit? 😶

Een garagedeur die alleen met elektriciteit is te openen zou nooit de enige ingang moeten zijn lijkt me...

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:54

Fiber

Beaches are for storming.

Begrijp ik het nou goed dat je samen met de buurvrouw opgesloten zit in haar garage...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
rhwerkman schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:44:
Werkt de knop van binnenuit niet? Er zou ook een wandbediening in garage moeten zitten.
Zit alleen een deur tussen die niet open wilt...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:52
Vaak zit waar de deur aan de rail van de motor zit een ontgrendeling.
Zo niet moet je hem daar los schroeven.

Dan kan de deur gewoon open.
Maar dat kan natuurlijk niet vanaf buiten.

Wat is het merk/type van de garagedeur opener?
Heb je daarnaast ook een foto van de ontgrendeling?

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 26-11-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Die garage openers zijn slecht beveiligt eigenlijk een password van 2 characters, maar misschien is het een vrij nieuwe? als het een ouder model is zou je zo open kunnen maken met een hacking tool ;)
bijv: https://flipperzero.one/, voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=PJvdIrY6aJY

Misschien iemand in de buurt die ook een garage opener heeft, daarvan de frequentie/code aanpassen
en hopen dat die open gaat. (werkt natuurlijk het beste zelfde merk natuurlijk)

my 2 cents

[ Voor 7% gewijzigd door Larry4 op 26-11-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Fiber schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:54:
Begrijp ik het nou goed dat je samen met de buurvrouw opgesloten zit in haar garage...? O-)
_/-\o_
Haha! Je kunt je er bepaalde situaties bij inbeelden, maar ik zit niet met mijn gepensioneerde buurvrouw in haar garage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DIY schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:25:
[...]

De motor drukt naar beneden, dus als je de deur omhoog trekt zet je juist meer spanning op het mechanisme. De deur naar beneden in het rubber drukken haalt de spanning er normaal af.

Aan het touw zit een pal die je uit de hefketting trekt. Hierdoor loopt de deur vrij. Als je de pal niet kunt loskrijgen, is de ruit de beste optie, want je moet het hefmechanisme behoorlijk slopen voordat de deur (deels) open gaat en de kans is groot dat de deur of rails beschadigen.

Als er een sleutelslot is kun je dat kastje wel slopen. Er zitten doorgaans 2 draden in die als je ze doorverbind de motor activeren.
Helaas geen sleutelslot/schakelaar..... Alleen een (zoekgeraakte) afstandsbediening en een noodslot met koordje, waarmee ik vooralsnog het mechanisme helaas niet losgetrokken krijg.

Naar beneden drukken van de deur en dan aan het koordje trekken kan ik nog proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 26-11-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
vanaalten schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:38:

Ook dit kunnen we nog proberen.
Het makkelijke is in dit geval dat er binnenshuis een schakelaar zit welke de stroom eraf kan halen. Apart dat men daar niet gelijk een bedieningsschakelaar van gemaakt heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nickname55 schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:48:
[...]

Wat als de meterkast in die garage zit? 😶

Een garagedeur die alleen met elektriciteit is te openen zou nooit de enige ingang moeten zijn lijkt me...
Helaas maar één toegang.... Van door het glas kun je wel het koordje van de noodontgrendeling zien zitten! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dit is de opstelling: het was oorspronkelijk een carport met dichte zijwanden. Daar is in de enige opening, de voorkant, de elektrische garagedeur in gezet.
Aan het uiteinde, op de kopse kant, zijn ramen gezet en daarachter zit de keuken.
Vanuit de keuken kun je dus wel in de garage kijken, maar deze niet betreden.

Overigens is garage een groot woord, want het is meer een berging van een paar meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
Normaal zit dat motortje toch vast met een een soort trekstang aan de poort zelf. Kwestie van die trekstang los te koppelen van motor en/of poort. Naargelang de poort zit er dan nog een hefbeveiliging op, bovenste paneel iets naar binnen kantelen en dan zou je ze moeten kunnen heffen.
Let wel, dan is ze ook niet meer vast.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Arator schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:52:
Normaal zit dat motortje toch vast met een een soort trekstang aan de poort zelf. Kwestie van die trekstang los te koppelen van motor en/of poort. Naargelang de poort zit er dan nog een hefbeveiliging op, bovenste paneel iets naar binnen kantelen en dan zou je ze moeten kunnen heffen.
Let wel, dan is ze ook niet meer vast.
Maar daar kom ik van buitenaf toch niet bij neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
bnwgraaf schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:56:
[...]

Maar daar kom ik van buitenaf toch niet bij neem ik aan?
Sorry, ik had begrepen dat je in de garage stond, aangezien je wel bij het trekkoord kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:27
bnwgraaf schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:45:
Dit is de opstelling: het was oorspronkelijk een carport met dichte zijwanden. Daar is in de enige opening, de voorkant, de elektrische garagedeur in gezet.
Aan het uiteinde, op de kopse kant, zijn ramen gezet en daarachter zit de keuken.
Vanuit de keuken kun je dus wel in de garage kijken, maar deze niet betreden.

Overigens is garage een groot woord, want het is meer een berging van een paar meter diep.
Dus als ik het goed begrijp zit er een raam tussen de keuken en de "garage". En was dat raam voorheen een raam tussen keuken en buitenlucht?

Dan kun je in de keuken de glaslatten van dat raam verwijderen en zo de garage in klimmen. Glaslatten zitten normaal gesproken immers aan de binnenzijde. En oorspronkelijk was de keuken voor dit raam de binnenzijde.

Als je de boel van buitenaf niet los krijgt, lijkt dit me de optie met de minste schade. Als het een kunstof kozijn is heb je zelfs helemaal geen schade. Dan zijn de glaslatten en gewoon in geklikt en kan je ze met een beetje beleid ook zo weer uit halen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Arator schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:01:
[...]

Sorry, ik had begrepen dat je in de garage stond, aangezien je wel bij het trekkoord kon.
Dat is het "noodtrekkoord", welke je vanaf de buitenkant via een sleuteltje kunt bereiken.
Iets vergelijkbaars als dit:
https://nl.bauhaus/garage...6Vvyd-IdHHfRoCd18QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ivow85 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:10:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zit er een raam tussen de keuken en de "garage". En was dat raam voorheen een raam tussen keuken en buitenlucht?

Dan kun je in de keuken de glaslatten van dat raam verwijderen en zo de garage in klimmen. Glaslatten zitten normaal gesproken immers aan de binnenzijde. En oorspronkelijk was de keuken voor dit raam de binnenzijde.

Als je de boel van buitenaf niet los krijgt, lijkt dit me de optie met de minste schade. Als het een kunstof kozijn is heb je zelfs helemaal geen schade. Dan zijn de glaslatten en gewoon in geklikt en kan je ze met een beetje beleid ook zo weer uit halen.
Dat is ook een interessante! Slim!
We gaan morgen nog eens wat proberen!

Bedankt allemaal voor de vele reacties!
Ik laat nog horen hoe het afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
bnwgraaf schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:43:
[...]

Dat is het "noodtrekkoord", welke je vanaf de buitenkant via een sleuteltje kunt bereiken.
Iets vergelijkbaars als dit:
https://nl.bauhaus/garage...6Vvyd-IdHHfRoCd18QAvD_BwE
Mijn poort heeft ook een koortje om aan te trekken, maar die zit binnen, het rode hendeltje op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFCee0DS2TE7iK5-pJqjhUWmexc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJoZgxOZXRaDQ8mJSpayoLRP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Arator schreef op maandag 27 november 2023 @ 05:42:
[...]

Mijn poort heeft ook een koortje om aan te trekken, maar die zit binnen, het rode hendeltje op de foto.
[Afbeelding]
En zoals ik heb begrepen en ook door het raam kan zien, is het dat koordje wat verbonden is met het nood-trekkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Larry4 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:06:
Die garage openers zijn slecht beveiligt eigenlijk een password van 2 characters, maar misschien is het een vrij nieuwe? als het een ouder model is zou je zo open kunnen maken met een hacking tool ;)
bijv: https://flipperzero.one/, voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=PJvdIrY6aJY

Misschien iemand in de buurt die ook een garage opener heeft, daarvan de frequentie/code aanpassen
en hopen dat die open gaat. (werkt natuurlijk het beste zelfde merk natuurlijk)

my 2 cents
Onze draadloze deurbel is ook een tijdje spontaan afgegaan als de overbuurman z'n garagepoort open deed. Jammer dat het een restauranteigenaar was die op onregelmatige tijden thuiskwam, meestal ergens tussen 12 en 3 's nachts. Natuurlijk dan weer niet elke keer. Zeg 1 op de 10 keer dus het heeft echt maanden geduurd tot we het verband legden. :')

Je hebt hoe dan ook een nieuwe afstandsbediening nodig. Zou je niet als allereerste actie contact met de leverancier leggen?

edit: dit is trouwens geen verhaaltje van horen zeggen. Het was echt onze eigen deurbel en het is precies zo gebeurd, dus daarom denk ik dat er serieus wel mogelijkheden zouden kunnen zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 27-11-2023 07:06 ]

Pagina: 1