Hoge luchtvochtigheid slaapkamer, beste oplossing voor nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-04 16:07
Onze slaapkamer heeft een hoge luchtvochtigheid. Ook de 2 andere slaapkamers maar wel minder.
Concreet hebben we nu voor het eerst schimmelvorming. Gelukkig gemakkelijk weg te halen, maar het is geen goed teken.

Gevel 2 jaar terug opnieuw gevoegd en geïmpregneerd.
We hebben een plat dak en het wordt snel koud. We houden de temperatuur op 16 graden. Hebben sinds 3 jaar kunsstof kozijnen en HR++. Het lijkt door condensvocht te komen en slechte ventilatie. We zetten onze ramen wel op ventilatiestand, maar niet in de nacht en niet als het veel regent. Wonen aan een hele drukke weg. Zelfs met raam dicht veel hinder.
Aankomend jaar wordt het dak geïsoleerd en komt er op 2/3 van het dakoppervlak een goed geïsoleerde opbouw.

We willen nu dus geen rigoureuze ingreep doen, omdat we eerst willen kijken of de temperatuur hoger blijft en we krijgen een warmtepomp dus durven we het ook aan om de temperatuur standaard hoger te houden.
Wellicht is dat voldoende. Zo niet dan gaan we kijken hoe warm de huidige slaapverdieping wordt in de zomer. Als dat net zo dramatisch is als nu hangen we airco's op en kunnen we daarin de wens tot ontvochtigen meenemen.
Als het behagelijk blijft gaan we de radiatoren vervangen voor vloerverwarming en kijken voor decentrale ventilatie.

Tot die tijd moeten we dus een tijdelijke oplossing. Meest voor de handliggende is een luchtontvochtiger, maar juist omdat 's nachts de luchtvochtigheid oploopt en de ramen en kozijnen nat zijn, willen we iets wat dan ook aan kan staan.
Ik vind het aanbod niet fantastisch als je ook naar de recensie kijkt. En puur voor een tijdelijke oplossing vind ik 250 al flink geld. Warmtepomp komt namelijk al snel mogelijk dat we dan al starten met hoger stoken.

Ook een optie is glas vervangen en een ventilatierooster plaatsen, maar dan zitten we nog met geluid van de weg. Mogelijk dat overdag een ventilatierooster wel meer doet dan onze huidige ventilatiestand van ons kiepraam.

Iemand tips voor een goede ontvochtiger of waar op te letten? Andere (tijdelijke) oplossingen zijn ook welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Homewin op 26-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Hier overdag de raam open en 's nachts de raam dicht. (Ik huur een appartement)
In de ochtend ook condens tegen de ramen (enkel glas, woningstichting vervangt niet jammer genoeg) wat een aantal uren later wel weer weg is.
Nog geen verwarming aan en de luchtvochtigheid valt over het algemeen nu nog best mee.
Overdag als de raam open staat is de slaapkamerdeur dicht, 's nachts staat die gewoon open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH2kpda8QNzgemjbkC5ZVr5m0AI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9xUgXCk7j99INi9ZR9Spp1Ig.png?f=fotoalbum_large

Met dit weer kan je niet veel anders doen dan ventileren en eventueel verwarmen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik zou beginnen met een goedkoop vochtigheidsmetertje kopen en eens controleren hoe vochtig het echt is. Vooral ook om te controleren of overdag de vochtigheid normaal is, of dat het de hele dag vochtig is.
Slaap je met de slaapkamerdeur dicht? Dat kan ook een hoop schelen qua ventilatie. Verder kan je voor je ventilatierooster in het raam ook suskasten/susroosters krijgen, dan kan je ventileren zonder dat er teveel herrie doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 14:23
Homewin schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:46:
Onze slaapkamer heeft een hoge luchtvochtigheid. Ook de 2 andere slaapkamers maar wel minder.
Concreet hebben we nu voor het eerst schimmelvorming. Gelukkig gemakkelijk weg te halen, maar het is geen goed teken.

Gevel 2 jaar terug opnieuw gevoegd en geïmpregneerd.
We hebben een plat dak en het wordt snel koud. We houden de temperatuur op 16 graden. Hebben sinds 3 jaar kunsstof kozijnen en HR++. Het lijkt door condensvocht te komen en slechte ventilatie. We zetten onze ramen wel op ventilatiestand, maar niet in de nacht en niet als het veel regent. Wonen aan een hele drukke weg. Zelfs met raam dicht veel hinder.
Aankomend jaar wordt het dak geïsoleerd en komt er op 2/3 van het dakoppervlak een goed geïsoleerde opbouw.

We willen nu dus geen rigoureuze ingreep doen, omdat we eerst willen kijken of de temperatuur hoger blijft en we krijgen een warmtepomp dus durven we het ook aan om de temperatuur standaard hoger te houden.
Wellicht is dat voldoende. Zo niet dan gaan we kijken hoe warm de huidige slaapverdieping wordt in de zomer. Als dat net zo dramatisch is als nu hangen we airco's op en kunnen we daarin de wens tot ontvochtigen meenemen.
Als het behagelijk blijft gaan we de radiatoren vervangen voor vloerverwarming en kijken voor decentrale ventilatie.

Tot die tijd moeten we dus een tijdelijke oplossing. Meest voor de handliggende is een luchtontvochtiger, maar juist omdat 's nachts de luchtvochtigheid oploopt en de ramen en kozijnen nat zijn, willen we iets wat dan ook aan kan staan.
Ik vind het aanbod niet fantastisch als je ook naar de recensie kijkt. En puur voor een tijdelijke oplossing vind ik 250 al flink geld. Warmtepomp komt namelijk al snel mogelijk dat we dan al starten met hoger stoken.

Ook een optie is glas vervangen en een ventilatierooster plaatsen, maar dan zitten we nog met geluid van de weg. Mogelijk dat overdag een ventilatierooster wel meer doet dan onze huidige ventilatiestand van ons kiepraam.

Iemand tips voor een goede ontvochtiger of waar op te letten? Andere (tijdelijke) oplossingen zijn ook welkom.
toon volledige bericht
Waar zit de schimmelvorming?

Ik heb zelf ook een koud huis en net nieuwe ramen, mét ventilatieroosters. Die houden we snachts dicht in de kamers van de kinderen anders wordt het nog kouder.

Gezien koude lucht minder vocht vast kan houden krijg je hierdoor volgens mij ook sneller condens tegen de ramen.

Het enige wat ik momenteel doe is sochtends de ramen afnemen/droogmaken, en overdag de roosters open. Logischerwijs komt er wat lichte schimmelvorming bij het raamrubber, maar dat is simpel schoon te maken.

Benieuwd of er meer tips hier binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
Ik ga is kijken naar die suskasten.

Luchtvochtigheid schommelt tussen de 70 en 85. Op droge, koudere dagen zakt die naar eind 60.

Dit was gisteren, wisselvallige dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuY_8rzh56R5h8LhIcYvnplzDj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66HrYX7UuPuRyoeJ668GKTf8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vrijdag, mooie droge dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/048B5klakS-a7P4C107MhYTlry0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9O70sMfx8gEGKcoH1CT2WSNp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
SCIxX schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:01:
[...]

Waar zit de schimmelvorming?

Ik heb zelf ook een koud huis en net nieuwe ramen, mét ventilatieroosters. Die houden we snachts dicht in de kamers van de kinderen anders wordt het nog kouder.

Gezien koude lucht minder vocht vast kan houden krijg je hierdoor volgens mij ook sneller condens tegen de ramen.

Het enige wat ik momenteel doe is sochtends de ramen afnemen/droogmaken, en overdag de roosters open. Logischerwijs komt er wat lichte schimmelvorming bij het raamrubber, maar dat is simpel schoon te maken.

Benieuwd of er meer tips hier binnen komen.
Schimmelvorming zit exact op het plafond boven het raam. Zit naast het raam een muur waar niks te vinden is op het plafond.
Ik neem ook de ramen af, maar het is dus niet voldoende geweest.

In reactie op @Ad de Jong het koelt bij ons snel af (vandaar aankomend jaar dakisolatie) dus zelfs met ramen dicht of ventilatiestand springt de cv heel regelmatig aan om dat kamer op 16 graden te houden.

Ik heb nu wel het schema zo aangepast dat de slaapkamer vanaf 20:00 tot 09:00 op 17 graden gehouden wordt. Effect zal niet enorm zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
Sabbi schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:57:
Ik zou beginnen met een goedkoop vochtigheidsmetertje kopen en eens controleren hoe vochtig het echt is. Vooral ook om te controleren of overdag de vochtigheid normaal is, of dat het de hele dag vochtig is.
Slaap je met de slaapkamerdeur dicht? Dat kan ook een hoop schelen qua ventilatie. Verder kan je voor je ventilatierooster in het raam ook suskasten/susroosters krijgen, dan kan je ventileren zonder dat er teveel herrie doorkomt.
Net even gekeken, maar een suskast is geen optie hier ivm afstand tot rolluiken.
Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Bij 16 graden krijg je vanzelf een hoge luchtvochtigheid.

Mijn advies is om veel meer te verwarmen en iets meer te ventileren.

En als je nu al schimmel hebt dan is dat op zich al een probleem, want dat roei je niet zo makkelijk uit, zeker als het in de constructie is getrokken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 08:52
Heb eenzelfde probleem mbt de luchtvochtigheid en ga hierdoor waarschijnlijk een laten airco plaatsen om te ontvochtigen. Hierdoor ook meteen koeling, plaatselijk verwarmen erbij.

Ontvochtigers krijg je momenteel goed verkocht op marktplaats dus dat is mijn aanrader als tijdelijke oplossing.

Suskasten kun je evt ook plaatsen aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
NoBrakes schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:04:
Heb eenzelfde probleem mbt de luchtvochtigheid en ga hierdoor waarschijnlijk een laten airco plaatsen om te ontvochtigen. Hierdoor ook meteen koeling, plaatselijk verwarmen erbij.

Ontvochtigers krijg je momenteel goed verkocht op marktplaats dus dat is mijn aanrader als tijdelijke oplossing.

Suskasten kun je evt ook plaatsen aan de binnenzijde.
Heb geprobeerd te zoeken op suskasten aan de binnenzijde, maar kon ze niet vinden. Heb je een tip/merk die ik kan bekijken?

Vannacht met raam op micro ventilatiestsnd en verwarming op 17 graden geslapen. Nauwelijks natte ramen, ook betere luchtvochtigheid. Klinkt goed, maar wij hebben beroerd geslapen (met oordoppen in) door de weg.
Toch is het wel bevestigend op wat we al vermoedde; slechte ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Het werd al even gevraagd maar geen antwoord volgens mij, slaap je met je slaapkamerdeur open en zo nee dan zou ik eens proberen of het dan beter is als je die wel open zet. dan kan je vocht wat je uitademt ergens heen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:17
Ventileren en verwarmen zal het droger maken, dus nu op korte termijn wat warmer stoken.
Op langere termijn, plaats ventilatie typeD: geen raamroosters meer nodig dus zo goed als geen lawaai meer van buiten, droogt het huis, minder warmteverlies, centraal gefilterde inblaaslucht (dus veel vuiligheid die niet meer binnenkomt maar in de filter blijft hangen). Je gaat toch ingrijpend verbouwen begrijp ik, dus neem dit maar mee, zeker in jullie situatie alleen maar voordelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 17:52

Dr C

met C en CK

omdat het tijdelijk is, zou ik zeggen koop een 2e hands op marktplaats voor <100 euro. nog goedkoper zijn die vochtvreters, die zijn vaak <10 euro en maken geen lawaai. maar het zou kunnen dat in jouw situatie dat ding erg snel al verzadigd is.
verder mee eens dat het probleem is dat het snel afkoelt, dus warm houden straks is een goede oplossing

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• Homewin
No Hands schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:41:
Het werd al even gevraagd maar geen antwoord volgens mij, slaap je met je slaapkamerdeur open en zo nee dan zou ik eens proberen of het dan beter is als je die wel open zet. dan kan je vocht wat je uitademt ergens heen.
Dit doen we nu en dat icm met raam op ventilatiestand werkt voor nu redelijk. Slapen wel minder dus morgen komt er een ontvochtiger die we voor het slapen en in de ochtend aan gaan zetten, zodat we in de nacht toch met het raam dicht kunnen slapen. Deur open houden we er voor nu in.
naftebakje schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
Ventileren en verwarmen zal het droger maken, dus nu op korte termijn wat warmer stoken.
Op langere termijn, plaats ventilatie typeD: geen raamroosters meer nodig dus zo goed als geen lawaai meer van buiten, droogt het huis, minder warmteverlies, centraal gefilterde inblaaslucht (dus veel vuiligheid die niet meer binnenkomt maar in de filter blijft hangen). Je gaat toch ingrijpend verbouwen begrijp ik, dus neem dit maar mee, zeker in jullie situatie alleen maar voordelen.
Gaan ons zeker verdiepen in ventilatie, maar het moet sowieso via de gevel. Plafondhoogte is niet veel en op de trap na, gebeurt er op de huidige verdieping niet veel met het verbouwen. We hebben weinig ruimte (ook niet in de opbouw) voor een hele installatie.

Als de huidige slaapverdieping zomers nog steeds heel warm wordt denk ik dat we alleen airco's doen en geen ventilatiesysteem, maar dan weer wel roosters in de ramen. We hebben weinig muur rondom onze ramen dus en airco naar binnen en een ventilatiesysteem via de gevel wordt ingewikkeld.
Tijd zal moeten uitwijzen wat de beste keus gaat zijn.
Dr C schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:21:
omdat het tijdelijk is, zou ik zeggen koop een 2e hands op marktplaats voor <100 euro. nog goedkoper zijn die vochtvreters, die zijn vaak <10 euro en maken geen lawaai. maar het zou kunnen dat in jouw situatie dat ding erg snel al verzadigd is.
verder mee eens dat het probleem is dat het snel afkoelt, dus warm houden straks is een goede oplossing
Dit klopt inderdaad. Stoken nu aanzienlijk meer in de wetenschap dat in aankomende weken de warmtepomp wordt geïnstalleerd. Ik hield dat een beetje af omdat voor ons 16 graden prima is en het zonde is van de stookkosten, maar schimmel is het ons niet waard.
Ook met de warmtepomp moeten we een aantal maanden zonder dakisolatie overbruggen.

Dank voor de tips tot dusver. Morgen eens kijken wat de ontvochtiger doet.
Pagina: 1