Hoe snel slijt een accu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:18
Hoi medetweakers!

Heb vorig jaar december een nieuwe Laptop gekocht. Op basis van de wensen is het een HP EliteBook x360 830 G9 i7-1255U 13.3" 2-in-1 laptop geworden.
Ik heb HW monitor geinstalleerd omdat de temperaturen tijdens gebruik wel eens merkbaar opliepen. Onderaan zie je een handige kolom over de accu, deze geeft aan van 5131 Wh accu. De software geeft aan dat er nog 3662 Wh maximaal mogelijk is en dat deze dus na een jaar al 29% versleten is? ;(
Dat kan toch niet normaal zijn? Hij wordt zoals elke laptop bij particulier gebruik soms vaak en soms minder vaak gebruikt.
Hoe kan dit, en kan ik bij HP aankloppen dat deze accu bij normaal gebruik niet jofel is?

Thanks,
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:59
Het ligt er gewoon sterk aan hoe die behandeld is,als deze bv lange tijd helemaal vol blijft,is bv al slecht voor een accu. Is deze bv al heel vaak opgeladen,dat zorgt ook voor veel slijtage

Na een jaar al en versleten accu is snel overgens,echter heb je volgens mij ook maar beperkte garantie op een accu,daar zou ik als eerste na kijken

En zoals hier word gezegd hitte is ook funest.
Hoe kleiner de laptop hoe meer hitte er opgebouwd word,zeker als die vaker zwaar belast word,dat is slecht voor de accu

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 26-11-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 20:37
Helaas redelijk normaal. Zeker bij laptops met snelle hardware. Die worden namelijk best warm tijdens gebruik, en dat is echt killing voor de levensduur van de accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:59
zo te zien heb je een jaar garantie op de accu,ik zou als je deze onder garantie wilt laten vervangen(indien ze dat willen doen natuurlijk),niet te lang ermee wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heel grof kan je er vanuit gaan dat dat je ieder jaar 20 tot 30% inlevert bij een dagelijkse cycle en wanneer je geen gebruik maakt van levensduur bevorderende instellingen. Dus in het meest ongunstige geval: 100% -> 70% -> 50% -> 35%

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 26-11-2023 16:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:40

Umbrah

The Incredible MapMan

Er zou nog een meetonnouwkeurigheid in je tooling kunnen zitten, sowieso: >5000Wh is best absurd, da's auto-niveau qua accu. Hybride, niet vol EV, maar toch: best fors. Met een 65W lader zal het ongeveer 76 uur duren om je accu op te laden als hij zo groot is.

Zonder direct toegang tot het BMS, of bijbehorende tooling valt er weinig over te zeggen, eigenlijk.

Moderne laptops kunnen érg lokaal, érg heet worden (een i7 1255u, gelijk praktisch het enige in het chassis wat veel hitte genereert, boost naar 55W voor max iets van 12sec maar zit nominaal rond 15W, helemaal niet zó heet), maar de batterij zit doorgaans juist aan de andere kant van het chassis, ik betwijfel of dat een oorzaak zal zijn. Je hebt geen DGPU, dus eigenlijk is dit gelijk de hele max van je laptop.

Wat wél een factor kan zijn is met geblokkeerde ventilatie een workload draaien in je tas bijvoorbeeld, maar goed.

Eigenlijk, tenzij je de echte cijfers kan vinden (raadpleeg de HP bloatware), is een accu best een duurzaam ding. Meestal hebben dit soort LiPo accu's rond de 3000C nodig om ~15% capaciteit kwijt te raken mits ze normaal behandeld worden. Indien tussen de 20 en 80% gebleven is het zelfs nog een stuk meer.

Je kan denk ik het beste kijken hoe lang de laptop met je normale workload nog mee gaat. Stel je word- en excellet met je scherm op 60% brightness (zonder adaptive) en je haalde bij aanschaf de 10 uur wel, en je haalt nu 9u55min: dan is er niks aan de hand.

Die cijfers zal ik niet zo zwaar aan tillen. Niet de eerste batterij-monitor-tool die de mist in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 20:37
Umbrah schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:10:
Er zou nog een meetonnouwkeurigheid in je tooling kunnen zitten, sowieso: >5000Wh is best absurd, da's auto-niveau qua accu. Hybride, niet vol EV, maar toch: best fors. Met een 65W lader zal het ongeveer 76 uur duren om je accu op te laden als hij zo groot is.
Ik denk dat OP een komma (of een m) over het hoofd ziet. Die laptop heeft namelijk een 51 Wh accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:42
Deze accu's slijten snel. Ik heb een EliteBook 830 G8 met i5-1135G7 en deze accu degradeert ook heel snel. Ik heb ingesteld in de BIOS dat de accu maar tot 80% oplaadt, daardoor blijft de capaciteit constant. Maar het kost je wel 20% accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:14
de getallen in de TS zijn waarschijnlijk in mAh dat is voor accu's een gebruikelijke eenheid. bij een spanning van 11,8V is dat een accu van ca 60Wh.
laat niet onverlet dat er een behoorlijke terugloop is

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 26-11-2023 20:19 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
MarcoC schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:06:
Deze accu's slijten snel. Ik heb een EliteBook 830 G8 met i5-1135G7 en deze accu degradeert ook heel snel. Ik heb ingesteld in de BIOS dat de accu maar tot 80% oplaadt, daardoor blijft de capaciteit constant. Maar het kost je wel 20% accuduur.
Ik heb in de BIOS het fast-charging wel uitgezet, ben er niet helemaal zeker van of ik die instelling ook aangepast heb.. Ga ik eens controleren!

En verder natuurlijk bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon contact opnemen met HP en kijken of ze wat voor mij willen betekenen, maar dat het door de temperatuur komt verbaast mij dan ook weer niet en is natuurlijk wel jammer.
De snelle hardware heb ik weer bewust voor gekozen en nu achtervolgt het mij positief en negatief blijkbaar :+

Wat betreft de eenheden heb ik, of HWmonitor een foutje gemaakt. Heb sowieso de komma verplaatst en de mili eenheid achterwege gelaten. Maar ik denk dat ik zelf een van de A een W heb gemaakt :9
Ik heb even naar de foto gekeken en daarop staat 4249 mAh. Dus dat wijkt ook al 1000mAh af van de HW monitor! Als ik er van vanuit ga dat de gemeten waarde wel klopt is de slijtage <15%. Daar schrik ik minder van.

Het scheelt dan nog dat deze zo te zien was tijdens de SSD wissel, redelijk te verwisselen lijkt. En de prijzen liggen (niet OE) zo rond de 50€.
Umbrah schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:10:

Zonder direct toegang tot het BMS, of bijbehorende tooling valt er weinig over te zeggen, eigenlijk.

Moderne laptops kunnen érg lokaal, érg heet worden (een i7 1255u, gelijk praktisch het enige in het chassis wat veel hitte genereert, boost naar 55W voor max iets van 12sec maar zit nominaal rond 15W, helemaal niet zó heet), maar de batterij zit doorgaans juist aan de andere kant van het chassis, ik betwijfel of dat een oorzaak zal zijn. Je hebt geen DGPU, dus eigenlijk is dit gelijk de hele max van je laptop.

Wat wél een factor kan zijn is met geblokkeerde ventilatie een workload draaien in je tas bijvoorbeeld, maar goed.

Eigenlijk, tenzij je de echte cijfers kan vinden (raadpleeg de HP bloatware), is een accu best een duurzaam ding. Meestal hebben dit soort LiPo accu's rond de 3000C nodig om ~15% capaciteit kwijt te raken mits ze normaal behandeld worden. Indien tussen de 20 en 80% gebleven is het zelfs nog een stuk meer.

Je kan denk ik het beste kijken hoe lang de laptop met je normale workload nog mee gaat. Stel je word- en excellet met je scherm op 60% brightness (zonder adaptive) en je haalde bij aanschaf de 10 uur wel, en je haalt nu 9u55min: dan is er niks aan de hand.

Die cijfers zal ik niet zo zwaar aan tillen. Niet de eerste batterij-monitor-tool die de mist in gaat.
Ik denk dat het inderdaad wel meevalt! Tevens dat puntje ventilatie was ik mij bewust van geworden. Paar keer in de winter gebruikt op een deken en toen viel me het echt direct op dat dat niet goed kwam :P
Meteen een voordeel van de tablet stand, hitte voert af naar boven en de aanzuig plek altijd vrij.

[ Voor 42% gewijzigd door Riesss op 26-11-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-05 08:13
peter-rm schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:17:
de getallen in de TS zijn waarschijnlijk in mAh dat is voor accu's een gebruikelijke eenheid. bij een spanning van 11,8V is dat een accu van ca 60Wh.
laat niet onverlet dat er een behoorlijke terugloop is
Ik denk dat accu´s algemeen het zwaar hebben met het huidige technologie.
hardware is bijhoorlijk krachtig geworden afgelopen 10 tot 15 jaar (en langer)
Nu wil ik niet zeggen dat onze huidige accu`s voor mobile devices slecht zijn, maar technologisch nog steeds achterlopend op de grote sprongen die gemaakt zijn t.o.v hardware anno 2023.
Hardware verlangt vaak meer van de accu als die kan leveren. Ja ze leveren genoeg spanning maar er word ook veel van gevraagd om te leveren.

coconut battery van mijn macbook pro laat zien, 94 laadcyclus, Design capacity 5103mAh , full charge capacity 4370mAh, status accu 89%. manufacture date 2021-12-06.

groot probleem voor mij is dat fabrikanten het vaak onmogelijk maken er "zelf" een nieuwe accu in te kunnen plaatsen.

zit er aan te denken nog een jaar met deze mac te doen en dan voor een framework laptop te gaan.
geeft wel geen 100" zekerheid, wel meer als die kant en klare producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Apple spant daarmee wel de kroon denk ik. M'n Iphone heb ik ook laten vervangen, de samsung voorgangers kon ik zelf wisselen. Maar net wat je zegt, de accu techniek ontwikkeld minder snel dan de hardware die eraan hangt. Zoals ik zei, de HP accu zie je direct zitten als ik de achterklep eraf haal en er zit een normale stekker aan. Dat lijkt veel belovend! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-05 08:13
Riesss schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:46:
Apple spant daarmee wel de kroon denk ik. M'n Iphone heb ik ook laten vervangen, de samsung voorgangers kon ik zelf wisselen. Maar net wat je zegt, de accu techniek ontwikkeld minder snel dan de hardware die eraan hangt. Zoals ik zei, de HP accu zie je direct zitten als ik de achterklep eraf haal en er zit een normale stekker aan. Dat lijkt veel belovend! :D
Hoop dat deze ook met schroeven vast zit, en niet zoals bij “mijn” apple geplakt zit.
Ik huiver mij om deze zelf te vervangen, plakstrips als ze in één keer los laten zou mooi zijn.
Met mijn geluk breken ze één na de ander.
Combi van plakstrips, en proberen door te ‘forceren’ bij een li-on accu…. Not good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Op de foto zie ik 3 schroeven zitten. Maar wat eronder zit of hoe de ander zijde van de accu in het chassis zit kan ik niet beoordelen. Maar inderdaad, die accu's zijn wel gevaarlijk...
Ik dacht ik voeg de foto nog even in:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53358104743_acaa788d6d_k.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Riesss op 26-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Volgens de handleiding is het inderdaad niet meer dan de kabel loshalen, de 4 schroeven loshalen en de accu er uit tillen door deze op de juiste manier op te tillen. Ook al zou ik niet per se zeggen dat alles user serviceable is, zijn de instructies tenminste wel te vinden, inclusief spare part numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:55

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb zelf een Surface Laptop 4 van het werk, deze hangt op kantoor eigenlijk altijd aan een Dell USB-C hub monitor. Deze laptop is nu 1 jaar oud.

Ik merk wel dat de accu snel leegloopt als ik hem gewoon als laptop gebruik...

Ik weet alleen niet of dat aan mijn eigen gebruik te wijten valt of dat het komt doordat deze altijd aan een dock heeft gehangen?

Met BatteryInfoView zie ik wel netjes een health van 94.9% en maar 44 cycles... Dus ik gok dat de battery management van deze Surface wel goed zijn best heeft gedaan?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1