MarcoC schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:06:
Deze accu's slijten snel. Ik heb een EliteBook 830 G8 met i5-1135G7 en deze accu degradeert ook heel snel. Ik heb ingesteld in de BIOS dat de accu maar tot 80% oplaadt, daardoor blijft de capaciteit constant. Maar het kost je wel 20% accuduur.
Ik heb in de BIOS het fast-charging wel uitgezet, ben er niet helemaal zeker van of ik die instelling ook aangepast heb.. Ga ik eens controleren!
En verder natuurlijk bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon contact opnemen met HP en kijken of ze wat voor mij willen betekenen, maar dat het door de temperatuur komt verbaast mij dan ook weer niet en is natuurlijk wel jammer.
De snelle hardware heb ik weer bewust voor gekozen en nu achtervolgt het mij positief en negatief blijkbaar
Wat betreft de eenheden heb ik, of HWmonitor een foutje gemaakt. Heb sowieso de komma verplaatst en de mili eenheid achterwege gelaten. Maar ik denk dat ik zelf een van de A een W heb gemaakt

Ik heb even naar de foto gekeken en daarop staat 4249 mAh. Dus dat wijkt ook al 1000mAh af van de HW monitor! Als ik er van vanuit ga dat de gemeten waarde wel klopt is de slijtage <15%. Daar schrik ik minder van.
Het scheelt dan nog dat deze zo te zien was tijdens de SSD wissel, redelijk te verwisselen lijkt. En de prijzen liggen (niet OE) zo rond de 50€.
Umbrah schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:10:
Er zou nog een meetonnouwkeurigheid in je tooling kunnen zitten, sowieso: >5000Wh is best absurd, da's auto-niveau qua accu. Hybride, niet vol EV, maar toch: best fors. Met een 65W lader zal het ongeveer 76 uur duren om je accu op te laden als hij zo groot is.
Zonder direct toegang tot het BMS, of bijbehorende tooling valt er weinig over te zeggen, eigenlijk.
Moderne laptops kunnen érg lokaal, érg heet worden (een i7 1255u, gelijk praktisch het enige in het chassis wat veel hitte genereert, boost naar 55W voor max iets van 12sec maar zit nominaal rond 15W, helemaal niet zó heet), maar de batterij zit doorgaans juist aan de andere kant van het chassis, ik betwijfel of dat een oorzaak zal zijn. Je hebt geen DGPU, dus eigenlijk is dit gelijk de hele max van je laptop.
Wat wél een factor kan zijn is met geblokkeerde ventilatie een workload draaien in je tas bijvoorbeeld, maar goed.
Eigenlijk, tenzij je de echte cijfers kan vinden (raadpleeg de HP bloatware), is een accu best een duurzaam ding. Meestal hebben dit soort LiPo accu's rond de 3000C nodig om ~15% capaciteit kwijt te raken mits ze normaal behandeld worden. Indien tussen de 20 en 80% gebleven is het zelfs nog een stuk meer.
Je kan denk ik het beste kijken hoe lang de laptop met je normale workload nog mee gaat. Stel je word- en excellet met je scherm op 60% brightness (zonder adaptive) en je haalde bij aanschaf de 10 uur wel, en je haalt nu 9u55min: dan is er niks aan de hand.
Die cijfers zal ik niet zo zwaar aan tillen. Niet de eerste batterij-monitor-tool die de mist in gaat.
Ik denk dat het inderdaad wel meevalt! Tevens dat puntje ventilatie was ik mij bewust van geworden. Paar keer in de winter gebruikt op een deken en toen viel me het echt direct op dat dat niet goed kwam
Meteen een voordeel van de tablet stand, hitte voert af naar boven en de aanzuig plek altijd vrij.
[
Voor 42% gewijzigd door
Riesss op 26-11-2023 21:37
]